Slør i haglvåben: Er der en nem løsning på dette problem, eller skal den til en bøssemager?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Slør i haglvåben: Er der en nem løsning på dette problem, eller skal den til en bøssemager?

Indlæg af mairnuskc » 2. apr 2018, 17:17

Hej
Sagen er den at jeg lige er blevet foræret en gammel S/S Simson Suhl bøsse fra min bedstefar (hans første gevær og nu mit første).
Nok om det. Problemet er at der er lidt slør i geværet. Løbene kan man "vrikke'" lidt rundt når den er lukket, både med og uden forskæfte på.
Har hørt at det kan være/blive farligt med hensyn til gasudslip og unødvendig slid på nogle dele.

Er der en nem løsning på dette problem, eller skal den til en bøssemager, og hvad vil det evt. koste hos en bøssemager?
Senest rettet af Refraktorius 5. apr 2018, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggests formål. Det giver dig bedre svar og sparer andres tid. Læs gerne opslaget i small talk

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Slør i haglvåben

Indlæg af HR » 2. apr 2018, 17:31

Det koster ca 1000 slag og det skal laves hvis du vil bruge våbnet. Når sløret først er kommet får de låsende dele et slag ved hvert skud og så går det hurtigt sydpå. Der er nogle fuskerløsninger men det rigtige er at få det lavet ordenligt ved en kompetent bøssemager. En Simson er med de priser de handles til idag næppe "værd" at gøre det på. Men jeg ville selv betale prisen uden at blinke på min fars simson eller min farfars piper. Det er gode våben der bare p.t. ikke er moderne.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Slør i haglvåben

Indlæg af mairnuskc » 2. apr 2018, 17:49

Tak for svaret. Hvad er der skal gøres helt præcist? Udskiftning af hovedbolt eller er det noget andet?
Lige en ting til. Har du evt. nogle anbefalet bøssemagere i midtjyllands området? :)

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Slør i haglvåben

Indlæg af Rulab » 2. apr 2018, 18:17

At skyde med et gevær med let slør er ikke farligt, men sliddet stiger eksponentielt jo større sløret bliver.
På de fleste haglvåben vil størstedelen af sliddet være på hovedbolten og ikke løbsdelen.
Hvis geværet kun har moderat slør, er det derfor en brugbar(men ikke 100 % korrekt faglig) løsning at afmontere hovedbolten, rotere den 180 grader og montere den igen.
Hvis du holder en stump papir foran det øverste af løbet når du forsøger at lukke geværet, er det en god indikator om geværet kan lukke over et stykke papir. Det bør den ikke kunne.

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Slør i haglvåben

Indlæg af mairnuskc » 2. apr 2018, 18:56

Geværet kunne uden besvær lukke med et stykke papir i. Jeg var sågar i stand til at folde papiret og derefter komme det i mellemrummet. Så det er vel ikke sikkert at bruge?

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Slør i haglvåben

Indlæg af AHL » 2. apr 2018, 19:14

kør til din lokale våbensmed
og få det lavet ordenligt ... drop at få vendt hovedebolten 180 grader
Mvh
AHL

Besvar