Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af Patrone » 12. sep 2018, 20:02

Søerne i København (Sankt Jørgens Sø, Peblinge Sø og Sortedams Sø) har pt. så lav vandstand, at søbunden flere steder er tørlagt langs bredden.
En gåtur i solen med familien udviklede sig derfor til en impulsiv søgen efter tabte og bortkastede genstande :)

Jævnt fordelt langs breden lå i kilovis af gammelt slagteraffald, bestående af oversavede knogler, kæbepartier ol. Der var også en del skår fra ituslået lerttøj heriblandt dele fra stjertpotter. Mængden af knogler og potteskår tegner et billede af en tid, hvor det var almindelig kutyme at bortskaffe husholdnings/køkkenaffald i søerne.
En forgyldt sølvring uden stempler blev det sørme også til, samt et par legetøjspistoler og en flad guru/gude-skikkelse der givetvis har fungeret som vægflise. Hvem denne figur forestiller ved jeg ikke. Nogle bud?

En fin dag som gav et lille kig tilbage til hverdagslivet i det gamle København :)

– Patrone :)
IMG_1968_.jpg
IMG_1998_.jpg
IMG_2003_.jpg
IMG_2017_.jpg
IMG_2018_.jpg
IMG_2019_.jpg
IMG_2022_.jpg
IMG_2030_.jpg
IMG_2046_.jpg
Senest rettet af Patrone 12. sep 2018, 22:35, rettet i alt 1 gang.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af Refraktorius » 12. sep 2018, 20:21

Spændende! Det er ikke ofte man ser "mudlarking" bedrevet i Danmark.

Dimsen på det sidste billede er bøjlen fra en røghåndbombe.


Nogen der ved hvad de "hvide brikker med tal" er for nogen?
Det ligner spillebrikker af en slags.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af DB89 » 12. sep 2018, 20:24

Virkede Nokiaen stadigvæk? :giggle:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af Great Dane » 12. sep 2018, 21:30

DB89 skrev:
12. sep 2018, 20:24
Virkede Nokiaen stadigvæk? :giggle:

Ja er du da gal mand, en time på radiatoren og lidt opladning, så er den som ny :fun:

Der kan sikkert findes mange sjove ting der i søerne, særligt nok med en detektor 15 til 20 meter fra kanten...
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af Elbæk » 12. sep 2018, 23:28

Terrakotta figuren er en moderne hindu ofring, de findes jævnligt af "mudlarks" på Themsens bredder. Der er et stort mindretal af hinduer i London. Det er første gang at jeg ser en fundet i Danmark.

For ikke så længe siden blev der, på Themsens bred ved lavvande, fundet en nyligt nedsat ofring bestående af en figur i 53 gram massivt 24ct guld (værdi 13-14.000 kr) nedsat i ris i en kobber potte. Den vakte en del opsigt.

39137819_2021214374610066_1173440934201786368_n.jpg
39196386_2021213577943479_8424624857009881088_n.jpg

Fundet gav anledning til en del diskussion på London Mudlark siden på Facebook, men konsensus lader til at være at det anses for helt i orden blandt hinduer at man som finder samler ofringer op og tager dem med hjem - enkelte har endog understreget at det skulle være lykkebringende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af Sako75 » 13. sep 2018, 00:13

Refraktorius skrev:
12. sep 2018, 20:21
Spændende! Det er ikke ofte man ser "mudlarking" bedrevet i Danmark.

Dimsen på det sidste billede er bøjlen fra en røghåndbombe.


Nogen der ved hvad de "hvide brikker med tal" er for nogen?
Det ligner spillebrikker af en slags.
Et bud kunne være Rummikub
Vedhæftede filer
pic2286966.jpg
pic2286966.jpg (16.94 KiB) Vist 8606 gange
1.jpeg
1.jpeg (15.51 KiB) Vist 8605 gange
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Fund fra gåtur i Københavns tørkeramte søer

Indlæg af Patrone » 13. sep 2018, 10:20

I den hollandske by Deventer så jeg i sommerferien en såkaldt mudlarker, som var udstyret med en murespand og en specialfremstillet ragepind
(et ”7-tal”). Da min kone og jeg passerede ham, fandt han underkæben fra en hest.
Tingfinder-hobbyen og herunder interessen for at afkode vores fortid indeholder et bredt og udpræget opfindsomt spænd af interessante discipliner :)

Bøjlen til røgbomben (model M/93 tænker jeg) kan meget vel være havnet i søen i forbindelse med et festligt årsskifte.

Mon ikke at Rummikub-brikkerne er smidt i søen af spillets tabende part. Ud fra samme teori gad jeg godt have overhørt Nokiaéns sidste opkald ;)

Det er virkelig interessant, at skikkelsen på ”lerflisen” er en Terrakotta figur som er smidt/placeret i søen i forbindelse med en hinduistisk ofring. Den viden sætter fundet i en kategori helt for sig selv, da ofringer i søer på vores breddegrad jo ellers mest hører fortiden til! Figuren lader til at være en form for støbt lertøj, og den sorte farve skaller af som maling. I Nepal blev jeg selv og mit udstyr engang hinduistisk ”velsignet” både før og efter en bjergbestigning, og grundet den orientalske oplevelse er jeg ekstra glad for fundet og dets historie.

Nogen der ved hvornår man (generelt set) ophørte med at bortskaffe de markante mængder slagteraffald i Københavns søer? Jeg mener,,, søerne fungerede i varieret omfang som byens drikkevandsbeholdning frem til 2. verdenskrig (Wikipedia).
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar