Luftflaske 300 bar til PCP

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Marthor » 11. jul 2018, 22:00

Hej alle

Jeg har erhvervet mig en Benjamin marauder 4.5mm PCP riffel. Jeg har en yong heng kompressor på vej med fragten. Nu mangler jeg bare en luftflaske til at fylde på.

Hvor har i købt jeres flaske med fyldekit og hvilken størrelse vil i anbefale uden at man kommer af med en formue ? Flasken vil ikke skulle flyttes rundt på særligt meget så vægt er ikke som sådan et issue.

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 9. apr 2012, 03:06
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Lani1966 » 11. jul 2018, 23:42

Købte min i Dykkerbutikken i Roskilde 12L for lige under 2 tkr.

Men fik lidt rabat 😎
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Sort » 12. jul 2018, 00:09

Du skal nok bruge en rimeligt velvoksen køler for at tanke en flaske fra sådan en kompressor. De bruger ekstern køling, feks fra en balje eller tønde med vand og angiveligt bliver de godt lune (start/stop ur og intervalkørsel).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af 686 » 12. jul 2018, 11:01

Til dagligt brug: Hvorfor ikke bare fylde din luftriffel direkte i stedet for først fylde luft i en flaske, for derefter at fylde luft over i din luftriffel?

Ofte kører luftrifler på 200 Bar - det er alt andet lige lettere at fylde 200 Bar i en luftriffel end at banke 300 Bar i en 12-15 liters flaske - bare en tanke.

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Marthor » 12. jul 2018, 13:53

Lani1966 skrev:
11. jul 2018, 23:42
Købte min i Dykkerbutikken i Roskilde 12L for lige under 2 tkr.

Men fik lidt rabat 😎
Fra ny og med fyldekit? God pris

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Marthor » 12. jul 2018, 13:55

Sort skrev:
12. jul 2018, 00:09
Du skal nok bruge en rimeligt velvoksen køler for at tanke en flaske fra sådan en kompressor. De bruger ekstern køling, feks fra en balje eller tønde med vand og angiveligt bliver de godt lune (start/stop ur og intervalkørsel).
Ja, jeg har set et hav af reviews, så det gælder om at få afkølet vandet løbende og max have den kørerne 30 min af gangen. Havde nu også tænkt en mindre tank på nogle liter så opfyldning ikke ville være så voldsomt

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Marthor » 12. jul 2018, 14:09

686 skrev:
12. jul 2018, 11:01
Til dagligt brug: Hvorfor ikke bare fylde din luftriffel direkte i stedet for først fylde luft i en flaske, for derefter at fylde luft over i din luftriffel?

Ofte kører luftrifler på 200 Bar - det er alt andet lige lettere at fylde 200 Bar i en luftriffel end at banke 300 Bar i en 12-15 liters flaske - bare en tanke.
Det er også min indledende plan men vil gerne undgå at skulle rigge til med vandkøling osv hver gang der skal fyldes på geværet. En del nemmere hvis man blot kan have sin flaske stående og fylde derfra på sigt.

Jeg har også en kommende udfordring med at undgå vand i tanken/geværet. Her tænker jeg at jeg må have fat i et vandfilter til at sætte imellem kompressor og gevær/tank

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 9. apr 2012, 03:06
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Lani1966 » 12. jul 2018, 14:15

Fra ny og med fyldekit? God pris
[/quote]

Nej, uden. Det købte jeg samme sted som riflen. Billede
Vedhæftede filer
1531397635862-815940186.jpg
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af T-REX » 12. jul 2018, 14:24

Hvis du bare skal toppe lidt op, mellem skydninger, så er en manuel pumpe, ikke så slem.

Mener der er en anden, her på Forummet, der har en stor flaske, men melder, at den manuelle pumpe er den, der bruges mest.
0,115L fra 0 bar til 200 bar tager mig ca. 15 min, når jeg tager det, stille og roligt.
Fra 100-200 Bar er ca. 6 min, da jeg ikke behøver kølepause.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Sort » 12. jul 2018, 17:22

Hvis det bare lige er for at hælde fra hhv at have en flaske med tryk til at tage brodden af fyldninger (evt fylde i starten af en skydedag, senere toppe med kompressor)
Ved jeg at Blower havde nogle 3L flasker i stål fra noget røgykker/nødudstyr. der mangler nok en passende ventil, men det kan måske krejles. Hvis du så bare monterer flasken med bunden i vejret og en lille udluftningsventil nederst i systemet, kan du blæse vandet ud af systemet manuelt indimellem.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Marthor » 12. jul 2018, 21:10

Kunne være fint med sådan en 3 liters flaske. Hvor mange påfyldninger skal jeg forvente at have på min marauder inden sådan en 3 L flaske med 300 bar inden skal toppes op?
Jeg har aldrig haft en tank mellem hænderne så er ret uvidende på dette område. Kan i vejlede om hvilken luftventil/fyldekit man skal købe til en flaske så den vil passe til mit gevær?

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Rigsby » 18. jul 2018, 13:35

Nu er det lige at jeg tænker højt!

Er trykket på din PCP-bandit 300 bar? Så vidt jeg husker så topper manometer på min Steyr ved 230 bar sådan cirka.

Hvorfor er det lige at du går efter en 300 bar flaske?

En 300bar flaske har en anden kobling end en 200bar flaske og de kan normalt ikke bare bruges på hinanden, en 300bar dykkerregulator kan sættes på en 200bar flaske men en 200bar regulator kan ikke sættes på en 300bar flaske pga længden af koblingen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Rednex » 18. jul 2018, 15:14

Rigsby skrev:
18. jul 2018, 13:35
Nu er det lige at jeg tænker højt!

Er trykket på din PCP-bandit 300 bar? Så vidt jeg husker så topper manometer på min Steyr ved 230 bar sådan cirka.

Hvorfor er det lige at du går efter en 300 bar flaske?

En 300bar flaske har en anden kobling end en 200bar flaske og de kan normalt ikke bare bruges på hinanden, en 300bar dykkerregulator kan sættes på en 200bar flaske men en 200bar regulator kan ikke sættes på en 300bar flaske pga længden af koblingen.
Idéen med at fylde fra en 300 bar flaske er, at du kan lave en del fyldninger inden trykket i flasken falder under max operating pressure på PCP banditten (eksempelvis 200 bar). Når trykket i dykkerflasken falder under MOP, så kan du altså ikke fylde våbnet helt.

Disclaimer: Det er selvfølgelig endnu vigtigere at fylde forsigtigt fra en 300 bar flaske end fra en 230 bar flaske, for ikke at få overfyldt våbnets beholder (opbygge for stort tryk i beholderen).

EDIT: Disclaimer

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Rigsby » 18. jul 2018, 15:35

Rednex skrev:
18. jul 2018, 15:14
Rigsby skrev:
18. jul 2018, 13:35
Nu er det lige at jeg tænker højt!

Er trykket på din PCP-bandit 300 bar? Så vidt jeg husker så topper manometer på min Steyr ved 230 bar sådan cirka.

Hvorfor er det lige at du går efter en 300 bar flaske?

En 300bar flaske har en anden kobling end en 200bar flaske og de kan normalt ikke bare bruges på hinanden, en 300bar dykkerregulator kan sættes på en 200bar flaske men en 200bar regulator kan ikke sættes på en 300bar flaske pga længden af koblingen.
Idéen med at fylde fra en 300 bar flaske er, at du kan lave en del fyldninger inden trykket i flasken falder under max operating pressure på PCP banditten (eksempelvis 200 bar). Når trykket i dykkerflasken falder under MOP, så kan du altså ikke fylde våbnet helt.

Disclaimer: Det er selvfølgelig endnu vigtigere at fylde forsigtigt fra en 300 bar flaske end fra en 230 bar flaske, for ikke at få overfyldt våbnets beholder (opbygge for stort tryk i beholderen).

EDIT: Disclaimer
Hmmmm. Jeg tænker nu mest på at hvis forsigtigheden svigter så kan det være at man bliver nødt til at se Matador med 2 glasøjne.

I min optik er det fuldstændig hovedløst, so to speak.

Min Steyr skyder 200% ens fra 130 til max så for mit vedkommende vil jeg hellere beholde mine fingre og mit syn end ha' 10 skud extra inden jeg skal fylde igen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Bofhenator » 18. jul 2018, 17:11

Hvis man fylder fra en 300 bars flaske har man naturligvis en regulator på...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Rigsby » 18. jul 2018, 17:31

Der er så vidt jeg lige ser intet sparet ved det, man taber en masse luft under udluftning af reduktionen så, uden ellers at vide det, så tror jeg at det simpleste er en 230 bars flaske🤯 men jeg kan sagtens flyttes hvis nogen ved anderledes.

Når man f.eks. fylder dykkerflasker "on the fly" så fylder man dem fra en flaskebank og derefter topper man dem op til det ønskede tryk fra kompressoren, det er den hurtigste og sikreste måde at gøre det på og hvis der alligevel er en kompressor i hytten så er valget, i min optik, yderst simpelt.

Og lige for at udstille min uvidenhed, så har jeg aldrig set sådan en Reduktionsventil med mindre at den var indbygget i en fyldestation.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af DB89 » 18. jul 2018, 17:53

Rigsby skrev:
18. jul 2018, 17:31
Der er så vidt jeg lige ser intet sparet ved det, man taber en masse luft under udluftning af reduktionen så, uden ellers at vide det, så tror jeg at det simpleste er en 230 bars flaske🤯 men jeg kan sagtens flyttes hvis nogen ved anderledes.

Når man f.eks. fylder dykkerflasker "on the fly" så fylder man dem fra en flaskebank og derefter topper man dem op til det ønskede tryk fra kompressoren, det er den hurtigste og sikreste måde at gøre det på og hvis der alligevel er en kompressor i hytten så er valget, i min optik, yderst simpelt.

Og lige for at udstille min uvidenhed, så har jeg aldrig set sådan en Reduktionsventil med mindre at den var indbygget i en fyldestation.
Hvorfor skulle man miste en masse luft?

Her er et eksempel på en regulator/trykreduktionsventil. http://www.druckminderer.org/High-Press ... 0-bar.html

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Rigsby » 19. jul 2018, 05:17

DB89 skrev:
18. jul 2018, 17:53

Hvorfor skulle man miste en masse luft?
Ja, se det er nu ikke den store videnskab!

Man lukker for flasken som er tryksat med f.eks. 300bar..

Det betyder at hele højtrykstrinet i reduktionsventilen er tryksat til flasketrykket(300bar) og lavtrykstrinet og fyldeslangen er tryksat til f.eks. 230bar.

Derefter åbner man for udluftningsskruen på fyldeslangen for at gøre systemet trykløst så man kan få fyldeventilen ud af PCP'en, her iblandt reduktionsventilen (som jo er tryksat til flasketrykket på den ene side og f.eks 230 bar på den anden)

Og hvis man skulle forestille sig at man benytter den ventil som du fandt på internettet så tænker jeg at den udluftede mængde sagtens kan udgøre omkring 25% af den mængde luft du fylder i PCP'en medmindre at reduktionsventilen er udstyret med en shutoff valve så er det selvfølgelig kun luftmængde i fyldeslangen man mister.

Den luftmængde som udluftes til det fri er tabt, eller.......?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af 1900 » 19. jul 2018, 07:40

reduktionsventilen er udstyret med en shutoff valve så er det selvfølgelig kun luftmængde i fyldeslangen man mister.

den skal jeg lige have en gang til: når jeg fylder min FX fra en 300 bar flaske stopper jeg når riflens manometer viser 220 som er max iflg manualen.
så er der kun slangens indhold af luft med de 300 bar ( fra start - ellers fra 300 til 200 efterhånden som jeg tømmer flasken ) der spildes.
umiddelbart ser slangens diameter ikke ud til at rumme mange cm2, eller hvad ??

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af Rigsby » 19. jul 2018, 08:08

1900 skrev:
19. jul 2018, 07:40
reduktionsventilen er udstyret med en shutoff valve så er det selvfølgelig kun luftmængde i fyldeslangen man mister.

den skal jeg lige have en gang til: når jeg fylder min FX fra en 300 bar flaske stopper jeg når riflens manometer viser 220 som er max iflg manualen.
så er der kun slangens indhold af luft med de 300 bar ( fra start - ellers fra 300 til 200 efterhånden som jeg tømmer flasken ) der spildes.
umiddelbart ser slangens diameter ikke ud til at rumme mange cm2, eller hvad ??

Nej det har du forstået fuldstændig rigtigt!

Problemet med den metode er bare at når du glemmer at lukke for flasken på det rigtige tidspunkt når du fylder så risikerer du at beholderen på din PCP åbner sig som en håndgranat.

Derefter var der én som pointerede at man kunne ha en reduktionsventil imellem flaskerne, så jeg tror at du spørger lidt ude af Kontext.

Når du nu så kækt skriver cm2 så mener du nok cm3(tænker jeg)
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Luftflaske 300 bar til PCP

Indlæg af 1900 » 19. jul 2018, 14:28

Når du nu så kækt skriver cm2 så mener du nok cm3(tænker jeg)

det tænker jeg såmænd også

Besvar