Er det tilladt at importere våben fra USA? Hvilke tilladelser kræver det?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Er det tilladt at importere våben fra USA? Hvilke tilladelser kræver det?

Indlæg af 10-22 » 22. dec 2017, 13:35

Oscar123 skrev:Der er ikke tale om omgåelse eller misbrug af loven – men om lovlig udnyttelse af den, hvilket på ingen måde er forkert..!!

Trådstarter er brændt varm på en speciel riffel, hvilket er hans gode ret. Det vil uden tvivl være meget bøvlet – og dyrt – for ham at realisere sin drøm. Men det gør hverken drømmen forkert eller ulovlig…!!

Vi har haft denne diskussion flere gange tidligere om at ”nogen” – også her på NVF – gør sig til dommere over andres ønsker og behov. Dette er helt uacceptabelt. :thumbdown:

Personligt har jeg også en fin halvauto som jeg i ro og mag kan gøre mig fortrolig med (og blive marksman på) således at jeg har muligheden for at acceptere en invitation til jagt i udlandet – eller bestille en selv til f.eks. Zimbabwe, Montana, you name it. Nogen vil kunne hævde at jeg lige så godt kunne ”nøjes” med en repeter – men det ønsker jeg ikke. Skyderen skal heller ikke skamferes (= plomperes) til maks to skud så den kan bruges i Danmark, idet jeg ønsker at være klar til ”The Big Adventure”. Om dette så nogensinde indtræffer er faktisk kun op til mig selv – men jeg ønsker at være klar til det…!

Så, til trådstarter. Hold fast i din drøm selvom det er rigtig vanskeligt og du vil møde virkelig mange og svære forhindringer undervejs – inklusiv modstand fra ”egne rækker”. Måske er drømmen urealistisk – måske er den ikke..? Men hold fast i den. :thumbup:

:razz:
Oscar123
Ikke enig, du skriver under på at de oplysninger du angiver er sande og efter din bedste viden.
Hvis du gør det modsatte hvordan kan det være lovligt ?
Jeg dømmer ingen men for mig er det meget sort/hvid, enten er det ok at tale usandt eller også er det ikke.
Ved udmærket godt at den danske våbenlov ikke lige frem befordre, at man skal være alt for meget (bedst viden) når man sætter sine krydser :)
10-22

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Er det tilladt at importere våben fra USA? Hvilke tilladelser kræver det?

Indlæg af 10-22 » 22. dec 2017, 13:44

ReneKJ skrev:
10-22 skrev:
ReneKJ skrev:Det er som altid noget rod at lovgive ud fra hensigt.

Obelix er interesseret i vildsvinejagt og køber en egnet halvautomatisk som han træner med så han mestre den.
Desværre forhindre tid og økonomi at han nogensinde kommer afsted.

Tackleberry er interesseret i våben og får en halvautomatisk på jagttegn, uden at have til hensigt nogensinde at jage med den.
Fem år senere får han et tilbud om at komme på vildsvinejagt med nogle venner og ender med at tage af sted.

Hvem af de to har misbrugt loven?
Jamen det giver da sig selv, når du udfylder en ansøgning om et våben, så skal du skriver hvad du skal bruge dit våben til.
Og når du så trykker send på din ansøgningen, og hvis det er en halvauto så bliver den sorteret fra og ender i en særlig gruppe (på Sjælland hedder den team 3) som kun sidder med ansøgninger om halvauto.
Du vil så bliver bedt om an indsende en skriftlig begrundelse på hvorfor du lige netop skal have det våben.
Du kan også risikere at blive ringet op for at få en personlig samtale.

Det nye er vel bare at de er begyndet at kræve at du nøje skal angiv.
Hvilken jagt form i udlandet hvor lige netop dit våben kan anvendes.
Og de kontrollere det faktisk også.

Jeg synes bare at det ville være meget bedre hvis alt den tid, som nogle folk bruge på det.
I stedet ville være bedre blev brugt på at melde sig ind i en skytteforening som DSF, de kæmper rent faktisk kæmper for at få lov til at kunne lave en SKV på en halvauto.
Jo flere der er medlem der jo stærkere står de.

For en ting er helt sikket at få en ikke plomberet halvauto større end 0.22 på alm våbentilladelse.
Den mulighed er så godt som død nu, og om ikke så mange år så er den helt sikkert død.
Og det store spørgsmål er så om der overhovedet, er mulighed at få fornyet sin tillades når den engang udløber.
Det er en interessant forklaring, men jeg kan ikke rigtigt se hvordan den relatere til mit spørgsmål om "misbrug"?

Og mig bekendt er halvauto sagen endnu mere død i SKV regi. Ønsket om at få dem til IPSC blev vist afvist ret kontant af staten

En våben tillades gives ikke ved begrundelse at man synes de er "interessante"
Jo men så hedder de en samlertillades, og jeg tvivler på at du får en AR 15 på sådan en :)


Det er muligt at SKV halvauto rifler er død lige, men for 10 år siden så så det også sort ud for alt over 9 mm.
Men alligevel så lykkes det.
Hvilket jo må betegnelse som en stor sejer til det frivillige arbejde mange folk har lagt idet.
En ting er i hvert fald sikkert det er ikke JM som er kommet, og sagt at nu synes de det vil være en fremragende ide at tillade kaliber over 9 mm.
Og det samme må vel gøre sig gælden ved halvauto, hvis der ikke arbejdes for det så sker der helt sikkert ingen ting.
Senest rettet af 10-22 22. dec 2017, 13:52, rettet i alt 1 gang.
10-22

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Er det tilladt at importere våben fra USA? Hvilke tilladelser kræver det?

Indlæg af Flugteren » 22. dec 2017, 13:46

10-22 skrev:
ReneKJ skrev:Det er som altid noget rod at lovgive ud fra hensigt.

Obelix er interesseret i vildsvinejagt og køber en egnet halvautomatisk som han træner med så han mestre den.
Desværre forhindre tid og økonomi at han nogensinde kommer afsted.

Tackleberry er interesseret i våben og får en halvautomatisk på jagttegn, uden at have til hensigt nogensinde at jage med den.
Fem år senere får han et tilbud om at komme på vildsvinejagt med nogle venner og ender med at tage af sted.

Hvem af de to har misbrugt loven?
Jamen det giver da sig selv, når du udfylder en ansøgning om et våben, så skal du skriver hvad du skal bruge dit våben til.

Du angiver, hvilken begrundelse du har for ansøgningen. Der er intet lovkrav om, at du ikke må træne i 10 år med våbnet, inden du tager på den første jagt.

Og når du så trykker send på din ansøgningen, og hvis det er en halvauto så bliver den sorteret fra og ender i en særlig gruppe (på Sjælland hedder den team 3) som kun sidder med ansøgninger om halvauto.
Du vil så bliver bedt om an indsende en skriftlig begrundelse på hvorfor du lige netop skal have det våben.

Der gengiver du din begrundelse ved ansøgningen, det er rimeligt simpelt.
Du kan også risikere at blive ringet op for at få en personlig samtale.

Hvor du så også redegører for årsagen til ansøgningen.

Det nye er vel bare at de er begyndet at kræve at du nøje skal angiv.
Hvilken jagt form i udlandet hvor lige netop dit våben kan anvendes.
Og de kontrollere det faktisk også.

Derfor tjekker du selvfølgelig, at våbnet kan anvendes til din ønskede jagtform. Derudover er der heller intet, der forhindrer at bruge våbnet i Danmark, såfremt det overholder bekendtgørelsen for halvauto i DK.

Jeg synes bare at det ville være meget bedre hvis alt den tid, som nogle folk bruge på det.
I stedet ville være bedre blev brugt på at melde sig ind i en skytteforening som DSF, de kæmper rent faktisk kæmper for at få lov til at kunne lave en SKV på en halvauto.
Jo flere der er medlem der jo stærkere står de.

Jojo, men så må man jo ikke tage på jagt med våbnet. Man må heller ikke skyde på privat grund. Man er tvunget til at være medlem af en forening (det gider jeg ikke, jeg bryder mig ikke om foreningsliv).

For en ting er helt sikket at få en ikke plomberet halvauto større end 0.22 på alm våbentilladelse.
Den mulighed er så godt som død nu, og om ikke så mange år så er den helt sikkert død.

Der er ellers flere, der for nylig har berettet om tilladelser til AR-10/.308 W våben.
Og det store spørgsmål er så om der overhovedet, er mulighed at få fornyet sin tillades når den engang udløber.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Er det tilladt at importere våben fra USA? Hvilke tilladelser kræver det?

Indlæg af Oscar123 » 22. dec 2017, 17:49

10-22 skrev:Ikke enig, du skriver under på at de oplysninger du angiver er sande og efter din bedste viden.
Hvis du gør det modsatte hvordan kan det være lovligt ?
Min egen halvauto tilladelse har nogle år på bagen og jeg skulle ikke afgive nogen oplysninger eller ”skrive under" på nogen hensigter i forbindelse med ansøgningen.

Men selv hvis jeg havde skullet – som jeg kan forstå at man skal i dag – så ville svaret være det samme: ”Ansøgning om tilladelse begrundes i ønsket om mulighed for jagt i udlandet.”

Der vil intet ulovligt eller forkert være i at fremsætte dette udsagn, idet hensigten om jagt i udlandet jo er helt reel. Om - og hvornår - det så kommer til at ske må tiden vise.

Skulle man i stedet følge dit tankesæt er der en række konkrete forhold, der skal inddrages. Der må nødvendigvis være en tidsfrist med i billedet. Dvs. at man kun kan få tilladelsen såfremt man kan dokumentere en konkret planlagt jagtrejse. Dette må nødvendigvis ske i meget god tid (6 - 9 måneder..?), idet det som bekendt tager tid at blive 100 % fortrolig med et nyt våben og lære at mestre det – samt ramme med det. Og, hvad sker der så, hvis man f.eks. grundet sygdom bliver nødt til at aflyse rejsen..? Bliver våbentilladelsen så inddraget..? Og, hvad sker der bagefter..? Hvor lang en ”stand still” periode uden jagt må der max være tale om før man skal på en ny jagtrejse for at opretholde sin tilladelse…?

Sådanne krav er naturligvis helt urimelige samt i øvrigt helt umulige at håndhæve. Det mest fornuftige vil derfor være, at beholde de regler, der har fungeret fint indtil nu (før seneste stramning) og lade det være op til jægerne at dygtiggøre sig med deres våben med henblik på at være klar til at anvende dem til rette formål.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Er det tilladt at importere våben fra USA? Hvilke tilladelser kræver det?

Indlæg af 10-22 » 22. dec 2017, 20:01

Oscar123 skrev:
10-22 skrev:Ikke enig, du skriver under på at de oplysninger du angiver er sande og efter din bedste viden.
Hvis du gør det modsatte hvordan kan det være lovligt ?
Min egen halvauto tilladelse har nogle år på bagen og jeg skulle ikke afgive nogen oplysninger eller ”skrive under" på nogen hensigter i forbindelse med ansøgningen.

Men selv hvis jeg havde skullet – som jeg kan forstå at man skal i dag – så ville svaret være det samme: ”Ansøgning om tilladelse begrundes i ønsket om mulighed for jagt i udlandet.”

Der vil intet ulovligt eller forkert være i at fremsætte dette udsagn, idet hensigten om jagt i udlandet jo er helt reel. Om - og hvornår - det så kommer til at ske må tiden vise.

Skulle man i stedet følge dit tankesæt er der en række konkrete forhold, der skal inddrages. Der må nødvendigvis være en tidsfrist med i billedet. Dvs. at man kun kan få tilladelsen såfremt man kan dokumentere en konkret planlagt jagtrejse. Dette må nødvendigvis ske i meget god tid (6 - 9 måneder..?), idet det som bekendt tager tid at blive 100 % fortrolig med et nyt våben og lære at mestre det – samt ramme med det. Og, hvad sker der så, hvis man f.eks. grundet sygdom bliver nødt til at aflyse rejsen..? Bliver våbentilladelsen så inddraget..? Og, hvad sker der bagefter..? Hvor lang en ”stand still” periode uden jagt må der max være tale om før man skal på en ny jagtrejse for at opretholde sin tilladelse…?

Sådanne krav er naturligvis helt urimelige samt i øvrigt helt umulige at håndhæve. Det mest fornuftige vil derfor være, at beholde de regler, der har fungeret fint indtil nu (før seneste stramning) og lade det være op til jægerne at dygtiggøre sig med deres våben med henblik på at være klar til at anvende dem til rette formål.

:razz:
Oscar123
Jeg snakker ikke om hvordan tingene var engang, men hvordan det er i dag.
I dag skal du give supplere oplysninger, som du underskriver.
Hvis din hensigt er jagt i udlandet så fin fin go for det, så selvfølgelig skal du skrive dette.
Og så skal du vel nok få din tillades fornyet, hvis din kaliber ellers kan bruges til den jagtform du har angivet i det pågældende landet.

Hvis du synes reglerne er urimelige, så synes jeg du skal se om du ikke kan få DJ til at kæmpe din sag.
10-22

Besvar