Jagtetik og jagt på vildsvin

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af JS.Petersen » 26. apr 2016, 13:50

Selvfølgelig skal du stille spørgsmål PSindrup, men husk måden at stille spørgsmål på kan gøres så meget mere elegant end du gjorde, i stedet for den fordømmende tone kunne du have gjort det i en lidt anden tone, så havde mit svar været oplysende og ikke aggressivt.
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Alan » 26. apr 2016, 18:29

PSindrup skrev:Jeg føler mig udfordret. :???:

Jeg ville selv have det rigtigt skidt med at nedlægge et drægtigt vildsvin,

Peter

Og hvad gør man så for at undgå dette. ved ikke at nedlægge hundyr eller ?

Der er flere grunde til at undlade at nedlægge den gamle So; den holder sammen på rotten, den sørger for at der som regel bliver spist i samlet flok, hvilket formindsker markskader. Den ikke mindst mere eller mindre regulerer hvem der bliver bedækket og hvornår brunsten indtræder idet de øvrige Søer følger brunsten perioden for den gamle So, hvilket giver en mere forudsigelig drægtigheds periode og bedre overlevelses chance for smågrisene idet brunsten som regel falder i November – December, med drægtighed i 3 måneder 3 uger og 3 dage.

Er forholdene optimale og der er rigeligt foder tilstede er der ikke ofte mulighed for yderligere en drægtigheds periode, så her kan man have lidt indflydelse ved at (undlade) fodre kraftigt.

Ved at bortskyde den gamle So laver man således uorden i samspillet i rotten og hermed brunstperioden, og giver keileren ”den gamle gris” mulighed for at parre sig når han føler for det, og det gør han ofte, og gerne med de yngre Søer.

Så for at begrænse muligheden for at nedlægge drægtige Søer, så undlad at nedlægge den gamle So, er den blevet nedlagt så vær opmærksom på at de yngre Søer er / kan være drægtige i forårs månederne, og i bedste/værste fald være drægtige forskudt hen over året.
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 26. apr 2016, 19:48

JS.Petersen skrev:Selvfølgelig skal du stille spørgsmål PSindrup, men husk måden at stille spørgsmål på kan gøres så meget mere elegant end du gjorde, i stedet for den fordømmende tone kunne du have gjort det i en lidt anden tone, så havde mit svar været oplysende og ikke aggressivt.
Gider du lige læse mit oprindelige indlæg igen.
Jeg føler mig udfordret. :???:

Jeg læser dette indlæg om en fyr der nedlægger et vildsvin med 8 fostre "i maven" (hans udtryk) og han føler sig stolt af bedriften.

https://www.facebook.com/groups/1616852 ... 598167770/

Jeg ville selv have det rigtigt skidt med at nedlægge et drægtigt vildsvin, og jeg ville da slet ikke "prale af det" :impatient:

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en sippet og moralsk gammel stodder? :shame:
Vil du være venlig at fortælle mig hvor jeg er uelegant eller fordømmende?

Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Mapzter » 26. apr 2016, 20:08

PSindrup skrev:Vil du være venlig at fortælle mig hvor jeg er uelegant eller fordømmende?
Gerne, her er min læsning af det du skriver:
PSindrup skrev:Jeg læser dette indlæg om en fyr der nedlægger et vildsvin med 8 fostre "i maven" (hans udtryk) og han føler sig stolt af bedriften.
"Den bedrift er ikke noget man kan være stolt af."
PSindrup skrev:Jeg ville selv have det rigtigt skidt med at nedlægge et drægtigt vildsvin, og jeg ville da slet ikke "prale af det" :impatient:
"Hvordan kan man prale med noget, som jeg ville ha' det skidt over?"
PSindrup skrev:Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en sippet og moralsk gammel stodder? :shame:
"Det han har gjort var ikke moralsk."
Masser af fordømmende undertoner, når jeg fortolker det. Det var måske ikke det det du mente, men det var det som jeg fik indtrykket af at du mente, ud fra måden du skrev det på.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 26. apr 2016, 20:33

Hvor udviklede er fostrene hos hjortevildt egentlig , når man skyder dem sidst i januar?

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af CasperB » 26. apr 2016, 21:27

Jeg har set fostre på størrelse med en lille kanin med udviklede klove etc. Som nogle gamle jægere sagde, så skyder man altid to stk vildt ud når man skyder en hind.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af TheDarkSide » 26. apr 2016, 21:29

Uldsok skrev:Hvor udviklede er fostrene hos hjortevildt egentlig , når man skyder dem sidst i januar?
For rådyrenes vedkommende er de stadig meget små (måske endda stadig mikroskopiske?!). Jeg er ikke helt sikker, da det er er par år siden jeg har brækket en rå i slutningen af januar. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Krondyrenes fostre er så vidt jeg husker ca. 10-20 cm lange og veludviklede.

Jeg ser ikke noget problem, så længe man ikke praler/reklamere tankeløst med det i offentligheden. På et våbenforum er det ok, da man jo selv har opsøgt det, hvis man finder det der.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Langenge » 26. apr 2016, 21:35

CasperB skrev:Jeg har set fostre på størrelse med en lille kanin ...
Lige til grillen :alcohol:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 26. apr 2016, 21:36

Tak for info.
Det vil jeg da tænke lidt over, når jeg ellers får fundet mig et sted at jage, man kunne måske vælge, at stoppe en måned før med hinderne?

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 26. apr 2016, 21:39

Langenge skrev:
CasperB skrev:Jeg har set fostre på størrelse med en lille kanin ...
Lige til grillen :alcohol:
Måske en lille snack inden hovedmåltidet :???:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Peter » 26. apr 2016, 21:59

Uldsok skrev:Tak for info.
Det vil jeg da tænke lidt over, når jeg ellers får fundet mig et sted at jage, man kunne måske vælge, at stoppe en måned før med hinderne?
Hvorfor?

Uanset hvornår man beslutter sig for at nedlægge et voksent hundyr i jagttiden, vil sandsynligheden for at det er drægtigt være stor. Om fostrene er milimeterstore, små vingummibamsestørrelse eller 30 cm lange er vel ligemeget? Eller er det pga. nogle følelser, der bliver sat i spil?

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Peter » 26. apr 2016, 22:01

CasperB skrev:Jeg har set fostre på størrelse med en lille kanin med udviklede klove etc. Som nogle gamle jægere sagde, så skyder man altid to stk vildt ud når man skyder en hind.
Man kan endda se kønnet i flere tilfælde.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 26. apr 2016, 22:06

Peter skrev:
Uldsok skrev:Tak for info.
Det vil jeg da tænke lidt over, når jeg ellers får fundet mig et sted at jage, man kunne måske vælge, at stoppe en måned før med hinderne?
Hvorfor?

Uanset hvornår man beslutter sig for at nedlægge et voksent hundyr i jagttiden, vil sandsynligheden for at det er drægtigt være stor. Om fostrene er milimeterstore, små vingummibamsestørrelse eller 30 cm lange er vel ligemeget? Eller er det pga. nogle følelser, der bliver sat i spil?
Svaret er nok meget individuelt, men personligt ville jeg nok ikke bryde mig om, at brække et dyr og finde udviklede fostre i det.
Er det bare en snotklat, ville jeg være ligeglad.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: RE: Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af TheDarkSide » 26. apr 2016, 22:22

Uldsok skrev:
Peter skrev:
Uldsok skrev:Tak for info.
Det vil jeg da tænke lidt over, når jeg ellers får fundet mig et sted at jage, man kunne måske vælge, at stoppe en måned før med hinderne?
Hvorfor?

Uanset hvornår man beslutter sig for at nedlægge et voksent hundyr i jagttiden, vil sandsynligheden for at det er drægtigt være stor. Om fostrene er milimeterstore, små vingummibamsestørrelse eller 30 cm lange er vel ligemeget? Eller er det pga. nogle følelser, der bliver sat i spil?
Svaret er nok meget individuelt, men personligt ville jeg nok ikke bryde mig om, at brække et dyr og finde udviklede fostre i det.
Er det bare en snotklat, ville jeg være ligeglad.
Fostret er jo "indkapslet" så du kan ikke se det, medmindre du skærer hul på "posen".

Sendt fra min GT-S7580 med Tapatalk

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 26. apr 2016, 22:27

Nu skal vi ikke gøre for meget ud af det, men mon ikke man kan fornemme udviklingsstadiet ud fra størrelsen på posen?

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 27. apr 2016, 05:53

Ligemeget. Man kan ikke være lidt gravid. Når kuglen er sluppet, ladningen har forladt løbet så er der stadig arbejde at gøre. Nogen kan lide det, andre betaler sig fra det. Det er en del af en jægers håndværk. Altså at tage et liv. Udfra en betragtning om sult, regulering, forsvar eller lyst så er det en jægers lod at tage et dyrs liv. Etik gradbøjes alt efter om man er sulten eller blot skyder fordi man kan lide adrenalinet.
Grisen er død. Uanset hvad vi siger og skriver så ændrer det ikke faktum. Måske næste gang man får en gris får, man tænker på om det er et hundyr.
I det store billede så er der mange flere variable som har betydning for artens overlevelse/udbredelse om man skyder en drægtig 30kg gris. Det er et faktum at den ikke ville kunne passe sit afkom. Så skaden er ikke så stor



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2018, 15:27

Peter skrev:
26. apr 2016, 22:01
CasperB skrev:Jeg har set fostre på størrelse med en lille kanin med udviklede klove etc. Som nogle gamle jægere sagde, så skyder man altid to stk vildt ud når man skyder en hind.
Man kan endda se kønnet i flere tilfælde.
Kommer de ud med gevir? :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Peter » 5. jul 2018, 11:29

LapuaMagnum skrev:
4. jul 2018, 15:27
Peter skrev:
26. apr 2016, 22:01
CasperB skrev:Jeg har set fostre på størrelse med en lille kanin med udviklede klove etc. Som nogle gamle jægere sagde, så skyder man altid to stk vildt ud når man skyder en hind.
Man kan endda se kønnet i flere tilfælde.
Kommer de ud med gevir? :rolf: :rolf:

mvh
:blink: Er du rigtig klog?? Skal vi til at blande sprossefredningen ind i billedet??? :blink:

NiTre62
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. jul 2018, 09:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af NiTre62 » 19. jul 2018, 14:10

Har selv skudt flere grise med fostre i, herunder en, der ikke var mange kg over 30. Og som flere har sagt er det umuligt at undgå da, grise er drægtige over hele sæsonen; under alle omstændigheder er jagten på vildsvin jo noget anderledes end på andet vildt. Vi skyder dem på foderplads, fordi man fra lovgivers side (i Sverige) ekstra gerne vil holde bestanden nede, og i den forstand er det vel en form for "bingo", at skyde en so med 8 fostre i. Og meget bedre end at skyde soen få uger efter og hvor resultatet kunne være det samme, men ungerne ville dø af sult og ikke øjeblikkeligt i fosterhinden. Det er så her vi har sat grænsen jagtetisk, og det synes jeg er helt fint. Og om en jæger så siger noget, der kunne lyde som "pral" - tja hvad så? Synes vi skal passe rigtig meget på at gå op i hvad andre siger og hvordan de gør det, og her er der vel ikke noget at skamme sig over?
Senest rettet af NiTre62 15. aug 2018, 13:45, rettet i alt 1 gang.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtetik og jagt på vildsvin

Indlæg af Sierra13 » 2. aug 2018, 22:53

Tænk på hvis det var en orne han havde skudt, hvor mange potentielle grise han så havde nedlagt :giggle:


Personligt ville jeg godt se kunne se det lidt spøjse i at nedlægge 9 svin i et skud, ikke noget jeg ville fortælle på en pralende måde, men da noget jeg godt kunne finde på at fortælle, med en dertil undren og "nysgerrighed" at det var en lidt spøjs oplevelse

Besvar