Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af PSindrup » 21. mar 2018, 15:40

Hvor mange af jer foretager jer noget der reelt ligner forberedelse på en nødsituation - uanset hvordan den måtte opstå?

Jeg må tilstå at tanken aldrig har strejfet mig.

Vi har dog en masseovn som husets eneste energikilde, så vi kommer ikke til at fryse - "kun" tørste og sulte. :giggle:

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af ReneKJ » 21. mar 2018, 15:48

PSindrup skrev:
21. mar 2018, 15:40
Hvor mange af jer foretager jer noget der reelt ligner forberedelse på en nødsituation - uanset hvordan den måtte opstå?

Jeg må tilstå at tanken aldrig har strejfet mig.

Vi har dog en masseovn som husets eneste energikilde, så vi kommer ikke til at fryse - "kun" tørste og sulte. :giggle:

Peter
Tanken strejfer mig en gang imellem, men det er aldrig blevet til andet end at have et par elektriske varmeblæsere som backup for fjernvarmen.
Jeg ved ikke engang hvad man realistisk kunne forestille sig af katastrofer der ville kræve fuld selvstændighed?

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Cpt » 21. mar 2018, 16:08

ReneKJ skrev:
21. mar 2018, 15:48
PSindrup skrev:
21. mar 2018, 15:40
Hvor mange af jer foretager jer noget der reelt ligner forberedelse på en nødsituation - uanset hvordan den måtte opstå?

Jeg må tilstå at tanken aldrig har strejfet mig.

Vi har dog en masseovn som husets eneste energikilde, så vi kommer ikke til at fryse - "kun" tørste og sulte. :giggle:

Peter
Tanken strejfer mig en gang imellem, men det er aldrig blevet til andet end at have et par elektriske varmeblæsere som backup for fjernvarmen.
Jeg ved ikke engang hvad man realistisk kunne forestille sig af katastrofer der ville kræve fuld selvstændighed?
Katrina... Nu ved jeg godt at vi ikke normalt får den slags vejr herhjemme, men på den anden side syntes jeg det ser ud til at vi oftere og oftere får ekstremt vejr nu..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af ReneKJ » 21. mar 2018, 16:17

Cpt skrev:
21. mar 2018, 16:08
ReneKJ skrev:
21. mar 2018, 15:48
Tanken strejfer mig en gang imellem, men det er aldrig blevet til andet end at have et par elektriske varmeblæsere som backup for fjernvarmen.
Jeg ved ikke engang hvad man realistisk kunne forestille sig af katastrofer der ville kræve fuld selvstændighed?
Katrina... Nu ved jeg godt at vi ikke normalt får den slags vejr herhjemme, men på den anden side syntes jeg det ser ud til at vi oftere og oftere får ekstremt vejr nu..
Jo, men som du siger: Ikke normalt herhjemme. Eller måske nærmere ukendt herhjemme.
Det eneste jeg kan forestille mig var måske et eller andet russisk hacker-angreb der smadrede vores El-infrastruktur.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Kode1303 » 21. mar 2018, 17:36

Har man lidt teknisk snilde, og masser af vand og brandbart materiale, kunne en dampmaskine være en praktisk løsning, hvis alt andet går galt. Man kan producere el, man kan koge (dvs desinficere) vand med overskudsvarmen, og man kan desuden bruge motorkraften til at pumpe, hejse, save etc.
Make mine a carbine.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af ReneKJ » 21. mar 2018, 18:10

Kode1303 skrev:
21. mar 2018, 17:36
Har man lidt teknisk snilde, og masser af vand og brandbart materiale, kunne en dampmaskine være en praktisk løsning, hvis alt andet går galt. Man kan producere el, man kan koge (dvs desinficere) vand med overskudsvarmen, og man kan desuden bruge motorkraften til at pumpe, hejse, save etc.
Hmm. Var opfindelsen af dampmaskinen ikke kendetegnet ved en del eksplosioner og fordampede opfindere?
Jeg tror i hvert fald ikke jeg har evnerne til det. :ambulance:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Kode1303 » 21. mar 2018, 18:29

ReneKJ skrev:
21. mar 2018, 18:10
Hmm. Var opfindelsen af dampmaskinen ikke kendetegnet ved en del eksplosioner og fordampede opfindere?
Jeg tror i hvert fald ikke jeg har evnerne til det. :ambulance:
Hvis man prøver at køre “max effekt”, kører man også max tryk. Det er selvfølgelig vigtigt, at man monterer en overtryksventil, så man aldrig kommer i nærheden af, hvad der skal til for at sprænge kedlen. Hvis jeg selv skulle bygge en dampmaskine som den på filmen, skulle sikkerheden være, som den er på min modeldampmaskine - dvs at man skal kunne gå fra maskinen når som helst og være sikker på, at dampen fiser ud af ventilen, hvadenten stemplet kører eller ej :blink:
Make mine a carbine.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Cpt » 21. mar 2018, 19:38

ReneKJ skrev:
21. mar 2018, 16:17
Cpt skrev:
21. mar 2018, 16:08
ReneKJ skrev:
21. mar 2018, 15:48
Tanken strejfer mig en gang imellem, men det er aldrig blevet til andet end at have et par elektriske varmeblæsere som backup for fjernvarmen.
Jeg ved ikke engang hvad man realistisk kunne forestille sig af katastrofer der ville kræve fuld selvstændighed?
Katrina... Nu ved jeg godt at vi ikke normalt får den slags vejr herhjemme, men på den anden side syntes jeg det ser ud til at vi oftere og oftere får ekstremt vejr nu..
Jo, men som du siger: Ikke normalt herhjemme. Eller måske nærmere ukendt herhjemme.
Det eneste jeg kan forestille mig var måske et eller andet russisk hacker-angreb der smadrede vores El-infrastruktur.
Det er ikke ret længe siden at det meste af min by var i fare for akut oversvømmelse som følge af en "100års hændelse" så man skal egentlig ikke vide sig alt for skråsikker..
Der er egentlig også flere terror scenarier som kunne lukke en masse af infrastrukturen, men terroristerne har heldigvis holdt sig fra den slags.

Slettet bruger

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Slettet bruger » 21. mar 2018, 20:11

Må indrømme jeg heller intet har gjort og heller ikke gør.
Jeg kunne heller aldrig drømme om at få målt mit blodtryk eller kolesterol tal - som den kendte radio og tv læge, Vagn .... et eller andet sagde “ der er sgu flere der dør af at SPEKULERE på deres blodtryk, end af dets blodtryk”.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Elbæk » 21. mar 2018, 23:40

Jeg er vokset op på en gammel ejendom, som retteligt kunne kaldes en ruin de første mange år, så meget at vi boede i en skurvogn hele det første år. Tillige ligger ejendommen (hvor mine forældre stadig bor) nede i en hulning (et gigantisk dødishul) som engang i forhistorisk tid var en sø (huset bliver ikke kaldt mosehuset for ingenting), med en 200 m lang vej op til alfarvej. Så, jeg er opvokset med at om vinteren sner man inde - og regner det nok, så står alle fire tønder land under vand. Tidligere nogle gange op til en halv meter, men heldigvis har dræning nu gjort meget for at afhjælpe det.

Så, jeg er opdraget med at man altid har mad til 3-4 uger i skabe og fryser, at et hus ikke er et hus hvis der ikke er et brændefyr eller en brændeovn og at man aldrig løber tør for medicin og andre ting man ikke kán undvære. Jeg er vokset op med at elinstallationer har sit helt eget liv - især når alting står under vand, så gaskomfur er en selvfølge (det er jeg desværre ikke nået til endnu). Ligeså er en sund beholdning af stearinlys og uldtæpper et must.

Kæresten er vokset op på Bornholm og har (bogstaveligt) tilbragt mere af sin barndom på vandet end i land - hun har samme opdragelse; blæser man inde på f.eks. Christiansø, så er det en god idé ikke at være afhængig af en købmand som heller ikke får forsyninger før vejret bedrer sig.

At vi samtidig er friluftsmennesker (og jeg arbejder i branchen), gør at mængden af kogegrej og brændere (til nærmest al tænkelig brændsel) i vores husholdning nærmer sig det fjollede. Da vi boede inde i Horsens, skete det et par gange at jeg - ifm. strømafbrydelser - stod for at levere varmt vand til hele opgangen, samtidig med at køkkenet var rigget til med div. gasdrevne kogesæt som folk kunne komme og varme mad på, det var faktisk enormt hyggeligt.
Som re-enactorer og spejderledere gennem flere år er både kæresten og jeg vant til at lave mad - til større grupper - over åben ild. Da vi stadig havde kolonihaven lavede vi sort set ikke andet en bålmad to somre i træk. Vi er også vant til mad som starter med at have en puls - og mad man selv dyrker i haven.

Lygter, pandelamper, powerbanks og batterier er der også rigeligt af rundt omkring i huset - nok til at holde vores mobiltelefoner kørende og huset kørende med arbejdslys i en god uge.

Jeg har for nyligt anskaffet mig vandrejsegrej, så vi - med adgang til en eller anden form for vandkilde - ville kunne holde os kørende med drikkevand i 6-8 måneder. Det er nu ikke købt for at være "beredt". Planen er at bruge det på ture til Sverige.

Endvidere har vi begge førstehjælpskursus, som vi holder ved lige, kæresten tillige røgdykkerkursus - og har førstehjælps- og brandsluknignsudstyr til at kunne klare det meste. Og render vi ind i noget vi ikke kan klare, bor min veninde og tidl. elev i kampskolen (læge) og hendes kæreste (soldat og frivillig brandmand) 200 meter fra os.

Nå ja - og så har jeg da lidt våben og ammunition. Men, jeg finder egentlig min værktøjskasse mere relevant ifm. et "prepper agtigt" scenarie i Danmark. Omend det er kæresten som besidder den tekniske snilde når det kommer til at fikse motorer og husholdningsapparater, sådan en sømand kan en masse praktiske ting.

Vi bliver tit, lidt i spøg, kaldt preppere af vore venner - men det mener jeg egentlig ikke at vi er. Vi er bare opdraget til at nogen gange så skal man lige kunne "holde skansen" i nogle dage eller uger, fordi naturen lige vil det sådan. Det gør os, i min optik, ikke til preppere - måske allerhøjst blot lidt gammeldags.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Kalthoff » 22. mar 2018, 00:34

Preppere og robuste borgere skal på toilettet som andre mennesker.

Rigtigt mange kloakker behøver hjælp fra elektriske pumper flere gange før lorten møder havet/rensningsanlægget/mosehullet, fordi man bor for lavt til at rørene kan lægges med naturligt fald hele vejen.

Hvis det scenarie man prepper for indbefatter "strømsvigt", så betyder det at kloakpumperne standser.

Så er det blot et spørgsmål om tilpas meget dåsemad kørt igennem tilpas mange gæve preppere og deres nærmeste, før der er lort op til kumme-niveau i de laveste toiletter i bebyggelsen.

Kommer koleraen til kvarteret før dåsemaden slipper op?
02.jpg
02.jpg (27.29 KiB) Vist 16662 gange
https://www.vandetsvej.dk/pumpestationer
https://www.hofor.dk/pressemeddelse/nu- ... pestation/
https://da.wikipedia.org/wiki/Koleraepi ... nhavn_1853

Den officielle løsning er noget med at grave latringruber og tvinge alle uden undtagelse i et stort område til at bruge dem hver eneste gang de "skal". Men det kræver en grad af samarbejde og organisering og hårdhændet justits, der er en udfordring i sig selv i et prepper-scenarie.

Bevares, bor man i kote 20+, med en kloak der har fald mod "mosehusets hul", så er det "nogen andres problem" i ret lang tid :giggle:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2018, 08:11

God pointe.

Har man rent vand, lokummer og kan holde folk varme, så kan man holde det kørende i flere dage.
Suppler med basal mad, og en uge eller to er overkommelig.



Men skal man forberede sig på “noget”, så bliver det en del mere målrettet, hvis man ved hvad man forbereder sig på.


Mest realistiske scenarie i min bog er en gang virkelig lortevejr. Voldsom storm eller snestorm der slår elnettet ud og lukker veje ned.

Det følges af russiske/kinesiske/ideologiske hackere der slår elnettet ud. Hvis de ikke er for gode måske i timer eller et par dage. Hvis de er rigtigt gode så kobler de sikkerhedsmekanismerne ud, og brænder det seriøst af.

Nummer tre er en solstorm, der slår...... (jeg føler mig næsten fantasiløs).... elnettet eftertrykkeligt ud.
Det er ikke så sandsynligt som de to første, men det vil ske på et tidspunkt, og det kunne brænde nettet så eftertrykkeligt af, at det ville kunne tage uger før det var oppe igen.


Alt hvad vi foretager os er hængt op på en billig og rigelig strømforsyning, og elnettet er reelt ret sårbart og komplekst.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af PSindrup » 22. mar 2018, 08:31

Elbæk skrev:
21. mar 2018, 23:40
Vi bliver tit, lidt i spøg, kaldt preppere af vore venner - men det mener jeg egentlig ikke at vi er. Vi er bare opdraget til at nogen gange så skal man lige kunne "holde skansen" i nogle dage eller uger, fordi naturen lige vil det sådan. Det gør os, i min optik, ikke til preppere - måske allerhøjst blot lidt gammeldags.
Tak for fed beretning! :thumbup:

Man kan vel konkluderer at I ikke er preppere, men I er velforberedte til næsten enhver given situation. :giggle:

Så længe I gør det "for sjov" og ikke af frygt, så syntes jeg det er cool. :razz:

Peter

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Greyberd63 » 22. mar 2018, 08:32

Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 08:11
God pointe.

Har man rent vand, lokummer og kan holde folk varme, så kan man holde det kørende i flere dage.
Suppler med basal mad, og en uge eller to er overkommelig.



Men skal man forberede sig på “noget”, så bliver det en del mere målrettet, hvis man ved hvad man forbereder sig på.


Mest realistiske scenarie i min bog er en gang virkelig lortevejr. Voldsom storm eller snestorm der slår elnettet ud og lukker veje ned.

Det følges af russiske/kinesiske/ideologiske hackere der slår elnettet ud. Hvis de ikke er for gode måske i timer eller et par dage. Hvis de er rigtigt gode så kobler de sikkerhedsmekanismerne ud, og brænder det seriøst af.

Nummer tre er en solstorm, der slår...... (jeg føler mig næsten fantasiløs).... elnettet eftertrykkeligt ud.
Det er ikke så sandsynligt som de to første, men det vil ske på et tidspunkt, og det kunne brænde nettet så eftertrykkeligt af, at det ville kunne tage uger før det var oppe igen.


Alt hvad vi foretager os er hængt op på en billig og rigelig strømforsyning, og elnettet er reelt ret sårbart og komplekst.
Denne løsning for at skaffe strøm, hvis el nette skulle gå ned, har den ekstra fordel at man kommer i form, vigtigt, hvis det er zombie udbrud, der er skyld i ned bruddet


youtu.be/aXGWJ2aXrDI

MVH
Grey

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2018, 16:04

Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Werecat » 22. mar 2018, 17:31

Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 16:04
Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
Jeg tror at de ville komme i meget god form. Jeg synes at erindre at man som tommelfingerregel (voksen mand, ikke affældig og i god form) ved cykling kan generere ca 500 watt som max output (sprint, kortvarigt). Det dækker sgu ikke min stationære når GPUen og alle harddiskene spinder.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af PSindrup » 22. mar 2018, 18:56

Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 16:04
Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
Den ene kunne drive strømmen til computeren. Den anden strømmen til internet-routeren.
Det kunne også lære dem noget om samarbejde i en "krisesituation" :giggle:

Peter

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Sort » 24. mar 2018, 12:16

PSindrup skrev:
22. mar 2018, 18:56
Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 16:04
Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
Den ene kunne drive strømmen til computeren. Den anden strømmen til internet-routeren.
Det kunne også lære dem noget om samarbejde i en "krisesituation" :giggle:

Peter
Tror måske ikke din router er voldsomt nødvendig i en krise hvor du mangler strøm. Men sådan som princip er det helt sikkert adfærdsregulerende i hverdagen.


Sådan for såvidt strøm, alternative kilder og oplagring. Hvorfor er de eneste batteri løsninger kemiske?? jeg har et nogle 100 kvm have og kunne snildt grave en stor drejeskive ned som inertibatteri. Masse og rpm er jo relativt ubetydelige når det er stationær anvendelse og vedligeholdet er vel sådanca at tjekke om der er vakkum indimellem. Evt en klat hammerlak hvis der trænger lidt fugt op fra fundamentet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2018, 18:59

Batterier, kulbrinter og krudt er gode at oplagre energi i.

Høj energitæthed og lang levetid på hylden.
Svinghjul er gode til at lagre energi i, når man skal have energien ud kraftigt og kortvarigt, og man kan "klatlade" lidt hele tiden.
(eksempelvis til UPS)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Slettet bruger » 24. mar 2018, 19:27

Sort skrev:
24. mar 2018, 12:16
PSindrup skrev:
22. mar 2018, 18:56
Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 16:04
Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
Den ene kunne drive strømmen til computeren. Den anden strømmen til internet-routeren.
Det kunne også lære dem noget om samarbejde i en "krisesituation" :giggle:

Peter
Tror måske ikke din router er voldsomt nødvendig i en krise hvor du mangler strøm. Men sådan som princip er det helt sikkert adfærdsregulerende i hverdagen.


Sådan for såvidt strøm, alternative kilder og oplagring. Hvorfor er de eneste batteri løsninger kemiske?? jeg har et nogle 100 kvm have og kunne snildt grave en stor drejeskive ned som inertibatteri. Masse og rpm er jo relativt ubetydelige når det er stationær anvendelse og vedligeholdet er vel sådanca at tjekke om der er vakkum indimellem. Evt en klat hammerlak hvis der trænger lidt fugt op fra fundamentet.
En stor drejeskive vil tabe energi i lejerne pga jordens rotation med mindre du ophænger den frit. Så den kan blive ved med at pege med samme sted i rummet.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Langenge » 24. mar 2018, 19:32

Tror sgu bare, at jeg fortsætter med en lille generator, og så måske en ekstra dunk benzin (stående langt fra huset)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2018, 19:37

Slettet bruger skrev:
24. mar 2018, 19:27
En stor drejeskive vil tabe energi i lejerne pga jordens rotation med mindre du ophænger den frit. Så den kan blive ved med at pege med samme sted i rummet.
Medmindre man monterer den, så dens rotationsakse er parallel med jordens, så burde det ikke være et problem.

Leje-mæssigt er det dog nok rarest at lave et system hvor aksen er lodret eller vandret.

Svinghjul bruges en del steder, men hovedsagligt til formål hvor man skal bruge en kort, kraftig energi.
En bus der hele tiden standser og starter kan eksempelvis flytte energien over i svinghjulet når den stopper (i stedet for at dumpe den som varme i bremserne) og så bruge energien i svinghjulet når den skal sætte i gang igen. (jeg ved man forsker og eksperimenterer med det, men jeg tror ikke der er nogen færdige systemer på markedet).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Greyberd63 » 24. mar 2018, 19:52

Refraktorius skrev:
24. mar 2018, 19:37
Slettet bruger skrev:
24. mar 2018, 19:27
En stor drejeskive vil tabe energi i lejerne pga jordens rotation med mindre du ophænger den frit. Så den kan blive ved med at pege med samme sted i rummet.
Medmindre man monterer den, så dens rotationsakse er parallel med jordens, så burde det ikke være et problem.

Leje-mæssigt er det dog nok rarest at lave et system hvor aksen er lodret eller vandret.

Svinghjul bruges en del steder, men hovedsagligt til formål hvor man skal bruge en kort, kraftig energi.
En bus der hele tiden standser og starter kan eksempelvis flytte energien over i svinghjulet når den stopper (i stedet for at dumpe den som varme i bremserne) og så bruge energien i svinghjulet når den skal sætte i gang igen. (jeg ved man forsker og eksperimenterer med det, men jeg tror ikke der er nogen færdige systemer på markedet).
Problemet med svinghjul er vel at de fylder en del,

I 1980'erne kørte der omkring 10 busser i hovedstanden, der oplagrede bremse energien, som trykluft, det må dog ikke have været den helt store succes, da det ikke blev viderført

MVH
Grey

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2018, 20:12

Sort skrev:
24. mar 2018, 12:16
PSindrup skrev:
22. mar 2018, 18:56
Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 16:04
Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
Den ene kunne drive strømmen til computeren. Den anden strømmen til internet-routeren.
Det kunne også lære dem noget om samarbejde i en "krisesituation" :giggle:

Peter
Tror måske ikke din router er voldsomt nødvendig i en krise hvor du mangler strøm.
Jo for fanden. Den er vigtigere end både mad og vand for teenagere i 2018. :rolf:
(Indtil de for alvor begynder at tørste og sulte)

Peter

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af ESAF » 24. mar 2018, 20:34

Refraktorius skrev:
22. mar 2018, 16:04
Totalt off topic, men blev strømmen fra den sat til at drive computeren, så kunne ungerne komme i form af at sidde og hænge foran den!
Hahaha. Det minder mig om et besøg på el-museet ved Tangeværket engang sidst i 80erne. De havde et sort/hvid tv med overvågningskamera sat til, hvor man skulle trampe i pedalerne på en motionscykel for at få et billede frem af sig selv der sad og sled i det... jeg husker det som vældigt tungt, men det hele værd - man kom jo i tv.... i dag skal der vidst mere til at imponere ungdommen :fun:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar