https://www.dgi.dk/skydning/skydning/om ... stemmelser
Tryk på "Hent sikkerhedshæftet her".
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor SIKSKY beskriver regler som er anderledes end hvad der står i loven. F.eks. står der i loven "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" følgende:
§ 16 stk. 2. Skydelederen, der skal være myndig, skal være en erfaren skytte.
Dvs. skydelederen skal være myndig, dvs mindst 18 år. I SIKSKY's version af ovennævnte lov står der at skydelederen skal være 20 år:
SIKSKY regel 302-d. Skydelederen skal være mindst 20 år og erfaren skytte
Hvad er intentionen fra DGI og dansk skytteunion i forhold til at stramme reglerne mere end loven? og hvad sker der hvis en skytteforening i praksis har svært ved at overholde nogle af SIKSKY reglerne samtidig med at den dog stadigvæk overholder selve loven? Man må vel formode at dem som har skrevet og godkendt loven har tænkt over at det f.eks. er tilstrækkelig hvis en skydeleder blot er mindst 18 år?
Et andet eksempel er at SIKSKY nu kræver at udlevering af et våben skal registreres i en logbog. Dvs. en bog hvori man skriver oplysninger på hvilke personer som får udleveret hvilke våben. I SIKSKY er beskrevet følgende registrering:
SIKSKY regel 408. Ved overladelse af registreringspligtige
forenings- og privatejdevåben,
skal foreningen registrere navn, adresse
og fødselsdato på den person, der får
overladt våben. Registreringen foretages
i en log-bog som den ansvarlige
skydeleder har adgang til.
Til sammenligning i den nye lov står der blot at følgende skal være opfyldt:
§ 22 stk. 11. Skytteforeningerne skal fastsætte nærmere procedurer for udlevering og tilbagelevering af våben, herunder om fastlæggelse af identiteten på de personer, der overlades våben efter stk. 1 og 2.
Dvs der er egentlig slet IKKE noget krav til at man skal registrere i en logbog men derimod blot nedskrive/fastlægge en procedure for udlevering af våben og herunder hvordan man identificere personer som får udleveret våben. Hvad sker der hvis en skytteforening bruger et system hvor de f.eks. lægger personens sygesikringskort eller medlemskort i en plastiklomme hvor våbennummeret er påtrykt?. I det tilfælde bruges der jo ikke en logbog men resultatet er det samme i forhold til at kunne sammenkoble et våben til en person. Loven er fuldt ud overholdt men SIKSKY er jo ikke i og med der ikke er tale om en logbog

Min egen mening er at SIKSKY reglerne nogle steder er tvetydige og andre steder for stive uden omtanke for hvad der i praksis foregår i skytteforeningerne. Jeg kan se fra en anden debat at DGI også på en fejlagtig måde fik beskrevet SKV6 i deres FAQ som de dog senere har rettet. Nogle af de mails de sender ud er også i modstrid med SIKSKY og i bedste fald blot tvetydige. Det gør det altså lidt svært engang imellem at forholde sig til i foreningerne og de burde måske i det mindste afholde sig fra at arbejde/omskrive regler som decideret entydigt er beskrevet i loven, f.eks den og skydelederens alder.