Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Ninjakebab » 9. jul 2018, 10:14

Hej med jer

Jeg er på udkig efter en billig (vi taler helst under 5000 kr.) riffel, helst i .308 win, som skal bruges til baneskydning og måske på længere sigt, jagt. Dog skal præcisionen og pålideligheden være i orden til pengene.

Jeg har ikke kunnet finde nogen med gevind til lyddæmper. Den riffel jeg har kigget mest på er Ruger American til 4000,- men intet gevind - alternativet er selvfølgelig at få lavet gevindet selv.
Jeg ved at Ruger laver en "Predator" som er identisk med "American" blot med gevind, men den har jeg ikke kunnet finde danske forhandlere af.

Nogle gode bud? Både på andre rifler, men eventuelt også forslag til pris og mulighed for at få lavet gevind.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 10:24

Den billige løsning er jo en Sonic dæmper, hvor du får skåret gevindet med, til dæmperens pris. De er udemærkede, men lidt tungere/længere end de dyrere alternativer - hvilket ikke betyder det store på banen.

Så køb bare den riffel du gerne vil have.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Halvautomat » 9. jul 2018, 12:29

Hvad med en riffel som er født med et godt aftræk og præcision.
En Tikka T3 kan du købe brugt til ca 5.000
Discount løsningen kan være en Sonic inkl gevind

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 12:38

Og videre på det forudgående; du bliver ikke glad for en let plastikriffel til meget banebrug, heller ikke selvom den får lyddæmper på. Den får megen rekyl, med mindre du skyder svagt ladede patroner, og den er sværere at holde i ro.

Hvis du kan finde en let brugt m700, med billigt plastikskæfte, så kan du opgradere den, når pengene er blevet flertallige eller behovet retfærdiggør det.
Howa er også et godt bud.

Prøv evt. med en købsannonce herinde.

Personligt, så gad jeg kun en af de billige Ruger American i sådan noget som .223 Rem., .300 BLK eller .450 Bushmaster (bare fordi den er tosset). De er lavet til praktisk jagt, regulering og plink, ikke præcision på banen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 12:46

Her er nogle brugte alternativer.

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=73517
Billig og dejlig tung til banen.

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=73708
Hvis den ikke er har mistet pusten efter sidste arbejdsgang, er det en udmærket riffel. Vær dog opmærksom på pibelevetiden, da blev brugt flittigt hos forrige ejer.

Selv havde jeg sparet op til en Tikka T3x CTR, der simpelthen er bedste bang-for-buck på det danske marked pt. Også selvom den napper dit budget med 200 %!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af HappyNanoq » 9. jul 2018, 12:50

Der var en overgang hvor de amerikanske (Predator og MVP Predator samt "Gunsite Approved Scout" og hvad modellerne ellers hed), ikke blev solgt ud af USA i samme version som de blev markedsført med i USA.
Dvs at der ikke var mundingsbremse/flashhider med og i nogle tilfælde blev de solgt uden gevind også m.v. - så der var nogle små-ændringer ved koncept-våbnene, der gjorde at de faktisk ikke rigtig lignede de "originale" længere. Der kan være nogle sære restriktioner på hvad der er til at få ud af USA på sådanne ting.
Kan se dem til salt i Dk og Tyskland uden gevind og mundingsbremse.


Men max. 5.000Kr.
Der bør det stadig være muligt at finde en ordentlig riffel - og der ville jeg nok kigge på brugtmarkedet indenfor Remington 700 jagtmodellerne og Tikka T3 (den opdaterede T3x er nok ikke blevet helt billig endnu, men kan være med til at presse prisen på T3'erne). Weatherby Vanguard kan man også finde til den pris, nok mest uden kikkert.

Pas gerne på med Remington 710, 770 og 783 - de er lidt for "billige" og der har været en række problemer med dem, da de også er udviklet til at være en prisbillig version af 700'eren. Der kan man være bedre tjent med en Savage eller noget i den dur, da de nærmest floppede.

Ved ikke lige med Marlin X7, den skulle egentlig være lidt rå i det, men ganske solid.?!? De kan også findes til den pris, incl kikkert.


Men mit bedste bud til stadig være model700 eller T3.
Der er pengene sikrest placeret.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2018, 12:52

Hvad med sådan en Bergara B14? De skulle være ganske præcise, de koster ikke alverden (de kan fås for under 7000 DKK) og kommer med lyddæmpergevind. Lidt over budget, men en samlet pakke med lyddæmper, rimeligt optik og riffel burde kunne holde sig et stykke under de 10.000 DKK.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 13:10

En af brugerne herinde skyder rigtig godt med en Marlin X7 - også på youtube!
Eneste ulempe er magasinet, der hverken er løst eller hængslet, samt at den ikke længere er i produktion.

Bergara laver fine bolt action rifler, der passer foot print med M700, bare bedre og billigere (i samme prisklasser).

Det dyreste er altid at sætte penge til på en handel, hvor man har købt noget der er for ringe/billigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 13:12

Du kan også høre trådstarter her, om han har noget til overs!
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=70&t=73826

:rolf:

Helt seriøst, han virker til, at trænge til en fornyet interesse for sine våben og en undskyldning til, at få dem brugt lidt :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Ninjakebab » 9. jul 2018, 13:25

Der er godt nok mange bud. Mange tak for input! Det er sgu lækkert.
Jeg skal måske uddybe at jeg elsker projekter, så et "blankt kanvas" af en riffel er tiltalende da jeg derved kan modificere og gøre ved, selv.
Rixens gamle Tikka M595 er lige netop et eksempel på noget af det jeg gerne vil lave selv; modificering til justerbar kindpude, bipod, nyt ladegreb etc.

Fabriksnyt og simpelt i opførslen er derfor aldeles tiltalende. Plastikskæftet på en Ruger American er derfor heller ikke noget der umiddelbart afskrækker mig, da jeg tænker der kan tilføjes masse igennem en masse modificeringer. Selvom det godt nok frister at få hele skidtet for ~6000 kr brugt i noget af det i linker.

Men sådan en Bergara B14 variant ser godt nok lækker ud. En Tikka er også super lækker, og jeg har faktisk en Tikka T3 TAC på ønskelisten til fremtiden, såfremt interessen bliver ved med at brænde. Nu er det jo helt svært?! :impatient:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 13:27

Processen er nu i gang og retningerne er udstukket. Lad nu være med, at skuffe dig selv, med noget udstyr der bliver den begrænsende faktor, for tidligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Kleth » 9. jul 2018, 13:37

Det er svært at få mere Skydejern for pengene end med en Weatherby Vanguard. Den kommer som standard ikke med gevind, men et Sonic Center kan lave det til en fornuftig pris, hvis forhandleren ikke vil give en god pris.
Jeg kunne selv også værenfristet af sen nye Mauser M18 der dog er lidt dyrere end budgettet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af FrederikF » 9. jul 2018, 13:51

Den m98 som 7tcu har til salg til 2kg er altså også et fint udgangspunkt - enten som den er, eller modificeret.
Jeg er selv rigtig glad for m98, det er altså noget der virker. Hvis man får sådan en skyder bedded ordentligt, evt lige rykket 5cm af piben, en ny kroning og et timney aftræk på (hvis den ikke allerede har det), så er det altså en kapabel lille riffel.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Boryx » 9. jul 2018, 20:18

Du skriver den helst skal være i kaliber 308, hvorfor det?

Jeg har en projektriffel stående i skabet, projektet bliver ikke til noget alligevel - den vil jeg egentlig godt sælge. Den er identisk med Rixens projekt, men dog en Tikka 690 i kaliber 6,5x55 istedet for 308.
Den vil jeg sælge for 3800,- hvis du er interesseret?

//Bo

NB - Bargera riflerne er super lækre, de er et godt bud også.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Sviptue » 9. jul 2018, 21:24

Har en Schultz og Larsen M98, beddet i M69 skydebaneskæfte. God pibe i 6,5x55, Bold matchaftræk, metal er nyblåneret. Klar til at blive modificeret efter alle kunstens regler, hvor bøssemagerarbejdet er gjort. Klarpruttet til 2500,-
In spite of the cost of living, its still popular

Slettet bruger

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Slettet bruger » 9. jul 2018, 23:45

Hvis det stort set kun er til banebrug, er det svært at komme udenom Sauer STR.
De fleste er godt nok i 6,5x55 - som vel også er mindst ligeså velegnet til bane som .308
De er svære at finde til 5.000,- men 5.500,- og 6.000,- er ved at være “ normalprisen” for dem.
Den er ofte til salg på Skyttens Marked.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Ninjakebab » 9. jul 2018, 23:54

Kleth skrev:
9. jul 2018, 13:37
Det er svært at få mere Skydejern for pengene end med en Weatherby Vanguard. Den kommer som standard ikke med gevind, men et Sonic Center kan lave det til en fornuftig pris, hvis forhandleren ikke vil give en god pris.
Jeg kunne selv også værenfristet af sen nye Mauser M18 der dog er lidt dyrere end budgettet.
Godt bud! Har fundet frem til Howa 1500 som er Vanguard'en i forklædning.
Boryx skrev:
9. jul 2018, 20:18
Du skriver den helst skal være i kaliber 308, hvorfor det?

Jeg har en projektriffel stående i skabet, projektet bliver ikke til noget alligevel - den vil jeg egentlig godt sælge. Den er identisk med Rixens projekt, men dog en Tikka 690 i kaliber 6,5x55 istedet for 308.
Den vil jeg sælge for 3800,- hvis du er interesseret?

//Bo
Jeg må indrømme at det primært er fordi jeg lavede et hurtig overslag på ammunitionspris, da jeg regner med det primært bliver sport og baneskydning for sjov jeg kommer til at bruge den til. Men jeg kan sagten have vurderet forkert. Så vidt jeg husker er kuglebanen også fladere på 6.5, men tager .308 ikke over på de lange afstande? 300+. Umiddelbarthar .308 også været den mest mest udbud i nye rifler, så lidt større udvalg.

Men det er da interessant! Hvor meget har den skudt?
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af NWF » 10. jul 2018, 00:49

Ninjakebab skrev:
9. jul 2018, 23:54

Godt bud! Har fundet frem til Howa 1500 som er Vanguard'en i forklædning.
Se evt her :)

http://www.mbjagt.dk/jagt/vaben/nye-rif ... -308w.html
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Kleth » 10. jul 2018, 06:28

Ninjakebab skrev:
9. jul 2018, 23:54

Godt bud! Har fundet frem til Howa 1500 som er Vanguard'en i forklædning.
Det er korrekt og det skader så åbenbart ikke våbenets omdømme, så det er oven i købet stemplet på det.
Jeg har prøvet begge dele og finish og QA er IMHO en del bedre på Weatherby Vanguard by Howa.

Ninjakebab skrev:
9. jul 2018, 23:54
Jeg må indrømme at det primært er fordi jeg lavede et hurtig overslag på ammunitionspris, da jeg regner med det primært bliver sport og baneskydning for sjov jeg kommer til at bruge den til. Men jeg kan sagten have vurderet forkert. Så vidt jeg husker er kuglebanen også fladere på 6.5, men tager .308 ikke over på de lange afstande? 300+. Umiddelbarthar .308 også været den mest mest udbud i nye rifler, så lidt større udvalg.
IMHO så er der ikke de store forskelle på den jagtmæssige relevante kuglebane indtil godt 200m afhængigt af mundingshastighed og projektilvalg. Et sted der efter overtager 6,5x55, men til gengæld kan .308w kaste projektiler der er en hel del tungere end hvad der kan stabiliseres i en normal 6,5x55. Har du særlige behov som f.eks. at kunne skyde på 800m-1200m så er skal det også indregnes, men ellers er det lidt æbler eller pærer :giggle: og ret religionsbehæftet :getout:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til billig .308 riffel forberedt til lyddæmper?

Indlæg af Boryx » 10. jul 2018, 06:52

Har sendt dig en PM vedr. min Tikka - så forurener vi ikke tråden yderligere til at være en salgstråd.

//Boryx

Besvar