Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Langenge » 20. mar 2018, 18:53

Nu er jeg ikke sådan proff prepper, men nok mere ovre i bønderøvskategorien.
Det eneste jeg rigtigt er afhængig af herhjemme, er strøm.
Jeg har da en generator, men tænker, at det (med den nye udvikling) er lidt yt. Hvad har man af erfaringer med solceller?
Jeg synes, jeg har googlet en masse, men ikke rigtigt kunnet finde noget fornuftigt.
Hvis man nu har et behov for, lad os sige omkring 3 kWh i døgnet.
Kan det klares med solceller og batterier?
Senest rettet af Langenge 20. mar 2018, 21:16, rettet i alt 3 gange.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Alternative strømkilder?

Indlæg af Hønsetyv » 20. mar 2018, 19:45

Hvor seriøs er du med det her?

Sagt på godt jysk; De blir dyr do!

Hvor mange solskinsdage er der i DK på årsbasis?
Hvor på året ligger de (solskin er ikke bare solskin)?
Hvor mange dage vil du kunne være på batterier uden sol?
Hvad vej vender dit tag (indstrålingsvinkel har stor betydning for effektivitet)?

Effekten ved højsommer omkring middag er indstrålet 1300W/m2 fra solen.
Går du +-2 timer så er effekten ca. det halve, og morgen/aften er en våd fis i forhold.
Effektiviteten af købeceller ligger under 10% (bedre er også dyrere) og de taber effekt med tiden (20 år gamle celler yder ca. det halve)
Blyceller er dyre, store og skal vedligeholdes i det uendelige. Lithium er meget bedre men de holder max. 1000 ladecykler før de er helt til rotterne. Så konstant udskiftning af batterier skal også regnes med i helheden.

Hvis du vil høre mit råd så skulle du måske overveje en elbil og lade den op på arbejdet hvorefter du patter den hjemme over natten.

Men det var måske til den dag Russerne kommer og Fimbulvinteren begynder?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Alternative strømkilder?

Indlæg af TheDarkSide » 20. mar 2018, 19:57

Jeg tror umiddelbart også en mindre generator er billigst. Det har jeg set på flere nye varmeværker. Solceller og vindmøller går til med tiden og et batterilager der kan forsyne en husstand i flere døgn uden vind/sol koster kassen og skal udskiftes med jævne mellemrum.
En dieselgenerator der kan startes med håndsving går ikke til, hvis den ellers bare lige motioneres en gang om året. Brændstoffet holder ikke for evigt, men man kan jo bare bruge det som sin egen tankstation, så der sker en løbende udskiftning.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Alternative strømkilder?

Indlæg af Langenge » 20. mar 2018, 20:07

Hønsetyv skrev:
20. mar 2018, 19:45
Hvor seriøs er du med det her?

Sagt på godt jysk; De blir dyr do!

Hvor mange solskinsdage er der i DK på årsbasis?
Hvor på året ligger de (solskin er ikke bare solskin)?
Hvor mange dage vil du kunne være på batterier uden sol?
Hvad vej vender dit tag (indstrålingsvinkel har stor betydning for effektivitet)?

Effekten ved højsommer omkring middag er indstrålet 1300W/m2 fra solen.
Går du +-2 timer så er effekten ca. det halve, og morgen/aften er en våd fis i forhold.
Effektiviteten af købeceller ligger under 10% (bedre er også dyrere) og de taber effekt med tiden (20 år gamle celler yder ca. det halve)
Blyceller er dyre, store og skal vedligeholdes i det uendelige. Lithium er meget bedre men de holder max. 1000 ladecykler før de er helt til rotterne. Så konstant udskiftning af batterier skal også regnes med i helheden.

Hvis du vil høre mit råd så skulle du måske overveje en elbil og lade den op på arbejdet hvorefter du patter den hjemme over natten.

Men det var måske til den dag Russerne kommer og Fimbulvinteren begynder?
Jamen jeg er skam ikke 100% seriøs omkring dette :smile:
Det var mere et oplæg til: Hvad er egentlig nødvendigt.
Og ja, det er mest til den dag Røderusserne kommer.
3 kWh i døgnet, kan jeg vel godt klare med en lille generator.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tråd om prepper

Indlæg af Langenge » 20. mar 2018, 20:33

Nu har jeg ændret navnet på tråden....
Jeg synes faktisk vi savner sådan en tråd :biggrin:
Jeg har eget fyr, eget vandværk, egen kloak, men skal bruge strøm til det hele.
Jeg har et stort spisekammer, altid fyldt med diverse "tørkost".
Jeg har en mani med altid at gemme en æske .22lr bagerst i våbenskabet.
En passioneret prepper, er jeg ikke. Kan bare godt lide, at have lidt.....

Hvad med jer?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper

Indlæg af Refraktorius » 20. mar 2018, 20:45

Der er IMHO stor forskel på at være “Prepper” (thi i det ligger der i min bog et heftigt element af tosseparanoia og tro på, at man på trods af 40 kilos overvægt vil være den sidste overlevende efter atomvinteren) og på at være en “robust borger” som kan klare sig en uges tid selvom en russisk hacker lægger elnettet ned eller en dødssnestorm fra helvede lægger sig over landet og spærrer alt.

Det største problem jeg umiddelbart ser er tilstrækkeligt drikkevand.

Jeg har altid mindst en 11 kg gasflaske i reserve og rigeligt tørkost.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tråd om prepper

Indlæg af Langenge » 20. mar 2018, 21:16

Refraktorius skrev:
20. mar 2018, 20:45
Der er IMHO stor forskel på at være “Prepper” ................. og på at være en “robust borger” som kan klare sig en uges tid selvom en russisk hacker lægger elnettet ned ............
........
Den med elnettet i forbindelse med hackerangreb, tror jeg heller ikke er noget helt usandsynligt scenarie....
Men jeg omdøber tråden, og giver den en ekstra dimension...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Raptor357 » 20. mar 2018, 21:23

En 3KW generator og 20l drivmiddel, så er man godt kørende.
sådanne en her har jeg haft den gang jeg med firma havde brug for mobil strøm, min var dog uden elstart, den kunne være lidt dum at starte hvis den havde stået stille i et halvt års tid, men lyden var ok til at holde ud, strømkvaliteten var i orden og så var den overraskende nøjsom.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråd om prepper

Indlæg af ReneKJ » 20. mar 2018, 22:04

Refraktorius skrev:
20. mar 2018, 20:45
Det største problem jeg umiddelbart ser er tilstrækkeligt drikkevand.
Findes der ikke diverse løsninger til at gøre almindeligt vand drikkeligt?
High-tech sugerør, piller til at komme i vandet osv.?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Bofhenator » 20. mar 2018, 22:18

Raptor357 skrev:
20. mar 2018, 21:23
En 3KW generator og 20l drivmiddel, så er man godt kørende.
sådanne en her har jeg haft den gang jeg med firma havde brug for mobil strøm, min var dog uden elstart, den kunne være lidt dum at starte hvis den havde stået stille i et halvt års tid, men lyden var ok til at holde ud, strømkvaliteten var i orden og så var den overraskende nøjsom.
Hvad er en digital generator?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Raptor357 » 20. mar 2018, 22:27

Bofhenator skrev:
20. mar 2018, 22:18
Raptor357 skrev:
20. mar 2018, 21:23
En 3KW generator og 20l drivmiddel, så er man godt kørende.
sådanne en her har jeg haft den gang jeg med firma havde brug for mobil strøm, min var dog uden elstart, den kunne være lidt dum at starte hvis den havde stået stille i et halvt års tid, men lyden var ok til at holde ud, strømkvaliteten var i orden og så var den overraskende nøjsom.
Hvad er en digital generator?
Det er et pop ord, som dækker over at der sidder lidt power elektronik der sørger for en pæn sinus og ikke de vilde dyk og peaks i spændingen.
Generatoren/dynamoen kan i princippet lave en DC og så sidder der en inverter der laver det om til det man ønsker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper

Indlæg af Refraktorius » 20. mar 2018, 22:33

ReneKJ skrev:
20. mar 2018, 22:04
Refraktorius skrev:
20. mar 2018, 20:45
Det største problem jeg umiddelbart ser er tilstrækkeligt drikkevand.
Findes der ikke diverse løsninger til at gøre almindeligt vand drikkeligt?
High-tech sugerør, piller til at komme i vandet osv.?
Det gør der.

Og den helt simple (hvis vandet er nogenlunde rent) er 5-10 dråber klorin pr liter og 60 minutter til at lade det virke.
https://www.doh.wa.gov/Emergencies/BePr ... rification
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af LKJ » 20. mar 2018, 22:36

Der sidder en ensretter og en inverter med step up i den og en servo på gassen så motoren kun behøver at løbe de rpm der er nødvendigt til belastningen, ved lav belastning render motoren næsten i tomgang = lav støj og brændstof forbrug + fast spænding og en fin sinus kurve.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 20. mar 2018, 22:38

EPA er ikke helt enige i dosis.
https://www.epa.gov/ground-water-and-dr ... king-water


Men følgende er vise ord:
Stir and let stand for 30 minutes. The water should have a slight chlorine odor. If it doesn’t, repeat the dosage and let stand for another 15 minutes before use.
If the chlorine taste is too strong, pour the water from one clean container to another and let it stand for a few hours before use.
.... når det er sagt, så er et minuts kogning formodentlig stadig bedre, hvis man har energien til rådighed til det.
cdc.gov” skrev:U.S. federal agencies and the Red Cross recommend these same four steps to disinfect drinking water in an emergency.

Use bottled water that has not been exposed to flood waters if it is available.
If you don’t have bottled water, you should boil water to make it safe. Boiling water will kill most types of disease-causing organisms that may be present. If the water is cloudy, filter it through clean cloths or allow it to settle, and draw off the clear water for boiling. Boil the water for one minute, let it cool, and store it in clean containers with covers.
If you can’t boil water, you can disinfect it using household bleach. Bleach will kill some, but not all, types of disease-causing organisms that may be in the water (Chlorine and iodine may not be effective in controlling more resistant organisms like Cryptosporidium). If the water is cloudy, filter it through clean cloths or allow it to settle, and draw off the clear water for disinfection. Add 1/8 teaspoon (or 8 drops) of regular, unscented, liquid household bleach for each gallon of water, stir it well, and let it stand for 30 minutes before you use it. Store disinfected water in clean containers with covers.
If you have a well that has been flooded, the water should be tested and disinfected after flood waters recede. If you suspect that your well may be contaminated, contact your local or state health department for specific advice.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Cpt » 20. mar 2018, 23:13

Efter selv at have set hvor hurtigt et hi-tech samfund kollapser uden de basale nødvendigheder som strøm og transport (fukushima skælvet i 2011, Tokyo løb tør for mad efter mindre end 24 timer - der gik ikke så længe inden myndighederne fik det hele op at køre igen, men i andre lande eller situationer kan det godt tage længere tid), syntes jeg at man bør være bare en smule beredt på at kunne klare sig selv i en periode.. Kalde det prepper eller blot rettidig omhu :)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Tråd om prepper

Indlæg af HappyNanoq » 20. mar 2018, 23:17

Langenge skrev:
20. mar 2018, 21:16
Den med elnettet i forbindelse med hackerangreb, tror jeg heller ikke er noget helt usandsynligt scenarie....
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decembe ... yberattack
Tja, det skete ellers i Ukraine. Men dog ikke i ugevis, nærmere 6 timer for et velrettet angreb.
Så det er da usansynligt, men så alligevel ikke, for der arbejdes netop på beredskabsplaner og sikring af IT/OT netværk og lovgives på området for at højne sikkerheden for forsynings/distributionsselskaber.


That being said, så er det et ganske betragteligt areal man skal have af solceller for bare 3 kWh pr dag, og en forholdsvis god inverter, specielt med egen brønd (potentielt tung start af pumpe).

Så egen generator til i hvert fald den, kunne være en god ting.

Ellers et arsenal af led-pærer man kan skifte til, hvis man ikke er fan af dem i dagligdagen.
Men de er nu blevet så gode at man alligevel lige så godt kan skifte til dem, efterhånden som de gamle glødetrådspærer brænder ud.

Med en passende generator til det tungeste af belastningen, og minimering af øvrig forbrug, så er solceller og lille batteribank pludselig ladesiggøreligt. Og til at komme til for penge.
Evt. opsøg en bilhandler af specielt små biler, og se om ikke de har nogle originale bilbatterier til at stå. Nogle gange skifter de til større batteri og kan ikke sælge de originale.
De er eminente til privat batteribank.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Bofhenator » 21. mar 2018, 06:17

Raptor357 skrev:
20. mar 2018, 22:27
Bofhenator skrev:
20. mar 2018, 22:18
Raptor357 skrev:
20. mar 2018, 21:23
En 3KW generator og 20l drivmiddel, så er man godt kørende.
sådanne en her har jeg haft den gang jeg med firma havde brug for mobil strøm, min var dog uden elstart, den kunne være lidt dum at starte hvis den havde stået stille i et halvt års tid, men lyden var ok til at holde ud, strømkvaliteten var i orden og så var den overraskende nøjsom.
Hvad er en digital generator?
Det er et pop ord, som dækker over at der sidder lidt power elektronik der sørger for en pæn sinus og ikke de vilde dyk og peaks i spændingen.
Generatoren/dynamoen kan i princippet lave en DC og så sidder der en inverter der laver det om til det man ønsker.
Cool, tak for forklaringen!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Kleth » 21. mar 2018, 06:19

En af mine kammerater har solpaneler på taget, så han køber kun strøm 3mdr om året og lader hans leasede elbil på ekstra solpaneler (han var i Motor om netop det). Varme får han fra en varmepumpe og jordvarme. Han skal til og bygge sommerhus og det vil han bygge til at være (næsten) selvforsynende.

Mine forældres ødegård i Småland, der kan de drive det meste fra en Honda generator for de er meget yderligt på elnettet og har været uger uden strøm. Jeg mener den er 3,5KW og driver også dykpumpen i brønden. De har fået lavet et indtag på huset, så de kan koble generatoren direkte på huset og ikke skal gå og koble om.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Agamemnon » 21. mar 2018, 06:35

Personligt synes jeg at der er milevidt imellem at være "Doomsday Prepper" og til at udvise rettidig omhu.

Ligesom mange andre, har jeg diverse tørrede, frysetørrede og konservesprodukter stående.

Udfordringen med rent drikkevand er løst med en 1000L palletank (til levnedsmidler), en drikkevandsslange og vandpreservationsvæske, der tillader mig at langtidsopbevare vandet. Jeg fornyer det så godt nok jævnligt, for at sikre en tilstrækkelig høj kvalitet, men i en snæver vending kunne det benyttes væsentligt ud over "holdbarhedsdatoen", hvis det blev kogt.

Og så en jagtriffel, en 22'er og lidt ammo, på kistebunden.

Målet er at kunne holde den nærmeste familie kørende, i 30 dage.

Længere tvivler jeg på at der er noget, realistisk scenarie, der varer.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Kleth » 21. mar 2018, 07:48

Agamemnon skrev:
21. mar 2018, 06:35
Udfordringen med rent drikkevand er løst med en 1000L palletank (til levnedsmidler), en drikkevandsslange og vandpreservationsvæske, der tillader mig at langtidsopbevare vandet. Jeg fornyer det så godt nok jævnligt, for at sikre en tilstrækkelig høj kvalitet, men i en snæver vending kunne det benyttes væsentligt ud over "holdbarhedsdatoen", hvis det blev kogt.
Præserverer du vandet i tanken eller er det tiltænkt at det først er hvis det skal anvendes? Er det en klar tank (tillader den sollys at komme igennem)?
En del vandpræserveringsmidler bliver nedbrudt af UV, så hvis tanken er klar og ikke skærmet mod sollys, er der risiko for algevækst med der til hørende risiko for toksiner, som ikke nødvendigvis fjernes af filtre og vandrensningskemikalier, men antageligvis nedbrydes ved kogning.

På ture i arktis medbragte vi :
Keramisk vandfilter, fjernede partikler over 3μm. Filteret tillod også at løfte vand fra flader af lavt vand
MSR Miox ("Kill things you can't pronounce with technology you don't understand") til at lave klorbaseret vandrensningsvæske fra kogesalt.
Stærkt koncentreret saft, som kunne fjerne den værste smag af mose og klor.

De fleste naturlige vandresourcer i Danmark ville jeg nære en vis mistillid til m.h.t. især udvaskede næringsstoffer, alge-toksiner og tungmetaller fra hedengangen sværindustri, så ideen med egen brønd eller en palletank er i mine øjne en god ide.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Senserazer » 21. mar 2018, 07:58

Hvad med de der små vindturbiner? Er de ikke bedre egnet det danske vejr? Alt efter geografi måske. Må man sætte sådan en op?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Bofhenator » 21. mar 2018, 09:22

Senserazer skrev:
21. mar 2018, 07:58
Hvad med de der små vindturbiner? Er de ikke bedre egnet det danske vejr? Alt efter geografi måske. Må man sætte sådan en op?
Jeg undersøgte det på et tidspunkt og resultatet var ikke særlig opløftende. Der skal være temmelig langt til naboen før man måtte (så langt det ingen mening gav i et villakvarter). Kan ikke huske tallene nu.

Jeg så på et tidspunkt en fyr (hollænder måske) der byggede små vindturbiner, det lignede et træ med mange små turbiner. Og blev ret lun på den ide. Men naturligvis med hensyntagen til man ikke skal drive sig selv eller naboen bims med vindstøj.

Hvis man kan lede energien fra solceller og vindturbiner til samme batteribank kunne det være spas.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Agamemnon » 21. mar 2018, 09:34

Kleth skrev:
21. mar 2018, 07:48
Agamemnon skrev:
21. mar 2018, 06:35
Udfordringen med rent drikkevand er løst med en 1000L palletank (til levnedsmidler), en drikkevandsslange og vandpreservationsvæske, der tillader mig at langtidsopbevare vandet. Jeg fornyer det så godt nok jævnligt, for at sikre en tilstrækkelig høj kvalitet, men i en snæver vending kunne det benyttes væsentligt ud over "holdbarhedsdatoen", hvis det blev kogt.
Præserverer du vandet i tanken eller er det tiltænkt at det først er hvis det skal anvendes? Er det en klar tank (tillader den sollys at komme igennem)?
En del vandpræserveringsmidler bliver nedbrudt af UV, så hvis tanken er klar og ikke skærmet mod sollys, er der risiko for algevækst med der til hørende risiko for toksiner, som ikke nødvendigvis fjernes af filtre og vandrensningskemikalier, men antageligvis nedbrydes ved kogning.

På ture i arktis medbragte vi :
Keramisk vandfilter, fjernede partikler over 3μm. Filteret tillod også at løfte vand fra flader af lavt vand
MSR Miox ("Kill things you can't pronounce with technology you don't understand") til at lave klorbaseret vandrensningsvæske fra kogesalt.
Stærkt koncentreret saft, som kunne fjerne den værste smag af mose og klor.

De fleste naturlige vandresourcer i Danmark ville jeg nære en vis mistillid til m.h.t. især udvaskede næringsstoffer, alge-toksiner og tungmetaller fra hedengangen sværindustri, så ideen med egen brønd eller en palletank er i mine øjne en god ide.
Jeg preserverer i tanken.
Tanken har et termo-cover på, som både holder sollys ud og forhindrer vandet i at fryse om vinteren.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Kenned » 21. mar 2018, 10:02

En god portion kildevand i kælderen kunne løsning uden de store udgifter. Ifølge denne artikel er der ingen sundhedsfare ved selv meget gammelt vand der har været i almindelig drikkevandskvalitet ved påfyldningen - selv ikke hvis man har drukket af flasken. Det overraskede mig meget må jeg indrømme.

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/ ... ve-gammelt

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af SBO » 21. mar 2018, 14:40

Jeg har en enkelt 100w solcelle der lader en 12v AGM akkumulator, så jeg har altid power på lager. Den er mest tænkt til at kunne oplade via USB så man kan få strøm på telefoner osv. En 220v Inverter kan klare de små ting, men nok ikke længe. Til de lidt større forbrugere har jeg en Generator på benzin, så jeg feks. kan tilslutte mit pillefyr/cirkulationspumpe, og det har da været i brug flere gange.

Tidligere boede jeg på en gård hvor vi havde et 200kw halmfyr, og der var det ikke skide smart når strømmen røg til cirkulationspumpen, så vi havde en stor gammel dieselgenerator med håndsving, som kunne forsyne hele gården. Den var vi glade for i 1999 hvor der ikke var strøm i nogen dage.

De senere år er jeg begyndt at blive mere paranoid (måske er det alderen, måske er det verdenspolitikken) og er begyndt at interessere mig mere for at samle samme til at kunne klare mig i en SHTF scenarie. :zombie:

Nyeste udvikling er genladning, så jeg kan lave ammo selv, for hvad hjælper det at have en våbenarsenal uden rigeligt ammo :mrgreen:
Har to rustfri tromler med 300L vand på lager, benzin, gas, masser af forråd i kælderen, udstyr og evner til at kunne producere diverse fødevarer og drikke der hurtigt vil blive efterspørgsel på :biggrin:
Havde jeg pladsen på grunden havde jeg allerede været i gang med at grave ud til min egen Bunkers, så jeg havde et sted at gemme mine sager og være i fred for kone og børn

Besvar