Ras.Killing skrev: ↑18. nov 2018, 21:31
Hvad er en telefongæld, og hvorfor har man ikke lyst til at betale?
Ja, det handler på sin vis om mobildata.
Jeg blev i 2008 kontaktet af en sælger fra teleselskabet Telia. Han havde et godt tilbud på en mobil-løsning med telefon og mobilt bredbånd til 299,- per måned uanset forbrug.
Jeg vælger at bestille en af hver og får tilsendt en mobiltelefon og et mobilt bredbånd til usb-stikket på computeren. (det brugte man dengang)
Jeg får aldrig mobiltelefonen til at virke, da den ikke kan ringe op eller modtage opkald. På det tidspunkt har jeg imidlertid stadig min anden telefon, og dette er derfor ikke et stort problem. Jeg bruger det mobile bredbånd til at surfe på nettet og den slags raske unge mænd nu gør

+ (den selvfølgelig har opdateret diverse programmer uden man giver computeren lov)
i den tro, at det er fast pris på 299,- per måned uanset forbrug.
Efter 10 dage får jeg tilsendt en regning på 14.000 kr..! Jeg ringer selvfølgelig med det samme til sælgeren, og han nærmest griner da han hører beløbet og siger, at det vil han straks få bragt i orden. Jeg tror på idioten og regner med sagen er ude af verden.
Efter i alt en måned modtager jeg en regning på 48.000 kr.
Ringer selvfølgelig igen og han kan ikke forstå det. Jeg siger at de bare kan lukke det og tage deres lort tilbage. Han forsikre mig for det er en fejl og han vil få bragt det i orden og sende den rigtige regning på 2 x 299 kr. som aftalt.
Jeg stopper med at bruge nogen af delene, men efter en uge (ialt 5 uger) kommer der en regning på 62.000,- hvor der i øvrigt står, at der er nu lukket for servicen på begge apparater.
Jeg nægter at betale beløbet og bliver derfor hevet i retten. Hvor det kommer frem, at teleselskabet godt nok er kommet til at putte mobiltelefon sim-kortet over i bredbånd delen og omvendt. Så jeg har betalt 8 kr. per megabyte brugt data. Det er i samme ombæring også grunden til telefonen ikke virkede, da det kun var data sim-kortet der sad i den.
Jeg fortæller i retten, at jeg havde desuden "normalt" bredbånd igennem en anden operatør på samme tid, så hvis jeg vidste det kostede det, hvorfor skulle jeg vælge og betale 8 kr per megabyte, når jeg kan gøre det gratis igennem det stadionære bredbånd????
Ovenstående vil retten skide højt og flot på, og jeg bliver dømt til at betale beløbet og sagens omkostninger.
Retssagen blev forresten udsat 8 måneder, fordi Telia's advokat ikke kunne tage sig sammen til at møde op ved første retssag.
Det var godt nok snevejr, men jeg kom selv frem til retten den dag, da jeg troede man automatisk tabte hvis man ikke mødte op.
Det viste sig, at jeg ligeså godt kunne være blevet hjemme fra den anden retssag.
2 uger forinden retssagen modtager jeg et forlig på 15.000 kr. med posten hvor de skriver, at hvis jeg betaler 15.000,- kan vi undgå retssagen.
Jeg tror fejlagtigt at dette er godt for min sag, da jeg tænker at hvis de vil nøjes med 15.000, hvorfor mener de så de skal have 62.000?
Jeg tager papirerne med og viser dem frem til dommer og Telia's advokat. Advokaten påstår han ikke kender noget til de papirer, og tager dem ud af hånden på mig og jeg har ikke set dem siden. Dette tillader dommeren selvom jeg gør opmærksom på, at jeg ikke mener han kan fjerne beviser fra sagen der ikke lige passer ind i hans kram.
Jeg bliver også skældt ud i retten, da de mener det er mig der skal indkalde/stævne sælgeren fra Telia til retssagen. Telia vil ikke kendes ved ham og de kan nemlig ikke finde ham...! Dette protestere jeg også ret kraftigt over, da jeg som lægmand ikke har en chance for at vide jeg selv skal indkalde folk for retten - dette var første og forhåbelig sidste gang jeg har kontakt med retsvæsenet, for jeg har mistet alt tiltro til det.