Selvom det kommer til at lyde skummelt, så kender jeg selvfølgelig lidt mere til sagen, end jeg har skrevet herinde.. Udfordringen/problemet er jo det at finde balancegangen mellem at komme med tilpas mange oplysninger så folk kan danne sig et overblik, og samtidig ikke kompromitterer familien til afdøde...Klumpfod skrev: ↑25. apr 2018, 23:43I kommer godt nok vidt omkring uden facts...
Politiet kan tage våbnene i varetægt. Hvis ingen i familien - der selv bestyrer boet - har mulighed for at opbevare våbnene og i øvrigt - fuldt forståeligt - er gået i flyverskjul efter hændelsen, så er det kun rettidig omhu. Især hvis familien ikke umiddelbart har forslag til opbevaring og hvis afdøde måske endda boede alene.
Her hersker lidt begrebsforvirring:
Beslaglæggelse: foreløbigt, straffeprocessuelt indgreb indtil sagen er afgjort.
Konfiskation: ophør af ejendomsret, når sagen afgøres. Typisk efter beslaglæggelse.
I denne sag er der vel hverken foretaget beslaglæggelse eller konfiskation, da deponering hos politiet sker efter våbenlovgivning og hverken retsplejelov eller straffelov (der er sikkert andre hjemler til konfiskation).
Om politiet kan inddrage våbnene beror på politiets eget skøn - men hjemlen er klokkeklar. Vi kan konstatere, at der så også blev kvitteret for våbnene.
Har man overhovedet protesteret?
Det er noget heftigt at kalde politiets fremfærd for en trussel mod retsstaten på denne baggrund.
At ting så bliver væk, beskadiget, destrueret eller solgt i politiets varetægt, ja det er en helt anden DDR- historie.
Men at de tager våbnene med sig er notorisk lovligt og i MIN optik ikke kritisabelt som sagen er oplyst.
Jeg synes jeg har beskrevet situationen nogenlunde klart baseret på den forklaring jeg har fået af min bekendte, uden at udlevere tingene for meget..
Ved ikke om det giver dig noget mening?
Hvis alt går vel, så bliver våbnene afhentet i morgen, og så skal jeg nok komme med en slags afslutning på denne triste historie..