Indføre knive fra Thailand ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Dytti
Silver Member
Silver Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Faaborg
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indføre knive fra Thailand ?

Indlæg af Dytti » 10. feb 2018, 01:56

Hejsa. Jeg står lige nu i Thailand, og er blevet i tvivl om hvorvidt man må indføre blankvåben til DK eller ej.
Jeg er på ferie hernede, og havde ingen planer om at kigge efter knive, så har derfor ingen importtilladelser på mig. Men jeg er nu faldet over et par dejlige knive :biggrin:
Jeg har blankvåbentilladelse. Men den ligger selvfølgelig hjemme i DK.
Bør jeg undlade at købe noget hernede. Eller er det ingen problem, så længe jeg har en blankvåbentilladelse - Liggende derhjemme?

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Indføre knive fra Thailand

Indlæg af NSander » 10. feb 2018, 03:59

Hvilke våben kræver indførselstilladelse fra politiet?
Indførsel af følgende typer af våben mv. kræver tilladelse fra politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 28, jf. våbenlovens § 1:
...

skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, dog kan dolke og knive, der skal anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, og som er udformet hertil, indføres uden tilladelse,

http://www.justitsministeriet.dk/arbe ... -af-vaaben

CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Indføre knive fra Thailand ?

Indlæg af CarstenHelmer » 14. feb 2018, 09:08

Med tanke på der er en her fra forummet der er kommet i fedtefadet på den konto, ville jeg være 180% sikker inden man får sig rodet ud i at stå uden jagttegn mm. https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71047

Det meste sikre vil nok være at tage kontakt til etaten og høre dem. Har dog hørt om en mand der har haft knive med hjem som har givet tolderen forhøjet puls i lufthavnen som herefter tilkaldte politiet. De blev konfiskeret, men senere udleveret fordi manden havde tilladelse. Men om den stadig går, ja det er så det :)

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 14. feb 2018, 11:18

carstenhelmer skrev:Med tanke på der er en her fra forummet der er kommet i fedtefadet på den konto, ville jeg være 180% sikker inden man får sig rodet ud i at stå uden jagttegn mm. https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71047

Det meste sikre vil nok være at tage kontakt til etaten og høre dem. Har dog hørt om en mand der har haft knive med hjem som har givet tolderen forhøjet puls i lufthavnen som herefter tilkaldte politiet. De blev konfiskeret, men senere udleveret fordi manden havde tilladelse. Men om den stadig går, ja det er så det :)
Taget i betragtning at politiet selv anmelder hinanden hvis man er for 'flink' mht. en kniv, så ville jeg nok spørge først.
Snap 2018-02-14 at 11.18.47.png
Snap 2018-02-14 at 11.18.47.png (32.72 KiB) Vist 4168 gange
og at de også tager egne kollegaer en gang for meget end for lidt...
Snap 2018-02-14 at 11.21.59.png
Snap 2018-02-14 at 11.21.59.png (51.86 KiB) Vist 4164 gange

Dytti
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af Dytti » 15. feb 2018, 02:17

Tak for svar.
Jeg tror bare at jeg lader være med at købe nogle hernede.
Det er ikke besværet værd, hvis man skulle løbe ind i en emsig tolder.
Og da vi skal mellemlande i et andet land på vejen hjem - Hvis våbenlov jeg ikke kender. Er det nok bedst bare at kigge :biggrin:

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 15. feb 2018, 10:41

Nu er der jo ingen grund til at male fanden på væggen! Hvis man holder sig væk fra de klart ulovlige knive, springknive, kasteknive etc. (og alt der med rimelighed kan argumenteres for at være en halskniv), så har man altså ingen problemer. Jeg har selv haft Kukri med hjem fra Nepal, og en Glock feltkniv med til og fra Thailand. Jeg ville ikke have nogle betænkeligheder med at købe knive, så længe du oprigtigt mener at kunne godtgøre hvad du skal med dem.

I de tilfælde med politiet, så er der vel ikke noget at sige til, at en politibetjent får en påtale, for at konfiskere springknive, og så love at der ikke bliver gjort mere i sagen ? Eller at man i tvivlstilfælde, undersøger hvilken kniv en betjent render rundt med, og sagen endte jo også uden konsekvenser. Bare fordi man er betjent må man jo ikke bryde loven.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2018, 12:05

Få nogen til at sende dem til dig når du er kommet hjem til DK igen og har fået 100% styr på juraen.

Peter

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 15. feb 2018, 12:44

Helt enig med NSander ovenfor. Hvis du blot sikrer dig, at pågældende kniv/knive med sikkerhed ikke er på ”forbudt-listen” så er du på sikker grund.

Du kan lovligt og uden særlig indførselstilladelse indføre knive med en klingelængde på op til 12 cm. Derudover kan du også uden særlig indførelsestilladelse indføre længere knive blot der er et anerkendelsesværdigt formål med anskaffelsen af disse - f.eks. erhverv, husholdningsbrug, jagt, fiskeri, spejder, bushcraft, sportsdykning el. lign. (http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... -af-vaaben). Denne passus er i øvrigt noget underlig, idet der jo altid skal være et anerkendelsesværdigt formål for at kunne bære og anvende knive – uanset længden. Men det er nok ”spill-over” fra den tidligere version af loven... :giggle:

Det er muligt at du i lufthavnen møder en emsig tolder, som ikke er opdateret på knivloven og som evt. tilkalder policen. Dette ændrer dog ikke din retsstilling og der vil så i givet fald finde læring sted overfor pågældende tolder…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 15. feb 2018, 12:49

Kontakt våbenkontoret - de kan sikkert lave en importtilladelse til dig - det foreslog de mig da jeg en gang spurgte hvad man skulle gøre hvis man pludselig faldt over en kniv man gerne ville eje.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 15. feb 2018, 16:50

Kenneth Jensen skrev:Kontakt våbenkontoret - de kan sikkert lave en importtilladelse til dig...
Vi havde i november 2017 et tilsvarende spørgsmål, der drejede sig om at tage et par knive hjem med fra USA. Se denne tråd: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71236

Trådstarter i pågældende tråd søgte faktisk våbenkontoret om indførselstilladelse – men fik at vide derfra, at en sådan tilladelse ikke var nødvendig.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 15. feb 2018, 17:25

Oscar123 skrev:
Kenneth Jensen skrev:Kontakt våbenkontoret - de kan sikkert lave en importtilladelse til dig...
Vi havde i november 2017 et tilsvarende spørgsmål, der drejede sig om at tage et par knive hjem med fra USA. Se denne tråd: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71236

Trådstarter i pågældende tråd søgte faktisk våbenkontoret om indførselstilladelse – men fik at vide derfra, at en sådan tilladelse ikke var nødvendig.

Oscar123
Og trådstarter blev yderst skuffet da han ikke blev stoppet i tolden i lufthavnen. Nu havde han ellers printet svaret ud og var forberedt til fingerspidserne. :TOS:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 15. feb 2018, 21:26

Send dem til dig selv og slip for bøvlet i lufthavnen, samt transit lufthavnen. På den måde mister du højest knivenes værdi og ikke din egen tid, i en udenlandsk celle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af CarstenHelmer » 16. feb 2018, 08:33

C-X skrev:Send dem til dig selv og slip for bøvlet i lufthavnen, samt transit lufthavnen. På den måde mister du højest knivenes værdi og ikke din egen tid, i en udenlandsk celle.
Det er jo så ikke altid løsningen! i tråden jeg linkede til, fik trådstarter tilsendt knive som LOVLIGT kunne købe i danmark, blot fra en udenlandsk forhandler. Han er pt sigtet for overtrædelse af våbenloven...alt er ikke sort og hvidt og slet ikke logisk..dæk alle mulige baser også selvom man ikke syntes det burde være nødvendigt...

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 16. feb 2018, 09:18

Oscar123 skrev:

Oscar123
Men det gælder jo kun knive der ikke kræver en blankvåbentillladelse i Danmark.

Vil du købe en kniv du ikke har et anerkendelsesværdigt formål til, så er det jo dér blankvåbentilladelsen skal benyttes, og det kræver importtilladelse at indføre knive der hører under blankvåbentilladelsen. I den post du linker til taler vi om knive der er fuldt lovlige uden blankvåbentilladelse i DK.

Hilsen Kenneth

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. feb 2018, 10:10

carstenhelmer skrev:
C-X skrev:Send dem til dig selv og slip for bøvlet i lufthavnen, samt transit lufthavnen. På den måde mister du højest knivenes værdi og ikke din egen tid, i en udenlandsk celle.
Det er jo så ikke altid løsningen! i tråden jeg linkede til, fik trådstarter tilsendt knive som LOVLIGT kunne købe i danmark, blot fra en udenlandsk forhandler. Han er pt sigtet for overtrædelse af våbenloven...alt er ikke sort og hvidt og slet ikke logisk..dæk alle mulige baser også selvom man ikke syntes det burde være nødvendigt...
Hvordan er det, jeg skriver, ikke gældende - jf. det andet tilfælde?

Her er to vidt forskellige tilfælde!

Allan bestilte en kniv hjem fra udlandet, som Tolder Kjeld ikke kan lide. Så må vi se om den sag holder.

Hvad OP i denne tråd vil have hjem, det ved vi jo reelt ikke og kan derfor ikke bedømme yderligere risici for trådstarter. Hvis vi skal det, så kræver det noget konkret. Med mit forslag slipper han for bøvl i lufthavnene og transitland, hvor han ikke kender retstilstanden, men han er ikke fritaget for bøvl i DK.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 16. feb 2018, 10:10

Kenneth Jensen skrev:Men det gælder jo kun knive der ikke kræver en blankvåbentillladelse i Danmark.

Vil du købe en kniv du ikke har et anerkendelsesværdigt formål til, så er det jo dér blankvåbentilladelsen skal benyttes, og det kræver importtilladelse at indføre knive der hører under blankvåbentilladelsen. I den post du linker til taler vi om knive der er fuldt lovlige uden blankvåbentilladelse i DK.

Hilsen Kenneth
:goodpost: Udmærket point, Kenneth. Jeg var ikke selv lige obs på forskellen.

Det springende punkt er, som du skriver, om trådstarter har set sig varm på et par ”praktiske knive”, som kan anvendes til anerkendelsesværdige formål – eller om der er tale om ”samlerknive” som primært har et samler- eller dekorationsformål (el. lign.).

Er der tale om førstnævnte er der ingen problemer – heller ikke hvis de er længere end 12 cm. Er der tale om sidstnævnte skal der en indførselstilladelse til.

Oscar123
On scene - but unseen

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 16. feb 2018, 11:06

Nemlig. Jeg har selv været i gråzonen - jeg købte en jagtkniv i Japan - men det var en ordentlig satan beregnet til bjørnejagt. Jeg valgte at bruge min importtilladelse til den, selvom det nok juridisk set ikke var nødvendigt.

Når man har jagttegn eller våbentilladelser (SKV fx) så er det nok speciel vigtigt at holde sig på den rette sti :smile:

Hilsen Kenneth

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. feb 2018, 11:47

Kenneth, den har vi da ikke set billeder af, har vi? :???:

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 16. feb 2018, 11:59

C-X skrev:Kenneth, den har vi da ikke set billeder af, har vi? :???:
Emm, næ....det skal ske :biggrin:

/Kenneth

Dytti
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af Dytti » 17. feb 2018, 10:44

Ih du milde :smile:
Jeg er nu kommet hjem fra Thailand, og den eneste kniv jeg købte, var en 17 cm kokke/flækkekniv.
Jeg kunne se, at min kuffert havde været udtaget til ekstra sikkerhedstjek i thailand. Men kniven var da i kufferten da jeg pakkede ud.

Så ingen problemer med det :biggrin:

Besvar