Arvet haglbøsse kammerlængde???

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af JaJo10 » 19. okt 2018, 17:23

Goddag!

Jeg er ny herinde, men håber at det er det rigtige forum jeg poster i.
Jeg har arvet en gammel s/s, men jeg er i tvivl om kammerlængden på den. Kan det lade sig gøre at ændre kammerlængden, således at man ville blive nødt til at ridse den gamle mm væk?? (Se billedet)
Går ud fra at en våbensmed kan måle den?
Der fulgte en masse 12/67,5 jagt patroner med den, så går ud fra at de passer. Kan bare ikke forstå hvorfor nogen ville ridse nummeret væk?
(kan ikke spørge den tidligere ejer af gode grunde)

Hvis i ved noget om skyderen må i meget gerne belære mig! Ved kun at den er lavet i Belgien.
Regner med at bruge den til haglskydeprøven.

MVH
Jacob

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
https://imgur.com/a/JtP3xX7

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Lycon » 19. okt 2018, 17:45

Hej Jacob og :welcome:

Du bør uploade billederne direkte til NVF, så er du og vi andre fri for bøvlet med manglende billeder.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettet bruger

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Slettet bruger » 19. okt 2018, 18:51

JaJo10 skrev:
19. okt 2018, 17:23
Goddag!

Jeg er ny herinde, men håber at det er det rigtige forum jeg poster i.
Jeg har arvet en gammel s/s, men jeg er i tvivl om kammerlængden på den. Kan det lade sig gøre at ændre kammerlængden, således at man ville blive nødt til at ridse den gamle mm væk?? (Se billedet)
Går ud fra at en våbensmed kan måle den?
Der fulgte en masse 12/67,5 jagt patroner med den, så går ud fra at de passer. Kan bare ikke forstå hvorfor nogen ville ridse nummeret væk?
(kan ikke spørge den tidligere ejer af gode grunde)

Hvis i ved noget om skyderen må i meget gerne belære mig! Ved kun at den er lavet i Belgien.
Regner med at bruge den til haglskydeprøven.

MVH
Jacob

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
https://imgur.com/a/JtP3xX7
Det sku da et cpr nummer.

Eller kammer størrelsen er også noget uklar kan du tage et bedre billede af kammer mærket.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af HR » 19. okt 2018, 23:55

Belgiske prøvemærker er røv og nøgler. R under stjerne er et anonymt mærke fra kontroløren. Det vides at R er brugt af en herre Wagemans Sylvain mellem 1951 og 1965. Men der kan sagtens have været andre i andre perioder. Datostemplet er f. Det er brugt i 1927 og igen i 1967. Våbentypen kan være fra begge årgange. Løbene vejede originalt 1 575 gram. Hvis du vejer den får du en indikation af om der er boret i dem.

Jeg har i øvrigt en af næsten samme type fra 1931.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Rulab » 20. okt 2018, 09:06

Få kammer længden målt og gå ud fra at det er en 12/65 indtil da.
Det ligner for mig at stemplet nederst på løbsfladerne skulle have sagt 12/65, men at femtallet er noget svagt.

Den kan dog sagtens være blevet boret op til 70 mm senere.
Hvis du selv vil måle kammerlængden, koster en måledorn ca. 200 kr. ved Brownells.Dk

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Boerge » 20. okt 2018, 10:11

På sådan et gammelt våben ville jeg nu under alle omstændigheder få lavet et sikkerhedstjek/ serviceftersyn hos en bøssemager, der også vil kunne fortælle om boring og kammerlængde. Lidt usædvanligt, at tidligere ejer har indgraveret cpr-nr. Ser ud til, han var født i 1925 :smile: :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Kleth » 20. okt 2018, 15:23

+1 til at rende bøssen forbi en bøssemager.
Jeg har på det seneste set en del våben hvor stemplerne har sagt et men praksis har været noget andet f.eks en 12/65 som ikke har brudt sig om 12/65 patroner pga de var lavet til rullelukning samt fuld trangboring og 12/70 bøsser som har været til rullelukning, så de skyder fint med 12/65-67, men ter sig over 12/70.

Vil OP ikke bruge pengene på kammer og/eller regulering af trangboring alt efter anbefaling fra fagmand, så kunne det være værd at prøve med hhv 12/65-67 flugtskydningspatroner og Gamebore Regal 12/65 patroner eller hvis det kun er til småvildtsjagt så 12/65-67 bismuth patroner.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Rulab » 20. okt 2018, 18:59

Kleth skrev:
20. okt 2018, 15:23
+1 til at rende bøssen forbi en bøssemager.
Jeg har på det seneste set en del våben hvor stemplerne har sagt et men praksis har været noget andet f.eks en 12/65 som ikke har brudt sig om 12/65 patroner pga de var lavet til rullelukning samt fuld trangboring og 12/70 bøsser som har været til rullelukning, så de skyder fint med 12/65-67, men ter sig over 12/70.

Vil OP ikke bruge pengene på kammer og/eller regulering af trangboring alt efter anbefaling fra fagmand, så kunne det være værd at prøve med hhv 12/65-67 flugtskydningspatroner og Gamebore Regal 12/65 patroner eller hvis det kun er til småvildtsjagt så 12/65-67 bismuth patroner.
Af ren nysgerrighed, når du skriver at en bøsse har problemer med 12/70 patroner, fordi den er lavet til rullelukning, hvilke problemer oplever du så helt præcist?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Kleth » 20. okt 2018, 19:21

Rulab skrev:
20. okt 2018, 18:59
Af ren nysgerrighed, når du skriver at en bøsse har problemer med 12/70 patroner, fordi den er lavet til rullelukning, hvilke problemer oplever du så helt præcist?
Det er min kollega og jagtkammerats, den bider periodisk ganske eftertrykkeligt i hovedbolten selv med 24g 12/70 flugtskydningspatroner men ingen problemer med 12/65-67 selv med større hagl og større vægte ladning.
Jeg havde selv en Liege sidebøsse og den havde ofte det samme problem, men den rev toppene of stjernelukningen; det gør kammeratens dog ikke!
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af HR » 20. okt 2018, 19:46

...en stjernelukket 70mm patron er 70mm i afskudt tilstand. Så hvis kammeret er 70mm så skal der ikke være nogen problemer der uanset hvor gammel bøssen er. Det siger dog sig selv at man er på tynd hvis hvis man skyder med de moderne hurtige stålhagl i en bøsse der er bygget til de patroner der var på markedet i mellemkrigsårene.

Hvordan mærker man i øvrigt om en patron bider i hovedbolten og hvordan chekker man om det er på grund af stjernelukningen?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Kleth » 20. okt 2018, 19:54

HR skrev:
20. okt 2018, 19:46
Hvordan mærker man i øvrigt om en patron bider i hovedbolten og hvordan chekker man om det er på grund af stjernelukningen?
Det er ikke en kontrol og Occam’s Razor er bedste bud for lægmand
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Rulab » 20. okt 2018, 20:38

Kleth skrev:
20. okt 2018, 19:21
Rulab skrev:
20. okt 2018, 18:59
Af ren nysgerrighed, når du skriver at en bøsse har problemer med 12/70 patroner, fordi den er lavet til rullelukning, hvilke problemer oplever du så helt præcist?
Det er min kollega og jagtkammerats, den bider periodisk ganske eftertrykkeligt i hovedbolten selv med 24g 12/70 flugtskydningspatroner men ingen problemer med 12/65-67 selv med større hagl og større vægte ladning.
Jeg havde selv en Liege sidebøsse og den havde ofte det samme problem, men den rev toppene of stjernelukningen; det gør kammeratens dog ikke!
Mit bud er nærmere at kammeret rent faktisk ikke er 70 mm, eller 65 mm for den sags skyld!
Så vidt skal husker, skal et kaliber 12 kammer måle 20,26 mm forrest i kammeret, men på flere ældre våben er kammeret for snævret i fronten.
Jeg har før drejet en dorn på korrekt mål og prøvet i et ældre våben(mener den var belgisk 12/70), hvor dornen kun gik ca. 55 mm ind og kammeret var 0,1 mm for snævret i front.

Det kan man selvfølgelig kompensere for med andre patroner, men det korrekte der må være at få revet kammeret op til korrekt dimension.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Kleth » 22. okt 2018, 06:49

Rulab skrev:
20. okt 2018, 20:38
Det kan man selvfølgelig kompensere for med andre patroner, men det korrekte der må være at få revet kammeret op til korrekt dimension.
:goodpost: De bøssemagere som jeg har fundet her i regionen, der udfører opgaver med regulering af kammer og trangboring ved også hvad de skal have for det.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af JaJo10 » 8. nov 2018, 17:34

Undskyld det sene svar. Jeg troede at jeg ville få besked pr. mail når der var aktivitet herinde.
Lycon skrev:
19. okt 2018, 17:45
Hej Jacob og :welcome:

Du bør uploade billederne direkte til NVF, så er du og vi andre fri for bøvlet med manglende billeder.
Det vil jeg huske til næste gang. Tak!
Slettet bruger skrev:
19. okt 2018, 18:51

Det sku da et cpr nummer.

Eller kammer størrelsen er også noget uklar kan du tage et bedre billede af kammer mærket.
Jeg burde nok have forklaret det bedre. Jeg har selv fjernet det sidste af CPR nummeret i paint. Så når jeg snakker om at det er blevet ridset væk, så snakker jeg om 12/6??? mærket. Jeg finder et bedre billede frem hurtigst muligt.
HR skrev:
19. okt 2018, 23:55
Belgiske prøvemærker er røv og nøgler. R under stjerne er et anonymt mærke fra kontroløren. Det vides at R er brugt af en herre Wagemans Sylvain mellem 1951 og 1965. Men der kan sagtens have været andre i andre perioder. Datostemplet er f. Det er brugt i 1927 og igen i 1967. Våbentypen kan være fra begge årgange. Løbene vejede originalt 1 575 gram. Hvis du vejer den får du en indikation af om der er boret i dem.

Jeg har i øvrigt en af næsten samme type fra 1931.

HR
Interessant. Jeg har fundet ud af at der er en "Neumann Freres" også kaldet "Neumann brothers" i USA.
Rulab skrev:
20. okt 2018, 09:06
Få kammer længden målt og gå ud fra at det er en 12/65 indtil da.
Det ligner for mig at stemplet nederst på løbsfladerne skulle have sagt 12/65, men at femtallet er noget svagt.

Den kan dog sagtens være blevet boret op til 70 mm senere.
Hvis du selv vil måle kammerlængden, koster en måledorn ca. 200 kr. ved Brownells.Dk
Kan man bare gå ned i en våbenbiks og få det målt? Jeg er helt ny, så er ked af hvis det er et dumt spørgsmål :oops:
Boerge skrev:
20. okt 2018, 10:11
På sådan et gammelt våben ville jeg nu under alle omstændigheder få lavet et sikkerhedstjek/ serviceftersyn hos en bøssemager, der også vil kunne fortælle om boring og kammerlængde. Lidt usædvanligt, at tidligere ejer har indgraveret cpr-nr. Ser ud til, han var født i 1925 :smile: :smile:
Ja det har du helt sikkert ret i. For sikkerhedens skyld. Den tidligere ejer var min farfar. Han havde en mani med at ridse sit CPR nummer i alt af værdi :P
Kleth skrev:
20. okt 2018, 15:23
+1 til at rende bøssen forbi en bøssemager.
Jeg har på det seneste set en del våben hvor stemplerne har sagt et men praksis har været noget andet f.eks en 12/65 som ikke har brudt sig om 12/65 patroner pga de var lavet til rullelukning samt fuld trangboring og 12/70 bøsser som har været til rullelukning, så de skyder fint med 12/65-67, men ter sig over 12/70.

Vil OP ikke bruge pengene på kammer og/eller regulering af trangboring alt efter anbefaling fra fagmand, så kunne det være værd at prøve med hhv 12/65-67 flugtskydningspatroner og Gamebore Regal 12/65 patroner eller hvis det kun er til småvildtsjagt så 12/65-67 bismuth patroner.
12/65 ville være det sikre valg ja. Men kan kun finde flugtskydningspatroner i bismouth. Og de er ekstremt dyre for en nyjæger på SU som mig selv!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Kleth » 8. nov 2018, 18:10

Jaguar butikkerne plejer at have Jaguar 12/65 21g #7 flugtskydningspatroner, dem plejer jeg at anvende i min Simson Suhl 12/70 og dem anvender mine kammerater også i deres ældrer sidebøsser.
Den koster ikke ret meget mere end 12/70 patronerne, når man køber 250stk.
Senest rettet af Kleth 8. nov 2018, 18:41, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Lycon » 8. nov 2018, 18:39

JaJo10 skrev:
8. nov 2018, 17:34
Undskyld det sene svar. Jeg troede at jeg ville få besked pr. mail når der var aktivitet herinde.
Den funktion skal du selv sætte til.
Vedhæftede filer
Overvåg Emne.jpg
Overvåg Emne.jpg (52.91 KiB) Vist 15153 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Peter » 8. nov 2018, 21:09

JaJo10 skrev:
8. nov 2018, 17:34
12/65 ville være det sikre valg ja. Men kan kun finde flugtskydningspatroner i bismouth. Og de er ekstremt dyre for en nyjæger på SU som mig selv!
Flugtskydningspatroner i bismuth?

Man kan få Vintage flugtskydningspatroner i 12/65 netop beregnet til ældre våben - ja, de er en smule dyrere, men det er altså ikke særligt meget. En hurtig google siger 375 kr. for 250 stk.

JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af JaJo10 » 10. nov 2018, 18:02

Tak for svar! Jeg har fået den målt, og det viser sig at min farfar har fået den boret ud til 70mm. Det viser sig så også at der en lille smule slør i løbet. Ikke nok til at man kan få et stykke papir mellem. Men de sagde i våbenbiksen at jeg skal have skiftet hovedbolten. Og det kan jo nærmest ikke svare sig.
Ville det være forsvarligt at anvende den til haglskydeprøve alligevel? eller skal jeg virkeligt ud og købe et nyt våben først?
Peter skrev:
8. nov 2018, 21:09

Flugtskydningspatroner i bismuth?

Man kan få Vintage flugtskydningspatroner i 12/65 netop beregnet til ældre våben - ja, de er en smule dyrere, men det er altså ikke særligt meget. En hurtig google siger 375 kr. for 250 stk.

Slettet bruger

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Slettet bruger » 10. nov 2018, 18:06

JaJo10 skrev:
10. nov 2018, 18:02
Tak for svar! Jeg har fået den målt, og det viser sig at min farfar har fået den boret ud til 70mm. Det viser sig så også at der en lille smule slør i løbet. Ikke nok til at man kan få et stykke papir mellem. Men de sagde i våbenbiksen at jeg skal have skiftet hovedbolten. Og det kan jo nærmest ikke svare sig.
Ville det være forsvarligt at anvende den til haglskydeprøve alligevel? eller skal jeg virkeligt ud og købe et nyt våben først?
Peter skrev:
8. nov 2018, 21:09

Flugtskydningspatroner i bismuth?

Man kan få Vintage flugtskydningspatroner i 12/65 netop beregnet til ældre våben - ja, de er en smule dyrere, men det er altså ikke særligt meget. En hurtig google siger 375 kr. for 250 stk.
Det fyldt forsvarligt at skyde med så lidt slup efter min mening.
Og det kan laves på andre måder end at skifte hovedbolten.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Rulab » 10. nov 2018, 19:57

JaJo10 skrev:
10. nov 2018, 18:02
Ville det være forsvarligt at anvende den til haglskydeprøve alligevel? eller skal jeg virkeligt ud og købe et nyt våben først?
Der skal være rigtig meget slør før det er et sikkerhedsmæssig problem. Du vil dog opleve at der først er en smule slør, så bliver det hurtigt værre. Vil du skyde flere tusinde skud med geværet, kan du lige så godt lave det nu som at vente til det bliver slemt.
Er du helt sikker på at den rent faktisk har slør, når den består "papirprøven"? Et løst bagskæfte kan snyde og føles som slør.

JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af JaJo10 » 10. nov 2018, 20:24

Slettet bruger skrev:
10. nov 2018, 18:06
Det fyldt forsvarligt at skyde med så lidt slup efter min mening.
Og det kan laves på andre måder end at skifte hovedbolten.
Rulab skrev:
10. nov 2018, 19:57
Der skal være rigtig meget slør før det er et sikkerhedsmæssig problem. Du vil dog opleve at der først er en smule slør, så bliver det hurtigt værre. Vil du skyde flere tusinde skud med geværet, kan du lige så godt lave det nu som at vente til det bliver slemt.
Er du helt sikker på at den rent faktisk har slør, når den består "papirprøven"? Et løst bagskæfte kan snyde og føles som slør.
Tak for svar
Han var meget i tvivl i starten, men kom til sidst frem til at der var slør i begge dele. Og jeg kunne også godt se selv at løbet kan bevæge sig en lille smule. Så jeg tror at den er god nok.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Arvet haglbøsse kammerlængde???

Indlæg af Rulab » 10. nov 2018, 21:12

JaJo10 skrev:
10. nov 2018, 20:24
Tak for svar
Han var meget i tvivl i starten, men kom til sidst frem til at der var slør i begge dele. Og jeg kunne også godt se selv at løbet kan bevæge sig en lille smule. Så jeg tror at den er god nok.
Som nødløsning kan du dreje hovedbolten en halv omgang. Det kompenserer kun for sliddet på hovedbolten og ikke løbsdelen, men det vil give en mærkbar forbedring. Jeg har før oplevet at hovedbolten blev slidt hurtigere end løbsdelen, sådan at det faktisk var nok at dreje hovedbolten når man gjorde det ved begyndende slør.
Det koster i hvert fald ikke noget at prøve hvis man selv kan gøre det og har et sæt bits med paralle kærve så dækslerne ikke ødelægges.

Besvar