Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
B Smith
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Indlæg af B Smith » 29. mar 2018, 13:12

Der er jo en frygtelig masse regler og love omkring våben i DK, men er der nogen der er blevet stoppet af Politiet med lovlige håndvåben i eks. bilen?
Hvis ja, hvordan håndterede de det, og accepterede de den dokumentation man skal forevise, altså våbenlegitimation, medlemsbevis til skytteforening og billedID?

Grunden til jeg spørger er at jeg ikke kender til nogen der har været udsat for det, men jeg har dog læst et sted at politiet ikke ligefrem er dem der er bedst bekendt med SKV reglerne.

Noget andet, hvordan afgøre politiet egenlig om oplysninger matcher på våben og våbenlegitimationen hvis ikke lige de har et forstørrelsesglas med i bilen 😂
Senest rettet af Refraktorius 29. mar 2018, 22:03, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Politiets håndtering af våben på SKV

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2018, 21:01

De gør ligesom ved alle andre.

Du siger hej, de siger hej.
Så spørger de hvad du har i den imponerende store kuffert, og du svarer, at det er dit jagtvåben, skytteforeningsvåben, tjenestevåben eller hvad det nu er.
Så spørger de om ID/tilladelse.
Den viser du, alle ønsker hinanden en god dag og fortsætter.

(Har du noget eksotisk, vil de måske gerne se den)

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Indlæg af Lassescout » 30. mar 2018, 09:15

Det kunne være sjovt at høre, om nogen overhovedet har prøvet det.

Jeg mener, jeg har haft kørekort i 36 år, og jeg er vel blevet stoppet af politiet 2-3 gange i alt. Èn gang spurgte de om jeg havde drukket. Det havde jeg ikke. Så jeg anser det for ekstremt usandsynligt at jeg lige skulle blive stoppet på vej til eller fra skydning, og endnu mere usandsynligt at de skulle undersøge hvad jeg har i bilen.

Har nogen prøvet at blive stoppet i virkeligheden og skullet legitimere våbenbesiddelse?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Re: Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2018, 09:18

Vi havde et medlem for nogle år tilbage der blev stoppet under rågeregulering.
Der var politiet så jeg håndfaste i deres fremfærd, fordi de havde fået en anmeldelse om "en person der væltede rundt på offentlig område og skød op i luften".

Men straks de havde set våbentilladelse og jagttegn, var alle venner igen.

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 30. mar 2018, 10:37

Jeg har prøvet det for en del år siden, godt hjemme hos mig selv.
De to betjente som mødte op fattede fat og briller, de kunne ikke forstå at jeg havde 2 stk 9MM og en .357 til at ligge i mit skab.
Jeg havde alle papirer i orden, og dig fik dem skam også fremvist. Men af en og anden grund så kunne de ikke se det i deres system.
Så dem tog de pænt med, fik dem dog udleveret igen efter at de havde test skudt dem for at se om de var blevet brugt i til noget ulovligt.
Men kom dog i rette for at have 1 stk magasin til gevær M/75 og tre løse patroner til samme, noget jeg havde fundet på et øvelsesterræn da jeg var barn. Så de ville både havde mig dømt for tyveri og alt muligt andet.
Suk de havde meget små sko på den dag, men de skulle vist finde noget.
Og hvis de vil så kan de altid finde noget.
10-22

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 546 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2018, 10:39

Kender en som er blevet stoppet med en (ladt) jagtriffel på forsædet, på vej til jagt... det var Politiet ikke så glade for (forstår man jo godt :wall:). Efterfølgende besøg på hjemmeadressen gjorde det ikke bedre.

Jeg er ret sikker på, at hvis våbnet ellers transporteres fornuftigt, man har rette tilladelser med sig og man er på vej til et lovligt ærinde... så vil man sjældent opleve problemer :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 30. mar 2018, 10:46

10-22 skrev:
30. mar 2018, 10:37
Hvis altså de får lejligheden.
Mig bekendt har de da ikke noget lovgrundlag for at komme forbi og tjekke om man tilfældigvis har våben liggende?

Bilen er måske lidt mere usikker, der er efterhånden så mange smuthuller. Vistationszoner, paragraf-et-eller-andet kontrol osv.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2018, 11:00

ReneKJ skrev:
30. mar 2018, 10:46
Bilen er måske lidt mere usikker, der er efterhånden så mange smuthuller. Vistationszoner, paragraf-et-eller-andet kontrol osv.
Hvis ellers vi antager at man ikke befinder sig i en visitationszone - så har politiet ikke ret til at gennemsøge din bil. Du skal som føre fremvise kørekort hvis du bliver spurgt... Og så kan de jo selvfølgelig se hvad de nu kan se ind igennem ruder osv.

Som udgangspunkt er boligen ukrænkelig jævnfør grundlovens § 72, og ransagning er derfor et straffeprocessuelt tvangsindgreb, hvorved der i strid med husfreden eller privatlivets fred foretages undersøgelse af nogens bolig, rum og gemmer. Derfor har de ikke lov til at kigge i bagagerum, tasker osv. uden at der er en begrundet mistanke for det ene eller andet (eller en ransagningskendelse - men det bliver næppe tilfældet hvis man bare bliver stoppet til en kontrol) .

Du skal jo så til gengæld fremvise tilladelse, legitimation osv. som våbenejer - men det kræver jo så først og fremmest at de finder ud af/du siger at der er våben i bilen

Jeg vil dog som udgangspunkt foreslå at man spiller med åbne kort :biggrin: der er ingen grund til at mistænkeliggøre sig selv mere en højest nødvendig.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2995 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 30. mar 2018, 11:30

Ras.Killing skrev:
30. mar 2018, 11:00
ReneKJ skrev:
Hvis ellers vi antager at man ikke befinder sig i en visitationszone - så har politiet ikke ret til at gennemsøge din bil. Du skal som føre fremvise kørekort hvis du bliver spurgt... Og så kan de jo selvfølgelig se hvad de nu kan se ind igennem ruder osv.
Det kan være svært at køre igennem København uden at komme igennem mindst en visitationszone:

F.eks. 9. Nov - 7. Dec 2017 var der 4341+2064=6405 Hektar visitationszone alene i København

https://visitationszone.dk/

Udenfor visitationszonerne, og uden at de har kunnet pege på lovhjemmel, har de jo deres "totalkontroller".

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2018, 12:46

Ja sådan noget bruger vi ikke hvor jeg kommer fra :biggrin: kommer ikke så fine steder.

Make Fyn fin again!

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 13:30

10-22 skrev:
De to betjente som mødte op fattede fat og briller, de kunne ikke forstå at jeg havde 2 stk 9MM og en .357 til at ligge i mit skab.
Jeg havde alle papirer i orden, og dig fik dem skam også fremvist. Men af en og anden grund så kunne de ikke se det i deres system.
Så dem tog de pænt med, fik dem dog udleveret igen efter at de havde test skudt dem for at se om de var blevet brugt i til noget ulovligt.
Men kom dog i rette for at have 1 stk magasin til gevær M/75 og tre løse patroner til samme, noget jeg havde fundet på et øvelsesterræn da jeg var barn. Så de ville både havde mig dømt for tyveri og alt muligt andet.
Suk de havde meget små sko på den dag, men de skulle vist finde noget.
Ja det er sådan noget i den stil jeg havde på fornemmelsen, altså at de fatter hat af det hele og nærmest pr. automatik mener at alle håndvåben i privat eje er ulovlige, og man skel igennem beslaglæggelser, hårdhændet og ligegyldig håndtering af ens dyre våben, for derefter at finde ud af at de tog fejl.

Jeg ved selvfølgelig ikke om politiet er blevet meget mere opdateret på SKV systemet og privatejede våben siden din episode, men det må man da håbe, for hvis ikke DE har styr på lovgivningen, hvem skulle så? :-)

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 13:31

Refraktorius skrev:
29. mar 2018, 21:01
De gør ligesom ved alle andre.

Du siger hej, de siger hej.
Så spørger de hvad du har i den imponerende store kuffert, og du svarer, at det er dit jagtvåben, skytteforeningsvåben, tjenestevåben eller hvad det nu er.
Så spørger de om ID/tilladelse.
Den viser du, alle ønsker hinanden en god dag og fortsætter.

(Har du noget eksotisk, vil de måske gerne se den)

Ja jeg kender også teorien bag det, men jeg efterlyser noget mere konkret erfaring :smile: :smile:

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 13:34

ReneKJ skrev:
10-22 skrev:
Mig bekendt har de da ikke noget lovgrundlag for at komme forbi og tjekke om man tilfældigvis har våben liggende?

Nja, hvis man har en genladningstilladelse, så mener jeg man skriver under på at ens lokaler til enhver tid kan inspiceres uden yderligere tilladelser

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. mar 2018, 13:44

For nogen æoner siden, kom jeg kørende hjem fra en hyggeskydning med våben nok til en større bandekrig liggende bag i min daværende Sportsvan.. Ok, de lå selvfølgelig i tasker, men der var ingen tvivl om hvad det var..

Skæbnen ville at der var razzia den dag, og smarte her havde selvfølgelig "glemt" at tage sele på(Ak ja, det var dengang man var ung og letsindig. Nu er man kun... letsindig.. :fun: ).... Nåmen, jeg blev selvfølgelig viftet ind...

Den ellers flinke politimand kastede godt nok et blik ind bag i bilen, men var mest interesseret i min manglende sele, og om jeg havde drukket(hvilket jeg selvfølgelig ikke havde).. Jeg måtte insistere på at han skulle se mine tilladelser, men han gad ikke vente på at jeg pakkede dem ud så han kunne kontrollere om det var de rigtige våben..

Faktisk tænker jeg på at hvis jeg ikke havde sagt noget, så havde han heller ikke spurgt til noget... Selvom der ingen tvivl var om hvad jeg kørte med... Men ok, jeg bor jo også i Udkantsdanmark, hvor politiet er mere vant til at man kører rundt med et mindre arsenal i bilen.. :fun: :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2018, 13:45

B Smith skrev:
30. mar 2018, 13:31
Ja jeg kender også teorien bag det, men jeg efterlyser noget mere konkret erfaring :smile: :smile:
Jeg har mødt både politi og vagter flere gange, hvor indbrudsalarmen har vrælet i baggrunden, og eftersom jeg har opført mig normalt, har jeg aldrig vist mere end ID.

Jeg har til gengæld også modereret længe, og min konkrete erfaring er, at du virker som om du har en skjult dagsorden eller der er dele af baggrunden for din interesse som du ikke deler med os.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2018, 13:52

B Smith skrev:
30. mar 2018, 13:34
ReneKJ skrev:
10-22 skrev:

Nja, hvis man har en genladningstilladelse, så mener jeg man skriver under på at ens lokaler til enhver tid kan inspiceres uden yderligere tilladelser
Ikke helt. Men de har lov til at inspicere dit laderum og krudtopbevaring. Det står også på tilladelsen.

...men det giver dem ikke ret til at inspicere øvrige dele af huset (eller for den sags skyld våbenskabe hvor der ikke opbevares krudt).

Make Fyn fin again!

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 13:58

Refraktorius skrev:
30. mar 2018, 13:45
B Smith skrev:
30. mar 2018, 13:31
Jeg har mødt både politi og vagter flere gange, hvor indbrudsalarmen har vrælet i baggrunden, og eftersom jeg har opført mig normalt, har jeg aldrig vist mere end ID.

Jeg har til gengæld også modereret længe, og min konkrete erfaring er, at du virker som om du har en skjult dagsorden eller der er dele af baggrunden for din interesse som du ikke deler med os.
Tror ikke helt jeg forstår, har du reel erfaring med at blive stoppet eller andet, hvor du var i besiddelse af dine lovlige SKV våben, og skulle dokumenterer det overfor politiet? Vrælene indbrudsalarmer og anden erfaring med politi er irrelevant.

Nej jeg har ingen skjult dagsorden, jeg har for ikke så længe siden fået min SKV2/Våbenlegitimation på mine våben, og spørger ud fra nysgerrighed da jeg jo i sagens natur, har NUL erfaring med at bevæge mig rundt med mine våben

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2018, 14:03

Du skal have din tilladelse med.
Du skal transportere våbnet korrekt.
Du skal tage den lige vej fra hjem til brugssted.
Du skal opføre dig normalt og pænt, både overfor politiet og andre borgere du måtte møde og interagere med.

Så har du ingen problemer og får ingen problemer.

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:07

Refraktorius skrev:
30. mar 2018, 14:03
Du skal have din tilladelse med.
Du skal transportere våbnet korrekt.
Du skal tage den lige vej fra hjem til brugssted.
Du skal opføre dig normalt og pænt, både overfor politiet og andre borgere du måtte møde og interagere med.

Så har du ingen problemer og får ingen problemer.
Som jeg skrev før, jeg har teorien i orden, jeg ved hvad jeg må og ikke må, jeg ved hvilken dokumentation jeg skal medbringe osv. Jeg efterlyser ren pratisk erfaring med emnet ud fra ren nysgerrighed, intet andet

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2018, 14:16

Der sker ingenting.

(Såfremt du opfører dig høfligt og relativt normalt)

Jeg kører pænt, så jeg bliver ikke stoppet.
Men jeg har præsteret at komme til våbendepotet samtidig med at alarmen er udløst og politiet ankommer umiddelbart efter.
Så de må formodes at være væsentligt mere entusiastiske end hvis de bare stopper dig fordi du kører dårligt.

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:25

Refraktorius skrev:
30. mar 2018, 14:16
Der sker ingenting.

(Såfremt du opfører dig høfligt og relativt normalt)

Jeg kører pænt, så jeg bliver ikke stoppet.
Men jeg har præsteret at komme til våbendepotet samtidig med at alarmen er udløst og politiet ankommer umiddelbart efter.
Så de må formodes at være væsentligt mere entusiastiske end hvis de bare stopper dig fordi du kører dårligt.
Ja OK, men der er en væsenlig forskel på at komme ud til en alarm i en skytteforening hvor der er indbrud og man er formand eller anden ansvarlig, og så blive stoppet med en taske med en 9mm og en .357Magnum en sen aften, specielt set i disse bandeskyderi tider.

Det handler ikke om at køre pænt så man IKKE bliver stoppet, jeg er ret sikker på jeg sandsynligvis ALDRIG bliver stoppet, men det er ikke det mit spørgsmål går ud på. Jeg fik et ret godt svar på en der skulle vise dokumentation for hans våben for nogle år tilbage, og fik dem konfiskeret, og senere returneret, det er den slags information jeg er uden efter, intet andet :smile: :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 14:31

10-22 skrev:
De to betjente som mødte op (...)
Hvorfor, og hvad var deres ærinde, i første omgang?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. mar 2018, 14:31

Jeg har prøvet at blive stoppet af Politiet med SKV våben i bilen.

En kammerat og jeg blev stoppet kl. 2-3 stykker om natten da vi var på vej hjem fra et stævne i Tyskland. Min kammerat havde kørt lidt frisk til på landevejen, da vi næsten var hjemme, og da vi er tæt på byskiltet trækker en bil ud bag os, og tænder de blå blink. Vi stopper, og betjenten kommer hen og spørger hvor vi er på vej til. Min kammerat forklarer at vi er på vej hjem til ham (højst 500m derfra), og betjenten ber' om hans kørekort, hvorefter han går tilbage til patruljevognen. Kort tid efter kommer han tilbage, og ønsker os god tur. Han spurgte ikke ind til noget, og vi følte ikke noget behov for at fortælle ham noget uopfordret.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:36

C-X skrev:
30. mar 2018, 14:31
10-22 skrev:
De to betjente som mødte op (...)
Hvorfor, og hvad var deres ærinde, i første omgang?
Er det relevant? :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 14:39

Det må jeg vel mene, ellers spurgte jeg vel ikke? :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Låst