Mine eller bombe

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Helle Svendsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. feb 2018, 11:30
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: jylland

Mine eller bombe

Indlæg af Helle Svendsen » 14. feb 2018, 11:46

Kan i hjælpe med at identificere denne. Min søn er fisker og de fik denne i trawlet syd for Langeland. De smed den ud igen med afmærkning, og den blev senere på dagen sprængt af søværnet. Den vejede ca. 800 kg. Var det en mine eller bombe, engelsk eller tysk, og kan nogen fortælle mere om den.
Vedhæftede filer
Thomas mine.jpg
Thomas mine2.jpg

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 14. feb 2018, 13:00

:welcome:


Kunne være en "MK I Air deployable mine"
Karabinhagen tyder også på en faldskærm.

Englænderne minerede flittigt de danske farvande under anden verdenskrig.

Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af FraBjerget » 14. feb 2018, 13:08

Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 14. feb 2018, 13:24

"En cylinder" er en meget typisk facon for en sømine.

Den passer godt i lastrummet på et bombefly og den kan skubbes ud gennem torpedorøret på en ubåd.

Målte de en diameter på den?

(32 cm 41 cm og 53 cm er typisk torpedorør)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af FrederikR » 14. feb 2018, 14:28

Hvornår blev den fundet ?

Hvis Forsvaret har håndteret den, burde det fremgå af døgnrapporten.

https://www2.forsvaret.dk/nyheder/doegn ... orten.aspx
Mvh
Frederik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Lycon » 14. feb 2018, 15:26

FraBjerget skrev:Minder lidt om denne mine.
http://www.lhg.is/starfsemi/adgerdasvid ... eit/Mines/
Minder?
Den er da tæt på at være spot-on, bortset fra vægten. Der er langt fra 227 kg. op til 800 kg.
FrederikR skrev:Hvornår blev den fundet ?

Hvis Forsvaret har håndteret den, burde det fremgå af døgnrapporten.
Det er ofte de ikke interessere for hvad det er, men blot sprænger det, så jeg tror ikke man ville blive meget klogere med et kig i døgnrapporten.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Helle Svendsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. feb 2018, 11:30
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: jylland

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Helle Svendsen » 14. feb 2018, 15:35

De målte den ikke. Og der var ikke noget i døgnrapporten fra søværnet. Jeg håbede nogle af jer kloge mennesker kunne hjælpe.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Caspian1911 » 14. feb 2018, 17:58

Helle Svendsen skrev:De målte den ikke. Og der var ikke noget i døgnrapporten fra søværnet. Jeg håbede nogle af jer kloge mennesker kunne hjælpe.
Som Refrak skriver tidligt i tråden: MKI

Originally designed to fit the same dropping gear as the 18 inch (45 cm) Mark XI torpedo. First used magnetic only triggering but later versions incorporated acoustic, acoustic-magnetic and magnetic-pressure triggering, although the last one was not used in service. Weight was about 1,500 lbs. (680 kg) with a 750 lbs. (340 kg) charge.

Ikke så langt fra de 800 kg
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af LapuaMagnum » 14. feb 2018, 18:45

Caspian1911 skrev:
Helle Svendsen skrev:De målte den ikke. Og der var ikke noget i døgnrapporten fra søværnet. Jeg håbede nogle af jer kloge mennesker kunne hjælpe.
Som Refrak skriver tidligt i tråden: MKI

Originally designed to fit the same dropping gear as the 18 inch (45 cm) Mark XI torpedo. First used magnetic only triggering but later versions incorporated acoustic, acoustic-magnetic and magnetic-pressure triggering, although the last one was not used in service. Weight was about 1,500 lbs. (680 kg) with a 750 lbs. (340 kg) charge.

Ikke så langt fra de 800 kg
Ja det burde sådan en gammel sørøver som dig jo vide :rolf: :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 16. feb 2018, 15:22

Dette er/var en MK I-VI flylagt bundmine, den virker ved støj og magnetisme. Hvilket MK nøjagtig det var, er ikke til at sige, da der mangler den ene ende.
Det billede hvor man kan se dækslerne, er de 3. store til at påfylde det flydende "TNT" og det lille i midten, er enden af magnetstangen som går hele vejen igennem minen, Selve den elektriske den med mekanisme-hus er brækket af .

De blev lagt af de engelske natflyvere, for at kontraminere de tyske minefelter, så man fik lukket stræder og bælter i Danmark.

De måtte kun kaste dem, hvor de sikkert kunne/viste hvor der var vand, for de måtte ikke kande med den igen i England.
Så hvis der var tåget og regn eller anden måde usigtbart vejr skulle de kastes på åbentvand. Der for findes de jævnligt mellem Samsø og sejerø, samt ud for Kullen og Gilleleje.
Hvis nogen vil vide mere, så spørger i bare.
Mvh
Noname.
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 16. feb 2018, 15:42

Hov glemte vist lige, jo forsvaret ved godt hvad det er, og de sprænger ikke bare. Den slags kommentarer kommer af simpel uvidenhed.
Og nej, den er på ingen måde beregnet til at lægge gennem røret på en ubåde, det var ikke et UK speciale, men der i mod en tysk specialitet.

Den Engelske type, bliver der hvert fundet og sprunget mellem 8-0 10 stk af.


Special air minelays in the Channel Islands

Following reports that U-boats were using ports in Guernsey and Alderney, it was decided to restrict this practice by laying mines from aircraft in the approach channels. Two special series of operations were planned with Bomber Command and were carried out as follows:



A Mk I-IV
(Dimensions 113½" x 18") The mine most used in World War II. With a
nominal weight of 2,000 lb and carrying about 750 lb
of explosive, the A Mk I-IV was progressively
adapted to accommodate acoustic and combination
circuits, single sterilizer and arming clock or PDM.
Fitted with a parachute, maximum release speed
was 200 mph from heights of between 100 and
15,000 ft, into 5 fathoms of water. Superseded in
1944 by the A Mk VI.

NONAME
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 16. feb 2018, 16:04

Nu det oprindelige spørgsmål er besvaret (Og vi kan konkludere, at den ikke har været "akut farlig" men heller ikke noget der skulle tages med hjem i stuen), så kan der nørdes lidt.

Flyleverede søminer har lidt haft en hensygnende tilværelse, men amerikanerne har for nyligt genoplivet ideen.

De bruger "normale flybomber" der forsynes med et "kit" på samme måde som når man laver "smart bombs".

"Destructor" familien startede i Vietnam, og er beskrevet her:
http://www.hartshorn.us/Navy/navy-mines-11.htm

Billede

Men det var med ballistisk udlægning, så der var ikke det vilde styr på hvor de landede.

Nu hedder de "Skipjack" og "Flounder" og bruger GPS-guidingen fra JDAM:
https://www.popularmechanics.com/milita ... -flounder/
https://thediplomat.com/2017/05/the-ant ... new-wings/
Billede
En B52 i Vietnam kunne slæbe i omegnen af hundrede 500 punds bomber med (ca 80 indvendigt og ca 20 under vingerne), og hvis den stak placeres med meters præcision og udstyret med søminetændere, så kunne en enkelt overflyvning være voldsomt irriterende i lang tid.

En B2 kan have 80 JDAM med, så den vil kunne være ligeså belastende i effekt, men man ville aldrig opdage at den kom listende forbi, før det første skib sejede på en mine.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Oscar123 » 16. feb 2018, 16:58

Refraktorius skrev:Nu det oprindelige spørgsmål er besvaret (Og vi kan konkludere, at den ikke har været "akut farlig" men heller ikke noget der skulle tages med hjem i stuen), så kan der nørdes lidt.
:giggle: :giggle: :giggle:
Noname skrev:Og nej, den er på ingen måde beregnet til at lægge gennem røret på en ubåde, det var ikke et UK speciale, men der i mod en tysk specialitet.
Det er nu ikke helt korrekt…

Skulle der lægges store offensive felter var fly naturligvis at foretrække om end sådanne felter ikke blev lagt særligt præcist. Men med fly kunne felterne lægges hurtigt og suppleres såfremt fjenden begyndte at rydde dem…

Skulle der derimod lægges præcise og skjulte offensive felter f.eks. ved fjendtlige havne, snævre passager og lign. benyttedes ofte ubåde. Briterne rådede i denne sammenhæng over et antal dedikerede minelægningsubåde, der kunne medføre et betragteligt antal miner. Vedhæftede tegning viser en sådan, hvor minerne ses i en række på et skinnesystem mellem trykskrog og casing. De viste miner er forankrede miner men der kunne også medføres bundminer – eller en kombination af begge typer.

Briterne holdt i øvrigt deres minelægningskompetencer vedlige efter WW2. Deres seneste dieseldrevne ubåde af OBERON-kl. kunne således medbringe et antal miner, der dog blev lagt gennem torpedorørene. Da minerne tog plads op for torpedoerne (2 miner pr. torpedo) var det et kompromis, hvor mange af hver man medbragte – men standard til en ”covert” minelægningsoperation var 6 torpedoer og 20 miner. Antallet af miner var ikke stort men lagt præcist f.eks. ved et havneindløb kunne de godt gøre ”god gavn”. Jeg har selv lagt et antal øvelsesminer i fjord nær Glasgow under et kursus på ubåden HMS ORPHEUS for snart en del menneskealdre siden…

:razz:
Oscar123
Minelaying Submarine.jpg
Minelaying Submarine.jpg (123.13 KiB) Vist 17186 gange
On scene - but unseen

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 16. feb 2018, 18:09

Ja da, men handler artiklen og lægning miner gennem Torpedorøret, som det tydeligt fremgår af de tidligere indlæg.
Jeg er udemærket klar over man ikke kan lægge forankrede minen gennem torpedorør, så store rør findes ikke.
Men ellers kan du da påvise en artikel, eller billede hvor englænderne lægger gennem røret ;-)

Det med ubåde med forankrede miner, kan du jo også læse om med den tyske ubåd som blev fundet ved Esbjerg for nyelig, har jo en fuld last af miner, i brønde på dækket og ned i skroget.

Og ellers kan du kigge på tyske LMB miner mv. som blev lagt gennem røret.

Og nu der bliver skrevet om US flykastede miner, så synes jeg i skulle købe en billet til Bornholm, der bliver der kastet den slags en gang om året af en B52 eller andet egnet fly, så det er ej heller nogen ny opfindelse (Quickstrike miner)

Mvh
Noname
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 16. feb 2018, 18:13

Hvad "IKKE" akut farligt er der ved at der er over 400 kg. sprængstof inde i et civilt skib ?
For mig er det meget akut, så snart der er sprængstof involveret, som man ikke ved hvordan er blevet behandlet gennem årene.
Mvh
Noname
Refraktorius skrev:Nu det oprindelige spørgsmål er besvaret (Og vi kan konkludere, at den ikke har været "akut farlig" men heller ikke noget der skulle tages med hjem i stuen), så kan der nørdes lidt.

Flyleverede søminer har lidt haft en hensygnende tilværelse, men amerikanerne har for nyligt genoplivet ideen.

De bruger "normale flybomber" der forsynes med et "kit" på samme måde som når man laver "smart bombs".

"Destructor" familien startede i Vietnam, og er beskrevet her:
http://www.hartshorn.us/Navy/navy-mines-11.htm

Billede

Men det var med ballistisk udlægning, så der var ikke det vilde styr på hvor de landede.

Nu hedder de "Skipjack" og "Flounder" og bruger GPS-guidingen fra JDAM:
https://www.popularmechanics.com/milita ... -flounder/
https://thediplomat.com/2017/05/the-ant ... new-wings/
Billede
En B52 i Vietnam kunne slæbe i omegnen af hundrede 500 punds bomber med (ca 80 indvendigt og ca 20 under vingerne), og hvis den stak placeres med meters præcision og udstyret med søminetændere, så kunne en enkelt overflyvning være voldsomt irriterende i lang tid.

En B2 kan have 80 JDAM med, så den vil kunne være ligeså belastende i effekt, men man ville aldrig opdage at den kom listende forbi, før det første skib sejede på en mine.
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 16. feb 2018, 19:21

Noname skrev:Hvad "IKKE" akut farligt er der ved at der er over 400 kg. sprængstof inde i et civilt skib ?
For mig er det meget akut, så snart der er sprængstof involveret, som man ikke ved hvordan er blevet behandlet gennem årene.
Mvh
Noname
Det er jo tydeligvis fordi du aldrig har gjort i at arbejde med sprængstoffer, så bliv endelig ved med det.
:smile:

Så længe minen er gennemblødt og de ikke forsøger at skille den ad, så er den ikke farligere end alt det andet affald fiskere får i nettet indimellem.
Derudover transporterer civile tog, lastbiler og skibe dagligt tonsvis af eksplosivstoffer omkring. Det er ikke specielt farligt, det kræver bare at man følger reglerne for hvordan det skal gøres.

Jeg tror ikke jeg har hævdet noget sted, at de var en ny opfindelse at flylevere miner?

Men læser du artiklerne jeg linkede til kan du se, at deres praktiske anvendelighed var blevet ret begrænset i løbet af Vietnamkrigen, fordi man enten skulle flyve lavt hvis man ville lægge dem præcist, og så bliver man skudt ned (det samme skete da man forsøgte sig med det i Golfen) eller kaste dem fra stor højde, og reelt have ret lidt styr på hvor de landede.

Så man havde dem på lager, men kunne reelt ikke bruge dem.

Det ændrede JDAM-kittene så på.

Når 6 miner kastet mod samme punkt stort set ligger i en dynge på havbunden, så er der pludseligt nogle rigtigt spændende perspektiver i flyleverede søminer.

Efterfølgende rydning vil også blive umådeligt meget nemmere.

Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 16. feb 2018, 20:01

Tak for debatten, jeg vælger at trække mig for ydeligere kommentarer i denne streng.

Jeg orker ikke at kæmpe mod selvbestaltet videnskab fundet på nettet. Donald Trump, mener jo også han er USA´s bedste præsident nogensinde.
Noname
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Oscar123 » 17. feb 2018, 01:09

Noname skrev:Jeg orker ikke at kæmpe mod selvbestaltet videnskab fundet på nettet.
Du har ret i at ”selvbestaltet videnskab fra nettet” kan være træls at argumentere imod. Men det er skam ikke tilfældet her på forum, hvor der er rigtig mange af os, der absolut har det faglige grundlag i orden.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Sort » 19. feb 2018, 00:05

Noname skrev:Tak for debatten, jeg vælger at trække mig for ydeligere kommentarer i denne streng.

Jeg orker ikke at kæmpe mod selvbestaltet videnskab fundet på nettet. Donald Trump, mener jo også han er USA´s bedste præsident nogensinde.
Noname
Jeg tror ikke umiddelbart du kan overgå Oscar på ubådsviden.. dig og hele internettet faktisk. Men man kan naturligvis altid diskutere hvor overhængende fare man er i når man står opad noget.

Sådan en sømine der ikke har lavet ulykker siden 40'erne, har ligget i rimeligt konstant temperatur og i øvrigt mangler det meste af mekanikken.. Tja jeg ville nok ikke bruge den som fyld i mit husfundament, men umiddelbart er jeg mere nervøs ved at stå under/ nærved under et par hundrede tons transformator der hejses med kran ef
ter alle kunstens regler. Det sidste sker relativt jævligt, hvor lige søminer kun er set på nært hold en enkelt gang. (sneglehusvraget storebælt)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Kjergaard » 21. mar 2018, 00:39

Alt slags sprængmidler bliver vurderet inden vi røre ved det, det meste er egnet til transport så det bliver samlet i et 'wetstore' til der er styr på transporten og kørt til destruktion. Vi fiskede en HS293 op lige før jul, den bliver tømt for sprængstof og udstillet et sted i Tyskland.
Jeg vil hellere arbejde med ammunition i Østersøen end være skolelære I gellerup parken 😉
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Hedegaard » 21. mar 2018, 11:12

Kjergaard skrev:
Vi fiskede en HS293 op lige før jul, den bliver tømt for sprængstof og udstillet et sted i Tyskland.
Se det kræver næsten en lille uddybning/billeder, til alle os der har et noget mere traditionelt arbejde og hvor det mest udfordrende er at undgå papercuts :popkorn:

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Kjergaard » 21. mar 2018, 12:25

Hedegaard skrev:
21. mar 2018, 11:12
Kjergaard skrev:
Vi fiskede en HS293 op lige før jul, den bliver tømt for sprængstof og udstillet et sted i Tyskland.
Se det kræver næsten en lille uddybning/billeder, til alle os der har et noget mere traditionelt arbejde og hvor det mest udfordrende er at undgå papercuts :popkorn:
Tyskerne er ikke glade for at man tager billeder af deres eget skrot 😉 havde det været allieret ammunition vil vi have haft en journalist med.
Men HS293 havde test site i peenemunde og har under en test overskud målet og landet i vandet, det var kun selve sprænghovdet der var intakt, vinger og motor var spredt ud over området. Jeg har en lille elmotor fra den jeg skal have renset og konserveret når jeg får tid.

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 204
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af LKJ » 21. mar 2018, 14:02

Der masser af video om den på tuben.
https://www.youtube.com/results?search_ ... glide+bomb

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Lycon » 22. maj 2018, 19:04

Her er en lignende mine drevet i land i England: WW2 German sea mine washes up near Bognor Regis
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Sort » 22. maj 2018, 23:24

Lycon skrev:
22. maj 2018, 19:04
Her er en lignende mine drevet i land i England: WW2 German sea mine washes up near Bognor Regis
Engelske nyheder tager denslags noget mere alvorligt end de danske hva?
"mange dræbte hvis den gik af" tjoe.. hvis der har samlet sig en kødrand af mennesker med hamrer og mejsler, så er det nok farligt. Men der er da god plads på stranden? og 500m skulle være rigeligt til at det højest koster et par ruder?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar