Hvad kan vi nemmest plante?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Mugb3rg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 25. jan 2012, 07:05
Interesser: Sport, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydvestjylland
Been thanked: 24 times

Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Mugb3rg » 14. mar 2019, 09:37

På min jagt har jeg fået lov til at plante "lidt vildt" flere steder, men er ikke helt inde i, hvad jeg kan plante uden at skulle betale dyre domme for færdige planter/træer/buske ved forhandlere.

Jeg er på udkig efter alt der kan erhverves ved at klippe selv, og stikke direkte i jorden, men jeg kan simpelthen ikke google mig frem til hvilke ting der kan bruges til dette. Jeg er naturligvis bekendt med pil, men det bryder ejeren sig ikke om, da de laver ballade i hans dræn.

Der er etableret en del vildtagre, så det er som sådan ikke decideret foder til vildtet, men "skrup" at gemme sig i, og områder vi på sig kan drive igennem på vores jagter.

Nogen der kan lave en liste, som jeg kan tage på udkig efter :) ?


Mvh

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Centurion » 14. mar 2019, 10:21

HedeDanmark er vel et meget godt bud, men helt gratis er det alligevel ikke. Deres rådgivning er dog gratis.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Boerge » 14. mar 2019, 11:54

Der er lidt at studere her - og mulighed for tilskud 75 procent af planternes pris. Bemærk: ansøgningsfristen i april er for planter leveret til efteråret!

https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... r-vildtet/
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af C-X » 14. mar 2019, 12:09

Lige nu er det nok pil du skal kigge på. Det meste andet bør plantes i efteråret.

Prøv om du kan finde en, der har et område med en masse selvsåninger, som du kan få lov at plyndre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Boerge » 14. mar 2019, 12:13

C-X skrev:
14. mar 2019, 12:09
Lige nu er det nok pil du skal kigge på. Det meste andet bør plantes i efteråret.

Prøv om du kan finde en, der har et område med en masse selvsåninger, som du kan få lov at plyndre.
hm---? Lige nu, og de næste 5 uger frem, er perfekt plantetid for stort set alt!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Slettet bruger

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Slettet bruger » 14. mar 2019, 16:51

Boerge skrev:
14. mar 2019, 12:13
C-X skrev:
14. mar 2019, 12:09
Lige nu er det nok pil du skal kigge på. Det meste andet bør plantes i efteråret.

Prøv om du kan finde en, der har et område med en masse selvsåninger, som du kan få lov at plyndre.
hm---? Lige nu, og de næste 5 uger frem, er perfekt plantetid for stort set alt!!
Nemlig.
Og jeg ville plante alt andet end pil.
Jeg har ad flere gange søgt og fået planter til 25%, gennem NS, en glimrende ordning og jeg har idag nogle rigtig gode remiser.
Planter lidt ca hvert andet år - i år skal jeg til at knuse yderkransen om et par remiser og så genplante.
Jeg kan ikke se forskel på det jeg planter forår, sommer eller efterår - bortset fra sidste forår :mad: :cry:, men sådan en sommer får vi forhåbentlig ikke igen.
Jeg skulle plante 5600 vildtplanter, stoppede efter de 3000 og slog resten ned. Prøvede at vande med slamsuger, men efter 2 gange med 3 ugers mellemrum, løb søen tør.
Spændt på hvor meget der har overlevet.

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Patrold » 14. mar 2019, 18:09

Danmarks Jægerforbund har gratis rådgivning
https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... radgivere/
Havtorn, slåen, snebær, fjeldrips.
Det er gode steder at starte, men de er ikke gratis.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af TheDarkSide » 14. mar 2019, 20:44

Sidste sommer var grim for mange planter. Jeg havde sitkagraner der var plantet for 5-6 år siden, der var +2 meter høje, som gik helt ud pga. tørke (plantet i grus/sand).

Hvis det ikke skal gå i dræn, så er det nok ikke buske og træer du skal satse på. Energipil går ikke i dræn, hvis de skæres ned med 3-4 års mellemrum, hvilket i øvrigt er ideelt for vildtet. Når man er træt af dem, kan de nemt slås ihjel ved at skærer dem ned i august. Men har man et godt stykke energipil er der også vildt i det, både fasaner og rådyr elsker både dækningen og føden det giver. Kombineret med vildtagre er det en suveræn vildtmagnet.

Ellers er der jo flere gode afgrøder, der giver god dækning til alt fra agerhøns til rådyr, samme år som det bliver sået.

Rørgræs godt. Det skal bare sås og så slås en gang om året i marts eller deromkring. Det giver god dækning i jagtsæsonen til især fuglevildtet, men ingen føde.

Fodermarvkål giver både super dækning for fuglevildt og også råvildt, samt super føde til hjortevildt generelt (bliver nemt 1 meter højt) og tåler en del frost. Det gode ved kål er der er bar jord under planterne og et godt "tag" til fuglene, dvs. de kan nemt bevæge sig rundt i afgrøden, men er samtidig beskyttet med vind, vejr og rovfugle.
Der er også en kålsort der hedder "Utopia" som skulle være super dækning til særligt fuglevildt.

Majs kan være godt som dækning og er naturligvis god som føde, men det kræver god såning, gødning, sprøjtning osv før det bliver til noget. Det knækker sammen om vinteren og er værdiløst som dækning sidst på sæsonen. Så det optimale med majs er at det bliver omgivet af en tættere og mere holdbar afgrøde, som kål eller rørgræs, så det ikke trækker i bunden.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Thors24 » 14. mar 2019, 21:54

Der er flere trær og buske der kan formeres som træagtige stiklinger.
Dr har en artikel om det.
https://www.dr.dk/have/dyrkningsmetoder/traeagtige.asp

Økobonden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13. aug 2013, 14:39
Interesser: Markvildt og fodermarker
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Økobonden » 15. mar 2019, 08:39

Hvis der er dræn, må du for alt i verden ikke plante nogen form for pil, de ødelægger drænene i løbet af 2 år og så har du en mega sur ejer, der skal nye dræn til hvis der går rødder i drænet, udgift 30.000 kr/ ha :mad:

Er det sydvestjylland ? og små remiser ? ønske om mere dækning til vildtet ?

Så er det Contorta fyr også kaldet klitfyr, samt bjergfyr og evt. med lidt lærk. Træerne skal holdes udtyndet så der er nåle helt ned til jorden og de skal topkappet så højen max er 2,5 m
Du vil blive overrasket over at ganske små remiser vil holde vildt

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af TheDarkSide » 16. mar 2019, 18:02

Økobonden skrev:
15. mar 2019, 08:39
Hvis der er dræn, må du for alt i verden ikke plante nogen form for pil, de ødelægger drænene i løbet af 2 år og så har du en mega sur ejer, der skal nye dræn til hvis der går rødder i drænet, udgift 30.000 kr/ ha :mad:

Er det sydvestjylland ? og små remiser ? ønske om mere dækning til vildtet ?

Så er det Contorta fyr også kaldet klitfyr, samt bjergfyr og evt. med lidt lærk. Træerne skal holdes udtyndet så der er nåle helt ned til jorden og de skal topkappet så højen max er 2,5 m
Du vil blive overrasket over at ganske små remiser vil holde vildt
Ikke helt rigtigt. Hvis der går maks 4 år mellem nedskæring af pil, danner det ikke pælerod og går dermed ikke i dræn.

Hvor stor en remise skal være før den ofte holder vildt afhænger af området. Hvis der er masser af skove og anden dækning i området skal man ikke regne med små remiser holder meget vildt. Er der bare marker så langt øjet rækker, ja så kan der ligge 10 rådyr i et 2 rækket læhegn..

Økobonden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13. aug 2013, 14:39
Interesser: Markvildt og fodermarker
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Økobonden » 18. mar 2019, 10:33

TheDarkSide skrev:
16. mar 2019, 18:02
Økobonden skrev:
15. mar 2019, 08:39
Hvis der er dræn, må du for alt i verden ikke plante nogen form for pil, de ødelægger drænene i løbet af 2 år og så har du en mega sur ejer, der skal nye dræn til hvis der går rødder i drænet, udgift 30.000 kr/ ha :mad:

Er det sydvestjylland ? og små remiser ? ønske om mere dækning til vildtet ?

Så er det Contorta fyr også kaldet klitfyr, samt bjergfyr og evt. med lidt lærk. Træerne skal holdes udtyndet så der er nåle helt ned til jorden og de skal topkappet så højen max er 2,5 m
Du vil blive overrasket over at ganske små remiser vil holde vildt
Ikke helt rigtigt. Hvis der går maks 4 år mellem nedskæring af pil, danner det ikke pælerod og går dermed ikke i dræn.

Hvor stor en remise skal være før den ofte holder vildt afhænger af området. Hvis der er masser af skove og anden dækning i området skal man ikke regne med små remiser holder meget vildt. Er der bare marker så langt øjet rækker, ja så kan der ligge 10 rådyr i et 2 rækket læhegn..
Nu er jeg selv landmand og har prøvet at plante pil i nærheden af nye dræn, afstand til drænet var 8 m og dræn lagde i 1,2 m dybde, resultatet var tilstoppede dræn 3 år efter.
drænet kunne ikke renses og skulle derfor graves op og en ny lægges :mob:

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Styer SSG » 26. mar 2019, 22:42

TheDarkSide skrev:
16. mar 2019, 18:02
Økobonden skrev:
15. mar 2019, 08:39
Hvis der er dræn, må du for alt i verden ikke plante nogen form for pil, de ødelægger drænene i løbet af 2 år og så har du en mega sur ejer, der skal nye dræn til hvis der går rødder i drænet, udgift 30.000 kr/ ha :mad:
Ikke helt rigtigt. Hvis der går maks 4 år mellem nedskæring af pil, danner det ikke pælerod og går dermed ikke i dræn.
Og jeg kører af og til og spuler dræn, og det er ikke pælerødder der er problemet. Det er de små fine rødder, der gror ind gennem selv det mindste hul i drænet. Og det er uanset hvilken dybde det ligger i, for rødder er dovne. De synes også, det er nemmere at gro/grave i jord, der har været løsnet, hvor det er nemt at komme ned til vandet. Så træer uanset art og dræn er dømt til problemer på et eller andet tidspunkt. :wall:
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af TheDarkSide » 27. mar 2019, 14:12

Styer SSG skrev:
26. mar 2019, 22:42
TheDarkSide skrev:
16. mar 2019, 18:02
Økobonden skrev:
15. mar 2019, 08:39
Hvis der er dræn, må du for alt i verden ikke plante nogen form for pil, de ødelægger drænene i løbet af 2 år og så har du en mega sur ejer, der skal nye dræn til hvis der går rødder i drænet, udgift 30.000 kr/ ha :mad:
Ikke helt rigtigt. Hvis der går maks 4 år mellem nedskæring af pil, danner det ikke pælerod og går dermed ikke i dræn.
Og jeg kører af og til og spuler dræn, og det er ikke pælerødder der er problemet. Det er de små fine rødder, der gror ind gennem selv det mindste hul i drænet. Og det er uanset hvilken dybde det ligger i, for rødder er dovne. De synes også, det er nemmere at gro/grave i jord, der har været løsnet, hvor det er nemt at komme ned til vandet. Så træer uanset art og dræn er dømt til problemer på et eller andet tidspunkt. :wall:
Ok, kan godt se der er nogen der har oplevet problemer med pil og dræn. Kender et par stykker der har pil på drænet areal og de har ikke haft problemer (endnu)..

Den bedste løsning for trådstarter er nok at så nogle passende vildtafgrøder, fremfor at plante.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Refraktorius » 27. mar 2019, 20:19

Hvis det skal være hurtigtvoksende og ukompliceret, hvad så med jordskokker?

De vokser utroligt energisk og bliver pænt i overfladen.
Efter sigende kan krondyr godt lide dem.
Der er både grønne toppe og knolde.


Søg på “jordskokker vildtafgrøde”
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Thors24 » 27. mar 2019, 22:40

Refraktorius skrev:
27. mar 2019, 20:19
Hvis det skal være hurtigtvoksende og ukompliceret, hvad så med jordskokker?

De vokser utroligt energisk og bliver pænt i overfladen.
Efter sigende kan krondyr godt lide dem.
Der er både grønne toppe og knolde.


Søg på “jordskokker vildtafgrøde”
Og så skal de kun sættes en gang. Så har man dem for altid. (stort set)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad kan vi nemmest plante?

Indlæg af Refraktorius » 28. mar 2019, 07:29

.... et af de varme minder fra min barndom er dengang, min far havde glemt hvor de stod og kom til at køre skokkebedet over da han forårsfræsede.
:giggle:
Vi manglede ikke skokker i årene derefter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar