Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 5. jun 2017, 00:11

Som lovet i en tidligere tråd så her en kort anmeldelse af den nyerhvervet Steyr

Efter en små 5 ugers venten kom papirerne endelige, og jeg blev den glade ejer af 1 stk Steyr Scout RFR med en A-Tec CMM rimfire dæmper

Først step var jo at montere en kikkert. Havde en Minox ZV3 3-9X40 liggende, og den blev smækket i et par Leupold QRW 1” High ringe, så passer kikkerten lige på riflen og der er et par milimeter ned til picatinney railen.

Som det ses på billederne er kikkerten ikke monteret direkte ude på picatinney railen – jeg synes at kikkerten kom alt for langt ud, så valgte at gøre brug af 1 af de 2 fritliggende baser der fulgte med og som kan monteres på skinnen bag picatinney’en. Så den forreste ring sidder i picatinney’ens første hul og den bagerste i den ”løse” base(som selvfølgelig er fastspændt)

Havde en pakke Hornady 17grain som skulle bruges til indskydning på 100meter. Lyddæmperen blev skruet på og jeg gik i gang. De første 3 skud sad ca 30 cm for lavt og 15 cm til venstre, men efter lidt justering på kikkerten så begyndte skuddene at sidde ganske tæt(var dog ikke nede og måle tætheden, men de sad indenfor er par cm af hinanden). Men pludselig kunne jeg ikke ramme en skid – og efter et par skud så jeg at de slog i jorden et par meter fra skiven. Lyddæmperen var gået løs – men så snart den var strammet til igen, så ramte skuddene skiven fint igen. Men det giver lidt anledning til at tænke på hvilken ”metode” som er den bedste når at dæmperen skal skrues på og sidde fast.

Skydeteknisk er der ikke en finger at sætte på Steyr’en – det er mine evner som afgøre hvor tæt skuddene sidder. Der er jo praktisk talt ingen rekyl så den er jo ganske nem at skyde med. Ville dog ønske at ammo’en prismæssigt var i 22lr lejet :)

Skæftet er godt og fast – jeg kan godt lide bredden i det og det føles solidt at holde ved. Magasinet er i plast og ret "plastikagtig" - men det er dejligt nemt at fylde. I min Marlin 22lr skal patronerne ”moses” ned i metalmagasinet og efter en tur på banen har jeg ofte rifter på tommelfingeren heraf. Det er bestemt ikke tilfældet her. Måske er det bare mig, men jeg kan bedre lide at lade de plast magasiner som jeg har end metalmagasiner. Må være mine sarte kontorfingre som gør udslaget :biggrin:

Som det ses på billederne så bliver løbet noget langt med dæmperen på, men er nu stadig overkommeligt. Og så er der rummet i bagenden, jeg kan ikke rigtigt gøre op med mig selv om det er godt eller skidt at have noget raslende rundt derinde - og har ikke testede det. Forstiller mig ikke jeg skal rende rundt i survival mode efter et zombie apocalypse og have brug for at gemme ting i skæftet :fun:

Ret trækket er anderledes end hvad jeg tidligere har rodet med, og det tog lidt øvelse at få det til at glide perfekt. Primært skyldes det at jeg fik fingrene ind bag ladehåndtaget så var der for lidt plads og fingrene kom i "klemme" – det ser tydeligt på billedet – men lærte hurtigt kun at bruge fingerspidserne og så skubbe fremad med tommefingeren. Genladning kræver lidt fingerkraft og det giver et ”klonk” – skulle jeg regulere/jage så ville jeg nok lade op og slå sikringen til inden jeg begyndte at kigge efter dyrene da lyden sandsynligvis ville gøre dem opmærksomme. Der var en enkelt patron som ”jammede” ud af de 50, men da jeg træk tilbage og førte frem igen gik den glat ind i kammeret.

Sikringen er 2 punkts, og sidder foran aftræksbøjlen. Når den flugter med bøjlen er sikringen af, og når den er trukket tilbage indover bøjlen så er sikringen på. Fungere ganske enkelt, men jeg fortrækker at have sikringen oppe ved kolben til at kunne betjene med tommelfingeren – og skal jeg finde noget at kritisere riflen for udover ”klonk’et” så er det nok dette.

Konklusionen er at jeg er fuldt ud tilfreds med Steyr’en, kikkerten er super til og betjeningen er ganske nem. Dog føles den ikke helt som den "rigtige" Scout da den i salon-versionen mangler bipod benene og det ekstra magasin.(ville have have skudt modellen et par niveauer højere op i coolness). Men er stadig et stykke fremragende kvalitetsværktøj med et cool look og som i min optik er pengene værd. Er lidt som at "nøjes" med den knap så frække søster som så viser sig at være ganske sublim anyway :giggle:
Vedhæftede filer
20170531_204505.jpg
20170604_214532.jpg
20170604_214721.jpg
20170604_214811.jpg
20170604_214818.jpg
20170604_214929.jpg
20170604_214945.jpg
20170604_215043.jpg
20170604_215045.jpg
20170604_215056.jpg
20170604_215258.jpg
20170604_215326.jpg
20170604_215331.jpg
20170604_215356.jpg
20170604_215416.jpg
20170604_215431.jpg
20170604_215447.jpg
20170604_215505.jpg
20170604_215526.jpg
20170604_220702.jpg
Senest rettet af NWF 5. jun 2017, 09:47, rettet i alt 1 gang.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Sixpack » 5. jun 2017, 07:27

Tak for gennemgangen. Tror det er det der får mig tiltet over til at købe en i 22lr :thumbup:

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Badaka » 5. jun 2017, 16:15

Thumbs up!!!

Weapon review er det vi lever for på NVF:-)

Neve
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10. dec 2012, 14:49
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: skjerb

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Neve » 3. aug 2017, 18:13

Har du yderliger fået tjekket præcisonen på den? Da jeg overvejer kraftigt at købe en. Hvor præcis er den på 100m+ hvis du har prøvet dette :)

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 4. aug 2017, 00:08

Neve skrev:Har du yderliger fået tjekket præcisonen på den? Da jeg overvejer kraftigt at købe en. Hvor præcis er den på 100m+ hvis du har prøvet dette :)
Har ikke rigtig fået skudt meget mere... men på 100 m lavede den ganske små grupper.

Tro mig, du bliver ikke skuffet :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Sierra13 » 11. aug 2017, 15:21

Den er altså sød sådan en Scout 17 HMR!

Kan lige se det for mig at have en i 17 HMR, en i 308Win og en i 376 Steyr!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 12. aug 2017, 14:11

Tanken har bestemt også rumstreret i mit hoved :giggle:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Sierra13 » 12. aug 2017, 21:50

NWF skrev:Tanken har bestemt også rumstreret i mit hoved :giggle:
Mangler heldigvis de 2 af yderpunkterne :biggrin:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 17. aug 2017, 00:50

Lidt nyt youtube lir -giver et godt visuel indtryk

https://www.youtube.com/watch?v=RIyuOpE4Ago
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Gun-Slinger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 30. aug 2013, 22:18
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Storkbh.
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Gun-Slinger » 4. jan 2018, 17:51

Her med et ½ år forløbet.Er du så stadig tilfreds med den? Har hørt rygter om problemer med hylsterudtrækkeren på .17hmr. har du oplevet dette?
:smile:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 4. jan 2018, 18:50

Gun-Slinger skrev:Her med et ½ år forløbet.Er du så stadig tilfreds med den? Har hørt rygter om problemer med hylsterudtrækkeren på .17hmr. har du oplevet dette?
Er ovenud tilfreds, og ville gerne have den i 22lr også - har ingen problemer haft med den overhovedet :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Hønsetyv » 4. jan 2018, 20:21

Gid i æblefolk ville lære at vende billederne så resten af verden ikke ser dem på hovedet!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 4. jan 2018, 21:54

Hønsetyv skrev:Gid i æblefolk ville lære at vende billederne så resten af verden ikke ser dem på hovedet!
Er nu taget med en Samsung tlf ;) Og irritere også mig.... men var desværre premisen da indlægget blev lavet
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Sierra13 » 5. jan 2018, 00:09

Der må være en command ala [\Angle=180] Der gør man kan vende billedet når man uploader?? :???:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af 458hunter » 5. jan 2018, 10:19

Hønsetyv skrev:Gid i æblefolk ville lære at vende billederne så resten af verden ikke ser dem på hovedet!
Du kan da bare købe en Iphone og komme over til den mørke side :Agents:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Marius » 5. jan 2018, 10:46

Morten273 skrev:Der må være en command ala [\Angle=180] Der gør man kan vende billedet når man uploader?? :???:
Jeg undersøger om den ny version af forummet understøtter dette.
Det ryger på to-do listen.

Edit: en automatisk orienteringsmekanisme kræver EXIF-data for 'Orientation', hvilket ikke ligger i alle billeder..

Ser om der findes en manuel løsning, som ikke virker afskrækkende på de medlemmer som synes at billedupload er vanskeligt.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 5. jan 2018, 11:40

Chrstn_Olsen skrev:
Hønsetyv skrev:Gid i æblefolk ville lære at vende billederne så resten af verden ikke ser dem på hovedet!
Du kan da bare købe en Iphone og komme over til den mørke side :Agents:
Så ville jeg faktiske hellere have nogle flere våben end bruge penge på en Iphone :biggrin:

Føle mig voldtaget på forhånd når jeg ser priserne på Iphone - er altid et par modeller bagud da jeg ikke vil give mere end max 2.000 for en smartphone
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 14. jan 2018, 12:07

Gun-Slinger skrev:Her med et ½ år forløbet.Er du så stadig tilfreds med den? Har hørt rygter om problemer med hylsterudtrækkeren på .17hmr. har du oplevet dette?
Hej Gun-Slinger

Jeg var hurtig i et tidligere opslag til at sige at alt var godt - men forleden satte en patron sig godt og grundigt fast, og ville bare ikke ud - måtte vippe den ud med en spids kniv. Nu er det dog en engangshændelse så er ikke så bekymret, men bliver alligevel nysgerrig.

Hvor har du hørt rygterne henne... fra mund til mund, eller har du læst det et sted? Hvis "læst" kan du ikke så lige smide links dertil? :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Gun-Slinger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 30. aug 2013, 22:18
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Storkbh.
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Gun-Slinger » 14. jan 2018, 18:32

NWF skrev:
Gun-Slinger skrev:Her med et ½ år forløbet.Er du så stadig tilfreds med den? Har hørt rygter om problemer med hylsterudtrækkeren på .17hmr. har du oplevet dette?
Hej Gun-Slinger

Jeg var hurtig i et tidligere opslag til at sige at alt var godt - men forleden satte en patron sig godt og grundigt fast, og ville bare ikke ud - måtte vippe den ud med en spids kniv. Nu er det dog en engangshændelse så er ikke så bekymret, men bliver alligevel nysgerrig.

Hvor har du hørt rygterne henne... fra mund til mund, eller har du læst det et sted? Hvis "læst" kan du ikke så lige smide links dertil? :)
Det er jeg ked af at høre. :(
Jeg spurgte fordi jeg selv havde kig på en hos Våbensmeden i Hedehusene. Og da sælgeren kommer op fra kælderen siger han "Jeg har lige snakket med X, og vi har valgt at sende dem vi har retur til fabrikken. Da vi har haft nogle klager. Så stod jeg der, og vidste ikke lige hvad så. Derfor spurgte jeg dig.
Overvejede da om jeg skulle vente på hvad der skete videre fra Steyr eller om jeg skulle tage den i .22 som jeg fik at vide, at de ikke havde stødt på problemer med. Eller om jeg skulle kigge på noget andet. Jeg valgte en ISSC SPA i .17 som jeg nu venter på tilladelsen til.
:smile:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af NWF » 14. jan 2018, 20:57

Gun-Slinger skrev:
NWF skrev:
Gun-Slinger skrev:Her med et ½ år forløbet.Er du så stadig tilfreds med den? Har hørt rygter om problemer med hylsterudtrækkeren på .17hmr. har du oplevet dette?
Hej Gun-Slinger

Jeg var hurtig i et tidligere opslag til at sige at alt var godt - men forleden satte en patron sig godt og grundigt fast, og ville bare ikke ud - måtte vippe den ud med en spids kniv. Nu er det dog en engangshændelse så er ikke så bekymret, men bliver alligevel nysgerrig.

Hvor har du hørt rygterne henne... fra mund til mund, eller har du læst det et sted? Hvis "læst" kan du ikke så lige smide links dertil? :)
Det er jeg ked af at høre. :(
Jeg spurgte fordi jeg selv havde kig på en hos Våbensmeden i Hedehusene. Og da sælgeren kommer op fra kælderen siger han "Jeg har lige snakket med X, og vi har valgt at sende dem vi har retur til fabrikken. Da vi har haft nogle klager. Så stod jeg der, og vidste ikke lige hvad så. Derfor spurgte jeg dig.
Overvejede da om jeg skulle vente på hvad der skete videre fra Steyr eller om jeg skulle tage den i .22 som jeg fik at vide, at de ikke havde stødt på problemer med. Eller om jeg skulle kigge på noget andet. Jeg valgte en ISSC SPA i .17 som jeg nu venter på tilladelsen til.
Lækkert med nyt "legetøj" undervejsC :)

Havde de ikke haft problemer med ISSC i 17hmr eller? Er jo ellers samme system Scout'en er bygget op på så kunne frygte at der kunne være nogle af de samme problemer.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Gun-Slinger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 30. aug 2013, 22:18
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Storkbh.
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af Gun-Slinger » 14. jan 2018, 21:03

NWF skrev:
Gun-Slinger skrev:
NWF skrev:
Gun-Slinger skrev:Her med et ½ år forløbet.Er du så stadig tilfreds med den? Har hørt rygter om problemer med hylsterudtrækkeren på .17hmr. har du oplevet dette?
Hej Gun-Slinger

Jeg var hurtig i et tidligere opslag til at sige at alt var godt - men forleden satte en patron sig godt og grundigt fast, og ville bare ikke ud - måtte vippe den ud med en spids kniv. Nu er det dog en engangshændelse så er ikke så bekymret, men bliver alligevel nysgerrig.

Hvor har du hørt rygterne henne... fra mund til mund, eller har du læst det et sted? Hvis "læst" kan du ikke så lige smide links dertil? :)
Det er jeg ked af at høre. :(
Jeg spurgte fordi jeg selv havde kig på en hos Våbensmeden i Hedehusene. Og da sælgeren kommer op fra kælderen siger han "Jeg har lige snakket med X, og vi har valgt at sende dem vi har retur til fabrikken. Da vi har haft nogle klager. Så stod jeg der, og vidste ikke lige hvad så. Derfor spurgte jeg dig.
Overvejede da om jeg skulle vente på hvad der skete videre fra Steyr eller om jeg skulle tage den i .22 som jeg fik at vide, at de ikke havde stødt på problemer med. Eller om jeg skulle kigge på noget andet. Jeg valgte en ISSC SPA i .17 som jeg nu venter på tilladelsen til.
Lækkert med nyt "legetøj" undervejsC :)

Havde de ikke haft problemer med ISSC i 17hmr eller? Er jo ellers samme system Scout'en er bygget op på så kunne frygte at der kunne være nogle af de samme problemer.
Ja det er :smile: Ventetiden er bare ulidelig. Især når jeg har ventet siden primo Juni på en Sig 716 :wall:

Men nej ISSC har de ikke oplevet problemer med. Endnu! :smile:

Skal nok prøve at lave en review på den når den kommer i hus. Så må jeg en tur på Kalvebod med den :rock:
:smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Steyr Scout .17HMR - anmeldelse.

Indlæg af C-X » 13. okt 2019, 18:51

Laver lige en :zombie:

Hvad er der sket med disse rifler? Det virker som om, at de er helt væk fra Steyrs hjemmeside, som om de aldrig har eksisteret. Var de virkelig så ringe?

Har man i DK modtaget dem med back up iron sights, kuffer, kniv mm.?

Hvad er den forventelige præcision, med kvalitetsammunition, med en .22LR?

(ISSC giver mig ikke kriller, så den lader vi lige som om ikke eksisterer)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar