Basset hund, gravhund eller noget helt tredje?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
edwardl_h
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. sep 2018, 22:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skive

Basset hund, gravhund eller noget helt tredje?

Indlæg af edwardl_h » 2. nov 2018, 19:12

Hej

Vi har i familien lige nu en gravhund.. I ønsket om at skulle have en hund mere, kom jeg til at kigge på forskellige kortbenede støver racer. Racevalget falder ud fra at skulle være en familiehund, ikke alt for stor, og at den kan bruges til jagt. At den primært skal være familiehund, betyder ikke at træning og udøvelse af jagt vil blive negligeret. Den vil, hvis den vil/kan blive brugt 10-20 gange årligt, på primært drivjagt efter hare/rådyr, samt evt. trykjagt.

Så faldt jeg over mange af de gamle franske og engelske støvere. Hvorfor bruges de ikke mere til jagt i DK?

Er beaglen og Basseten forældet ift. jagtbrug?

Det virker som en sjov og spændene ide at have en basset til drivjagt på hårvildt, og så den primære funktion - familiehund. Jeg har også læst om Strelluf støveren, som af form minder meget om Basseten som udgangspunkt, og de virker som yderst kapable jagthunde.

Er det altså helt umuligt at forestille sig en basset på drivjagterne? Hvor man har lidt mere plads så de kan få lov at drive.

Mvh

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Basset hund, gravhund eller noget helt tredje.

Indlæg af Evil-Honda » 2. nov 2018, 21:08

Basset er doven
Beagel er dum
Strellufstøver er en dejlig hund men du skal eje en ø for at kunne holde den på jagten, og nutidens naboer er ikke glad for fremmede hunde på jagt.

De fleste bruger en terrier til det du beskriver fordi de virker, Tysk jagt terrier eller Jack russel terrier.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Basset hund, gravhund eller noget helt tredje.

Indlæg af C-X » 2. nov 2018, 21:15

TJT eeeelsker sin familie, især hvis den kan komme til at bestemme ALT. Gravhunde er nu også dejligt, så længe de er af sund avl.

Alternativt har jeg hørt pænt om Basset Griffon Vendeen Petit, men jeg kender helt ærligt ikke meget til racen. Charmerende ser den dog ud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Basset hund, gravhund eller noget helt tredje?

Indlæg af Refraktorius » 2. nov 2018, 21:31

jeg forfalder til selvcitation, nu du siger "beagle":
Refraktorius skrev:
26. maj 2017, 15:17
Vi har en beagle i familien.

På trods af ihærdig træningsindsats, så gør den kun hvad der passer den.
(Hvis det passer den, så gør den også det, den har lært til træning)

Glemmer man at lukke døren, så er den væk. Får den fært uden at være i snor, så er den væk.

Den er konstant sulten, og vandrer rundt under brug af sin veltunede lille næse, på udkig efter noget spiseligt. Den er imponerende god til at åbne skuffer og skabe.
Den udstråler altid noget, der er lidt svært at karakterisere, men det er enten "I er alle nogen idioter der burde fodre mig" eller "let depression og Weltschmertz".


En meget illustrativ video:

youtu.be/_ym0rxisOpw
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Basset hund, gravhund eller noget helt tredje?

Indlæg af Bobo » 3. nov 2018, 00:16

En af mine naboer / jagt kammerat mm. har en TJT - og den er sgu charmerende og en god familiehund, og en rigtig god driver
Beagle og Basset har jeg indtryk af er avlet helt i hegnet - dvs ørernes størrelse er vigtigere end at hunden kan høre o.s.v.
Gravhund og jack russel er heller ikke tossede - men sådan er der så meget :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Basset hund, gravhund eller noget helt tredje?

Indlæg af KKA » 3. nov 2018, 05:27

Har/haft både( engelsk variant) beagle og en del gravhunde( norsk og svenske importer).
Jeg er støverjæger og derfor skal hundene kunne gå minimum 1 time på drev, helst med hare og ræv. Med klovbærende ,,mange timer”...

Det er fremragende jagthunde - hvis du har arealet( i vores konsortium har vi 3100tdr statsskov), ellers bør du gå i en stor bue uden om en decideret drivende race. De vil konstant på jagt og bryder ud, hvis ikke haven er forsvarligt hegnet.

At beaglen pr definition er dum, vil jeg ikke mene; men døden i madskålen er bitter realisme, hvis man ikke er konsekvent med fodringen.

Gravhunde har jo en stor personlighed, i modsætning til de fleste andre hunderacer. Det gør bekendtskabet med denne kvikke race til en udfordrende passion, og mon ikke de fleste førstegangsejere bliver dedikerede resten af livet.
De har deres jagtlige begrænsninger i fugtige områder. Til gengæld giver den et roligt drev og især anvendelig i kronvildtrevirer.
Beaglen driver sikkert....og hurtigt. Derfor er den også populær i Norge, hvor pladsen er til det.
Dreveren(strellufstøveren) bliver meget lidt brugt i DK. Der er gæstebud efter dem i Tyskland, hvor nogle medlemmer fra Støverklubben kan anvende deres hunde. Ellers samme problem som beaglen: de har få anvendelsesmuligheder her i landet.

Besvar