Rulab erfaringer?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Rulab erfaringer?

Indlæg af Gryphon » 4. mar 2018, 19:00

Jeg overvejer at finde en ny jagthund, og stødte på en rulab. Blanding mellem ruhåret og f1 lab.

Men har aldrig mødt en, slet ikke på jagt.

Grunden til jeg finder den interessant, er nok jeg brændte nallerne på en GDH, som har været en kamp.

Jeg har som barn og ung haft ruhåret i familien, men må erkende at mængden af træningen og pladsen til træne, nok ikke er noget jeg har nu, men jeg elsker de strigler.

Kan godt lide labbens pleaser gen, men elsker altså bare stående hunde, når man går i et gære eller på en græsmark.


Er der nogen der har erfaringer med dem ?? Både positive og negative.

Slettet bruger

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af Slettet bruger » 5. mar 2018, 20:01

Jeg har kendt et par stykker og hvis ikke jeg var fanatisk med at mine hunde skal være racerene, med papirer, således jeg kan deltage i klubbens prøver - udstillinger og evt avl - havde jeg helt sikkert haft en Rulab.
Ruhårens jagtinstinkt/ passion og Labbens “ bløde” gener, gode næse/ apporterings instinkt (ruhåren er nu også en glimrende apportør)- de to ligger bare perfekt til at blive blandet.

Jeg overvejer stadig, kraftigt, om ikke den næste skal være en Rulab.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af HR » 5. mar 2018, 20:15

Er det fordi du vil have en ruhår der pisser dig op og ned af ryggen mens den stiksøger og støder som en lab? Der er ingenting der siger at det bliver de egenskaber du ønsker fra de to sider der slår igennem.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af Gryphon » 5. mar 2018, 22:21

HR skrev:Er det fordi du vil have en ruhår der pisser dig op og ned af ryggen mens den stiksøger og støder som en lab? Der er ingenting der siger at det bliver de egenskaber du ønsker fra de to sider der slår igennem.
/HR
Selv med det, ville det være en forbedring af det jeg har nu. Så det ville jeg kunne acceptere.

Jeg tænker også der var risiko for at få en "dårlig" blanding af de 2. Men da jeg går og overvejer begge racer, og bruger den til jagt hjemme, og på andre husmandsjagter, er manglen på klub aktiviteter ikke det store tab. Jeg har heller ikke haft særlige gode erfaring med klub arbejde med den GDH, jeg har nu.

Men jeg spurgte fordi jeg godt kunne tænke mig at høre hvad folk har oplevet. Jeg er klar til at æde den dårligste kombination hvis det er hvad jeg ender ud med, men hvis det er hvad man oftest ser, kan det godt være jeg overvejer en "race-ren" hund.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af Gryphon » 5. mar 2018, 22:27

Slettet bruger skrev:Jeg har kendt et par stykker og hvis ikke jeg var fanatisk med at mine hunde skal være racerene, med papirer, således jeg kan deltage i klubbens prøver - udstillinger og evt avl - havde jeg helt sikkert haft en Rulab.
Ruhårens jagtinstinkt/ passion og Labbens “ bløde” gener, gode næse/ apporterings instinkt (ruhåren er nu også en glimrende apportør)- de to ligger bare perfekt til at blive blandet.

Jeg overvejer stadig, kraftigt, om ikke den næste skal være en Rulab.
Det lyder positivt. Jeg har selv ikke den store interesse i klub aktiviteter, så det ville ikke være et tab. Det skal være en jagthund man kan bruge til lidt af det hele. Drive gære, sidde på andetræk, drive et remiser, drive nogle roer og kunne tages med på lidt husmands jagt hvis man bliver inviteret. Altså jeg skal bruge en allround hund.

Hvilke egenskaber fra de 2 racer har du oplevet har arvlet videre ? Var de stående, var de glade for vand, var de medgørelige ?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af Boerge » 6. mar 2018, 00:26

Hm--- rulab må da vist være sent udviklet, og blive meget gamle, hvis man skal tro denne annonce fra DBA :fun:

https://screenshots.firefox.com/daqj2Uv ... www.dba.dk
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af Rulab » 6. mar 2018, 01:06

Nu er mit brugernavn jo lidt afslørende, min rulab er dog 75 % ruhår og 25 % labrador. Min erfaring begrænser sig til en enkelt jagtsæson med hunden, som primært bestod af trækjagt.
Det er en hund med en enorm jagtlyst og vandpassion. Standen er ikke helt på plads ved min hund endnu, men det er nok mest et spørgsmål om manglende træning på det område.
Min hund var den hvalp i kuldet, som faldt med ud som ruhår, rent udseendemæssigt, og jeg har endnu kun mødt to andre jægere som har kunnet se at hunden ikke var race ren. Opdrætterens erfaring var at de hunde, der af udseende faldt ud som ruhår, som regel også gjorde det af sind.
Af sind ligger min hund også nok noget tættere på ruhår end labrador(det er blandingen jo også), men det er alligevel lidt sin egen af sind.
Mange labradorer er ikke glade for anskudte krager, dem går min rulab bare direkte på helt uden tøven.

Jeg er i hvert fald rigtig glad for min rulabber, men hvem ved, det havde jeg sikkert også været for en ren racet ruhår :blink:

Niels78
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. nov 2018, 20:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Rulab erfaringer??

Indlæg af Niels78 » 18. nov 2018, 21:06

Nu da emnet er oppe. Søger jeg en Rulab som min nye jagthund. Så hvis nogen kender nogen som ved hvor man kan få en. Så giv lige lyd

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Rulab erfaringer?

Indlæg af Styer SSG » 21. nov 2018, 22:58

Jeg har en anden kombination: 50 % lab 25 % korthår og 25 % ? muligvis rottweiler.
Det er en god jagthund: Stor som en kalv selvom det er en tæve, løb som en korthår :thumbup: , vandpassion som en korthår :thumbdown: madpassion som lab :neutral: frisk på et rask slagsmål som en ? :impatient: og sidst men ikke mindst dårlige bagben som 3 årig så den kan ikke holde til jagt mere. Den 7 år nu og tøffer rundt som gårdhund og er med på lidt kragetræk.
Jeg tror den næste skal være med stamtavle. :???:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rulab erfaringer?

Indlæg af KKA » 24. nov 2018, 16:49

I betragtning af, at du er forlovet med hunden i måske 10-15 år, er mit råd, at du får en hund, hvor egenskaberne er forudsigelige, ergo med stamtavle, og gerne en afprøvet avlskombination.

Om hunden i anskaffelse koster 15.000- eller 20.000kr er tindrende ligegyldigt, målt over et langt hundeliv.
Livet er simpelthen for kort til en dårlig jagthund!!!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rulab erfaringer?

Indlæg af Rulab » 24. nov 2018, 18:51

KKA skrev:
24. nov 2018, 16:49
Livet er simpelthen for kort til en dårlig jagthund!!!
Det er rulab kombinationen nu heller ikke kendt for!
Forventer man at få præcis 50 % jagtegenskaber fra hver race og vil blive skuffet hvis den ikke har en hund med perfekt stand, der samtidig er lige så god apporter til lands og vands som en renracet labrador af gode linjer, men find en renracet hund der kan det :blink:

Hvis man ikke vil risikere en dårlig jagthund (det er blot min observation), så bør man undgå labrador, både med og uden stamtavle. Jeg har set flere labrador af ellers gode linjer, hvor resten af kuldet har været fantastiske jagthunde, men en enkelt hund bare har været total blottet for jagtlyst.
Det er ikke noget jeg har set ved andre jagt racer eller krydsninger af jagtracer.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rulab erfaringer?

Indlæg af KKA » 24. nov 2018, 19:17

Rulab skrev:
24. nov 2018, 18:51
KKA skrev:
24. nov 2018, 16:49
Livet er simpelthen for kort til en dårlig jagthund!!!
Det er rulab kombinationen nu heller ikke kendt for!
Forventer man at få præcis 50 % jagtegenskaber fra hver race og vil blive skuffet hvis den ikke har en hund med perfekt stand, der samtidig er lige så god apporter til lands og vands som en renracet labrador af gode linjer, men find en renracet hund der kan det :blink:

Hvis man ikke vil risikere en dårlig jagthund (det er blot min observation), så bør man undgå labrador, både med og uden stamtavle. Jeg har set flere labrador af ellers gode linjer, hvor resten af kuldet har været fantastiske jagthunde, men en enkelt hund bare har været total blottet for jagtlyst.
Det er ikke noget jeg har set ved andre jagt racer eller krydsninger af jagtracer.
Nu er jeg kun skovjæger/støvermand, og har derfor en klar opfattelse af, at en FCIstambogsført labrador er konstrueret til at apportere og ikke andet, hvad jagt angår!

Besvar