Hjælp til valg af ny riffel

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
skovlund_93
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. apr 2018, 20:30
Interesser: Jagt/ riffelskydning
Geografisk sted: København

Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af skovlund_93 » 10. aug 2018, 23:15

Hej Forum.

Jeg er nået dertil hvor jeg seriøst overvejer køb af ny riffel og vil gerne høre andres inputs.

Startede, som sikkert flere andre har gjort med at købe en brugt riffel inkl. kikkert til fornuftige penge og så bestå riffelprøven (Det er en Husquarna 1600 i kal. 270 win med en kikkert der ikke er specielt god)

Blev ikke brugt meget de første par år, men der åbner sig flere og flere muligheder og har fået øjnene op for at det også er sjovt at komme på skydebanen :smile:

Jeg overvejer at købe en Schultz og Larsen, Mauser eller Mannlicher i 6,5x55, da jeg synes det er nogle lækre rifler og har hørt at det skulle være et dejligt allround kaliber at skyde med - og så slipper man for den svine dyre ammunition til .270’eren, men er meget i tvivl om dette kaliber vil “komme til kort” overfor f.eks. vildsvin, Elg og Kronhjort?

Hvad er folks erfaringer mht kalibervalg hvis man skal have en primær jagtriffel?

Jeg er med på at det kommer an på hvad man skal jage, men da det skal være en “riffel for livet” vil jeg gerne være dækket så godt ind som muligt og så evt supplere hvis jeg skulle komme på Safari el. lign.
- Er 6,5’eren stærk nok, når jeg har en større kaliber( har en .303 med åbne sigtemidler til trykjagt) til løbende vildt eller bør jeg overveje enten en større kaliber eller vekselpibe?

I så fald, ville det give mening at springe 6,5 over og så have Eks .243, .30-06 evt med lyddæmper?

Hvad er for/ imod mellem S&L, Mannlicher og Mauser? og er der for/ imod valg af vekselpiber?

Gode råd modtages
På forhånd tak og god aften

Mvh. Christian

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Flugteren » 10. aug 2018, 23:21

6.5x55 er en fremragende kaliber til alt dansk vildt, og til langt det meste i Europa. Den kan måske være lidt klejn til moskusokse, Bjørn eller sure vildsvin, men kan bruges med lidt god skudplacering.

Med en god lyddæmper oplever du nærmest ingen rekyl med 6.5x55, og den klarer sig ballistisk også godt ud på de længere hold.

Køber du en S&L kan du også senere skifte til en 9.3x62 udelukkende med en ny pibe, og så mangler du i alt fald ikke energi til svinebasserne.

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Slettet bruger » 10. aug 2018, 23:58

Flugteren skrev:
10. aug 2018, 23:21
6.5x55 er en fremragende kaliber til alt dansk vildt, og til langt det meste i Europa. Den kan måske være lidt klejn til moskusokse, Bjørn eller sure vildsvin, men kan bruges med lidt god skudplacering.

Med en god lyddæmper oplever du nærmest ingen rekyl med 6.5x55, og den klarer sig ballistisk også godt ud på de længere hold.

Køber du en S&L kan du også senere skifte til en 9.3x62 udelukkende med en ny pibe, og så mangler du i alt fald ikke energi til svinebasserne.
Tror det meste er sagt i Flugterens indlæg.
Husk sandheden står mest mellem linjerne :blink:

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Tikka B93 » 11. aug 2018, 00:53

kaliber valg kan hurtig bliver til religion
men 6,5x55 er med rette kugle lovlig til alt vildt i dk. behagelig at skyde med og billig trænings ammunition og stort udvalg i jagt ammunition. så et rigtig godt valg her. den klare det meste i udlandet og er relativ udbredt så muligt at få ammunition mange steder.begynder man at rejse ofte kan man jo supplere med et andet kaliber det har jeg gjort, men ikke fordi jeg var utilfreds med kaliberet synes den er fremragende i hvert fald til mit brug som primært er træning, råvildt og ræv og bliver jeg inviteret på kronvildt er det ofte den der kommer med . jeg har veksel pibe system og synes fordelen er det er samme betjening og aftræk, pibe nr 2 kræver ikke afgift .jeg blev dog hurtig træt af kun at have en kikkert .så nu har jeg en til hver
en 3til12x56 der sidder på 6,5x55 og en 1,5til6x42 der sidder fast på min 9,3x62 som jeg bruger på drivjagt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Kleth » 11. aug 2018, 07:50

En løsning med vekselpibe hvor 6,5x55 og 9,3x62 er selvfølgeligt en glimrende mulighed. .30-06Spr er selvfølgeligt også en mulighed som kan kaste et meget stort interval af projektilvægte og hvor både jagtammunition, træningsammunition og komponenter til genladning ikke koster kassen og der er gode muligheder for blyfri ammunition. Det er så kun en pibe, en kikkert og en lyddæmper men måske 2 slags ammunition der klikkes imellem.
Når vi ser på kuglebane på normale jagtrelevante afstande, så er der ikke de store ballistiske afvigelser mellem de fleste kalibre; .30-06Spr giver omtrentligt 20m/s mere end .308Win med samme projektilvægt. .308Win er også en glimrende all-round kaliber med stort potentiale; især hvis man vil have en riffel med kort pibe.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af C-X » 11. aug 2018, 10:36

+1 til 6,5x55 og 9,3x62 kombinationen, uanset om det er et eller to våben (jeg ville kun vælge et system, hvis jeg skulle rejse langt med mit våben). Det kunne også være en .308 Win. som det mindre kaliber, hvis det er to våben.

9,3x62 laver nogle dejligt store huller, også med blyfri, uden at have magnum effekten i vildtet, hvor alt bliver smadret, så du kan fint bruge den til råvildt også. Patronen er meget moderne, ofte en god ballistik, og moderat rekyl, så du har en god rækkevidde, trods kuglefald og vindafdrift.

Jeg selv har en .308 Win. og .45/70 Government, hvor jeg bruger blyfri i sidstnævnte, til jagt (den klarer fint 250 gr. kugler, hvilket er noget over hvad .308 kan præstere). Det er, ballistiks underlegent, i forhold til ovenstående, men jeg skyder heller ikke så langt, og mine valg repræsenterer også mit indre barn (bl.a. subs. i .308'eren og støbte plinkere i 45/70'eren). Ikke alt skal være fornuftbaseret.

Vælger du kun et enkelt kaliber, så kan du have fordel to stykker optik, f.eks. et til banebrug og langdistance og et til jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af NWF » 11. aug 2018, 14:55

Jeg har tidligere læst at 6,5x55 har et problem med blyfri ammo da den ikke kan producere energi nok til f.eks. kravene til krondyr med dette - men om dette er blevet løst eller ej ved jeg dog ikke - men bør nok tages med i overvejelserne hvis det er.

At starte på hele kaliber diskussionen er jo en samtale uden ende - find det kaliber hvor du føler at ammunitionsprisen er passende og at kaliberet samtidig kan skyde det du vil skyde jf de krav der er her til. Kaliber .308win er nok svær at komme uden om når man ser på udvalget af ammunition, samt at det er en nemt kaliber at håndtere. Men vil du gerne skyde meget på skydebanen så kunne du måske have glæde af et endnu mindre kaliber - nyder f.eks. at skyde med min .223 da der næsten ingen rekyl er i, samt ammo er billigt

Vekselsystem eller ej - som meget andet indenfor jagt er det jo en religion og smagssag. Har tidligere forsøgt mig med vekselpiber, men kan bedre lide at have en riffel for hvert kaliber. Jeg har intet videnskabelig belæg for at sige det ene er bedre end det andet rent skyde/jagt/præcisions-mæssigt, det handler nok om hvad man føler for og nyder mest. Med 2-3 rifler har man backup hvis den ene svigter, men det fylder jo f.eks. på en rejse, så det er jo den klassiske "fordele imod ulemper" der skal tænkes ind. Synes dog det er lidt synd for en riffel hvis den ikke har selskab af andre i våbenskabet :biggrin:

Tror det er svært at sige ret meget for/imod de 3 riffelfabrikanter du nævner - S&L, Mannlicher og Mauser - er alle gode våben med en vis lækkerhedsgrad over sig, og som nok skal ramme uden problemer. Et gængs råd er vel at købe den som får dig til at smile mest når du piller ved den - vælger du et af de 3 mærker så skal den nok virker 100% og ramme hvad den skal uden problemer. Jeg har dog en ide om at et par Mauser M98 i forskellige kalibere godt kunne få mig til at smile ekstra meget(og bankrådgiveren til at råbe og skrige) trods jeg aldrig har pillet ved dem :smile:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Flugteren » 11. aug 2018, 15:13

Blyfri er jo langt fra et krav endnu, og hvis det overhovedet bliver indført, så bliver kravene til vægt/anslagsenergi nok sænket - det er jo ikke fordi, at 6.5x55 mangler energi i sig selv.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af C-X » 11. aug 2018, 15:33

Krav om blyfri er jo allerede et krav flere steder, i landene omkring os, og lur mig om ikke der kunne komme lignende, skærpede krav, på statens arealer. Biologerne og naturvejlederne er kåde efter, at opfylde deres kvote for politisk korrekthed, der ikke nødvendigvis bunder i logik...

6,5x55 er trods sine andre fortrinligheder, stadig et marginalt kaliber, til større vildt, og i blyfri bliver dette blot værre.

Selv .308 Win. begynder at tabe pusten, i blyfri, og udvalget af fabriksladet ammunition bliver markant mindre og ganske kostbart. Jeg kan købe fabriksammolade i blyfri, billigere/samme pris til .45/70 Government i forhold til .308 Win. Samtidig kommer der meget mere hydraulik ud, at et stort hul!

Derfor er 6,5x55 og 9,3x62 den yderst fornuftige kombination, af kalibre der komplimenterer hinanden smukt. Finder man det lidt kedeligt, kan man lave varianter deraf, men næppe noget mere tilgængeligt, kosteffektivt og performancemæssigt overlegent.
Det skal dog aldrig afholde en fra, at finde andre spændende våben til skabet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Hønsetyv » 11. aug 2018, 19:00

Flugteren skrev:
11. aug 2018, 15:13
Blyfri er jo langt fra et krav endnu, og hvis det overhovedet bliver indført, så bliver kravene til vægt/anslagsenergi nok sænket - det er jo ikke fordi, at 6.5x55 mangler energi i sig selv.
Det har rod i at energikravet blev designet således at 6,5x55 netop kunne holde ;-)
Forklaringen er lang men man havde hundretusinde vis af uregistrerede våben i omløb i Sverige efter WWII og dem ville man godt have "fat" i.

skovlund_93
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. apr 2018, 20:30
Interesser: Jagt/ riffelskydning
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af skovlund_93 » 11. aug 2018, 22:14

Tusind tak for svarene :smile: - er med på at et velplaceret skud med en mindre kaliber alt andet lige er dræbende.

Tror det bliver 6,5 “til at starte med” - muligvis går der flere år før en evt større kaliber bliver nødvendig, men vil bestemt følge anbefalingen og se nærmere på 9,3x62 som en mulighed i vekselpibe, evt med en svingmontage således at der er mulighed for, såfremt jeg køber et vekselløb- at have 2 forskellige kikkerter, så der kan skiftes kikkert samtidig med løb/ kaliber.

Mvh. Og god aften

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Tikka B93 » 12. aug 2018, 00:58

skovlund_93 skrev:
11. aug 2018, 22:14
Tusind tak for svarene :smile: - er med på at et velplaceret skud med en mindre kaliber alt andet lige er dræbende.

Tror det bliver 6,5 “til at starte med” - muligvis går der flere år før en evt større kaliber bliver nødvendig, men vil bestemt følge anbefalingen og se nærmere på 9,3x62 som en mulighed i vekselpibe, evt med en svingmontage således at der er mulighed for, såfremt jeg køber et vekselløb- at have 2 forskellige kikkerter, så der kan skiftes kikkert samtidig med løb/ kaliber.

Mvh. Og god aften
lige et sidste indspark tror du bliver glad for dit valg. du ville sikkert også bliver glad for en anden kaliber :giggle: og kobber projektiler virker fint i 6,5x55 jeg har skudt både dåvildt og gris i Tyskland (hvor der er mindre krav til anslagsenergi) og bruger det til råvildt i dk god effekt masser af schweiss hvis de løber lidt hvad de nu sjældent gør og minimal kød ødelæggelse .
Der er et firma i dk der laver hjemmeladet ammu med messing projektiler som skulle overholde de nuværende krav til kronvildt i dk og tænker at hvis der kommer krav om blyfri i dk så sænkes kravet til anslags energie så jeg har ingen bekymringer hvad det angår .
knæk og bræk
håber du poster med billed når du får handlet .

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af FrederikF » 12. aug 2018, 17:52

Hvos der bliver krav til blyfri kan 6,5x55 også konverteres til 6,5-284/o6 eller lignende.
Jeg valgte at opgradere til 6,5-06 i 93. Kobbersømmene får pænt fart på :oops:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af C-X » 12. aug 2018, 18:02

Men det fede ved 6,5x55 er jo tilgængeligheden af billig kvalitets ammunition, samt overlegen performance i forhold til rekyl. At sætte turbo på den - okay, fedt nok, men så hellere opgradere til noget større.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Flugteren » 12. aug 2018, 18:26

C-X skrev:
12. aug 2018, 18:02
Men det fede ved 6,5x55 er jo tilgængeligheden af billig kvalitets ammunition, samt overlegen performance i forhold til rekyl. At sætte turbo på den - okay, fedt nok, men så hellere opgradere til noget større.
Præcis. Køber man Norma Jaktmatch i Sverige fås ammoladen til 419 SEK for 50 stk. Det er billigt, især i forhold til danske priser, der nu er steget til 699 for 50 stk.

Min næste kaliber bliver en vekselpibe i 9,3x62 Mauser, eller alternativt en magnum-lås og en .300 WSM vekselpibe.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af FrederikF » 12. aug 2018, 19:07

Ikke helt enig.
30-06 hylstre og 6,5 projektiler - det bliver sgu ikke meget billigere.
Hvad skulle man opgradere til med bedre performance (og hvis det også skal være billigere, så kan man da slet ikke :))
De koster måske 50øre mere pr stk end 6,5x55

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Flugteren » 12. aug 2018, 19:11

FrederikF skrev:
12. aug 2018, 19:07
Ikke helt enig.
30-06 hylstre og 6,5 projektiler - det bliver sgu ikke meget billigere.
Hvad skulle man opgradere til med bedre performance (og hvis det også skal være billigere, så kan man da slet ikke :))
De koster måske 50øre mere pr stk end 6,5x55
Jeg genlader ikke :blink:

Og man kan sagtens opgradere til noget med bedre performance - det behøver ikke være billigere. Men 6.5x55 er grundet sin udbredelse i Norden en meget billig kaliber at skyde med. Skal jeg skyde noget med mere "umpf" i, så vil jeg have mere diameter og mere krudt bag.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Kleth » 12. aug 2018, 22:05

Flugteren skrev:
12. aug 2018, 19:11
FrederikF skrev:
12. aug 2018, 19:07
Ikke helt enig.
30-06 hylstre og 6,5 projektiler - det bliver sgu ikke meget billigere.
Hvad skulle man opgradere til med bedre performance (og hvis det også skal være billigere, så kan man da slet ikke :))
De koster måske 50øre mere pr stk end 6,5x55
Jeg genlader ikke :blink:

Og man kan sagtens opgradere til noget med bedre performance - det behøver ikke være billigere. Men 6.5x55 er grundet sin udbredelse i Norden en meget billig kaliber at skyde med. Skal jeg skyde noget med mere "umpf" i, så vil jeg have mere diameter og mere krudt bag.
Selv om man ikke genoplader, så skal der stadig betales for komponenter og det er ikke voldsomt svært at finde en hjemmelader eller erhvervs-genoplader der kan og vil lade bønner til en til rimelige priser; især hvis man selv indkøber de kaliberspecifikke værktøjer og værktøjerne kræver ikke tilladelse. Det omfatter alle kalibre.

Man skal passe på at kalibervalg ikke ender i religion; nogle er pastafarier, andre er adventister og nogle er måske endda buddhister, men i sidste ende handler det om hvad man selv trives med og ikke hvad missionærene trives med :giggle: Jeg har endnu ikke mødt en kaliber jeg ikke kunne lide; nogle vil nok tilføje, at jeg så har jeg ikke skudt med en stor nok kaliber endnu :moon:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Bofhenator » 12. aug 2018, 22:30

Kleth skrev:
12. aug 2018, 22:05
Jeg har endnu ikke mødt en kaliber jeg ikke kunne lide; nogle vil nok tilføje, at jeg så har jeg ikke skudt med en stor nok kaliber endnu :moon:
Du har tydeligvis ikke været helt nede og haft brug for de nederste kalibre i QL's liste ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Kleth » 13. aug 2018, 09:31

Bofhenator skrev:
12. aug 2018, 22:30
Kleth skrev:
12. aug 2018, 22:05
Jeg har endnu ikke mødt en kaliber jeg ikke kunne lide; nogle vil nok tilføje, at jeg så har jeg ikke skudt med en stor nok kaliber endnu :moon:
Du har tydeligvis ikke været helt nede og haft brug for de nederste kalibre i QL's liste ;-)
:giggle: Heller ikke på den front er jeg blevet helt voksen endnu :oops: :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

NiTre62
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. jul 2018, 09:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af NiTre62 » 15. aug 2018, 13:56

Synes ikke jeg normalt har et problem med rekyl, men jeg ved også at min grænse går et sted inden 458 LOT. Det er jo nærmest en astronomisk oplevelse - man ser sol, måne og stjerner...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af Flugteren » 15. aug 2018, 14:14

NiTre62 skrev:
15. aug 2018, 13:56
Synes ikke jeg normalt har et problem med rekyl, men jeg ved også at min grænse går et sted inden 458 LOT. Det er jo nærmest en astronomisk oplevelse - man ser sol, måne og stjerner...
Det handler vist mest om tilvænning og korrekt håndtering. Jeg prøveskød en .460 Weatherby Magnum i det svenske her i sommers, og den kunne man absolut mærke og føle, men det var ikke en "falde-på-røven" tur, som andre ellers beskriver den som at være. Gode råd til store kalibere handler basalt set om at holde godt fast, føre vægten fremad og tage det, som det kommer. De gamle Englishmen skød med 4-bore rifler i Afrika, og der snakker vi 110+ gram projektil med ligeså meget krudt bagved, som der kunne være i hylsteret.

Men jeg er enig i, at alt over .416 Rigby ikke er noget, man nødvendigvis skyder lange serier med på skydebanen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af C-X » 15. aug 2018, 15:18

... og så er vi på vej ud af en tangent, der ikke hjælper trådsstarter, der specifikt ønskede et kaliber, der var markant billigere at skyde med, end .270 Win.

@Skovlund - er du tættere på et valg?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af LJ » 15. aug 2018, 21:56

Mit førstevalg vil oftest være en .308, da jeg mener det er den kaliber med flest fordele til danske forhold.
Skulle det senere blive til jagt i Afrika eller lignende mere krævende jagt, er leje af riffel det pågældende sted værd at overveje, medmindre det bliver en jævnlig begivenhed.

Jeg har vekselpibe men foretrækker en komplet riffel pr. Kaliber. Jeg kan se fordelen hvis man rejser meget men til jagt i norden, Tyskland og Polen kan jeg ikke umiddelbart se behovet, medmindre det også handler om at stimulere sit grejgèn, hvilket overruler al anden argumentation.

Jeg har udviklet en svaghed for finske Lynx som eventuel "eneste" riffel. Lidt presset ville jeg nok også vælge den i 30-06 :oops:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af ny riffel

Indlæg af C-X » 15. aug 2018, 22:04

Tænkt scenarie; du skal på en spændende jagt i Nordsverige, efter hhv tjur, bjørn og elg - du skal med flyveren. Ville du så ikke være glad for en 6,5x55 og 9,3x62 kombo?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar