Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af NWF » 9. jul 2018, 16:01

Efter jeg har fået jagt i sverige har jeg luret lidt på de lokale svensk butikkers hjemmesider for at se hvad ammonition koster der over - og jeg kan se at jeg kan spare en ca 30% grundet kursen osv.

Men hvorledes er det med at købe ammuntion i Sverige? Kan jeg som dansker med tilkøbt svensk jagttegn bare vade ind og købe det jeg vil - selvfølgelig kan våbentlladelse og våbenpas fremvises på den gængse kalibere - eller er der nogle er der nogle forhindringer hermed?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2018, 17:10

NWF skrev:
9. jul 2018, 16:01
Efter jeg har fået jagt i sverige har jeg luret lidt på de lokale svensk butikkers hjemmesider for at se hvad ammonition koster der over - og jeg kan se at jeg kan spare en ca 30% grundet kursen osv.

Men hvorledes er det med at købe ammuntion i Sverige? Kan jeg som dansker med tilkøbt svensk jagttegn bare vade ind og købe det jeg vil - selvfølgelig kan våbentlladelse og våbenpas fremvises på den gængse kalibere - eller er der nogle er der nogle forhindringer hermed?
Næh, det er der næppe nogen ben i. Du skal have importtilladelse for at bringe det ind i Danmark, men den er gratis, og den får du bare lavet inden du rejser.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Liberator
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 10. maj 2012, 19:12
Interesser: fly arkæologi/våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 31 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Liberator » 9. jul 2018, 17:31

Du har helt ret, stort set al ammunition er billiger i Sverige. Jeg har jagtejendom i småland, og køber al min ammunition i det svenske.
Det er ret nemt, du fremviser bare din våbentilladelse, så kan du købe al den amm. du vil, der bliver heller ikke skrevet i din tilladelse når du har købt. Du kan enda købe al genladningsudstyr incl. krudt, fænghætter, sortkrudt, uden genladningstilladelse.

Der kan være et problem hvis man skal købe haglpatroner, hvor vi i Danmark ikke skal have våbentilladelse til haglgevær. men i det
tilfælde kan man vise sin halggevær tilmelding eller hvis det er indskrevet i ens våbenpas.

hisen Liberator

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af NWF » 9. jul 2018, 21:23

Liberator skrev:
9. jul 2018, 17:31
Du kan enda købe al genladningsudstyr incl. krudt, fænghætter, sortkrudt, uden genladningstilladelse.
Er der meget at spare på disse ting derover?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Greyberd63 » 9. jul 2018, 21:47

Fast Fumble skrev:
9. jul 2018, 17:10
NWF skrev:
9. jul 2018, 16:01
Efter jeg har fået jagt i sverige har jeg luret lidt på de lokale svensk butikkers hjemmesider for at se hvad ammonition koster der over - og jeg kan se at jeg kan spare en ca 30% grundet kursen osv.

Men hvorledes er det med at købe ammuntion i Sverige? Kan jeg som dansker med tilkøbt svensk jagttegn bare vade ind og købe det jeg vil - selvfølgelig kan våbentlladelse og våbenpas fremvises på den gængse kalibere - eller er der nogle er der nogle forhindringer hermed?
Næh, det er der næppe nogen ben i. Du skal have importtilladelse for at bringe det ind i Danmark, men den er gratis, og den får du bare lavet inden du rejser.
Hvad med overskuds ammo, altså det du ikke fik skudt af, er der nogle regler vedrørende dette ?

MVH
Grey

Liberator
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 10. maj 2012, 19:12
Interesser: fly arkæologi/våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 31 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Liberator » 9. jul 2018, 22:17

Alt i genladning er ca 15-20% lavere i Sverige end i DK mest på grund af den gunstige kronekurs.

Da jeg har ødegård i småland, efterlader jeg tiloversbleven amm. der til næste gang jeg skal på jagt. ellers kan man bare tage det med til Danmark, der er jo ingen grænsekontrol ud af Sverige.
Det rigtige er selvfølgelig at få importtilladelse, det er klart.

Man skal jo også huske at afmelde sit/sine våben til tullverket når man kommer hjem.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Dansken » 9. jul 2018, 23:43

Liberator skrev:
9. jul 2018, 17:31
Du har helt ret, stort set al ammunition er billiger i Sverige. Jeg har jagtejendom i småland, og køber al min ammunition i det svenske.
Det er ret nemt, du fremviser bare din våbentilladelse, så kan du købe al den amm. du vil, der bliver heller ikke skrevet i din tilladelse når du har købt. Du kan enda købe al genladningsudstyr incl. krudt, fænghætter, sortkrudt, uden genladningstilladelse.

hilsen Liberator
Sortkrudt kräver särlig tilladelse for opbevaring. Ellers stemmer det at man kan köbe alt det ammunition man vil mod at opvise våbenlicens for et våben i pågäldende kaliber.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Fast Fumble » 10. jul 2018, 08:44

Greyberd63 skrev:
9. jul 2018, 21:47
Hvad med overskuds ammo, altså det du ikke fik skudt af, er der nogle regler vedrørende dette ?
Ja, du skal deklarere på forhånd, på Tullværket's hjemmeside, hvilke våben og hvor meget ammo du bringer ind i landet. Når du er kommet hjem, skal du "afmelde" våbnet (fortælle at rejsen er afsluttet) og der mener jeg du også skal angive hvor meget ammo du havde med hjem.
Jeg tror det er rent bureaukrati, jeg har svært ved at se hvad det skal bruges til, men det bliver gemt! Jeg har engang glemt at afmelde en rejse, så da jeg ville rejse ind igen med våben, var der lige lidt bøvl grundet det våben der "stadig var i Sverige".
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Flugteren » 10. jul 2018, 10:19

Fast Fumble skrev:
10. jul 2018, 08:44
Greyberd63 skrev:
9. jul 2018, 21:47
Hvad med overskuds ammo, altså det du ikke fik skudt af, er der nogle regler vedrørende dette ?
Ja, du skal deklarere på forhånd, på Tullværket's hjemmeside, hvilke våben og hvor meget ammo du bringer ind i landet. Når du er kommet hjem, skal du "afmelde" våbnet (fortælle at rejsen er afsluttet) og der mener jeg du også skal angive hvor meget ammo du havde med hjem.
Jeg tror det er rent bureaukrati, jeg har svært ved at se hvad det skal bruges til, men det bliver gemt! Jeg har engang glemt at afmelde en rejse, så da jeg ville rejse ind igen med våben, var der lige lidt bøvl grundet det våben der "stadig var i Sverige".
Man skal ikke anmelde, hvor meget ammunition man har med tilbage. Dagen efter, at du er kommet hjem, så får du blot en hyggelig auto-besked fra Tullverket, at du skal afmelde dit våben. Du trykker på linket, trykker "Afmeld" og "OK", det er det eneste, du skal gøre :blink:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Greyberd63 » 10. jul 2018, 12:53

Fast Fumble skrev:
10. jul 2018, 08:44
Greyberd63 skrev:
9. jul 2018, 21:47
Hvad med overskuds ammo, altså det du ikke fik skudt af, er der nogle regler vedrørende dette ?
Ja, du skal deklarere på forhånd, på Tullværket's hjemmeside, hvilke våben og hvor meget ammo du bringer ind i landet. Når du er kommet hjem, skal du "afmelde" våbnet (fortælle at rejsen er afsluttet) og der mener jeg du også skal angive hvor meget ammo du havde med hjem.
Jeg tror det er rent bureaukrati, jeg har svært ved at se hvad det skal bruges til, men det bliver gemt! Jeg har engang glemt at afmelde en rejse, så da jeg ville rejse ind igen med våben, var der lige lidt bøvl grundet det våben der "stadig var i Sverige".
Jeg har været i Sverige omkring 100 gange i løbet af de sidste 5 år, anmelder altid via Tullverket og afmelder igen, der er ikke mulighed for at skrive hvor meget ammo, man tager ud igen.

Vedrørende Import tilladeselse hvis man har købt ammo i sverige, ikke får brugt det hele og tager rest med hjem igen.
Jeg kan ikke søge på forhånd, jeg ved jo ikke hvor meget der til rest, at søge når jeg er kommet hjem, giver det nogen mening ?

Mvh
Grey

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af AHSV » 10. jul 2018, 13:35

Greyberd63 skrev:
10. jul 2018, 12:53

Jeg har været i Sverige omkring 100 gange i løbet af de sidste 5 år, anmelder altid via Tullverket og afmelder igen, der er ikke mulighed for at skrive hvor meget ammo, man tager ud igen.

Vedrørende Import tilladeselse hvis man har købt ammo i sverige, ikke får brugt det hele og tager rest med hjem igen.
Jeg kan ikke søge på forhånd, jeg ved jo ikke hvor meget der til rest, at søge når jeg er kommet hjem, giver det nogen mening ?
Hvis du tager en rest ammunition med hjem, så importerer du den og skal bruge en importtilladelse! I praksis er der nok en forskel på (i hvert fald når man ser på risikoen for at komme i problemer) om du har købt 20 stk. Jagtammo i Sverige og tager resten med hjem eller om du køber 1000 stk. For at spare penge.

Jeg ville bare sørge for at overholde reglerne på området - det er nemt og ventetiden på tilladelsen er til at overse.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Praktisk erfaring med køb af ammunition i Sverige,

Indlæg af Fast Fumble » 10. jul 2018, 14:05

Greyberd63 skrev:
10. jul 2018, 12:53
Vedrørende Import tilladeselse hvis man har købt ammo i sverige, ikke får brugt det hele og tager rest med hjem igen.
Jeg kan ikke søge på forhånd, jeg ved jo ikke hvor meget der til rest, at søge når jeg er kommet hjem, giver det nogen mening ?
Tjah, det er jo ikke den lovlige måde at gøre det på.
Hvis man tager på jagt, køber 10-30 patroner, skyder noget, og tager resten med hjem igen... Der må vel være en bagatelgrænse, og den kan de felste vel administrere via sund fornuft.
Jeg er sportsskytte, så jeg kan godt finde på at købe 4000 patroner, bruge noget, og tage resten med hjem igen, og så er det nok dumt ikke at have fået en importtilladelse med hjemmefra (især da den jo er gratis).
Du behøver ikke vide hvor meget det bliver, min sidste importtilladelse var på 10.000 patroner i varierende kalibre, til import fra "Tyskland". Jeg forklarede den venlige politimand sagen som den vitterlig er hver gang jeg tager på større ammo-indkøb: Jeg tager rundt til 4-5 forhandlere, jeg køber efter hvor det bedste tilbud er (og jeg spiller dem gerne lidt ud mod hinanden, for at få en skarp pris). Jeg køber nok mest kaliber A, men hvis tilbuddet er godt, så også kaliber B, og måske også kaliber C.
Jeg kunne jo tilbyde at fortælle bagefter hvad jeg købte, og hvor, men det er mit indtryk at de ikke er interesserede.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15. sep 2009, 22:10
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Hvem skal søge først ved import fra Sverige

Indlæg af Fisc » 11. sep 2018, 13:13

Jeg har et spørgsmål i denne sammenhæng:

Jeg skal importere et parti ammunition fra Sverige.

Skal den svenske sælger søge eksporttilladelse, som jeg kan vedlægge min ansøgning om importtilladelse,

eller er det omvendt:

Jeg søger (og får) importtilladelse, som den svenske sælger vedlægger sin ansøgning om eksporttilladelse?

Med skyttehilsen

FISC

P.S. Jeg har spurgt Adm. center Øst. De var ikke helt sikre på svaret :???:

P.P.S. Måske skulle denne tråd flyttes til love og regler???

Besvar