Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Kenned » 6. dec 2017, 22:51

Dette kunne lyde som et af Refraktorious' utallige projekter med voldsomme titler :blink: , men dette er faktisk intet mindre end en dødsmaskine!

Forhistorien er, at en god ven opdrætter dværgpindsvin, og (heldigvis sjældent) har behov for at aflive et af dem pga sygdom eller lignende. Opgaven har et par gange været løst af en jæger der bor i nærheden, men dette er ikke længere en mulighed, og da der sidste gang skulle 4 injektioner til hos dyrlægen(eller der måtte i hvert fald stikkes 4 gange - måske var det kun 2 injektioner) for at aflive dyret, blev jeg spurgt om en løsning fremadrettet, som plagede dyrene mindre.

Jeg læste op på det, og da æter og kloroform ikke længere er en reel mulighed at anskaffe, valgte jeg at lave en CO2 'dødsmaskine'. Disse bliver bl.a. også brugt til aflivning af mink i store mængder, og kan bruges på grise op til i hvert fald 8kg.

Teorien bag CO2 aflivning er forholdsvis enkel, og anbefalingerne jeg har fundet består i at man placerer dyret i et kammer af passende størrelse, og derefter langsomt fylder kammeret med CO2 med 10-30% af kammerets volumen pr minut. Kammeret må IKKE for-fyldes med CO2 inden dyret kommes derned. Denne (relativt langsomme) metode medfører en aflivning som dyret måske ikke engang opdager selv, hvor det vil medføre smerter hvis man udsætter dyrene for en for stor mængde CO2 hurtigt.

Jeg ville gerne have lavet en lille elegant løsning med 25 grams engangs CO2 flasker, men regulatorer mv. er tilgængelige i meget begrænset omfang til disse, så jeg droppede den minimalistiske model, og gik tilbage til den model jeg først havde haft i tankerne, og som benytter en Sodastream CO2 flaske. Tak for tålmodigheden med alle mine CO2 spørgsmål :biggrin:

Konstruktionen er ret simpel, og består af et færdigt kit til akvariebrug med regulator(med magnetventil - dette er vigtigt, forklaring følger), slangekobling, nåleventil, sodastream adapter, og selve sodastream flasken. Derudover skal blot bruges noget 4/6mm slange og så beholderen dyret skal være i.

Jeg valgte en 5-liters beholder, og derfor skal der lukkes 0,5-1,5l Co2 ud pr minut. Og hvordan finder man så ud af hvornår man når det tal? Jeg fyldte en frysepose med 1l vand, og strammede den sammen der hvor vandet gik til. Så mærkede jeg op på posen, og hældte vandet ud igen.
Jeg åbnede nu nåleventilen på regulatoren 'lidt', proppede slangen ned i posen, og klemte om posen dér hvor min markering fra vandet var (husk at trykke alt luft ud af posen først). Så tændte jeg for magnetventilen, og startede 1 minuts nedtælling. Efter 4-5 forsøg havde jeg fundet den rigtige indstilling, og jeg satte tape om nåleventilen. Det eneste man skal gøre når dødsmaskinen skal i brug er derfor at tænde for magnetventilen, og vente nogle minutter til dyret med sikkerhed er dødt.

EDIT: Husk at sætte låg på beholderen, og at der skal være hul i låget, så luften kan komme ud. CO2 er tungere en atmosfærisk luft, så derfor presses luften ud, og CO2 lægger sig på bunden.

Herunder ses projektet - den eneste der mangler er nogle advarselslabels. Jeg vil sætte én på 220V stikket, og én på beholderen. Man skal gøres opmærksom på at der kommer CO2 ud så snart stikket sættes i.

Hilsen Kenneth
Vedhæftede filer
dm1.jpg
dm2.jpg
dm3.jpg
Senest rettet af Kenned 8. dec 2017, 08:08, rettet i alt 2 gange.
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 4. feb 2006, 20:47
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 29 times
Been thanked: 2 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af Voere308 » 6. dec 2017, 23:36

virker den kun i december :biggrin:
citat:Husk at sætte låg på beholderen, og at der skal være jul i låget, så luften kan komme ud. CO2 er tungere en atmosfærisk luft, så derfor presses luften ud, og CO2 lægger sig på bunden.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af 458hunter » 7. dec 2017, 07:38

Er det ikke unødigt besværligt/kompliseret med el-delen?

Da jeg arbejdede på en minkfarm som knægt skruede man bare på en manuel ventil.

Tænker også stadig at et skud er hurtigere og en del nemmere.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af Kenned » 7. dec 2017, 08:19

Voere308 skrev:virker den kun i december :biggrin:
citat:Husk at sætte låg på beholderen, og at der skal være jul i låget, så luften kan komme ud. CO2 er tungere en atmosfærisk luft, så derfor presses luften ud, og CO2 lægger sig på bunden.
Den fejl kender jeg intet til :biggrin: (rettet, og tak).

@ Chrstn_Olsen:

Angående det med ventilen, så er det for at gøre det nemt for brugeren. Stikket skal bare i, så kommer den korrekte dosis ud. Det er sikkert helt fint bare at åbne ventilen hvis det er en stor beholder, men hvis man ikke vil ud i overtrædelser af dyreværnsloven, så er det vigtigt at holde en ret lav dosis i en så lille beholder som denne. Derudover så var magnetventilen "med i prisen", og kittet kan ikke købes uden.

Et skud er helt sikkert nemmere - og som beskrevet så har en jæger i nærheden tidligere klaret den del, men den mulighed har min ven ikke længere (og jeg bor for langt væk).

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af HR » 7. dec 2017, 09:25

Hvor har du købt ventil og adapter?
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af Kenned » 7. dec 2017, 09:43

HR skrev:Hvor har du købt ventil og adapter?
/HR
Jeg købte kittet inkl flaske her: https://www.sr-trade.dk/produkt/30228-1/

Hilsen Kennetth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af Refraktorius » 7. dec 2017, 17:18

Du burde tilføje "Dværgpindsvinedræbinator" til overskriften (eller noget andet der gør det lidt tydeligere, hvad det lige er det går ud på.

Jeg skal lige lure ventilens funktion: Den lukker bare op, når du sætter strøm til den? Der er ikke nogen dosering af samlet mængde, udover at du har sat flowet, og så den tid der er tændt?



(Og så fik dit indlæg mig til at slå "dværgpindsvin" op. Interessant læsning)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dødsmaskinen!

Indlæg af Kenned » 8. dec 2017, 08:23

Det med titlen har du nok ret i. Det er ændret nu :smile:

Ja, ventilen er en magnetventil, og akvariefolket bruger den fordi de så med et tænd-sluk ur kan styre hvornår de sender CO2 ud i vandet. De bruger én boble med flere sekunders interval i et almindeligt akvarie. Det er planterne angiveligt vældigt glade for :smile:

En anden årsag er åbenbart at en almindelig ventil ikke er helt tæt? I hvert fald var der én der påstod at hvis man brugte sin CO2 langsomt, så ville man bruge op til 2/3 af indholdet på "uønsket udslip" uden en magnetventil. Om dette er korrekt skal jeg ikke kunne sige.

Tiden der er tændt skal styres manuelt. Dette gøres ved at observere dyret, som skal have været uden vejrtrækning i mindst 1 minut inden man slukker for C02en.

Jeg har vedhæftet den PDF (i JPG format) som jeg har baseret mine tal på. Udregningen på side 4 virker desværre ikke når det ikke længere er en PDF, så her er linket til PDFen: https://oacu.oir.nih.gov/sites/default/ ... -25-17.pdf

Hilsen Kenneth
Vedhæftede filer
b5-2017_rodent_euthanasia-adult_final_1-25-17_Page1.jpg
b5-2017_rodent_euthanasia-adult_final_1-25-17_Page2.jpg
b5-2017_rodent_euthanasia-adult_final_1-25-17_Page3.jpg
b5-2017_rodent_euthanasia-adult_final_1-25-17_Page4.jpg
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af PSindrup » 8. dec 2017, 10:25

Hvorfor al den "intelligens", el og styring af CO2 mængde?

Hvorfor ikke bare en manuel ventil, og så lukke helt op med det samme, så dødskammeret hurtigst muligt bliver tømt for ilt (fortrængt af CO2)?

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Kenned » 8. dec 2017, 10:43

PSindrup skrev:Hvorfor al den "intelligens", el og styring af CO2 mængde?

Hvorfor ikke bare en manuel ventil, og så lukke helt op med det samme, så dødskammeret hurtigst muligt bliver tømt for ilt (fortrængt af CO2)?

Peter
Fordi det ville udsætte dyret for unødvendig lidelse og derfor nok også ville være i strid med dyreværnsloven. Hvis man fylder kammeret hurtigt, så dannes der (sandsynligvis) kulsyre i næsen og svælget, hvilket i forsøg med mennesker er ret ubehageligt. Samtidig opstår der kvælningsfornemmelser, og dermed panikreaktioner ved høje koncentrationer.

Maskiner til aflivning af fx mink arbejder også i to tempi, og leverandøren af maskinen beskriver at ved for hurtig CO2 udledning kan der både opstå blødninger, og ødelagt pels pga. panikreaktionerne.

Ovenstående er ikke så meget anderledes end at når man afliver et dyr med indsprøjtning, så giver man først noget beroligende.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Martensit » 8. dec 2017, 18:43

Er der nogen særlig grund til at det er CO2 der bruges, i stedet for f.eks nitrogen eller helium? (Jeg er godt med på at helium stiger til vejrs, men en tæt kasse med hullerne i bunden løser vel denne problematik)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af FrederikF » 8. dec 2017, 20:29

Hvis det skal være simpelt, miljøvenligt og gennemprøvet - ikke mindst i skyttegravene i Flandern så er dette værktøj anvendeligt.
Kan også benyttes til efterfølgende oprydning og reetablering af biotob.
57A05107-46A1-48D4-927D-4DAA55AB48A4.png

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Sort » 8. dec 2017, 23:26

FrederikF skrev:Hvis det skal være simpelt, miljøvenligt og gennemprøvet - ikke mindst i skyttegravene i Flandern så er dette værktøj anvendeligt.
Kan også benyttes til efterfølgende oprydning og reetablering af biotob.
57A05107-46A1-48D4-927D-4DAA55AB48A4.png
Det er nøjagtigt sådan jeg løser problemet med trafikforhindrende hippier.

men realistisk set er det måske ikke helt sådan man siger farvel til et kæledyr.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Lassescout » 9. dec 2017, 13:12

På minkfarmene er man mig bekendt gået lidt væk fra CO2 aflivning igen. Det er lidt smådyrt og besværligt. Istedet kan man bruge filtreret og afkølet udstødningsgas der dræber hurtigt og skånsomt med kulilte (CO), fra en forbrændingsmotor.

Man må kunne gå samme vej med dværgpindsvindræbeienatoren og dermed have den perfekte undskyldning for at anskaffe sig en stjernemotor til modelfly. Sådan en har jeg altid haft lyst til at eje. Man må nok lige undersøge hvilket brændstof der giver mest CO, men det skulle da være til at finde ud af.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Refraktorius » 9. dec 2017, 14:38

CO-mængden er formodentligt mere et produkt af hvor fed en blanding motoren bliver fodret med, end det er brændstoftypen.

Til en brug som denne, tror jeg CO2 på flaske er det nemmeste og mest økonomiske (og det mindst farlige).

CO på flaske var selvfølgelig også en mulighed, men det er nok ikke lige noget man får lov til at købe som "almindelig forbruger".

På arbejde har vi flere gange haft sådan en "komprimeret død på flaske" stående.
Så spøger man ikke med, om der skal en CO-alarm op eller ikke!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af C-X » 9. dec 2017, 16:07

Hvis vedkommende der skal aflive, ikke er uddannet hertil, så mener jeg, at denne konstruktion er ganske udmærket.

Jeg har aflivet en hel del kæledyr, for andre mennesker, gennem tiden og har den dybeste forståelse for, at de af den ene eller anden grund gerne ønsker det så udramatisk som muligt, eller udført af andre mennesker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Lassescout » 9. dec 2017, 16:16

Jeg valgte en 5-liters beholder, og derfor skal der lukkes 0,5-1,5l Co2 ud pr minut. Og hvordan finder man så ud af hvornår man når det tal? Jeg fyldte en frysepose med 1l vand, og strammede den sammen der hvor vandet gik til. Så mærkede jeg op på posen, og hældte vandet ud igen.
Jeg åbnede nu nåleventilen på regulatoren 'lidt', proppede slangen ned i posen, og klemte om posen dér hvor min markering fra vandet var (husk at trykke alt luft ud af posen først). Så tændte jeg for magnetventilen, og startede 1 minuts nedtælling. Efter 4-5 forsøg havde jeg fundet den rigtige indstilling, og jeg satte tape om nåleventilen. Det eneste man skal gøre når dødsmaskinen skal i brug er derfor at tænde for magnetventilen, og vente nogle minutter til dyret med sikkerhed er dødt.
Du kan tjekke om du får det rigtige flow ved at tænde for CO2´en i 2,5 minut. Det skulle sådan ca. fylde beholderen halvt op med CO2. så skal du på tyvetogt blandt børnenes legetøj og finde deres sæbebobleienator. Når du nu blæser sæbebobler ned i beholderen, vil de bounce på overfladen af CO2, fordi de mest er fyldt med luft, så de kan ikke synke længere ned i beholderen, end dertil hvor luften bliver til CO2. Det er ikke særligt præcist, men det giver en fornemmelse af om du ligger i det rigtige område.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Refraktorius » 9. dec 2017, 21:03

Alternativet er den klassiske fysikmetode:

Et måleglas eller flaske fyldt med vand, sat omvendt i et kar med vand, og så boble gassen op i flasken.
CO2 er opløseligt i vand, så målingen vil give et lidt for lavt resultat, men rigeligt præcist til formålet.

Billede
Billedkilde: https://courses.lumenlearning.com/bound ... -pressure/
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af PSindrup » 10. dec 2017, 09:27

C-X skrev:Hvis vedkommende der skal aflive, ikke er uddannet hertil, så mener jeg, at denne konstruktion er ganske udmærket.

Jeg har aflivet en hel del kæledyr, for andre mennesker, gennem tiden og har den dybeste forståelse for, at de af den ene eller anden grund gerne ønsker det så udramatisk som muligt, eller udført af andre mennesker.
Hvordan har du gjort det?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af C-X » 10. dec 2017, 13:09

Alt mellem kølle, kniv og gevær, afstemt efter hvilke arter der var tale om.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Kenned » 11. dec 2017, 08:24

Martensit skrev:Er der nogen særlig grund til at det er CO2 der bruges, i stedet for f.eks nitrogen eller helium? (Jeg er godt med på at helium stiger til vejrs, men en tæt kasse med hullerne i bunden løser vel denne problematik)
Der er flere grunde til valget af CO2:
  • CO ville være bedre rent effektmæssigt, men til gengæld er det også langt farligere for brugeren, fx ved utilsigtet udslip. CO udryddede en hel familie i et sommerhus for nogle år siden. Samtidig er CO også en smule mindre tilgængeligt end CO2.
  • Helium kunne have været brugt, men igen er tilgængeligheden bedre på CO2, og det er dejligt rent designmæssigt at man ikke skal tænke på udslip, da den tunge C02 meget belejligt selv lægger sig til rette på bunden af beholderen.
  • Jeg havde fra starten af tænkt mig at bruge 25grams engangs CO2 flasker, men besværligheden i designet gjorde at jeg droppede idéen. Jeg kunne ellers godt lide tanken om at man bare brugte en hel flaske, og så havde en ny liggende til næste gang. Nu vil brugeren skulle holde øje med hvor meget CO2 der er tilbage i flasken(og så skal flasken afmonteres og vejes).
  • Jeg bruger ikke afkølet udstødningsgas, da jeg ikke lige har en lille forbrændingsmotor stående. Det ville nok heller ikke være en billig løsning. Samtidig er økonomien i den enkelte aflivning ligegyldig, da det er meget få der er tale om. Jeg forstår godt at minkavlerne tænker kreative tanker, da det er store antal hos dem.
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Kenned » 11. dec 2017, 08:34

Mange tak for de andre forslag til måder at måle CO2 udslippet på. Jeg vidste at der var bedre måder at gøre det på :smile:

Det med posen tror jeg dog er fint nøjagtigt nok, da jeg blot skal ligge mellem 0,5-1,5l/min.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Martensit » 12. dec 2017, 17:32

Kenneth Jensen skrev:
Der er flere grunde til valget af CO2:
  • CO ville være bedre rent effektmæssigt, men til gengæld er det også langt farligere for brugeren, fx ved utilsigtet udslip. CO udryddede en hel familie i et sommerhus for nogle år siden. Samtidig er CO også en smule mindre tilgængeligt end CO2.
  • Helium kunne have været brugt, men igen er tilgængeligheden bedre på CO2, og det er dejligt rent designmæssigt at man ikke skal tænke på udslip, da den tunge C02 meget belejligt selv lægger sig til rette på bunden af beholderen.
Jeg forstår ikke helt hvorfor CO skulle være bedre. Hvis man går ud fra at dyrene skal kvæles, så vil et rum hvor ilten er fortrængt (lavt partialtryk ville Refraktorius nok kalde det) af en anden gas vende diffusionsgradienten så ilten suges ud af blodet og dyrene bliver bevidstløse på et øjeblik. Så er det et spørgsmål om at holde partialtrykket af ilt så lavt, at de ikke vågner igen, inden respiration og hjerte har sat ud. Som jeg ser det ville CO have samme effekt, og bare eliminere behovet for 3 minutter mere i kassen pga. dets enormt kraftige binding til hæmoglobin.
Grunden til jeg tænkte helium er, at det ikke er lokalirriterende, det bruges i Nitrox blandinger til dykning, og så kan man altid puste et par balloner op til en fødselsdag.
Desuden er Helium og Nitrogen oftere (baseret på de cases jeg har læst og hørt om) brugt blandt folk der begår selvmord ved indånding af gas, angiveligt fordi det ikke reagerer med fugt og danner kulsyre, eller giver et øget respiratorisk drive som det ses ved ophobning af CO2 i blodbanen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Raptor357 » 12. dec 2017, 18:26

Martensit skrev:
Kenneth Jensen skrev:
Der er flere grunde til valget af CO2:
  • CO ville være bedre rent effektmæssigt, men til gengæld er det også langt farligere for brugeren, fx ved utilsigtet udslip. CO udryddede en hel familie i et sommerhus for nogle år siden. Samtidig er CO også en smule mindre tilgængeligt end CO2.
  • Helium kunne have været brugt, men igen er tilgængeligheden bedre på CO2, og det er dejligt rent designmæssigt at man ikke skal tænke på udslip, da den tunge C02 meget belejligt selv lægger sig til rette på bunden af beholderen.
Jeg forstår ikke helt hvorfor CO skulle være bedre. Hvis man går ud fra at dyrene skal kvæles, så vil et rum hvor ilten er fortrængt (lavt partialtryk ville Refraktorius nok kalde det) af en anden gas vende diffusionsgradienten så ilten suges ud af blodet og dyrene bliver bevidstløse på et øjeblik. Så er det et spørgsmål om at holde partialtrykket af ilt så lavt, at de ikke vågner igen, inden respiration og hjerte har sat ud. Som jeg ser det ville CO have samme effekt, og bare eliminere behovet for 3 minutter mere i kassen pga. dets enormt kraftige binding til hæmoglobin.
Grunden til jeg tænkte helium er, at det ikke er lokalirriterende, det bruges i Nitrox blandinger til dykning, og så kan man altid puste et par balloner op til en fødselsdag.
Desuden er Helium og Nitrogen oftere (baseret på de cases jeg har læst og hørt om) brugt blandt folk der begår selvmord ved indånding af gas, angiveligt fordi det ikke reagerer med fugt og danner kulsyre, eller giver et øget respiratorisk drive som det ses ved ophobning af CO2 i blodbanen.
Helium er dyrt, brint er billigt og man kan lave det selv ved spaltning af vand.
Desuden har det alle de andre gode egenskaber fra helium, med undtagelse af at det ikke er en ædelgas og dermed kan den reagere. men brint er nu ganske stabilt at arbejde med og man vil kunne give fuld dosis fra start af.
CO er totalt forbudt, det "dræber" blodet, og der skal næsten ingenting til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dødsmaskinen! AKA Dværgpindsvinedræbinator

Indlæg af Refraktorius » 12. dec 2017, 20:58

Jeps.

Det binder 400 gange bedre til hæmoglobin end oxygen gør, så selv en meget lav koncentration er farlig.
(Og dermed ekstremt effektivt til at slå kræ ihjel med)
Sandsynligheden for, at man ville få ram på sig selv er ret stor.
Der har lige været en sag med en gasfyr og et ældre ægtepar, og der var nær røget fire redningsfolk og to betjente med i købet.

CO2 kan man til gengæld stort set sjaske hæmningsløst med, medmindre man gør det i et lille lukket rum eller en kælder. Men der skal en stor mængde til, før det bliver farligt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar