Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
nowack
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2017, 10:21
Interesser: At komme noget mere på jagt...
Geografisk sted: Harboøre
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Indlæg af nowack » 10. jan 2018, 14:42

Halløj,

Er der nogen der kan producere en semi-teknisk (men helst i overensstemmelse med sandheden!) forklaring på forskellen mellem:
-headsets med aktiv støjdæmpning (ANC), som man bruger i flyveren/toget (f.eks. BOSE QuietComfort)
-høreværn som man bruger på skydebanen (f.eks. Peltor Sporttac)

I don't get it?

mvh
Palle
Senest rettet af Refraktorius 12. jan 2018, 22:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Ubehjælpsom overskrift udskiftet. Læs opslaget i small talk.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Høreværn

Indlæg af Kenned » 10. jan 2018, 14:55

nowack skrev:Halløj,

Er der nogen der kan producere en semi-teknisk (men helst i overensstemmelse med sandheden!) forklaring på forskellen mellem:
-headsets med aktiv støjdæmpning (ANC), som man bruger i flyveren/toget (f.eks. BOSE QuietComfort)
-høreværn som man bruger på skydebanen (f.eks. Peltor Sporttac)

I don't get it?

mvh
Palle
Høreværn er designet til at holde lyden under skadeligt niveau, så de lukker af for lyde over en vis højde, selv med forstærkning af andre (lave) lyde. ANC lukker alle lyde ude(eller dæmper dem lidt, afhængig af modellen), men jeg har aldrig prøvet et headset der lukker lige så meget støj ude som et høreværn.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Høreværn

Indlæg af ReneKJ » 10. jan 2018, 15:05

Baseret på min egen research efter høreværn til arbejdet:

Active Noise Canceling er når høreværnet producere lyd i "modfase" med den støj der kommer, og dermed dæmper det. De kan håndtere konstante regelmæssige lyde som f.eks. en brummende motor, men er ikke gode til uregelmæssige lyde som tale (og skud)

De aktive høreværn der bruges til jagt har nærmest et indbygget samtaleanlæg der lukker lyden fra omgivelserne ind, men afbryder ved høje lyde.

Og de helt almindelige passive lukker selvfølgeligt bare det hele ude, men kan normalt fås med bedre dæmpning end de elektroniske.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Høreværn

Indlæg af Kleth » 10. jan 2018, 15:27

Høreværn har en EN-standard eller flere for dæmpningsklasser for at beskytte hørelsen uanset om de er med elektronik eller ej. De dæmper selv om batterierne er flade.

Hovedtelefoner har typisk ingen dæmpningsklasse og dem med elektronisk støjdæmpning (noise-cancelling) sender som allerede nævnt mod-støj ind i øret, som har en destruktiv virkning på støj. Noise-cancelling virker udelukkende når der er strøm på hovedtelefonen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

nowack
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2017, 10:21
Interesser: At komme noget mere på jagt...
Geografisk sted: Harboøre
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Høreværn

Indlæg af nowack » 10. jan 2018, 15:42

Mange tak for gode svar,

Så i princippet vil jeg bare kunne tage mine Sporttac på i flyveren/toget, skrue helt ned for lyden, og så spare mine 3K på ikke købe disse https://www.hifiklubben.dk/hovedtelefon ... edtelefon/, som jeg havde udset mig? :-)

mvh
Palle

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Høreværn

Indlæg af Kleth » 10. jan 2018, 15:55

Ja, det vil give dig nogen fred i ørene især hvis du ikke tænder dem. Dog har høreværn typisk en højere “clamping-force” dvs hvor meget de trykker på dine ører og hoved.
Kva mine egne erfaringer, så er det svært at finde noget bedre end Bose QC for ro OG komfort.
Jeg har prøvet både Bose QC og Jabra Vega som er “over-Ear”, som jeg selv endte med at købe da de havde en mere tålelig pris til mit behov, men Bose QC (on-Ear) er både lettere, bedre til noise-cancellation og klemmer mindre på mit hoved.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Høreværn

Indlæg af PSindrup » 10. jan 2018, 16:01

nowack skrev:Mange tak for gode svar,

Så i princippet vil jeg bare kunne tage mine Sporttac på i flyveren/toget, skrue helt ned for lyden, og så spare mine 3K på ikke købe disse https://www.hifiklubben.dk/hovedtelefon ... edtelefon/, som jeg havde udset mig? :-)

mvh
Palle
Nej, slet ikke.

Høreværn/telefoner med ANC dæmper alle "maskinlyde" så meget som muligt udefra, men mange af dem er også høretelefoner med fokus på god lydkvalitet.

Sportstac "klipper" alle lyde over et givent niveau, men kan også forstærke lyde under et givent niveau.

Hvis du bare vil have mindst muligt støj så vælg et har helt passive høreværn til et par hundrede kroner elle fem.

Peter

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Høreværn

Indlæg af Marius » 10. jan 2018, 17:09

Til fred og ro under transport, så er der jo også The Ostrich Pillow (virker ikke hvis man styrer et køretøj)
https://eu.ostrichpillow.com/products/o ... w-original
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

nowack
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2017, 10:21
Interesser: At komme noget mere på jagt...
Geografisk sted: Harboøre
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Høreværn

Indlæg af nowack » 10. jan 2018, 17:18

Tak,

Jeg tror min forvirring skyldes, at jeg ikke forstår forskellen på ANC (hvor man dæmper alle monotone lyde med en tilsvarende modfrekvent lyd), og så Sporttac'ens "klipning" af al lyd over et vist niveau. Foregår det sidste elektronisk eller er det - som ReneKJ skrev - blot den fysisk dæmpning fra materialet, som så kan "overrules" af "samtaleanlægget"?

God idé med Strudsen, Marius - sikkert også fin til jagt :-)

mvh
Palle

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Høreværn

Indlæg af Ingsorsi » 10. jan 2018, 17:33

Marius skrev:Til fred og ro under transport, så er der jo også The Ostrich Pillow (virker ikke hvis man styrer et køretøj)
https://eu.ostrichpillow.com/products/o ... w-original
Hvor meget dæmper den?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Høreværn

Indlæg af PSindrup » 10. jan 2018, 18:04

nowack skrev:Tak,

Jeg tror min forvirring skyldes, at jeg ikke forstår forskellen på ANC (hvor man dæmper alle monotone lyde med en tilsvarende modfrekvent lyd), og så Sporttac'ens "klipning" af al lyd over et vist niveau. Foregår det sidste elektronisk eller er det - som ReneKJ skrev - blot den fysisk dæmpning fra materialet, som så kan "overrules" af "samtaleanlægget"?

God idé med Strudsen, Marius - sikkert også fin til jagt :-)

mvh
Palle
ANC = Active Noice Cancellation (bemærk noice=støj) og så sportstac som elektrisk klipper alle lyde over et vist niveau.

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Høreværn

Indlæg af Kleth » 10. jan 2018, 18:06

nowack skrev:Tak,

Jeg tror min forvirring skyldes, at jeg ikke forstår forskellen på ANC (hvor man dæmper alle monotone lyde med en tilsvarende modfrekvent lyd), og så Sporttac'ens "klipning" af al lyd over et vist niveau. Foregår det sidste elektronisk eller er det - som ReneKJ skrev - blot den fysisk dæmpning fra materialet, som så kan "overrules" af "samtaleanlægget"?
Dæmpningen er passiv “samtaleanlægget” lader uskadelige lyde komme igennem på trods af evt forstærkning.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Høreværn

Indlæg af Raptor357 » 10. jan 2018, 19:08

nowack skrev:Tak,

Jeg tror min forvirring skyldes, at jeg ikke forstår forskellen på ANC (hvor man dæmper alle monotone lyde med en tilsvarende modfrekvent lyd), og så Sporttac'ens "klipning" af al lyd over et vist niveau. Foregår det sidste elektronisk eller er det - som ReneKJ skrev - blot den fysisk dæmpning fra materialet, som så kan "overrules" af "samtaleanlægget"?

God idé med Strudsen, Marius - sikkert også fin til jagt :-)

mvh
Palle
Aktiv lyddæmpning er lyd i modfase med samme styrke, INGEN hovedtelefoner kan nærme sig de 170db der skal til for at dæmpe et riffel skud. så derfor benytter man passiv mekanisk dæmpning med skum og kopper på høreværn.
Electroniske høreværn fungere ved at man giver et passivt høreværn et høre apperat på med en mic på ydersiden og en højtaler på indersiden. forstærkeren er så lavet så at højtaleren inde i høreværnet ikke kan sige mere end f.eks. 80db og ved lyde over 80db slukkes højtaleren så kun lyden der kommer gennem skallen kommer med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

nowack
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2017, 10:21
Interesser: At komme noget mere på jagt...
Geografisk sted: Harboøre
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Høreværn

Indlæg af nowack » 10. jan 2018, 20:03

Mange tak,

Nu tror jeg, at jeg er med :-)

mvh
Prins Knud

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Høreværn

Indlæg af Werecat » 12. jan 2018, 19:00

Raptor357 skrev:Electroniske høreværn fungere ved at man giver et passivt høreværn et høre apperat på med en mic på ydersiden og en højtaler på indersiden. forstærkeren er så lavet så at højtaleren inde i høreværnet ikke kan sige mere end f.eks. 80db og ved lyde over 80db slukkes højtaleren så kun lyden der kommer gennem skallen kommer med.
De nyere klipper ikke lyden. Det forstyrrer når alle ord der bliver sagt samtidig med et skud forsvinder. De reducerer skudlyden til 80 db (eller hvor man nu har sat volumen til) men ikke talen. Jeg kan ihvertfald med mine nye msa sordin supreme pro høre hvad min kone siger selvom jeg klapper (hun elsker at deltage i mine fjollede forsøg... :impatient:). Det har diverse aktive høreværn jeg har prøvet ikke tidligere kunne klare.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Indlæg af Refraktorius » 12. jan 2018, 22:24

Jeg tror forskellen der ikke er, at den "fjerner skuddet, men slipper konen igennem”. Men snarere hvor kort tid den “lukker” for lyden.
Et skud varer ikke ret længe, og vi kan fint undvære småbidder af ord. Hjernen er god til at fylde huller ud.

Prøv at fyre et kompressorhorn af mens hun taler, så tror jeg heller ikke du kan høre hvad hun siger.


..... jeg har ikke selv turdet lave det eksperiment. :getout:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Indlæg af Hønsetyv » 13. jan 2018, 04:41

Meget kort!

Aktiv "dæmpning" er at fasevende den omgivne støj 180grader og få stilhed ud af helvede på den måde. Prøv at bytte om på ledningerne i den ene af højttalerne i stereoen og hør hvordan bassen forsvinder helt.
Det virker til dels og ikke bedre end det, da elektronikken skal kunne følge med for at virke, ellers begynder den "støjdæmpende" del at hænge bagud i forhold til den aktive lyd og så bliver det mere en gang rumklang.

Aktive høreværn har en omkapslende del der grundlæggende er en lyddæmper. Typisk ikke bedre end 28-30dB. Et riffelskud er 156-165dB, så de er stadig langt inde i den farlige zone!
I det aktive høreværn er der indbygget en forstærker med mikrofon på ydersiden og højttaler på indersiden. I den elektronik er indbygget en begrænser/limiter som ikke gengiver lyde over 82-84dB uanset hvor høje de er (på ydersiden), men de kan stadig ikke dæmpe de lyde der fysisk kommer fra skydevåben og som langt overskrider den tilladte grænse!

Skal det være (ekstra) godt så i med nogle almindelige ørepropper af ekspanderende skum og så et par aktive udenpå. De kan typisk hæve de lave lyde et pænt stykke og de bliver næsten som at snakke med propperne alene men dæmpningen bliver pludselig 2 gange og åh så dejligt (og langt tættere på de lovbefalede max. i børnehaver på 90dB).

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Indlæg af T-REX » 13. jan 2018, 17:56

Jeg har kigget på Flare Audio ISOLATE® Plugs, men har endnu ikke hoppet ud i dem.
https://www.flareaudio.com/collections/isolate

Er der nogen, der har prøvet dem?

Det specielle ved dem er, at de også dæmper godt, ved lavere frekvenser.
Ex: 29,4-35Dba mellem 63 hz og 1000 hz,
islolate attenuation.png
islolate attenuation.png (58.99 KiB) Vist 8763 gange
https://www.flareaudio.com/pages/flares-pro-faq


Peltor Sporttac, dæmper til sammenligning, kun 11DBa ved 125 hz.
http://solutions.3mdanmark.dk/3MContent ... =ImageFile

Det meste af støjen, fra pistol/riffel, ligger i området 500-2000 hz.
Hvorimod Artilleri, har en hel del støj, helt ned til omkring 100 hz. (Jo større kaliber, jo lavere frekvens)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Indlæg af PSindrup » 13. jan 2018, 19:40

Jeg startede engang en tråd om "bedste aktive høreværn til prisen" og her kom Peltor Sportstac ud som en klar nummer et.

Jeg har brugt dem til både haglgevær, riffel og grovpistol, og de virker fremragende til alle discipliner.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Høreværn: hvad er forskellen på de her to typer elektroniske høreværn?

Indlæg af Bofhenator » 13. jan 2018, 22:30

JRexA skrev:Jeg har kigget på Flare Audio ISOLATE® Plugs, men har endnu ikke hoppet ud i dem.
https://www.flareaudio.com/collections/isolate

Er der nogen, der har prøvet dem?

Det specielle ved dem er, at de også dæmper godt, ved lavere frekvenser.
Ex: 29,4-35Dba mellem 63 hz og 1000 hz,
islolate attenuation.png

https://www.flareaudio.com/pages/flares-pro-faq


Peltor Sporttac, dæmper til sammenligning, kun 11DBa ved 125 hz.
http://solutions.3mdanmark.dk/3MContent ... =ImageFile

Det meste af støjen, fra pistol/riffel, ligger i området 500-2000 hz.
Hvorimod Artilleri, har en hel del støj, helt ned til omkring 100 hz. (Jo større kaliber, jo lavere frekvens)
Jeps, sådan nogle har jeg, de er glimrende. De er ikke banebrydende, men glimrende til prisen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar