Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af NWF » 1. apr 2019, 09:10

Som indehaver af en AR15 ville jeg gerne købe et par enten 30 skuds magasiner til den istedet istedet for det 10 skuds jeg har - men må jeg egentlig det?

Er der nogle restriktioner på magasiner over 10 skud? Kan huske der var noget EU knas vedr at max måtte bruges 10 skuds magasiner, men kan ikke lige finde ud af om det er trådt i kraft eller ej?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Fast Fumble » 1. apr 2019, 09:52

NWF skrev:
1. apr 2019, 09:10
Som indehaver af en AR15 ville jeg gerne købe et par enten 30 skuds magasiner til den istedet istedet for det 10 skuds jeg har - men må jeg egentlig det?

Er der nogle restriktioner på magasiner over 10 skud? Kan huske der var noget EU knas vedr at max måtte bruges 10 skuds magasiner, men kan ikke lige finde ud af om det er trådt i kraft eller ej?
Det ER trådt i kraft.
Jeg kan helt ærligt ikke huske detaljerne for rifler, så dem skal du lige dobbelt-tjekke, men hvis det er det samme som for pistoler, så skal du have haft tilladelse til riflen FØR 13. Juni 2017, for stadig at have tilladelse til besiddelse af magasiner over 10 skud. Er din tilladelse nyere, må du ikke besidde dem (og du vil derfor også få svært ved at sælge dem, for næste ejer af riflen, har jo så ikke haft tilladelse til den før skæringsdatoen).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Hansen-Martin » 1. apr 2019, 15:13

Fast Fumble skrev:
1. apr 2019, 09:52
NWF skrev:
1. apr 2019, 09:10
Som indehaver af en AR15 ville jeg gerne købe et par enten 30 skuds magasiner til den istedet istedet for det 10 skuds jeg har - men må jeg egentlig det?

Er der nogle restriktioner på magasiner over 10 skud? Kan huske der var noget EU knas vedr at max måtte bruges 10 skuds magasiner, men kan ikke lige finde ud af om det er trådt i kraft eller ej?
Det ER trådt i kraft.
Jeg kan helt ærligt ikke huske detaljerne for rifler, så dem skal du lige dobbelt-tjekke, men hvis det er det samme som for pistoler, så skal du have haft tilladelse til riflen FØR 13. Juni 2017, for stadig at have tilladelse til besiddelse af magasiner over 10 skud. Er din tilladelse nyere, må du ikke besidde dem (og du vil derfor også få svært ved at sælge dem, for næste ejer af riflen, har jo så ikke haft tilladelse til den før skæringsdatoen).
hvordan når en tilladelse fornyes? da vil datoen jo så også være nyere? :smile:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Fast Fumble » 1. apr 2019, 16:08

Hansen-Martin skrev:
1. apr 2019, 15:13
hvordan når en tilladelse fornyes? da vil datoen jo så også være nyere? :smile:
Nej, det er datoen for hvornår man fik tilladelsen der er skelsættende her - ikke for hvornår tilladelsen er blevet fornyet.
Men det siger sig selv, at tilgangen af skytter med store magasiner er stoppet.
Det er faktisk en klassisk "grandfathering-clause". Det er ikke forbudt, vi giver bare ikke nye tilladelser til det. Så bliver der ikke et rama-skrig fra skytterne, for dem der ikke har, kan ikke få. Dem der har, mister ikke. Men over tid, forsvinder de store magasiner...

Der arbejdes på at få forhandlet undtagelser igennem for våbenbrugere som rent faktisk har et reelt behov for store magasiner, så husk at støtte de organisationer der arbejder på det - og lad være med at undre jer, når I ikke aktivt støtter dem - og der så ikke kommer dispensationer.

For sportsskytterne er det Dansk Sportsskytte Forbund / Dansk Skytte Union der forhandler.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Rigsby » 17. apr 2019, 04:42

Fast Fumble skrev:
Der arbejdes på at få forhandlet undtagelser igennem for våbenbrugere som rent faktisk har et reelt behov for store magasiner, så husk at støtte de organisationer der arbejder på det - og lad være med at undre jer, når I ikke aktivt støtter dem - og der så ikke kommer dispensationer.

For sportsskytterne er det Dansk Sportsskytte Forbund / Dansk Skytte Union der forhandler.
Nu hører jeg jo ikke alt, derfor spørgsmålet:. Hvor har du fra at der bliver arbejdet på at få store magasiner tilbage for visse skytter?

DSF er optaget igennem DskyU og DSF kan jeg sagtens forstå gerne vil ha dem tilbage men arbejder DskyU i samme retning ?

Når nu våbenrådet har fået mundkurv på omkring hvilke ting der rører på sig, hvad så med DSF og DskyU, får vi noget at vide derfra?
Senest rettet af Lycon 17. apr 2019, 05:35, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Ras.Killing » 17. apr 2019, 05:04

Rigsby skrev:
17. apr 2019, 04:42
Nu hører jeg jo ikke alt, derfor spørgsmålet:. Hvor har du fra at der bliver arbejdet på at få store magasiner tilbage for visse skytter?

DSF er optaget igennem DskyU og DSF kan jeg sagtens forstå gerne vil ha dem tilbage men arbejder DskyU i samme retning ?

Når nu våbenrådet har fået mundkurv på omkring hvilke ting der rører på sig, hvad så med DSF og DskyU, får vi noget at vide derfra?
Der er luftet lidt information i denne gruppe, men ellers er der ikke kommet noget officielt ud.

Er man dog bare en lille smule aktiv i DSF, vil man vide at bla. magasiner, halvautomatiske rifler og haglgevære mm. er noget der arbejdes hårdt på at opnå.

227BB86F-434E-47DE-8041-2089AAEE3955.jpeg
(Navn og billede er streget ud, da det er taget fra en lukket gruppe)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Rigsby » 17. apr 2019, 08:45

Tak for svaret !

Det lyder fint og jeg er rigtig glad for at der er nogen der gider gå ind i denne sag som ellers virker fuldstændig uden håb set fra min cykel.

Den Danske befolkning opfattes (som nation) åbenbart mere farlige af egne politikere end vores omkransende nationers syn på egne borgere.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Fast Fumble » 17. apr 2019, 23:57

Rigsby skrev:
17. apr 2019, 08:45
Den Danske befolkning opfattes (som nation) åbenbart mere farlige af egne politikere end vores omkransende nationers syn på egne borgere.
Jeg tror du skyder noget forbi skiven her.
Magasin-begrænsningen er ikke et resultat af Dansk lovgivning, det er resultatet af et EU direktiv.
Når et EU direktiv er vedtaget på - ja, EU plan, så har medlemslandene typisk 15 måneder til at indarbejde det i national lovgivning. Det er det der er sket, endda liiiige på kanten af de 15 måneder. Men direktivet åbner mulighed for dispensationer, og det er det der arbejdes på at få implementeret nu. Dispensationerne er dog ikke uden ulemper, men lad os nu se hvor det lander.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Restriktioner på magasiner over 10 skud??

Indlæg af Rigsby » 18. apr 2019, 09:00

Måske skyder jeg forbi skiven, men jeg er sikker på at det er andre EU-lande som endnu ikke har gjort det til national lov endnu.

Af lande kan nævnes: Tyskland, Polen & Tjekkiet bare lige for at nævne 3. Sverige er jeg ikke sikker på men jeg har ikke hørt at det skulle være trådt i kraft der endnu

Danmark indførte det så vidt jeg husker dagen efter at det trådte i kraft i EU-Regi.

Anyway, det er I kraft i dk og nu er det drøn besværligt at ændre den anden vej igen (tænker jeg)
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar