Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Boryx » 1. jul 2018, 21:18

Så er der to uger til at sommerferien starter for mit vedkommende. Vi tilbringer to uger i sommerhuset på Fyn - udenfor lov og ret. Internet forbindelsen er mildest talt dårlig (hvilket er en god ting i dette tilfælde).
Af skade bliver man klog, og en erfaring jeg er blevet rigere - er at når jeg har for god tid og internet så bliver det dyrt. Ikke i data forståes, men fordi jeg får ideer og straks omsætter dem til impulsindkøb. Men nu skal det være slut - der er rifler nok (i dette kvartal).

Så derfor tænkte jeg på om ikke der kunne fåes inspiration til et par gode bøger, fra andre på forummet som har læst og fundet interessant.
Jeg har læst en del Hemmingway og fundet dem gode. Jeg er glad for at de ikke nødvendigvis er 100% jagtorienterede men omhandler meget andet end jagt.

Men jeg er åben for forslag - så lad mig endelig høre hvad I har læst og fundet uundværlig på bogreolen....

På forhånd tak - og god sommer.

//Boryx

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Kalthoff » 1. jul 2018, 22:21

"A Hunter's Wanderings In Africa; Being a Narrative of Nine Years Spent Amongst the Game of the Far Interior of South Africa Containing Accounts of Explorations Beyond The Zambesi, on the River Chobe, and In the Matabele and Mashuna Countries, with Full Notes Upon the Natural History and Present Distribution of all the Large Mammalia."

af Frederick Courteney Selous, udgivet 1881

https://www.amazon.com/Hunters-Wanderin ... 583&sr=1-1


Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Bionørden » 1. jul 2018, 22:52

Hvis du ikke har netadgang, kan du før ferien DL (downloade) bøger fra både ereolen.dk og Mofibo. Ereolen kræver dog at du har en pinkode (4 cifret) fra dit lokale bibliotek (det gælder for din kommune), mens Mofibo kræver abonnement, dog er den første måned gratis. Lån bøgerne i appene og vælg at læse offline. Test det FØR, du har brug for det! (Ereolen vil gerne have, at man har slået op i bogen først, mofibo vil bare have, at offline er sat til.)

Hvis du på ereolen søger på jagt, kan du finde både Kaj Munk, Boganis jagtbreve og Ole Andreasen (med Leif Ragn-Jensens gode illustrationer :smile: ).

I øvrigt er der meget materiale, (der desværre for mig med mit hørehandikap) der findes som lydbøger, hvis du alligevel ligger i hængekøjen. :fun:

På ereolen må man desværre kun låne op til 40 bøger (og ja jeg rammer den grænse tit!)- på Mofibo er der ingen begrænsning, men her kan man så heller ikke prøve en bog først.

På ereolen Global kan man max. låne to bøger, men hvis man ikke dl. dem i andet end sin browser, kan de afleveres igen. Udvalget er dog begrænset af, at man kan komme ud for helt oldnordisk at skulle "reservere" en titel.

Hav en god ferie!

Mvh
Tine

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Bionørden » 1. jul 2018, 23:01

Ellers ville jeg have anbefalet Kerstin Ekman: "Dødsklokken", der både er jagt & krimi i ét, men den skal vist bestilles og lånes fysisk. :???:

Mvh
Tine- Der engang drev mit lokale bib. til vanvid ved at bestille næsten samtlige Svend Fleurons bøger. Er du gal, hvor de blev sure! (Det var åbenbart for dyrt for dem!). Men jeg har så ikke læst "Fasandyret". Øv!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Kleth » 2. jul 2018, 07:07

Old-School :wheelchair:
Boganis Jagtbreve
Jeg læste med stor fornøjelse “Den gamle kro” af Sophus Bauditz.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Centurion » 2. jul 2018, 10:45

Prøv at gå ind på www.bookstone.dk (antikvarboghandel)og søg "jagt" eller"storvildtjagt"
Der er oceaner af muligheder. Personlig synes jeg vældig godt om Jens E.Perto's "Storvildtjagt i Afrika" (berømte storvildtjægere beretter). De fleste fortæller om dengang i 19-hundredetallet, da de professionelle jægere var nogle virkelig hårde hunde og ikke smarte turistguider.

Rettet. bookstone - ikke bookstore. Man læser sommetider det, man forventer at læse :oops:
Senest rettet af Centurion 2. jul 2018, 14:33, rettet i alt 1 gang.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Wetke » 2. jul 2018, 11:10

Centurion skrev:
2. jul 2018, 10:45
Prøv at gå ind på www.bookstore.dk (antikvarboghandel)og søg "jagt" eller"storvildtjagt"
Der er oceaner af muligheder. Personlig synes jeg vældig godt om Jens E.Perto's "Storvildtjagt i Afrika" (berømte storvildtjægere beretter). De fleste fortæller om dengang i 19-hundredetallet, da de professionelle jægere var nogle virkelig hårde hunde og ikke smarte turistguider.
:mad: Linket fører til noget kristen propaganda :mad: Håber ikke min PC er blevet inficeret/kompromitteret

Ønsker man brugte bøger, kan eg anbefale www.antikvariat.net


W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Kleth » 2. jul 2018, 11:16

Antikvarisk, søg netop gennem: https://www.antikvariat.net

Jeg får også en redirect til profeti.dk fra bookstore.?k
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Æ-Vendelbo » 2. jul 2018, 13:20

Jeg kan varmt anbefale diverse romaner af Wilbur Smith,god og spændende læsning :numberone:
God ferie og sommer :razz:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Centurion » 2. jul 2018, 14:35

Centurion skrev:
2. jul 2018, 10:45
Prøv at gå ind på www.bookstone.dk (antikvarboghandel)og søg "jagt" eller"storvildtjagt"
Der er oceaner af muligheder. Personlig synes jeg vældig godt om Jens E.Perto's "Storvildtjagt i Afrika" (berømte storvildtjægere beretter). De fleste fortæller om dengang i 19-hundredetallet, da de professionelle jægere var nogle virkelig hårde hunde og ikke smarte turistguider.

Rettet. bookstone - ikke bookstore. Man læser sommetider det, man forventer at læse :oops:
"In case of panic: don't panic"

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Bobo » 2. jul 2018, 14:44

Bogjagt.dk

det er en onlineboghandel
prøv den
og go ferie
:smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Boryx » 2. jul 2018, 14:57

Tak for alle henvisninger til diverse bøger og steder at købe dem.

Jeg har faktisk læst nogle af de allerede nævnte titler, så jeg er fortsat meget interesseret i flere gode bud. Jens Perto bøger om storvildtsjagt i Afrika og Asien synes jeg virkelig er gode bøger, mere i samme genre kunne sagtens være interessant.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Hønsetyv » 2. jul 2018, 17:53

Befrierne, Den Russiske hær set indefra af Viktor Suvorov: https://www.saxo.com/dk/befrierne-den-s ... SX20966571

Den kan jeg varmt anbefale, den er så syrealistisk at det trodser enhver beskrivelse og ikke desto mindre er det en sandfærdig beretning.

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Tralle » 2. jul 2018, 22:54

Jørn Riels skrøner fra Grønland!

Lidt let læst, men ekstremt underholdende.

Handler om fangere i nordøst grønland fra en svunden tid.
Historierne er så vanvittige at de simpelthen ikke kan være en smule sande.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af ESAF » 8. jul 2018, 07:17

Alle Jørn Riel skrøner kan anbefales, det samme kan parter Tuteins som var fangstmand under det første af de to danske kompagnier i Nordøstgrønland.

Ellers kan jeg varmt anbefale Skytte-Lars: en krybskyttes erindringer 1874-1930 af Lars Chr. Nielsen - skidespændende beretning om livet som krybskytte på Sjælland og i Frijsenborgskovene i de onde gamle dage
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af FrederikF » 8. jul 2018, 07:47

Jeg har læst meget - også det meste af det nævnte.
Hvis det ikke skal være nyere krimier (er selv vild med Nesbø og Guillou). Så kan jeg varmt anbefale en af de store russere - Fjodor Mikhajlovitj Dostojevskij, det er fed læsning. I Brødrene Karamazov er der til det meste af ferien.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af ESAF » 8. jul 2018, 08:12

Forresten; den bedste bog jeg nogensinde har læst (selv da jeg jeg læste den tredje gang) er The Terror af Dan Simmons. En fri fortolkning af omstændighederne der omgærdede den sidste Franklin-ekspedition. Afsindigt fed bog, vidst nok filmatiseret for ganske nylig, men jeg tær ikke se den da bogen betyder så uendeligt meget for mig :rolf:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Kleth » 8. jul 2018, 08:38

ESAF skrev:
8. jul 2018, 08:12
Forresten; den bedste bog jeg nogensinde har læst (selv da jeg jeg læste den tredje gang) er The Terror af Dan Simmons. En fri fortolkning af omstændighederne der omgærdede den sidste Franklin-ekspedition. Afsindigt fed bog, vidst nok filmatiseret for ganske nylig, men jeg tær ikke se den da bogen betyder så uendeligt meget for mig :rolf:
Ja, det er en serie ved samme navn, som ligger på Amazon Prime! Min oplevelse af den er at den ikke er fantastisk, men bestemt seværdig.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Niclas
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. jul 2018, 17:42
Interesser: Jagt, riffeljagt, rifler
Geografisk sted: Djursland

Re: Ønskes: Forslag til bog (bøger) i sommerferien, med jagttema i større eller mindre grad.

Indlæg af Niclas » 10. jul 2018, 08:41

Jeg har fornylig læst en ny fantastisk inspirerende og lærerig bog, af den Danske forfatter Ole Hølmer. Bogen hedder “Vildsvinejagt, Tips, tricks og kneb”, og i bogen videregiver forfatteren sine erfaringer omkring jagtlig forvaltning af vildsvin, en jagtform han har dyrket gennem 18 år nu. Bogen fik i øvrigt en rigtig god kritik i bladet “Jæger”, i februar 2018. Bogen kan købes i flere af de større jyske jagtforretninger, hos boghandlerkæden “Bog&Ide”, og bogen kan også bestilles direkte hos forfatteren, på mailadressen ursus@ss.dk :smile: :smile:

Besvar