Hvilken jagtjakke bruger du?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Tangloppen » 2. nov 2018, 08:02

Langebo skrev:
1. nov 2018, 23:19
Tweed
Jagt er en fornøjelse
Man må godt klæde sig som om man gider og være afsted
Lige præcis derfor man iføre sig noget ordenligt tøj :blink:

Men, hver sin smag...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af ESAF » 2. nov 2018, 08:55

Langebo skrev:
1. nov 2018, 23:19
Tweed
Jagt er en fornøjelse
Man må godt klæde sig som om man gider og være afsted
Jeg misforstår dig muligvis, men jeg fornemmer en arrogant og nedladende tone i dit indlæg.

Hvis jeg iklæder mig islænder, vadmelsbukser og fedtet og blodig grønlænderanorak, eller kansas kedeldragt, eller kampuniform og lyserødt rambo-pandebånd, signalerer jeg så overfor dig at jeg ikke gider være på jagt, eller at jeg ikke betragter jagt som fornøjeligt?
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af KKA » 3. nov 2018, 05:36

RØDE!!! camojakker/ realtree til kolde dage og mossy oak til tidligt efterår.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af LJ » 4. nov 2018, 13:21

Min egentlige jagtjakke er en Pinewood Gems med tilhørende bukser. Med forskellige inder- og mellemlag har den virkelig gjort det godt.

Ofte er det dog en Deerhunter skaljakke jeg bruger, igen med varierende lag under.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af HappyNanoq » 4. nov 2018, 16:38

Ikke noget synderligt dyrt og fancy med scentblocker og alskens andre ting.ø

I Dk bare mørkegrøn bomuldsjakke, for minimal lyd, og placering i reviret med modvind (så er scentblocker unødvendig) og ellers stå stille eller sidde stille samt lave rolige bevægelser hvis jeghar behov for at røre mig.
Så er de dyrere camouflagejakker unødvendige, da det langt hen ad vejen er bevægelse der ses af dyrene.
Min jagtlykke er fuldt ud lige så godt i standard jagtgrønt tøj, som andre i dyrere moderne tøj.

Hvis det regner, så måske noget oilskin, også bare grøn/brun tone.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Ninjakebab » 5. nov 2018, 15:33

ESAF skrev:
2. nov 2018, 08:55
Langebo skrev:
1. nov 2018, 23:19
Tweed
Jagt er en fornøjelse
Man må godt klæde sig som om man gider og være afsted
Jeg misforstår dig muligvis, men jeg fornemmer en arrogant og nedladende tone i dit indlæg.

Hvis jeg iklæder mig islænder, vadmelsbukser og fedtet og blodig grønlænderanorak, eller kansas kedeldragt, eller kampuniform og lyserødt rambo-pandebånd, signalerer jeg så overfor dig at jeg ikke gider være på jagt, eller at jeg ikke betragter jagt som fornøjeligt?
Jeg har stærkt på fornemmelsen det var skrevet med et satirisk smil på læben, af Langebo :popkorn:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Lars M. L. » 5. nov 2018, 20:57

Jeg tror ikke på teorien om én jakke til alle mine behov. Derfor har jeg et lille sortiment af jakker, som jeg anvender i løbet af sæsonen:
- swedteam camo-jakke uden for til bukkepürsch, ræveregulering med riffel, tidlig andejagt m.m.
- swedteam goretex-jakke - min all round-jakke
- Varm Deerhunter vinterjakke i rød camo til bevægelsejagter m.m.
- Sitka gear camo-/goretex-jakke. Overgangsjakke, som jeg også har brugt med stor glæde i det skotske højland, hvor fysisk aktivitet og solide mængder nedbør kan forekomme.

mvh Lars

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af NWF » 5. nov 2018, 22:59

- Deerhunter vintersæt som er vind- og vandtæt
- Fjällräven Lappland sæt til resten af året
- En softshell Härkila jakke(kan tage lidt vind på bukkejagten uden det bliver for varmt)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Johs » 6. nov 2018, 09:44

Kakadu oilskin til surt vejr.

De skriver at der er efterårs rabat nu --- ellers kommer der nok snart en fredag, er det ikke i november?

https://theoutbackers.com/
– hilsen Johs

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Langebo » 6. nov 2018, 16:16

citat ”Jeg misforstår dig muligvis, men jeg fornemmer en arrogant og nedladende tone i dit indlæg.

Hvis jeg iklæder mig islænder, vadmelsbukser og fedtet og blodig grønlænderanorak, eller kansas kedeldragt, eller kampuniform og lyserødt rambo-pandebånd, signalerer jeg så overfor dig at jeg ikke gider være på jagt, eller at jeg ikke betragter jagt som fornøjeligt?”

Alt afhængigt hvor og hvilken jagt form kan det være passende Ex træk jagt kragejagt (en af mine yngligsjagt former )
Andre steder jagtformer osv et klart signal om at jeg ønsker ikke en invitation en anden gang

Hvis dette er nedladende eller arrogant så ja

Min egen ydmyge holdning er man skal klæde sig på så det passer til lejligheden og i en del tilfælde er tweed mere passende end kampuniform (med mindre vi er på vej i krig )

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Langenge » 6. nov 2018, 18:34

Langebo skrev:
6. nov 2018, 16:16
…...
Min egen ydmyge holdning er man skal klæde sig på så det passer til lejligheden og i en del tilfælde er tweed mere passende end kampuniform (med mindre vi er på vej i krig )
:thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af 458hunter » 6. nov 2018, 18:39

Langebo skrev:
6. nov 2018, 16:16
citat ”Jeg misforstår dig muligvis, men jeg fornemmer en arrogant og nedladende tone i dit indlæg.

Hvis jeg iklæder mig islænder, vadmelsbukser og fedtet og blodig grønlænderanorak, eller kansas kedeldragt, eller kampuniform og lyserødt rambo-pandebånd, signalerer jeg så overfor dig at jeg ikke gider være på jagt, eller at jeg ikke betragter jagt som fornøjeligt?”

Alt afhængigt hvor og hvilken jagt form kan det være passende Ex træk jagt kragejagt (en af mine yngligsjagt former )
Andre steder jagtformer osv et klart signal om at jeg ønsker ikke en invitation en anden gang

Hvis dette er nedladende eller arrogant så ja

Min egen ydmyge holdning er man skal klæde sig på så det passer til lejligheden og i en del tilfælde er tweed mere passende end kampuniform (med mindre vi er på vej i krig )
Tweed er aldrig passende til andet end at se lidt fimsefornem ud :twisted:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Langenge » 6. nov 2018, 18:42

Chrstn_Olsen skrev:
6. nov 2018, 18:39
….
Tweed er aldrig passende til andet end at se lidt fimsefornem ud :twisted:
Joooeeee, men hvis det er normen i det selskab, man nu er i, såååeeee...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af TheDarkSide » 6. nov 2018, 19:05

Jeg er begyndt at bruge en Fjällräven Sörmland jakke. Er indtil videre til godt tilfreds. Neutralt udseende; Pæn nok til selskabsjagt og ikke for fancy til de mere uformelle jagter. Virker til at kunne stoppe vinden og er også ok varm i sig selv, men ville sagtens kunne bruges i bukkejagten på de lidt kølige dage. Eneste minus jeg umiddelbart ser, er at der ikke er harelomme. Det burde være standard i alle jagtjakker.


PS
Jeg mener også man bør påklæde sig efter anledningen. Invitere jeg til jagt og måske ovenikøbet forsøger at gøre lidt ud af det, f.eks. med lidt mad og drikke, ja så forventer jeg da at folk møder nogenlunde velsoignerede op og i pænt og rent tøj.
Kommer man direkte fra svinestalden i overalls og med lort langt op af benene, så skal man nok ikke regne med at stå på listen til næste gang.
Jeg har da forståelse for at der kan være lidt blod på jagtbukserne, men man behøver jo absolut ikke ligne en, der lige har brækket 30 krondyr på en pløjemark.

Patronizer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jan 2016, 16:57
Interesser: Friluftliv og jagt generelt
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Patronizer » 6. nov 2018, 20:47

:smile: Nu er jeg så ikke jæger, men "jager" mest med mine øjne og ofte et lille kamera, hvis det nu er...? Så delvist :offtopic:
Dog er jeg ret glad for en Deerhunter Montana jakke, som jeg har, (og bukserne) samt en ligeledes Deerhunter Kamchatka jakke til vinter tiden, da den er fyldt med lommer. Derudover finder jeg en "soft shell" jakke med Gore's Windstopper membran praktisk til bygevejr uden for torden / skybruds sæsonen, da den "ånder" godt i forhold til de helt "vandtætte" membranjakker jeg ejer, men holder moderate vandmængder ude i rimelig tid. Til længere gåture i tørvejr, hvor det ikke er alt for varmt, da må jeg sige, at disse gorka jakker i bomulds kanvas er behagelige at gå i, med temperaturafstemte lag tøj under, da de "ånder" godt, og stadig blokerer vinden tilpas meget, men ikke 100 %, selv om det er noget af det mest simple og billige, der kan opdrives. Som camouflage anvender jeg en Deerhunter "3-D" poncho, der er let at trække "ned over det hele", uanset årstid og vejr, samt måske et par camouflage bukser, for at det i hvert fald ikke skal være udstyret, der er skyld i, at der alligevel ikke kommer nogle dyr forbi, andet end småfugle og dem med 0 - 6 - 8 ben. Det er selvfølgelig også meget lettere, når man bare skal sidde stille og kigge, og ikke tænke på gevær/riffel, evt. aftstandsmåler(?) mm. tænker jeg? (En normal, vandtæt poncho til under "3-D'en" er selvfølgelig også nogle gange let og praktisk at medbringe, for en sikkerheds skyld, så at sige.)

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Woodleigh » 10. nov 2018, 12:15

Efterhånden er udvalget ændret lidt og afhængigt af hvor jeg jagter om efteråret er det enten denne (WoodnTrail)
jack.png
jack.png (68.79 KiB) Vist 13429 gange
eller denne her
jackvis.png
jackvis.png (95.04 KiB) Vist 13429 gange
Begge vind og vandtætte og i åndbar kvalitet.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Parfait » 21. nov 2018, 13:56

Tangloppen skrev:
21. okt 2015, 09:55
Gorka uniformerne er helt fantastiske. De kan klare seriøse prygl.
Har en Gorka E Summer liggende i skabet. Skræmmende god sløring i den Jydske lyng...
Russere i lyngen! Det er næsten lige så skræmmende som russere i lysthuset.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Tangloppen » 8. dec 2018, 19:33

Efter en hel dag udendørs, i noget der må betegnes som efterårets/vinterens dårligste vejr, 11-12ms og massiv regn (på Fyn ihvertfald), må jeg alligevel bøje mig i støvet for mit Norrøna grej.
De fleste deltagere i dagens jagt var mere eller mindre gennemblødte. Jeg var knastør.
Eneste punkt der var vådt og nedkølet var mine fødder - støvlerne trænger til en opgradering.
Nogen der kan anbefale et par støvler der er 100% vandtætte, holdbare og til at holde ud at gå længere stræk med?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Sviptue » 9. dec 2018, 08:26

Meindl dovre gtx i høj model
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Bemoni1 » 9. dec 2018, 11:26

En Seeland jakke, med en god membran og Hi-Viz paneler. Den er egentligt beregnet til sommerens pürsch, men har vist sig overraskende godt egnet til efterårets og vinterens aktiviteter, men jeg har også altid været tilhænger af mange lag tøj og det bruger jeg til at regulere, i forhold til omgivelsestemperaturen.
Bukserne afhænger af opgaven, det kan være alt fra et par gamle jeans, til Härkila, sammen med et par løbe-tights eller lange underdrenge i merinould.
Støvler afhænger også af opgaven, enten et par gode røjsere eller mine trofaste Härkila og hertil nogle sokker som bliver siddende som de skal.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Explorer » 25. dec 2018, 17:14

Explorer skrev:
24. okt 2015, 10:33
Harkila Q fleece og en Marmot Precip uden på, så kan det bare regne og storme :razz:
Precip'en holder ikke ret længe Q fleece er ikke helt varm nok

Så det er i dag opgraderet til nogle lag merino uld fra Aclima og så en Goretex Pro skaljakke fra Arcteryx, og er det rigtig koldt har jeg en Yeti dunjakke mellem skaljakke merino uld :razz:

her lidt om merino uld vs bomuld https://www.youtube.com/watch?v=XFEedV0bxio

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Marinerevolver » 25. dec 2018, 19:49

På efterårs pürsjagt bruger jeg stadig engelske Beuver lodenjakke, den er varm og
så er den lydløs,og sammen med forsvarets halsedisse i uld er man godt klædt på,
knæk og bræk. Marinerevolver
Vedhæftede filer
Lodden jakke.jpg

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Kleth » 25. dec 2018, 20:17

Jeg har netop købt en Mil-Tec SCU 14 softshell i Flecktarn og blev så begejstret for den og det gjorde min bedre halvdel også, så det blev også til en i Multiarn til hende
Billede

https://www.amazon.de/Mil-Tec-Softshell ... AFBWD8PEZ8

Jeg havde den på idag, på tredje jagt og jeg har da endnu ikke fortrudt købet; der er gode lommer de rigtige steder, den har en god pasform, er rimeligt åndbar og haglgeværet monterer godt på jakken.

Elbæk var den skyldige for det indkøb :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Sierra13 » 10. jan 2019, 13:30

Jeg er på harkila pro hunter nu, men næste gang regner jeg med det bliver et gorka sæt

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Hvilken jagtjakke bruger du?

Indlæg af Bullitt » 11. jan 2019, 18:44

Har brugt en super tynd Chevalier goretex jakke med oilskindslook og fløjskrave i ca. 25 år. Har den stadig, men lynlåsen er færdig. Knapperne dur stadig, og jakken er stadig lækker, så derfor er den udnævnt til hundelufterjakke.

Købte en Harkila ProHunter X jakke til denne sæson. Har imidlertid kun haft den på en enkelt gang, da den er så varm, at jeg hellere vil gå i T-shirt :evil:

Købte så en Härkila - Lynx Reversible Fleece Jakke. Den har hængt på mig lige siden jeg købte den. Bruger den både til fritid og jagt. Den er mega lækker :thumbup: Er dog lidt i tvivl om hvorvidt den kan tåle mosten, når jeg maser mig gennem tjørn og andet skrub for at støtte hundene. Har købt Harkilas Angus lædervest til at tage på uden over, hvis det skulle blive nødvendigt, men har ikke orket at have den på denne vinter pga. varmen, så vesten ligger blot ubrugt i garderoben. Skidt pyt - kan måske sy et rygmærke på den og bruge den, når jeg triller en tur på Ducatien :fun:

God weekend
Bullitt

Besvar