Jagttegn - tips og tricks?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Rønnow
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jan 2019, 12:42
Interesser: JAGT
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Rønnow » 6. feb 2019, 17:35

Hej alle,

Er netop tilmeldt jagttegn fra slutningen af februar, og forsøger febrilsk at finde rundt i jagt-junglen. Kigger så småt på første haglbøsse mm., men der trodsalt lidt tid endnu - mit spørgsmål går mest af alt på: ud fra jeres erfaring, hvordan håndterer man så hele jagttegns-situationen? Hvor mange gange skydebane, er afstandsbedømmelse der hvor der oftest går galt, hvad kan mam gøre for at hjælpe sig selv lettest igennem den kommende tid? Er det bare ud til en våbenhandler og smide en masse geværer til kinden eller hvordan? Glæder mig til at træde ind i jagt-universitet :biggrin:

Alle råd er velkomme!

God aften til alle :smile:

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af MMC » 6. feb 2019, 18:01

Hej,
Min erfaring (tog jagttegn efterår ‘17) er som følger:
Glem alt om bøssen til at starte med. Du kommer (forhåbentlig) i kløerne på en kyndig underviser og skydeinstruktør. Når du kommer på banen første gang, kan han/hun hjælpe dig med at skyde(!) dig ind på hvilken bøsse som passer dig. Ikke så meget mærke, men størrelse og mere vigtigt: om du er links, krydsdominant osv. Jeg fik muligheden for at prøve forskellige modeller, men da jeg er størrelse gorilla med orangutang arme, var det mest et spørgsmål om at få den stor nok.

I forhold til undervisningen:
Jeg var på skydebanen 3 gange inden prøven. 1. gang var min første gang overhovedet med en haglbøsse, så der var en del fundamentalt som skulle trænes. 2. gang var mere et forsøg på at lære at ramme og 3. gang blev der trænet prøverelateret, dvs. som til jagttegnsprøven med fokus på sikkerhed osv.

Jeg havde 2xafstand, men den sidste lå om morgenen lige inden prøven, så det sad frisk i erindring.

Personligt synes jeg det sværeste ved det hele, var de s.... fugle som alle ligner hinanden, især rovfugle og vadefugle. Jeg frygtede at få 5 spørgsmål med rovfugle eller hun-ænder, så jeg terpede VIRKELIG vildtkending. Jeg fik så et vildsvin, en kronhjort, en gråand (han) og den slags ;-)

Men overordnet set er det “bare” at læse pensum og tage en masse prøver og lære af dine fejl. Du kan næsten ikke tage for mange, jeg brugte en del online sider og apps udover det, som jeg fik fra underviseren.

Så den korte version:
Start på kursus. Lær. Øv dig. Tag på skydebanen de gange der skal til for at sikkerheden sidder på rygraden - du skal nok lære at ramme senere inden halgprøven og så find ud af, hvor du er svagest og sæt ind der. Afstand? Mere afstandstræning. Vildtkending? Mere terperi af billeder med fugle som alle ligner hinanden. Skydning og sikkerhed? Så må du afsted en gang mere til skydebanen.

Bøssen og alt det andet udstyr kan du løbende finde ud af...og spørg din underviser!

Knæk og bræk!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Flugteren » 6. feb 2019, 18:31

Velkommen til. Jeg tog jagttegn som 18-årig i 2016. Erfaringen derfra viste, at du IKKE skal tænke for meget over, hvilket udstyr du skal have bagefter. Det kommer, når du har taget jagttegnet. Du må alligevel ikke gå på jagt, før du har taget haglskydeprøven, og du kan ikke købe haglvåben før du har bestået jagttegnet. I den kommende tid skal du strukturere din læsning og øvning. Læs i bogen jævnligt, tag online-prøver og test dig selv med nogle af de gamle prøver fra Naturstyrelsen.

Som MMC skriver, er fuglevildtet nok det sværeste. Så terp dem alle godt igennem, og kig gerne på billeder af fuglene udover pensum. Generelt skal du have godt styr på pensum, for de kan godt finde på at stille nogle ret specifikke spørgsmål.

Ved den praktiske prøve er afstandsbedømmelsen nok "dræberen". Du må have én fejl, såvidt jeg husker rigtigt, så find en teknik, der lader dig vurdere det hurtigt og nemt. Jeg brugte "kastemetoden": Vurderer jeg, at jeg kan med relativt almindelig kraft kaste en flaske vand hen til dyret, så må jeg skyde. Nogle vil sige, at det er for upræcist, men jeg bestod med 6/6 rigtige på afstandsbedømmelse, såååeeh....Dyrene står på en "enten-eller"-afstand, så hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl.

Du kommer nok på skydebanen én eller to gange undervejs i dit kursus, hvor du samtidigt typisk også øver afstandsbedømmelse. På skydebanen skal du ikke koncentrere dig om at ramme, blot indøve dig våbenhåndtering.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af NBP » 6. feb 2019, 19:52

Hvis(når) du besøger en skydebane inden prøven, så husk at fortælle instruktøren, at du er jagttegnsaspirant.
Der er forskel på klarstilling til prøven og til alm. flugtskydning.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Sort » 7. feb 2019, 01:14

find en gammel luftbøsse og træn in våbenhåndtering hjemme i stuen indtil der kommer nogle folk fra psykiatrien og spørger hvad du laver.
kør prøve samlingen igennem til du kan de satans lortemåger udenad i søvne (særligt alle dem du ikke må skyde alligevel er en plage). Nåja og så bare snak med digselv somom dem fra psyk nok skulle have haft dig med hele vejen rundt på banen, så husker du bedre hvad du har lært dine hænder med luftbøssen.

Gevær.. køb en otterup salonriffel og en baikal OU haglspreder.
Når det går op for dig at du skal bruge noget finere, ved du alligevel allerede hvad du leder efter. Salonriflen duer til alt muligt og kan ikke slides op, så den står fint som første riffel i registreringen og træningsvåben til riffelprøven (håndtering, skydeteknik etc).

Baikalen.. tja det er en russisk skydetraktor, grim,billig og funktionel. Hvis ikke til andet så kan den komme med på havjagt og når du for alvor bliver træt af den kostede den ikke mere end at du kan leve med at sælge eller forære den til næste nye jæger som heller ikke kan slide den op.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lightyear
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jul 2007, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Lightyear » 7. feb 2019, 07:57

Jeg tog jagttegn for knap et års tid siden. For det første brugte jeg rigtig meget tid på at gennemlæse pensum flere gange, mens jeg tog notater af de vigtigste ting. Jeg lavede et "cheat-sheet" dokument hvori jeg skrev de fleste facts ned, så jeg hurtigere kunne nå igennem alle de tal man skulle lære udenad (afstand til skel fra skydetårn, antal æg de forskellige fugle lægger, hvilke typer ammunition til hvilke typer vildt osv osv).
Dernæst købte jeg DJ Vildt & Jagt app'en, med adgang til en hulens bunke teoriprøver. Og så var det ellers bare at køre dem igennem indtil jeg havde styr på dem.
Mht. afstandsbedømmelsen, så fandt jeg et sæt "officielle" papfigurer på dba som jeg var ude på marken og træne med 8-10 gange. Dem kan du nemt sælge videre til en ny jagttegnsaspirant efterfølgende.
Knæk og bræk med projektet!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Cpt » 7. feb 2019, 08:16

Som en der overvejer om jeg skal starte på jagttegn inden for de næste par år, kan jeg ikke lade være med at undre mig over hvilken relevans sådan noget som om en and lægger 4 eller 6 æg har?

Rønnow
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jan 2019, 12:42
Interesser: JAGT
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Rønnow » 7. feb 2019, 08:28

Tak for hjælpen alle sammen - forhåbentligt (!) går det hele som det skal, dejligt med et forum hvor man kan spørge til råds :rock:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Flugteren » 7. feb 2019, 12:41

Cpt skrev:
7. feb 2019, 08:16
Som en der overvejer om jeg skal starte på jagttegn inden for de næste par år, kan jeg ikke lade være med at undre mig over hvilken relevans sådan noget som om en and lægger 4 eller 6 æg har?
Du skal vide det, fordi det er en del af pensum. Man forsøger med jagtprøven at teste folk i både overbliksviden og mere dybdegående detaljer, især fordi det at gå på jagt kan indebære mange ting, ikke kun at man tropper op om morgenen, skyder til et antal dyr, og kører hjem igen.

Jeg kan sige, at jeg aldrig nogensinde har tænkt over, hvor mange æg en gråand lægger sæsonmæssigt. Det er dog en meget nyttig viden at have, hvis man vil kontrollere, om den årlige afskydning af ænder er i ordentlig proportion med antallet af nytilkomne ænder for at sikre en sund, reguleret bestand. Det samme gælder for såvidt alle dyrearter med jagttider, især dem man kan udsætte (fasaner etc.). Ovenstående er dog mest relevant for folk med egne jagtarealer, hvor der afholdes større jagter - her er vildtpleje en stor del af faktorerne for en succesfuld jagt.

Som menig jæger er det vigtigst at kunne genkende vildtet, kende jagttider og kende sikkerhedsreglerne samt have en god våbenhåndtering og træfsikkerhed. :blink:

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Cpt » 7. feb 2019, 13:01

Flugteren skrev:
7. feb 2019, 12:41
Cpt skrev:
7. feb 2019, 08:16
Som en der overvejer om jeg skal starte på jagttegn inden for de næste par år, kan jeg ikke lade være med at undre mig over hvilken relevans sådan noget som om en and lægger 4 eller 6 æg har?
Som menig jæger er det vigtigst at kunne genkende vildtet, kende jagttider og kende sikkerhedsreglerne samt have en god våbenhåndtering og træfsikkerhed. :blink:
Se den del er jeg helt med på, det andet virker bare lidt som ubrugelige udenadslære, noget vi heldigvis er ved at have droppet i nutidens skole pensum. Jeg tænker at hvis man nogensinde får brug for at vide hvor mange æg de forskellige fuglearter lægger vil det være i en situation hvor man som oftest har tid til at slå det op :biggrin:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Krung » 7. feb 2019, 13:05

Rønnow skrev:
6. feb 2019, 17:35
Er netop tilmeldt jagttegn fra slutningen af februar, og forsøger febrilsk at finde rundt ...
Nu skal man jo ikke stoppe med at nørde grej bare fordi man ikke har chancen for at vide hvad man får brug for :fun:

Jeg er meget enig i det, der allerede er skrevet.

Få dig et 4,5 mm luftgevær. Man lærer meget af et luftgevær, hvis man er opmærksom, mens man skyder. Når man pludselig har skudt sit tv, så ved man hvordan andre har det, når man peger på dem med et lukket gevær.

En 22lr riffel er altid en god ide. Alle burde have en 22er. Man kan lære alt på et .22 gevær, bortset fra rekyl og det mentale ved et stort rekyl.

Få dig en Baikal og kom med på noget jagt. Se hvad det andre har. Oplev at det er skytten og ikke grejet, der rammer. Specielt kan det være værd at opleve hvor elegant en S/S er, og hvor langt en halv-auto kaster hylstrene.

Køb det største våbenskab du har råd til.

Jeg har beskrevet det tidligere, men at komme med på så meget forskellig jagt gør bare horizonten så meget større. Jeg havde ikke forestillet mig hvor sjovt de jagtformer jeg ikke anså for noget, var.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Lassescout » 7. feb 2019, 15:54

Jeg synes ikke det var så svært at bestå jagtprøven




















...i 1980 Bwa ha ha ha :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Thors24 » 7. feb 2019, 17:18

Lassescout skrev:
7. feb 2019, 15:54
Jeg synes ikke det var så svært at bestå jagtprøven








...i 1980 Bwa ha ha ha :rolf: :rolf: :rolf:
Hvis jeg husker rigtigt, så dumpede 2/3 da jeg tog jagttegn i 84.

Man har nok erkendt at det var for let i 80. :twisted:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af C-X » 7. feb 2019, 17:41

Mht at købe det størst mulige skab fra start, så vil jeg lige pointere, at det oftere er billigere at købe et 10'er skab og så supplere bestanden op løbende med flere. Mindre end et 10'er er næsten ikke besværet værd.

Jeg tog heldigvis jagttegn i sidste årtusinde, så jeg slap for haglskydeprøven. Bare rolig, jeg er til gengæld god til at kende mine begrænsninger og lader mig ikke friste over evne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Flugteren » 7. feb 2019, 17:46

C-X skrev:
7. feb 2019, 17:41
Mht at købe det størst mulige skab fra start, så vil jeg lige pointere, at det oftere er billigere at købe et 10'er skab og så supplere bestanden op løbende med flere. Mindre end et 10'er er næsten ikke besværet værd.

Jeg tog heldigvis jagttegn i sidste årtusinde, så jeg slap for haglskydeprøven. Bare rolig, jeg er til gengæld god til at kende mine begrænsninger og lader mig ikke friste over evne.
Nu er haglskydeprøven da heldigvis ikke så slem. Sørger man for at træne heftigt en måneds tid bør det være muligt for de fleste at bestå.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af C-X » 7. feb 2019, 17:56

Det tror jeg gerne, men bl.a. pga. hyppig migræne, så trættes jeg enormt hurtigt på skydebaner og har meget varierende dage. På gode dage rammer jeg nok over middel, på dårlige dage skyder jeg helst ikke...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Refraktorius » 8. feb 2019, 17:23

Som til alle andre eksamener: Fokuser på pensum og på hvordan du bliver testet, øv dig så i det.

Og lad være med at tro, at du kan terpe det hele i sidste øjeblik.

Jeg kan se, at jeg er en af de yngre jagttegnsløsere (‘86) i diskussionen :wheelchair:
Til forskel fra dengang, kan du i dag køre “øveprøver” i vildskab. Benyt dig af det.

Og leg med afstandsbedømmelse til dagligt. Gæt på hvor langt der er til en genstand (når du alligevel skal den vej) og skridt afstanden af.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Slettet bruger » 8. feb 2019, 18:07

Thors24 skrev:
7. feb 2019, 17:18
Lassescout skrev:
7. feb 2019, 15:54
Jeg synes ikke det var så svært at bestå jagtprøven








...i 1980 Bwa ha ha ha :rolf: :rolf: :rolf:
Hvis jeg husker rigtigt, så dumpede 2/3 da jeg tog jagttegn i 84.

Man har nok erkendt at det var for let i 80. :twisted:
Det var også dumpe procenten da jeg tog jagttegn i 1975 - grundreglen var, at det var langt sværere end at tage kørekort.

Slettet bruger

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Slettet bruger » 8. feb 2019, 18:27

Vedr. afstandsbedømmelsen vil jeg påstå at der er en og kun en metode der virker.....
Glem alt om de anbefalede max afstande.
Rådyret står på enten 17 ELLER 26 meter - DET ER DE ENESTE TO MÅL, DU HUSKER FREMOVER ( altsåfor rådyret)
Ræv og gås står på enten 22 eller 32 meter og hare, fasan, and står på enten 26 eller 38 meter.
Når du fremover træner ( til de rigtige figurer, der står på ovennævnte afstande) spørger du dig selv “ Er der 17 eller er der 26 meter hen til rådyret” ? Det er altså en forskel på 9 meter.
Lær dig ovenstående tal udenad, så du kan dem 100%, så er det ikke så svært.
FORSTÅET ???

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af Jeppe A H » 8. feb 2019, 21:59

Da jeg bestod min praksis prøve i 2017 noterede jeg ved afstandsbedømmelsen, at hvis jeg var i tvivl, så skulle jeg skyde. For som der bliver nævnt, så står fx rådyret jo på 17m hvis du må skyde det, og 26m hvis jeg ikke må. Altså er der størst sandsynlighed for at du godt må skyde dyret, end at du ikke må skyde det.

At jeg så selv var i tvivl med ræven, og valgte at svare nej til at jeg ville skyde den, (glemte alt om min ovenstående regel) og fik min ene fejl på den, er en helt anden side af sagen... :giggle:

Nb. Dette gælder naturligvis KUN til prøven, ville aldrig tage et skud på jagt hvor jeg ikke er sikker på at dyret ligger sig i første hug. Så hellere lade dyret leve til en anden dag, end at anskyde det :smile:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jagttegn - tips og tricks?

Indlæg af HR » 9. feb 2019, 01:12

Slettet bruger skrev:
8. feb 2019, 18:27
Vedr. afstandsbedømmelsen vil jeg påstå at der er en og kun en metode der virker.....
Glem alt om de anbefalede max afstande.
Rådyret står på enten 17 ELLER 26 meter - DET ER DE ENESTE TO MÅL, DU HUSKER FREMOVER ( altsåfor rådyret)
Ræv og gås står på enten 22 eller 32 meter og hare, fasan, and står på enten 26 eller 38 meter.
Når du fremover træner ( til de rigtige figurer, der står på ovennævnte afstande) spørger du dig selv “ Er der 17 eller er der 26 meter hen til rådyret” ? Det er altså en forskel på 9 meter.
Lær dig ovenstående tal udenad, så du kan dem 100%, så er det ikke så svært.
FORSTÅET ???


:goodpost:
Denne metode er brugt af mange med succes.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar