Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
BFO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. nov 2018, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af BFO » 8. nov 2018, 12:34

Hej alle.

Jeg går og overvejer, om titlen som riffeljæger er noget for mig. I den forbindelse er der som bekendt én ting, der ikke kan undværes: en riffel. Jeg er brændt lidt varm på den her:

https://webshop.brasholt.com/remington- ... et-m3-9x40

Jeg har googlet på livet løs, læst anmeldelser og bladret forummet igennem, men jeg synes stadig ikke, at jeg er stødt på reelle erfaringer vedr. en Remington 783 .308win.

Sidder der nogen derude, som kan bidrage med erfaringer vedr. selvsamme riffel? Holdninger og “hear-say” har bestemt sin berettigelse, men jeg mangler lidt at høre, hvad brugere af riflen synes og tænker, efter at have brugt modellen i er stykke tid.

Mine egne tanker er, at riflen virker som et fint sted at starte (både ift. pris og kaliber), selvom jeg er klar over, at kikkerten skal skiftes med tiden, hvis jeg bliver bidt af riffeljagt.

Jeg glæder mig til at høre jeres input.

På forhånd tak :)
Tog jagttegn i 2013, uden at få det brugt.

Har genoptaget interessen i 2018 og er sulten på jagt og viden herom.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af Kleth » 8. nov 2018, 12:49

BFO skrev:
8. nov 2018, 12:34
Hej alle.

Jeg går og overvejer, om titlen som riffeljæger er noget for mig. I den forbindelse er der som bekendt én ting, der ikke kan undværes: en riffel. Jeg er brændt lidt varm på den her:

https://webshop.brasholt.com/remington- ... et-m3-9x40

Jeg har googlet på livet løs, læst anmeldelser og bladret forummet igennem, men jeg synes stadig ikke, at jeg er stødt på reelle erfaringer vedr. en Remington 783 .308win.

Sidder der nogen derude, som kan bidrage med erfaringer vedr. selvsamme riffel? Holdninger og “hear-say” har bestemt sin berettigelse, men jeg mangler lidt at høre, hvad brugere af riflen synes og tænker, efter at have brugt modellen i er stykke tid.

Mine egne tanker er, at riflen virker som et fint sted at starte (både ift. pris og kaliber), selvom jeg er klar over, at kikkerten skal skiftes med tiden, hvis jeg bliver bidt af riffeljagt.

Jeg glæder mig til at høre jeres input.

På forhånd tak :)
Jeg har haft sådan en på besøg på skydebanen nogle gange og kender nogle stykker som har prøvet sådan en pakke.
Selve riflen er absolut "value for money" og kikkerten og montagerne kunne bestemt være bedre. Hvis du vælger at købe sådan en pakke, så vil jeg klart anbefale at bede butikken gå montagen efter d.v.s. efterspænde den.
Kikkerten er IMHO ikke ubrugelig og jeg ville mene at det ville være værd at ofre enten lidt mere på f.eks. en Weatherby Vanguard med Wildgame kikkert, en Remington 783 med Optic Science kikkert eller at smide 2-2,5kkr ekstra (eks montering) og få en Nikon, Vortex eller Hawke kikkert på i en fornuftig montage.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af AlexPH » 8. nov 2018, 19:10

Jeg kender ikke riflen, men kan fortælle lidt om min oplevelse med at købe ny riffel, når man er ny på markedet og alle har en holdning til hvilken og hvor meget den må koste. (er riffeljæger på 1. år.)
Jeg var brændt varm på en ruger american, en savage axis 2 og en weatherby vanguard 2, i nævnt rækkefølge.

Da jeg troppede op hos forhandleren og troede jeg, jeg skulle skrive under på en ruger, men der blev jeg klogere.
Skæftet på rugeren, var så tyndt og plastik agtigt, at jeg ved et lidt hårdt tryk, kunne få det til at ramme piben. Nogenlunde det samme at sige om savage, som ligger i samme prisklasse.
Weatherby vanguarden, var dog en helt anden kaliber. Godt tung, men alt virkede bare bedre lavet og mere solidt. Prøvede så en tikka, som var mega lækker. Ikke lige så tung og med et mere lækkert bolt action.
Ingen tvivl om at rugeren ville sætte kugler, lige så godt som tikkaen, men kvalitet følger bare pris. Mit valg blev weatherby vanguarden, som faktisk er en kopi, af en tidligere sako model. Hertil fik jeg en wildgame kikkert med lys og en skod montage. Men sættet kostede mig 7000 kr., hvilket var 1000 kr over hvad rugeren med kikkert, ville have kostede. Tikkaen løb op i 10.000 kr. og var bare over budget, men hvis jeg kunne vælge tikkaen idag, er jeg ikke sikker på det blev den alligevel.

Lang historie kort: prøv, mærk og føl. Og vælg så efter budget.
Senest rettet af AlexPH 8. nov 2018, 22:22, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af Raptor357 » 8. nov 2018, 20:03

At føle sig frem er vigtigt. Jeg har en savage axis i .223R med en nikon prostaff 3-9x40 kikkert på. Jeg fik fikset aftrækket som en del af handlen. Den lå også på ca 6000kr og riflen er ufatteligt præcis.
Den må kun op til og med rådyr, men det er også et fint behov at få dækket.
Så kan man altid senere købe en kraftigere og sætte optik på så man kan nappe en gris i måneskæret kl øv om natten.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af Kleth » 8. nov 2018, 20:52

:goodpost:
Som begynderriffel er .223Rem :thumbup: :thumbup: :thumbup: De fleste nye skydejern kan skyde virkeligt fornuftigt, og jeg ville tage en .223Rem i twist rate 1:9” eller hurtigere for have det bedste udvalg af ammunition. og det er virkeligt ærgeligt hvis fornøjelsen går tabt pga især en montage som kunne havde været bedre.

Jeg har skudt en del med en Weatherby Vanguard (by Howa) .223Rem og den er fantastisk til og med 200m (og sikkert længere) på bane.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af C-X » 8. nov 2018, 21:02

Jo-jo, en .223 Rem. er da rar, men en .308 Win. er mere rar, hvis man kun har én. :blink:

Jeg ville kigge en masse reviews på f.eks. youtube, hvor du kan se de ting der bliver diskuteret, og så fise ned i butikken og pille. Billige skydere har en del "prisreducerende features", så vær opmærksom på om det er noget du kan leve med, eller om der skal spares op noget længere tid. Nogle gange er det billigere at købe dyrere. På den anden side kan der være noget befriende og praktisk, over ting i brug-og-smid-væk prissegmentet, hvor man ikke græder så meget over de første ridser.

Hvis man ikke skyder med støtteben, så er flex i forskæftet ikke nødvendigvis så farligt. Man kan også gøre op med sig selv, om man vil gå til gruppeterapi eller bare er tilfreds med minute of beer can.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af AlexPH » 8. nov 2018, 21:10

Jeg er nu ret glad for at jeg valgte en 308, som første skydejern. Jeg har ikke meget jagt og har ikke råd til det store, men en af mine kammerater købte en gård i sommers med 22 hektar jord. Jeg har siden fået lov at gå på jagt og skyde, hvad der gav menning rent forvaltningsmæssigt. Og tænk sig, om det ikke vrimler med dådyr. :biggrin:
Ligeså, er jeg glad for, at mine jagtkugler, ligger i den tunge ende. :mrgreen:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af NWF » 8. nov 2018, 22:23

Jeg ville ikke være bange for at starte med en 783 trods man altid kan diskutere om den virker som solidt bygget og føles lækkert osv - den slags er smag og behag, og det er en anden diskussion. Den skal nok virke og ramme præcist hvad den skal i mange år frem, men du nævner selv det med kikkerten, og det er det store issue i denne pakke.

En forhandler fortalte mig at sigtekikkerten kun kunne holde til .308, på en 30-06 raslede den lynhurtigt i stykker pga at rekylet er lidt større. Det fortæller alt om kikkertens kvalitet, og jeg ville ikke stole på kikkerten hvis den havde fået et slag eller hvorledes sigtbarheden er i dårligt vejr osv. - og jeg ville HADE at misse en god chance pga min kikkert var skod. Man behøver ikke at købe det dyreste udstyr, men man skal købe det som virker for at have glæde ved det. Og som det nævnes andet sted, så er det nogle gange "billigere at købe dyrere" - en billig kvalitetskikkert ligger imellem 1.500-2.000, og skal der montage oven i så ender prisen hurtigt på 2000-3000 kr - og så er 783-sættet pludslig ikke så billigt mere ift andre alternativer.

Jeg kan kun tilslutte mig(igen igen) "Weatherby Vanguard"-koret - den fås online med en Nikon 3-9x40 kikkert på for 6.300 kr. IMHO er det er nok det mest "value for money" du kan få herhjemme.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af LJ » 11. nov 2018, 21:13

Jeg har skudt 2×5 skud med sådan en 783, jeg må ærligt erkende at jeg sagtens kan undvære en gentagelse.

Med tanke på hvad man kan få for kun en lille merpris, ville jeg aldrig købe sådan en.

Howa/Weatherby eller en brugt Tikka, Schultz og Larsen eller lignende, synes jeg er langt bedre valg.

Omend der bestemt er fordele ved en .223 ville mit førstevalg altid være .308.

BFO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. nov 2018, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af BFO » 12. nov 2018, 11:04

LJ skrev:
11. nov 2018, 21:13
Jeg har skudt 2×5 skud med sådan en 783, jeg må ærligt erkende at jeg sagtens kan undvære en gentagelse.

Med tanke på hvad man kan få for kun en lille merpris, ville jeg aldrig købe sådan en.

Howa/Weatherby eller en brugt Tikka, Schultz og Larsen eller lignende, synes jeg er langt bedre valg.

Omend der bestemt er fordele ved en .223 ville mit førstevalg altid være .308.

Tak for dit svar.

Hvad var det ved riflen, du ikke brød dig om? :)
Tog jagttegn i 2013, uden at få det brugt.

Har genoptaget interessen i 2018 og er sulten på jagt og viden herom.

BFO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. nov 2018, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af BFO » 12. nov 2018, 11:07

Til alle jer, der har givet andre input, end erfaringer med den nævnte riffel: Mange tak for de gode og konstruktive input. Selvom det ikke er erfaringer med netop den riffel, så lytter jeg og tager det med videre :)
Tog jagttegn i 2013, uden at få det brugt.

Har genoptaget interessen i 2018 og er sulten på jagt og viden herom.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af C-X » 12. nov 2018, 12:12

Bergara er et spændende mærke, der leverer rifler der er næsten kompatible med M700, men med bedre tolerancer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af LJ » 12. nov 2018, 12:14

BFO skrev:
12. nov 2018, 11:04
LJ skrev:
11. nov 2018, 21:13
Jeg har skudt 2×5 skud med sådan en 783, jeg må ærligt erkende at jeg sagtens kan undvære en gentagelse.

Med tanke på hvad man kan få for kun en lille merpris, ville jeg aldrig købe sådan en.

Howa/Weatherby eller en brugt Tikka, Schultz og Larsen eller lignende, synes jeg er langt bedre valg.

Omend der bestemt er fordele ved en .223 ville mit førstevalg altid være .308.

Tak for dit svar.

Hvad var det ved riflen, du ikke brød dig om? :)
Aftrækket var elendigt. Låsegangen var knoklet og skæftet var blødt foran. Der var generelt for meget budget-riffel over den.

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af AlexPH » 12. nov 2018, 18:21

Der er forøvrigt en anmeldelse af riflen i et af JÆGER magasinerne, så vidt jeg husker.

BFO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. nov 2018, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af BFO » 12. nov 2018, 20:12

AlexPH skrev:
12. nov 2018, 18:21
Der er forøvrigt en anmeldelse af riflen i et af JÆGER magasinerne, så vidt jeg husker.
Jeg holder desværre ikke bladet selv. Jeg synes ikke rigtigt, at den kommer frem ved google. Ved du, om den kan findes på andre måder? :)
Tog jagttegn i 2013, uden at få det brugt.

Har genoptaget interessen i 2018 og er sulten på jagt og viden herom.

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Hjælp til første riffel: Remington 783 .308win

Indlæg af AlexPH » 13. nov 2018, 13:25

Tænker at det nok ikke går at smiden den op i offentligt forum. Har kigget i gemmerne og fundet den og smidt dig en PB. :thumbup:

Men når du skal ud og kigge, så giv lige vanguarden en chance. :blink:

Besvar