Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Rednex » 12. okt 2018, 10:36

Hej alvidende forum,

Det er blevet den tid på året hvor firmaets julegaveshop er åbnet, og en af valgmulighederne er et sæt Fiskars Sensei køkkenknive. Jeg kunne godt være lidt fristet af nye køkkenknive, men er de overhovedet værd at samle på?

Her er hvad de skriver om sættet:
Fiskars skrev: Sensei køkkenknive i japansk design

Sensei knivene er produceret efter ældgamle, japanske traditioner i et moderne design.

Knivbladet er hærdet ekstra hårdt for at bevare knivens skarphed i længst mulig tid. Knivsæggen er i rustfrit stål og håndpoleret, hvilket giver kniven en flot finish og maksimal skarphed.

Det dråbeformede håndtag med soft-touch belægning, giver et godt og solidt greb om kniven, når du arbejder i køkkenet.

Hårdhedsgrad: HRC 55-56.

Gaven består af:

Kokkekniv, 19 cm
Brødkniv, 19 cm
Santoku grøntsagskniv, 16,5 cm
Japansk urtekniv, 12 cm
Almindelig urtekniv, 7 cm
index.png
index.png (713.51 KiB) Vist 22756 gange

Er der nogen her der har erfaring med dem, eller kan vurdere om det er noget skrald? Og er der ikke noget med at rustfrit stål er svært at få rigtigt skarpt?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Ras.Killing » 12. okt 2018, 10:47

De ligner godt nok til forveksling de Raadvad Sensei knive jeg har - og i så fald er jeg ganske fint tilfreds.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Rednex » 12. okt 2018, 10:53

Raadvad blev opkøbt af Fiskars i 1994, men har levet videre under eget navn indtil 2015, indtil Fiskars besluttede at produkterne nu skulle bære Fiskars navnet i stedet. Så det er temmelig sikkert de samme knive som dine Raadvad Sensei :thumbup:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Ras.Killing » 12. okt 2018, 11:13

OK. Jamen i så fald syntes jeg det er fine knive. Bruger dem hovedsageligt når jeg skal hakke eller snitte lidt finere end bare til hverdagsmad, og de er uden tvivl skarpere end mine alm. Raadvad knive.

Man skal nok ikke sammenligne med en eller anden vild japansk kokkekniv, men syntes det er fine knive.

Jeg har kokkekniven og den lille chopper.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Krung » 12. okt 2018, 11:43

Knivbladet er hærdet ekstra hårdt ...
Uh, det bliver godt!
Hårdhedsgrad: HRC 55-56.
:cry: WTF! Det er som mine økser, og de er så bløde at de ikke chipper, når jeg rammer sten!

Øv.

Nå, jeg ville så alene vurdere dem ud fra ergonomien og udseendet. Resten imponerer ikke.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Martensit » 12. okt 2018, 12:29

Jeg gav mine forældre brødkniven fra den serie, om det er 10 eller 15 år siden kan jeg altså ikke huske. For nyligt gav gummibelægningen på håndtaget op, den er aldrig blevet maskinvasket eller misbrugt.
Skæret er rimeligt, og det har været til at trække op med en rund diamantfil uden de store problemer.

Rent ergonomisk er knivene ok - nogenlunde frihøjde til skærebrættet så man kan holde fornuftigt på knivene og stadig skære igennem. Håndtaget på brødkniven er svært at holde fast på når kniven er fedtet ind i alt muligt, så, hvis du er typen der får fedtede fingre i køkkenet er det ikke sikkert de er noget for dig?

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 4 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af SvenP » 12. okt 2018, 13:54

Jeg har 2 knive fra den serie, jeg fik i julegave fra et firma jeg var ansat i. Grebene er blevet løse på begge. De kan bruges endnu, men jeg forudser de har meget begrænset restlevetid. De er fra før 2009, for der stoppede jeg på den arbejdsplads. De er blevet brugt hårdt, og næsten altid vasket i opvaskemaskine.

Mvh. Sven

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Rednex » 12. okt 2018, 15:48

Tak for alle de gode input :thumbup:

Det ser ud til at man ikke skal regne med mere end 10 års levetid, men det er vist også 3 gange så lang tid som dem vi har nu. Det er ikke fordi vores nuværende knive er ved at være slidt op, men jeg synes de virker meget bløde i stålet. Jeg har formået at bøje den ene ved et uheld, og jeg synes meget hurtigt der kommer hakker i æggen. Og det er altså ikke fordi vi bruger dem til at hugge brænde eller skære i hønsenet - bare ganske almindelig madlavning.

Jeg har fået undersøgt lidt nærmere hvad HRC egentlig betyder. De fleste steder siger at 55 - 66 HRC skulle være hårdt/meget hårdt stål. Det lyder jo meget godt, men det blev ikke nemmere at forholde sig til.

Derfor Googlede jeg i stedet hvor hårdt stål en Victorinox Swiss Army Knife er lavet af. Sådan en har jeg nemlig (den med HMAK indgravering) og den synes jeg virker meget fornuftig. Det viser sig at den er i 56 HRC stål, så det er jo ca. det samme som Sensei.

Det er lidt ærgerligt hvis grebet bliver svært at holde fast på, når man har fedtede fingre. Det er, udover den manglende hårdhed, et af de største minusser ved de knive vi har nu. Når det så er sagt, så er det sjældent mig der har fedtede fingre i køkkenet, så problemet er måske ikke så stort :giggle:

Har I nogen erfaringer med om de er svære at slibe ordentligt op? Stod det til mig, så vill jeg gerne kunne bruge køkkenkniven når jeg løber tør for blade til skraberen, men det er ikke rigtig lykkes endnu med de knive vi har.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Ingsorsi » 12. okt 2018, 15:53

Rednex skrev:
12. okt 2018, 15:48
Tak for alle de gode input :thumbup:

Det ser ud til at man ikke skal regne med mere end 10 års levetid, men det er vist også 3 gange så lang tid som dem vi har nu. Det er ikke fordi vores nuværende knive er ved at være slidt op, men jeg synes de virker meget bløde i stålet. Jeg har formået at bøje den ene ved et uheld, og jeg synes meget hurtigt der kommer hakker i æggen. Og det er altså ikke fordi vi bruger dem til at hugge brænde eller skære i hønsenet - bare ganske almindelig madlavning.

Jeg har fået undersøgt lidt nærmere hvad HRC egentlig betyder. De fleste steder siger at 55 - 66 HRC skulle være hårdt/meget hårdt stål. Det lyder jo meget godt, men det blev ikke nemmere at forholde sig til.

Derfor Googlede jeg i stedet hvor hårdt stål en Victorinox Swiss Army Knife er lavet af. Sådan en har jeg nemlig (den med HMAK indgravering) og den synes jeg virker meget fornuftig. Det viser sig at den er i 56 HRC stål, så det er jo ca. det samme som Sensei.

Det er lidt ærgerligt hvis grebet bliver svært at holde fast på, når man har fedtede fingre. Det er, udover den manglende hårdhed, et af de største minusser ved de knive vi har nu. Når det så er sagt, så er det sjældent mig der har fedtede fingre i køkkenet, så problemet er måske ikke så stort :giggle:

Har I nogen erfaringer med om de er svære at slibe ordentligt op? Stod det til mig, så vill jeg gerne kunne bruge køkkenkniven når jeg løber tør for blade til skraberen, men det er ikke rigtig lykkes endnu med de knive vi har.
Overvej at købe en victorinox kokkekniv hos hwl. De er billige og god kvalitet til prisen.
Hvis du skal op og have en god kniv med godt stål osv skal du nok kigge efter et andet mærke end fiskars

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af HappyNanoq » 12. okt 2018, 16:05

Langt hen ad vejen bliver man så rigeligt tilfreds med en god kødkniv/kokkekniv, en santoku-kniv og en mindre urtekniv.
Købte et bredt udvalg af Yaxell 3-lags smedede knive, men der er nok 4 knive jeg altid vender tilbage til - og resten som jeg lejlighedsvis bruger.

Så se evt om du kan nøjes med et færre antal af knivtyper, og køb nogle bedre knive i den type.


Ah, overså lige at det var et fast udvalg.... :razz:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Refraktorius » 12. okt 2018, 16:10

Mine yndlingskøkkenknive er Zwilling i santoku-facon.
Billede
Billedkilde: https://hjem.dk/shop/150-kokkekniv/1794 ... gLYMPD_BwE



Alt for hårdt stål i en køkkenkniv er IMHO ikke nødvendigvis en fordel.
Køkkenknive kan få tæsk, og de må gerne være rimeligt nemme at slibe op/ holde skarpe.

Prøv bare de knive. Er de OK kan du være glad.
Er de ikke optimale, så har du reelt ikke mistet noget.

(Firmajulegaver er en uskik der hurtigt kan give flere problemer end glæde, og er man først begyndt, kan man være sikker på at der kommer larm på et tidspunkt... men det er en anden historie)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Scrapper » 12. okt 2018, 17:35

Med det sæt der, er du ret godt med, vil jeg mene.

Fiskars kan være udskældt for at være usexet og uden sjæl. Bare se hvordan de ægte "connesører" harcelerer over deres økser. Men sandheden er, at deres økser er fine nok.

Så det er nok det samme med deres knive.
Uden af vide det, så kunne man forestille sig, at de har identificeret de eventuelle problemer den serie har haft under Raadvad regi, og så rettet op på det.

I hvertfald er det tilfældet for deres engagement med Gerber. Gerber spyttede Bear Grylls knive ud, som der var åbenlyse problemer med. De problemer er der blever fulgt op på, således at Bear Grylls knivene i dag er af ok kvalitet. Dog stødes connesøreren stadig af knivene.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Martensit » 12. okt 2018, 21:00

Rednex skrev:
12. okt 2018, 15:48

Har I nogen erfaringer med om de er svære at slibe ordentligt op? Stod det til mig, så vill jeg gerne kunne bruge køkkenkniven når jeg løber tør for blade til skraberen, men det er ikke rigtig lykkes endnu med de knive vi har.
Alle rådvads/fiskars knive kan blive modbydeligt skarpe, de skal bare qua deres relativt "bløde" æg vedligeholdes lidt oftere en "superstål".

Personligt holder jeg barberbladene i skraberen, og har ikke behov for noget så skarpt som dem i andre sammenhænge. Mine køkkenknive kan da godt tage hår fra armen, men, de bliver vedligeholdt på 2 diamantsten, korn 600 og 1200. Når man har en æg der er "savtakket" på mikroskopisk plan, så tager den altså ret godt ved i alt det man har i køkkenet. Jeg har forsøgt mig med at holde dem så de kan splitte hår, men, det er simplethen ikke besværet værd i min øjne, især ikke hvis der er nogen der lige låner dem når man ikke kigger og så skærer direkte ned i stålbordet eller andet :mad: Så skal der poleres i evigheder, nu tager det tops 2 minutter :blink:

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Er Fiskars Sensei køkkenknive noget værd?

Indlæg af Rednex » 13. okt 2018, 00:06

Endnu engang tak for alle de gode svar :thumbup:

Det er ikke blevet nemmere at beslutte sig, men jeg synes jeg er blevet klogere.

I dag kom posten forbi med en Ruixin Pro (Kina-klon af Edge Pro Apex), og jeg har brugt aftenen på at slibe de knive vi har. Jeg fandt også en gammel Fiskars kokkekniv frem fra gemmerne. Jeg tror jeg købte den for 99,95 i Føtex for 10 år siden, og jeg tror aldrig den er blevet slebet. Den blev helt sikkert skarpere end den nogensinde har været, men ikke helt så skarp som jeg havde håbet.

Jeg har i øvrigt fået forbud af køkkenchefen mod at slibe vores knive alt for skarpe. Hun siger hun gerne vil beholde sine fingre hvis kniven smutter :giggle:

Hun er dog ikke så lun på Sensei knivene, da hun mener det sikkert er noget billigt bras. Men jeg er stadig lidt lun på at prøve lykken. Som Refrak jo også nævner, så mister man jo ikke noget ved at prøve.

Besvar