Retriever brugsprøve

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Retriever brugsprøve

Indlæg af MilleN » 27. nov 2017, 20:23

Hej NF :biggrin:

Jeg kom i et øjebliks vanvid til at tilmelde vores gule diva til en brugsprøve nu her i december. :help: Hun er rundet ca 8,5 måned nu. Så vi træner det bedste vi kan og håber at vi får øvelserne liiiiidt mere på plads inden prøven. Vi er stadig noget usikre i et par øvelser.

Men - jeg er helt grøn inden for det her, og har ikke overværet en brugsprøve før - tilmed skal jeg vidst nok endda starte som nr 1 på dagen. :krydsser: :getout:

Må man under prøven snakke med hunden? Sif har lidt behov for at få kommandoer gentaget for at blive i øvelsen - særligt i fvf og lineføring. Men hvad er "reglerne" for det? Indkaldet sidder fint (... herhjemme i hvert fald), skud skulle ikke være et problem og dummyen skal hun nok hente - det er mere et spørgsmål om, om hun smider den :giggle: Så - det bliver spændende...

Sidder der ikke nogen herinde der vil dele alle deres guldkorn med en nybegynder? :biggrin:

Og lige et billede af min pomfrit. Sikkert den eneste labrador i verden der synes at vand er ret opreklameret :fun:
20170920_174024.jpg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af Bofhenator » 27. nov 2017, 20:50

MilleN skrev: Sidder der ikke nogen herinde der vil dele alle deres guldkorn med en nybegynder? :biggrin:

Og lige et billede af min pomfrit. Sikkert den eneste labrador i verden der synes at vand er ret opreklameret :fun: 20170920_174024.jpg
Jeg er overhovedet ikke til nogen hjælp ift dine spørgsmål, men for pokker hun er fin :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af HR » 27. nov 2017, 20:58

Mød op i god tid og sig at det er første gang og at du ikke helt ved hvordan det foregår. Så vil jeg vædde på at de er super hjælpsomme. Jeg lavede den samme hovsatilmelding til en udvidet apporteringsprøve med en unghund i sommers. Var noget nervøs da jeg reelt set ikke anede hvad jeg gik ind til, men fik en rigtig fin dag. Eller prøv et forum hvor udstillingsfolket florerer.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af Bobo » 27. nov 2017, 21:40

Dit spørgsmål kan generaliseres ned til " Hvad gør jeg når jeg står i en situation hvor jeg med rimelighed kan antage at andre er mere erfarne end mig og jeg ikke ønsker at virke som en idiot"

Gør som HR skiver.

Det vil sige du kommer og siger : Jeg ved ikke så meget om hvad det her går ud på og både min hund og jeg har ikke den store erfaring men jeg vil rigtig gerne lære af jer der har erfaring"

Hvis du kan udtrykke det med den rette ydmyghed vil alle rigtige hunde folk give alt hvad de har i sig for at hjælpe dig.

Jeg bruger samme trick på skydebanen og dagligt bruger jeg samme trick i arbejdsituationer - forstå mig ret - det er ikke et trick, men en måde at tilgå nye mennesker og problemer på

P. S. du er heldig med det er en retriever du har da det er nogle af de mest hjælpsomme mennesker du vil møde (og jeg har ikke selv retriever)
Bobo ------ Igen uden billeder

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af MilleN » 28. nov 2017, 15:50

Jeg er overhovedet ikke til nogen hjælp ift dine spørgsmål, men for pokker hun er fin :-)
- Hæhæ. Tak. Hun er en strid banan. :fun: Men hun var så sød og nem da hun var mindre. Hun er rigtig blevet teenager, så jeg er sikker på at vi kommer som en cirkusklovn eller to til prøven. Men så må det være sådan. :rolf:
Eller prøv et forum hvor udstillingsfolket florerer.
- Jeg forsøgte egentlig herinde først, fordi jeg helst vil "undgå" facebook hvor der bestemt findes rigtig meget viden - men facebook er facebook.... Udstillingsfolk ved jeg ikke om er til mere hjælp end "jagtfolk"/"prøvefolk". Alle skal jo igennem brugsprøven for at kvalificere sig til senere prøver. Men jeg tror efterhånden jeg har fået svar på alle mine dumme spørgsmål. Nu er det bare et spørgsmål om at få trænet nok inden prøven.
" Hvad gør jeg når jeg står i en situation hvor jeg med rimelighed kan antage at andre er mere erfarne end mig og jeg ikke ønsker at virke som en idiot"
- Well. Sådan cirka. Jeg kan godt lide at være bedst muligt forberedt. Optimalt ville have været at gå til brugsprøvetræning i retrieverklubben. Der har bare ikke været nogle hold der har kunne passe i min kalender, og de næste hold starter op efter nytår. Så... :neutral:
du er heldig med det er en retriever du har da det er nogle af de mest hjælpsomme mennesker du vil møde
- Både og... Jeg har bestemt også mødt mange retrievermennesker som jeg ikke kommer til at gå til igen med spørgsmål. Men der findes selvfølgelig også mange rigtig søde og rare mennesker.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af HR » 28. nov 2017, 19:03

... nej, det er ikke alle der skal igennem en brugsprøve. Kun alle inden for DKK :getout:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kiel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 18. nov 2014, 18:07
Interesser: Riffeljagt,halgjagt
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Skandrborg
Has thanked: 61 times
Been thanked: 19 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af Kiel » 4. dec 2017, 18:49

Jeg var med min f1 lab Inka til brugsprøve i okt.
Det er min første hund og første prøve så var helt grøn.
Folkene bag var uhyrer hjælpsomme og gennemgik banen og hvad forventninger var.
Jeg brugte små komandoer undervejs, og det var i orden.
20171007_195306.jpg
Vedhæftede filer
Snapchat-905289437.jpg

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af MilleN » 7. dec 2017, 18:45

Kiel skrev:Jeg var med min f1 lab Inka til brugsprøve i okt.
Det er min første hund og første prøve så var helt grøn.
Folkene bag var uhyrer hjælpsomme og gennemgik banen og hvad forventninger var.
Jeg brugte små komandoer undervejs, og det var i orden.
20171007_195306.jpg
Sikke en fin labber :smile:

Lørdag nærmer sig efterhånden hastigt, og når det bliver så tidligt mørkt som det gør pt, og jeg er sent hjemme fra arbejde, så bliver det ikke til den mængde træning som jeg gerne ville. Men måske er det også meget godt. Hun gjorde det godt til vores træning i går. Hvis hun leverer det samme på lørdag, så tror jeg ikke vi dumper. Vi får heller ikke topkarakterer, men det er også ok. Vi tager det som en oplevelse. Hun er jo stadig ung, men hvis vi kan komme igennem vil det da være en god fjer at få i hatten.

Nu må vi se. Min langbenede bavian vinder helt sikkert ikke noget på skuet, men vi kan jo lige så godt deltage når nu vi er der. Det er ret givende at få andres vurdering af hvordan hun udvikler sig. :)

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af MilleN » 10. dec 2017, 09:44

Nåja. Jeg tænker at jeg lige ville give en opdatering på hvordan det så egentlig gik i går. Og lad mig da bare starte med at sige, at det var rent kaos. :fun:

Vi kommer på som den første, og kommer frem til en super rar dommer, som gennemgår banen med mig efter han spurgte om vi havde prøvet sådan noget før. Det havde vi jo ikke rigtig. Så. Vi blev sendt af sted, og den lineføring vi fik lavet var ikke prangende. Vi kom frem til første pind og jeg skulle tage snoren af hunden. Hun blev da også ved min side det første skridt eller 2, og så tænkte hun ellers "FEEEEEDEEEEST! Jeg kan løbe RIGTIG stærkt i cirkler rundt om min moooaar og hun kan ikke nå mig!!!" :wall: Så jeg stopper op, og får efter lidt møje og besvær kaldt hunden til mig, og hjulpet hende i en plads, så vi kan fortsætte. :giggle: Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet, men bavianen var da ikke færdig med at løbe stærkt, så det gentager sig et par gange. Dommeren er super rar og guider mig igennem hvad jeg skal gøre. Vi kommer laaangt om længe frem til sidste pind hvor hun skal sættes af og blive, og lave indkald på 50 meter. Jajajaja. Det kan vi det her! Hunden bliver siddende, venter på mit fløjt, kommer spurtende, render uden om mig og hen til dommeren. :wall: :wall: :wall: KØTER! Apporteringen var til gengæld rigtig fin, og skuddet var også ok.

Så alt i alt havde jeg en hund med lidt meget krudt bagi, og lidt for meget halm i ørerne. Dommeren grinte lidt, og sagde at det jo var en ung hund. Jaja. Og så sagde han gudhjælpemig tillykke :shock: Jeg forstod ingenting, men vi bestod altså brugsprøven. Med 37p ud af 40. Jeg synes nok han har været lige rigeligt flink ved mig, men jeg skal ikke brokke mig. :giggle: Jeg blev trukket et enkelt point i kobling og fri ved fod, samt 2 point i tilbagekaldet.

Så nu er næste springende punkt så bare hvad det næste er vi skal arbejde videre med. Der er sat flueben ved brugsprøven, så nu må vi finde næste mål. Og så må jeg finde et sted vi kan træne lidt fokus omkring andre hunde. For det kniber noget. :neutral:

Skuet var... Ikke prangende. Jeg havde en hoppebold med i ringen og ikke en hund der kunne gå almindeligt. Vi fik en lovende, men en ok brugbar kritik så det er jo fint. Jeg bliver klogere og klogere hver gang jeg kommer af sted til sådan noget, og jeg ved også med mig selv at jeg aaaaaldrig bliver grebet af udstillingsverdenen. Hold nu op altså en hel masse kritiseren af andres hunde, bagtaleri og kritik af dommeren når ens egen hund ikke lige bliver bedst placeret. :puke: Jaja. Det bliver aldrig mig.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af HR » 10. dec 2017, 11:09

:rolf: :rock:
Tilykke med prøven og med et indblik ind i den del af hundeverdnen :argue: Har du trænet sammen med andre eller går du alene de samme steder?
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Retriever brugsprøve

Indlæg af MilleN » 10. dec 2017, 18:23

HR skrev::rolf: :rock:
Tilykke med prøven og med et indblik ind i den del af hundeverdnen :argue: Har du trænet sammen med andre eller går du alene de samme steder?
Tak :) Vi har gjort begge dele. Den seneste tid har dog været træning herhjemme på egen hånd fordi træning i klubregi her i omegnen desværre ikke har kunnet lade sig gøre ifht arbejdstider mv. Så derfor er det jo sådan set også forståeligt at hun reagerer som hun gør. :smile:

Besvar