HJÆLP FX gladiator kontraventil

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Cookiedude91 » 29. jun 2018, 13:52

Hej alle, skal have skiftet kontra ventilen i min gladiator, men cappen på enden af tanken sidder uhjælpeligt fast, har i nogle gode ideer til at løsne den?
20180629_105939612_iOS.jpg
ain't nothin but a peanut

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Andrik » 29. jun 2018, 17:57

Jeg kan se på fotoet, at du allerede har gjort det rigtige. Jeg har ikke selv været ude for, at man ikke kan få kappen af med den på fotoet viste måde. Men først skal den jo tømmes HELT for luft. Jeg tror jeg så ville bruge en varmepistol på selve røret hvor gevindet til fyldekappen sidder og så tage godt fat og dreje på røret mens det sidder som på fotoet. Det kan være o ringe der er i opløsning. Evt. varme røret og afkøle fyldekappen og dreje samtidigt. Det er jo nemt nok at tage en rørtang, men det snavs skal man ikke ud i hvis man skal kunne holde ud at se på riflen bagefter. :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Cookiedude91 » 29. jun 2018, 22:36

Tak for svar, jeg fandt en løsning i form af af skære et stykke haveslange op og sætte rundt om, og så sætte den fast i et skruestik :)
ain't nothin but a peanut

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Andrik » 30. jun 2018, 13:25

hej Cookiedude91!

Godt og held og lykke.
:smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Sort » 30. jun 2018, 16:56

Det plejer at være noget med gummi om tanken, en metal pind i fyldehullet (som vist) og så lidt håndfast skrueri.
Jeg har brugt gummi mellemlægs plade fra stålmontage, hyldeunderlag (netagtigt gummi) etc og så en eller to smede til at dreje med hænderne og det plejer at virke selv på Hatsan.
Men tanken skal være absolut tom (tjekkes ved at trykke ventilen i den anden ende med en dorn manuelt). Den river nok ikke armen af nogen hvis den løsnes med et par bar på tanken, men der er også noget der hedder god procedure og at gøre det helle nemmest for en selv.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Niels » 30. jun 2018, 19:22

Sort skrev:
30. jun 2018, 16:56
.
Men tanken skal være absolut tom (tjekkes ved at trykke ventilen i den anden ende med en dorn manuelt). Den river nok ikke armen af nogen hvis den løsnes med et par bar på tanken, men der er også noget der hedder god procedure og at gøre det helle nemmest for en selv.
Jeg kan så oplyse, at en halvfuld co2tank giver lange arme, hylen for ørerne og sne i lokalet, så det er en god ide at se til at der ikke er resttryk i systemet :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Sort » 30. jun 2018, 20:37

et par bar er nøjagtigt det, altså TO (2) og det der nok sker på en PCP'er hvis overhovedet man kan få ende proppen løs er at luften blæser ud langs gevindet uden at proppen skruer sigselv løs og tager en flyvetur.

Der skal en del tryk til før gevind sådan bare lige overvinder et fast greb med hånden, ruller 10-15 omgange og så flyver huset rundt. Men det er sådan noget man lærer når man ved et uheld får løsnet noget der var nix pille i et eller andet anlæg med olie, vand og lufttryk i sammenrodede rør (kunne være vandvarmeren i mit hus fra 68). Ikke noget man forlader sig på når alle muligheder er tilstede for at gøre tingene forsvarligt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: HJÆLP FX gladiator kontraventil

Indlæg af Raptor660 » 30. jun 2018, 21:38

Niels skrev:
30. jun 2018, 19:22
Sort skrev:
30. jun 2018, 16:56
.
Men tanken skal være absolut tom (tjekkes ved at trykke ventilen i den anden ende med en dorn manuelt). Den river nok ikke armen af nogen hvis den løsnes med et par bar på tanken, men der er også noget der hedder god procedure og at gøre det helle nemmest for en selv.
Jeg kan så oplyse, at en halvfuld co2tank giver lange arme, hylen for ørerne og sne i lokalet, så det er en god ide at se til at der ikke er resttryk i systemet :mrgreen:
Ohh :nolisten: :fun:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Besvar