Korrekt udfyldning af papiere ved prøvet (privat?) køb af revolver

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Korrekt udfyldning af papiere ved prøvet (privat?) køb af revolver

Indlæg af Frantz » 19. jul 2018, 13:54

Jeg står og skak se og købe en revolver ved privat salg. Jeg har kun været medlem af en skytteklub i 1 år så vil lige høre hvordan procedure normalt er?

Jeg er klar over at våbenet skal ligge i klubben.

Spørgsmålene går på;
1. Afregner man normalt med de samme
2. Laves der en kontrakt med det samme
3 afleveres kontrakten i min skyde klub og de søger overdragelsen vil politiet
4. Når tilladelserne er gået igennem kan jeg så afhenter våbenet og køre direkte til min klub med en transport tilladelse
Senest rettet af Refraktorius 31. jul 2018, 10:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: mener du prøvet eller privat i overskriften?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Re: Korrekt udfyldning af papiere ved prøvet køb af revolver

Indlæg af Allan3 » 19. jul 2018, 14:18

Pkt. 1+2 afhænger lidt af hvad I føler for, jeg har lidt princip at jeg ikke betaler forud, men først ved afhentning.

Når klubben skal lave tilladelse skal de bruge oplysninger på nuværende ejer, mærke model, kaliber, total længe og løbs længde

Når formanden laver en skv4 på revolveren laver I også en skv3 samtidig fordi så kan du hente den istedet for at formanden eller en anden skal hente den for dig.

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Tolne
Has thanked: 204 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Jensen1973 » 19. jul 2018, 17:06

Det vil nok være en god ide at afklare det med din formand før du køber noget, jeg læser indlægget som om at det ikke er sket.
Han ville i hvert fald have kunnet svare dig på dine spørgsmål.

Jeg ville nok være lidt modvillig hvis medlemmer af vores forening gik og købte våben uden forudgående aftale, i sær på skv4...
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. jul 2018, 13:07

Fuldstændig enig med Jensen :smile:

Alt dette har din formand styr på... og han skal under alle omstændigheder alligevel med ind over købet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 23. jul 2018, 14:53

Helt enig i at formanden naturligvis skal være indforstået. Ellers stopper den jo lige dér... :razz:
Allan3 skrev:
19. jul 2018, 14:18
Pkt. 1+2 afhænger lidt af hvad I føler for, jeg har lidt princip at jeg ikke betaler forud, men først ved afhentning.
Hvad angår det "købstekniske" har processen i en privathandel med våben tidligere været oppe at vende her på NVF – og der er forskellige holdninger til hvornår betaling skal finde sted. De fleste sælgere ønsker betaling up front – mens mange købere foretrækker først at betale ved afhentning.

De gange jeg selv har handlet våben privat har vi (sælger/køber) anvendt nedenstående procedure, som har fungeret helt efter hensigten:
1. Våbnet betales ved aftalens indgåelse og juridisk ejerskab overgår til køber (men våbnet kan ikke udleveres endnu).
2. Sælger sørger for at køber får en specificeret kvittering samt alle nødvendige data på våbnet aht. til ansøgningen om våbentilladelsen. I praksis vil det være mest praktisk at køber modtager en kopi af sælgers våbentilladelse.
3. Køber forpligter sig til straks at søge om våbentilladelse til våbnet ved politiet/SKV.
4. Sælger forpligter sig til at opbevare våbnet sikkert og forsikret (og uden yderligere brug af det..!) og udlevere det til køber når våbentilladelsen foreligger.
5. Såfremt køber ikke kan opnå våbentilladelse til våbnet forpligter sælger sig til at købe våbnet tilbage for det fulde beløb og det juridiske ejerskab tilbageføres til sælger.

Grunden til ønsket om betaling ved indgåelsen af handlen er for at undgå en meget uheldig teoretisk situation, hvor køber skaffer tilladelsen til våbnet men undlader at betale. Så står sælger med et våben, som han ikke længere selv har tilladelse til samtidig med at køber kan forlange våbnet udleveret med henvisning til våbenloven (våbenloven er ligeglad med købeloven). Sælger kan derfor blive tvunget til at udlevere våbnet og efterfølgende være nødt til at gøre krav gældende ved et civilt søgsmål, som vil være bøvlet, tidskrævende og dyrt.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 24. jul 2018, 10:56

Oscar123 skrev:
23. jul 2018, 14:53
Grunden til ønsket om betaling ved indgåelsen af handlen er for at undgå en meget uheldig teoretisk situation, hvor køber skaffer tilladelsen til våbnet men undlader at betale. Så står sælger med et våben, som han ikke længere selv har tilladelse til samtidig med at køber kan forlange våbnet udleveret med henvisning til våbenloven (våbenloven er ligeglad med købeloven). Sælger kan derfor blive tvunget til at udlevere våbnet og efterfølgende være nødt til at gøre krav gældende ved et civilt søgsmål, som vil være bøvlet, tidskrævende og dyrt.

Oscar123
...Men er det ikke mere en tænkt situation, end et reelt problem?

Jeg vil personligt ikke betale noget forud - det er betaling ved afhentning. Ligeledes har jeg aldrig krævet betaling forud ved salg.
Senest rettet af Ras.Killing 24. jul 2018, 12:07, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 24. jul 2018, 11:33

Ras.Killing skrev:
24. jul 2018, 10:56
Oscar123 skrev:
23. jul 2018, 14:53

Oscar123
...Men er det ikke mere en tænkt, end et reelt problem?

Jeg vil personligt ikke betale noget forud - det er betaling ved afhentning. Ligeledes har jeg aldrig krævet betaling forud ved salg.
Well, det kan muligvis anses kun at være et teoretisk problem. Men prøv at se på det med juridiske øjne. Hvornår skifter det formelle ejerskab i en situation, hvor det betales ved afhentning..? Det er vel som udgangspunkt først når betalingen er faldet. Det giver dog det problem, at køber i den situation søger om tilladelse til et våben, som han ikke ejer endnu. Er det i orden..?

Alternativt skulle man aftale, at juridisk ejerskab skifter ved handlens indgåelse – og at sælger giver kredit til køber frem til afhentningstidspunktet. Den risiko ville jeg personligt dog ikke være villig til at løbe. Jeg har et par gange ved ”andre varer” erfaret, at nogle købere (også her på NVF…) har en lidt alternativ holdning til hvornår betaling skal falde hvis man har aftalt en senere betaling.

At køber af et registreret våben evt. ikke ønsker at betale ved handlens indgåelse men først ved afhentning er naturligvis en legitim holdning at have – men en sådan holdning ville være prohibitiv for en handel med mig.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 24. jul 2018, 12:25

Oscar123 skrev:
24. jul 2018, 11:33
Well, det kan muligvis anses kun at være et teoretisk problem. Men prøv at se på det med juridiske øjne.
...Men hvis det kun er et teoretisk problem, hvorfor så gøre det til et praktisk problem?

Når jeg handler våben (hvad enten det er køb eller salg) så foregår det altid via mail ell. lign. Altså hvad end der er indgået af aftale, så har man det på skrift.

I den tænkte situation at køber så pludselig banker på døren, med sin nye tilladelse i hånden og vil have våbnet udleveret UDEN at betale, så ville jeg ikke have de mindste skrupler ved at smække døren i og nægte ham adgang til våbnet - og desuden kontakte politiet i samme omgang.

At køber skulle have politiet med sig for at indrage ''hans'' våben uden betaling finder jeg højst usandsynligt - specielt når man kan dokumentere handlen/aftalen på skrift.

En køber som ønsker at svindle sig til et våben tror jeg står noget dårligere, end en sælger der ikke vil udleverer våbnet grundet manglende betaling.

(Alt det sagt, så ser jeg selvfølgelig ingen problemer i, at nogen ønsker betaling forud)

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. jul 2018, 13:01

Oscar123 skrev:
24. jul 2018, 11:33
Det giver dog det problem, at køber i den situation søger om tilladelse til et våben, som han ikke ejer endnu. Er det i orden..?
Jeg har aldrig gjort andet, når jeg har købt våben der var på lager hos en forhandler. Betaling ved afhentning, efter tilladelse er udstedt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 24. jul 2018, 14:03

Jeg har flere gange solgt jagtriffel privat.

Som udgangspunkt stoler jeg på folk, så jeg venter med at modtage betaling, til køberen har fået tilladelse og henter riflen. Men på det tidspunkt har jeg ikke afleveret min egen tilladelse, så hvis køberen stiller med en tilladelse, men ikke lægger pengene, får han bare ikke riflen udleveret. Så gælder min tilladelse fortsat, og han må bare sende sin tilbage til politiet, som det fremgår af tilladelsen at han skal.

Nu har køberne altid pænt betalt for riflen når de har hentet den, og så har jeg bare selv efterfølgende tilbagesendt min tilladelse til politiet, nu da jeg ikke bruger den mere. Det står der nemlig på den at jeg skal.

Men på selve overdragelsestidspunktet har vi begge tilladelse til riflen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. jul 2018, 16:08

Jeg har købt og solgt flere våben privat - og har aldrig oplevet ikke at blive bedt om at betale forud, ej heller har jeg nogensinde oplevet en køber ikke tilbød at betale forud.

Var det en etableret bruger herinde fra, en fast kunde i butikken eller en ven/bekendt, ville jeg ikke tøve med at acceptere betaling ved afhentning, hvis dette var udslagsgivende for handelen. Men, hvis køber er på forhånd helt ukendt for mig, så vil det altid være betaling forud. Jeg gider ikke det potentielle besvær ved at gøre det anderledes - uanset hvor teoretisk det end måtte opfattes at være. I en anden sammenhæng end våben har jeg lært på den hårde måde at teori i den retning meget hurtigt bliver til praksis - og at påstand mod påstand er et meget dårligt udgangspunkt for at kradse penge ind. Den erfaring kostede mig lidt over 6.000,- og mere end ét ødelagt venskab for ca. 14 år siden :evil:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 24. jul 2018, 16:53

Elbæk skrev:
24. jul 2018, 16:08
Jeg har købt og solgt flere våben privat - og har aldrig oplevet ikke at blive bedt om at betale forud, ej heller har jeg nogensinde oplevet en køber ikke tilbød at betale forud.
Ja folk er forskellige må man sige :smile:

Jeg har i hvert fald +10 køb på samvittigheden, og de eneste der er betalt forud er de to af dem som er købt ved forhandler.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 27. jul 2018, 20:03

Lassescout skrev:
24. jul 2018, 14:03
Well, er dette korrekt..?

Mig bekendt sker der det, at våbenkontoret ved udstedelse af den nye våbentilladelse til den nye køber samtidig fratager den eksisterende tilladelse fra sælger i våbenkontorenes elektroniske system. Sælger har naturligvis stadig det gamle våbentilladelsesdokument, men dette er nu blot et "dødt" stykke papir, der ikke længere "peger tilbage" på en aktiv tilladelse i våbenkontorenes registre. Det er dette, der er årsagen til at man skal indsende disse "døde" tilladelse så policen er sikker på at de ikke cirkulerer "out there".

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 31. jul 2018, 11:00

Jensen1973 skrev:
19. jul 2018, 17:06
......
Jeg ville nok være lidt modvillig hvis medlemmer af vores forening gik og købte våben uden forudgående aftale, i sær på skv4...
Ja det må du nok sige.

Hvordan et medlem skulle kunne gøre det udenom formanden (medmindre medlemmet forfalsker formandens underskrift) har jeg svært ved at se.
Skulle et af mine medlemmer lave det nummer, så ville sagen blive overleveret til politiet, og der ville nok gå lang tid før samme medlem kunne få en vandelsgodkendelse igen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 31. jul 2018, 11:07

Oscar123 skrev:
27. jul 2018, 20:03
Lassescout skrev:
24. jul 2018, 14:03
Well, er dette korrekt..?

Mig bekendt sker der det, at våbenkontoret ved udstedelse af den nye våbentilladelse til den nye køber samtidig fratager den eksisterende tilladelse fra sælger i våbenkontorenes elektroniske system.
...Er det så korrekt? For så er der jo i teorien tale om ulovlig våbenbesiddelse fra det øjeblik den nye tilladelse udstedes?

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Korrekt udfyldning af papiere ved prøvet (privat?) køb af revolver

Indlæg af HappyNanoq » 31. jul 2018, 12:22

Lav da en skriftlig "Købsaftale", hvis ikke beløbet afregnes ved indgåelse af aftalen.

Aftalen kan gå på :
at sælger stopper brug af pistolen (så køber får våbnet i den besigtigede stand, og sælger ikke benytter et våben han ikke længere har tilladelse til)
At beløbet overgår til sælger ved overdragelse af våbnet, hvilket igen kræver fremvisning af købers tilladelse på våbnet.

Kan forstå at tilladelsesdelen er anderledes for SKV end for jægere, hvilket ikke giver mening for mig.

Men de tænkte tilfælde ovenfor kan beskrives i en Købsaftale, hvilket ifølge dansk lov også er gældende/bindende iflg Aftaleloven.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar