Klub mesterskab med handicap

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Slettet bruger

Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Slettet bruger » 22. feb 2018, 07:34

Jeg er formand for en pistol skytteforening. Og vi ville meget gerne holde en intern konkurrence i forreningen her i marts april.
Men vi vil ikke lave en skyd flest point for så er vi 3-4 der kan kæmpe om hovedpræmien (vi har fået en af de gode kaffe maskiner vi kan udlove som præmie)
Jeg er nysgerrig om nogen har en god måde at skyde konkurrence med handicap? Vi har desværre ikke mulighed for at logge skytternes resultater til hver aften der er klubaften.

Jeg Havde tænkt på noget med at skyde 3 alm skiver med 5 skud og så 2-3 af de der fun skiver og så var den med laveste forskel på alm og fundet skiver vinder.

Men jeg er åben for forslag.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af LapuaMagnum » 22. feb 2018, 07:58

Tag et lod der vejer et kilo og en fjeder og sæt om håndleddet, og er det for let kan man øge vægten.

Eksempelvis en ballon med vand eller væske.

På den anden side vil I jo nok stadig være de 3-4 bedste. Ellers skal i lave et internt system som i golf hvor man får et handikap :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af ReneKJ » 22. feb 2018, 08:42

Jeg tænker at man skal gøre sig klar hvad det er man vil opnå?

En konkurrence hvor den bedste skytte vinder? Så er det nok næsten ligemeget hvordan du udformer det, det er de gode skytter der vinder.
Eller en social begivenhed hvor alle har en ligelig chance for at vinde? Så kan du godt bruge et handicap system, men er det så dybest set ikke et lotteri hvor resultatet afgøres af hvem der lige har en god dag og skyder lidt bedre end sit handicap?

Plus når der er præmier af en vis værdi så kan handicap pludseligt blive et stridsspørgsmål, især hvis i er nødt til at afgøre dem på dagen

Måske en kombi med et lotteri hvor man får et antal lodder alt efter hvor mange point man har scoret?
Det vil stadigt motivere til at gøre sit bedste, men der vil ikke være nogen der dominere det.
Hvis man ikke gider udlevere 2-3 hundrede papirlapper til hver skytte så kunne man nok lave noget med et regneark der automatisk tildeler et interval af numre ud fra ens score.

Slettet bruger

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Slettet bruger » 22. feb 2018, 12:21

ReneKJ skrev:
Måske en kombi med et lotteri hvor man får et antal lodder alt efter hvor mange point man har scoret?
Det vil stadigt motivere til at gøre sit bedste, men der vil ikke være nogen der dominere det.
Hvis man ikke gider udlevere 2-3 hundrede papirlapper til hver skytte så kunne man nok lave noget med et regneark der automatisk tildeler et interval af numre ud fra ens score.
Det lyder faktisk som en god udgave.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Mapzter » 22. feb 2018, 12:37

Hvis man gerne vil gøre det nogenlunde ens på tværs af hvor dygtige folk er, så er en måde at få folk til at komme med et bud på deres resultat, og så kåre vinderen efter hvor tæt de er på deres bud (det kan så være nødvendigt at sætte et minimum, så folk ikke byder 0)
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af LapuaMagnum » 22. feb 2018, 12:42

Mapzter skrev:Hvis man gerne vil gøre det nogenlunde ens på tværs af hvor dygtige folk er, så er en måde at få folk til at komme med et bud på deres resultat, og så kåre vinderen efter hvor tæt de er på deres bud (det kan så være nødvendigt at sætte et minimum, så folk ikke byder 0)
Super, det kan også kaldes selvindsigt :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Refraktorius » 22. feb 2018, 13:03

Mapzter skrev:Hvis man gerne vil gøre det nogenlunde ens på tværs af hvor dygtige folk er, så er en måde at få folk til at komme med et bud på deres resultat, og så kåre vinderen efter hvor tæt de er på deres bud (det kan så være nødvendigt at sætte et minimum, så folk ikke byder 0)
Det var smart!

Det har også fordelen, at man lægger "konkurrencepres" på folk, uanset hvad de plejer at skyde.

(Den tror jeg jeg vil bruge når sæsonen starter)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af ReneKJ » 22. feb 2018, 13:54

Mapzter skrev:Hvis man gerne vil gøre det nogenlunde ens på tværs af hvor dygtige folk er, så er en måde at få folk til at komme med et bud på deres resultat, og så kåre vinderen efter hvor tæt de er på deres bud (det kan så være nødvendigt at sætte et minimum, så folk ikke byder 0)
Vil de bedste skytter ikke stadigt have en stor fordel, da de bedre kan "justere" summen med de sidste par skud?
Medmindre altså at man kan gøre det så man ikke kan se hvor meget man har scoret før runden er ovre.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Mapzter » 22. feb 2018, 14:23

ReneKJ skrev:Vil de bedste skytter ikke stadigt have en stor fordel, da de bedre kan "justere" summen med de sidste par skud?
Jo, det er et andet af opmærksomhedspunkterne.
ReneKJ skrev:Medmindre altså at man kan gøre det så man ikke kan se hvor meget man har scoret før runden er ovre.
Ja, og det burde bestemt være muligt ved f.eks. at dække en skærm til efter prøveskuddene, eller lade en skydeleder stå for skiveskift osv.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af T-REX » 22. feb 2018, 14:27

Eller man kan vedtage, at man ikke kan byde, på sig selv. :oops: :rolf:

Der hvor jeg skød, for snart 18 år siden, der var det nu kutyme, at man skrev sine resultater ned, hver gang, man havde skudt.
Det blev bl.a. brugt, så man kunne lave handikapskydninger.
Og så man kunne se, om man forbedrede sit resultat, henover tid.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Fast Fumble » 22. feb 2018, 16:54

Mapzter skrev:Hvis man gerne vil gøre det nogenlunde ens på tværs af hvor dygtige folk er, så er en måde at få folk til at komme med et bud på deres resultat, og så kåre vinderen efter hvor tæt de er på deres bud (det kan så være nødvendigt at sætte et minimum, så folk ikke byder 0)
Det var da en fjollet måde at lave en konkurrence på? Så er der jo ikke noget incitament til at skyde op til sit bedste, endsige over.

Næh, tag folks gennemsnit over året (i min forening har vi en Top-10 liste over alle skytter, hvor bl.a. gennemsnit over årets 10 bedste skydninger står), og så er vinderen den der skyder flest point over sit gennemsnit.

Der bliver nok nogle der ender lige, og så kan man lave omskydning mellem dem, som en slags finale.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Bofhenator » 22. feb 2018, 17:37

Vi har leget med en skydning vi kalder "stop mens legen er god" hos os. Skiven er et A3 papir med 5 træffelter i varierende størrelse fra stor til lille. Man har max fem skud og skal skyde felterne i I rækkefølge (fra stor til lille) hvert felt giver et antal point. Man får point efter de felter man har ramt, MEN misser man et felt giver hele den omgang 0 point. Humlen er så man ikke behøver at skyde alle fem skud, man kan feks vælge kun at skyde det største og næststørste felt og så stoppe der.

Man skyder 5 omgange og tæller så sammen, hos os har det ikke nødvendigvis været det traditionelt bedste skytter der har vundet ;-)

Jeg har en PDF med skiven jeg har lavet hvis det har interesse.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Refraktorius » 22. feb 2018, 18:58

Fast Fumble skrev:
Næh, tag folks gennemsnit over året (i min forening har vi en Top-10 liste over alle skytter, hvor bl.a. gennemsnit over årets 10 bedste skydninger står), og så er vinderen den der skyder flest point over sit gennemsnit.

Der bliver nok nogle der ender lige, og så kan man lave omskydning mellem dem, som en slags finale.
Uuuh, det var også en god ide!
Og med en fremragende incitamentsstruktur.
:thumbup:

Det vil teoretisk også give de middelmådige skytter en større chance, da det umiddelbart nok er nemmere at lægge tre point på hvis man plejer at skyde 75 end 95.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Ras.Killing » 23. feb 2018, 01:09

Refraktorius skrev:
Fast Fumble skrev:
Næh, tag folks gennemsnit over året (i min forening har vi en Top-10 liste over alle skytter, hvor bl.a. gennemsnit over årets 10 bedste skydninger står), og så er vinderen den der skyder flest point over sit gennemsnit.

Der bliver nok nogle der ender lige, og så kan man lave omskydning mellem dem, som en slags finale.
Uuuh, det var også en god ide!
Og med en fremragende incitamentsstruktur.
:thumbup:

Det vil teoretisk også give de middelmådige skytter en større chance, da det umiddelbart nok er nemmere at lægge tre point på hvis man plejer at skyde 75 end 95.
Den kræver så bare at man har ført journal over medlemmernes skydninger :biggrin:

... og nogen kunne vel finde på at sænke gennemsnittet lidt op til finaledagen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af T-REX » 23. feb 2018, 02:53

Ras.Killing skrev:
Refraktorius skrev:
Fast Fumble skrev:
Næh, tag folks gennemsnit over året (i min forening har vi en Top-10 liste over alle skytter, hvor bl.a. gennemsnit over årets 10 bedste skydninger står), og så er vinderen den der skyder flest point over sit gennemsnit.

Der bliver nok nogle der ender lige, og så kan man lave omskydning mellem dem, som en slags finale.
Uuuh, det var også en god ide!
Og med en fremragende incitamentsstruktur.
:thumbup:

Det vil teoretisk også give de middelmådige skytter en større chance, da det umiddelbart nok er nemmere at lægge tre point på hvis man plejer at skyde 75 end 95.
Den kræver så bare at man har ført journal over medlemmernes skydninger :biggrin:

... og nogen kunne vel finde på at sænke gennemsnittet lidt op til finaledagen.
Hvis du skyder 20+ skydninger, og det kun er de 10 bedste, der tæller... Så skal man godt nok bruge hele året, på med vilje, at skyde dårligt...

Men det med en feberskydning, til et mesterskab, den kan jeg skrive under på.
Skød 282 point i Vingsted, til 15 meter DM, i Klasse 3. Det rakte til en førsteplads, det år(Mener det var 1999-2000). Og var på det tidspunkt, min bedste skydning, nogensinde.
Året efter, blev det klasse 2, og slet ikke så godt, et resultat.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Slettet bruger » 23. feb 2018, 10:10

JRexA skrev:
Ras.Killing skrev:
Refraktorius skrev:
Fast Fumble skrev:
Næh, tag folks gennemsnit over året (i min forening har vi en Top-10 liste over alle skytter, hvor bl.a. gennemsnit over årets 10 bedste skydninger står), og så er vinderen den der skyder flest point over sit gennemsnit.

Der bliver nok nogle der ender lige, og så kan man lave omskydning mellem dem, som en slags finale.
Uuuh, det var også en god ide!
Og med en fremragende incitamentsstruktur.
:thumbup:

Det vil teoretisk også give de middelmådige skytter en større chance, da det umiddelbart nok er nemmere at lægge tre point på hvis man plejer at skyde 75 end 95.
Den kræver så bare at man har ført journal over medlemmernes skydninger :biggrin:

... og nogen kunne vel finde på at sænke gennemsnittet lidt op til finaledagen.
Hvis du skyder 20+ skydninger, og det kun er de 10 bedste, der tæller... Så skal man godt nok bruge hele året, på med vilje, at skyde dårligt...

Men det med en feberskydning, til et mesterskab, den kan jeg skrive under på.
Skød 282 point i Vingsted, til 15 meter DM, i Klasse 3. Det rakte til en førsteplads, det år(Mener det var 1999-2000). Og var på det tidspunkt, min bedste skydning, nogensinde.
Året efter, blev det klasse 2, og slet ikke så godt, et resultat.
Ja ideen er god og jeg havde selv tænkt på løsningen, men som jeg skrev dog så har vi ikke mulighed for at logge folks resultater hver klubaften vi har begrænset mængde frivilligt arbejdskraft i vores lille forening og vi har ikke elektroniske baner. Så kunne man sætte folk til at selv tælle som I skriver det vil jeg lige snakke med bestyrelsen om sådan generelt.
Men jeg kan godt lide ideen om at have loder fordelt i forhold til point.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af T-REX » 23. feb 2018, 15:24

Der hvor jeg skød, der var det standard, at alle skytter havde et "score card" som de selv opdaterede.

Og Ja, det var bare et stykke papir, hvor man skrev dato og score.

Der var så en del forberedelse, når der skulle laves mesterskaber, hvor vi tastede resultaterne ind, i et regneark.
Men det var så kun, 1 gang om året, og med ca. 30 skytter, så tog det ikke længe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Klub mesterskab med handicap

Indlæg af Kode1303 » 23. feb 2018, 16:06

Et reelt handicap må og skal vel baseres på resultaterne i årets løb. Alternativt - hvis man ikke har logget resultaterne - kan man måske lave en 'kvalifikationsrunde'. Under alle omstændigheder gælder, at folk ikke fedtspiller og skyder dårligt af taktiske årsager. Hvis målet er, at skytterne starter 'finalen' på lige vilkår kan et handicap vel baseres på de gennemsnitlige point pr skud i sæsonens løb (eller i kvalen). Har man fx tre skytter, der har skudt hhv 4,7, 6,3 og 7,8 point pr skud i gennemsnit, kunne man give skytterne et 'handicap' på hhv (100/4,7 =) 21,28 og 15,87 og 12,82.

Hvis skytterne skyder lige op med deres gennemsnit hver især, får de således LIGE MANGE POINT, hvis man ganger gennemsnittet med handicappet (100 point). Derfor kan de sammenlignes på lige vilkår, og kan bedømmes på deres præstation på dagen.
Bare en tanke efter et par fredagsøller :razz:
Make mine a carbine.

Besvar