Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Slowhand » 14. nov 2017, 17:03

Hej, er nogen tid siden jeg sidst har været her på sitet. Men når man skal have noget at vide om nyheder til brug i jagt og outdoor er det her vist lige stedet at spørge. Så er der nogen af jer der har prøvet den Cat phone med termisk cam, er det noget værd og holder de bare nogenlunde hvad de lover? Har tænk at bruge flir funktion ved eftersøgninger.
MVH Slowhand
:DancingBanana:
Senest rettet af Lycon 14. nov 2017, 17:06, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold, ligesom indlægget er flyttet til det korrekte forum.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Tangloppen » 14. nov 2017, 19:14

Tja. 60x80 pixel Lepton core er fint nok, men er koblet sammen med et alm kamera. Uden lys er det termiske billede ikke specielt brugbart...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Refraktorius » 15. nov 2017, 11:12

En kammerat har en.

Han er ingeniør og har stor glæde af den (der er mange ting som skal/skal ikke være varme/kolde i en bygning).

Der er ikke den store opløsning, men jeg er ikke i tvivl om, at et varmt kræ i (køligt) blandet krat ville være meget tydelig.

Til eftersøg skal du typisk ikke kunne identificere ret meget, men skal gerne kunne finde "noget varmt" i et større område... evt i dårligt lys.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ledsmoke
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 442
Tilmeldt: 4. nov 2005, 00:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vonge
Has thanked: 53 times
Been thanked: 21 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Ledsmoke » 15. nov 2017, 14:43

Det termiske virker okay.
Men skal du bruge bluetooth til headset eller andet, så find noget andet.
Det virkede slet ikke godt.
Resten er ligesom på alle de andre kinesiske android mobiler.
Mvh Ledsmoke

Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.

Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Cp-Medic » 15. nov 2017, 15:44

Bare vær opmærksom på at det i dk er ulovligt at anvende thermisk til eftersøg. Det giver god mening at gøre det men bare lige for god ordens skyld

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af LapuaMagnum » 15. nov 2017, 16:38

Er det godt nok ulovligt taget betragtning at alt det foregående er sket efter reglerne??

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Lycon » 15. nov 2017, 16:41

LapuaMagnum skrev:Er det godt nok ulovligt taget betragtning at alt det foregående er sket efter reglerne??

mvh
:???: :help: :what:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af LapuaMagnum » 15. nov 2017, 16:45

Lycon skrev:
LapuaMagnum skrev:Er det godt nok ulovligt taget betragtning at alt det foregående er sket efter reglerne??

mvh
:???: :help: :what:
Lycon, ryst du bare på hovedet, det giver jo absolut ingen mening ikke at bruge det hvis det er til eftersøg. Jeg går udfra at TS er hundefører til selv samme opgave og går ikke ud fra at det er fordi han som alm. jæger vil gå og søge efter sit anskudte dyr.

Er jeg helt fra den her?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Lycon » 15. nov 2017, 17:07

LapuaMagnum skrev:
Lycon skrev:
LapuaMagnum skrev:Er det godt nok ulovligt taget betragtning at alt det foregående er sket efter reglerne??

mvh
:???: :help: :what:
Lycon, ryst du bare på hovedet, det giver jo absolut ingen mening ikke at bruge det hvis det er til eftersøg. Jeg går udfra at TS er hundefører til selv samme opgave og går ikke ud fra at det er fordi han som alm. jæger vil gå og søge efter sit anskudte dyr.

Er jeg helt fra den her?

mvh
Jeg anfægter ikke hvad du skriver, for jeg kan simpelthen ikke forstå sætningen eller konstruktionen af den, derfor mine smileys.
Det er mulig det er mig, men for mig er det helt sort det du skriver.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af LapuaMagnum » 15. nov 2017, 17:19

Lycon skrev:
LapuaMagnum skrev:
Lycon skrev:
LapuaMagnum skrev:Er det godt nok ulovligt taget betragtning at alt det foregående er sket efter reglerne??

mvh
:???: :help: :what:
Lycon, ryst du bare på hovedet, det giver jo absolut ingen mening ikke at bruge det hvis det er til eftersøg. Jeg går udfra at TS er hundefører til selv samme opgave og går ikke ud fra at det er fordi han som alm. jæger vil gå og søge efter sit anskudte dyr.

Er jeg helt fra den her?

mvh
Jeg anfægter ikke hvad du skriver, for jeg kan simpelthen ikke forstå sætningen eller konstruktionen af den, derfor mine smileys.
Det er mulig det er mig, men for mig er det helt sort det du skriver.
:rolf: :rolf:

Perfekt :smile: Det jeg mente var, at jeg ikke kunne forstå hvorfor det skulle være ulovligt for en schweiss hundefører at bruge alle tænkelige hjælpemidler i tilfældet af eftersøg inkl. termisk. Jeg går ud fra at tråd starter er hundefører. Det jeg mente med at alt det foregående var foregået efter reglerne, var at man har overholdt lovgivningen til fulde mht. jagttider, sol op/ned og tilladelse til det medbragte våben, samt jagttegn. :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Langenge » 15. nov 2017, 17:27

Cp-Medic skrev:Bare vær opmærksom på at det i dk er ulovligt at anvende thermisk til eftersøg. Det giver god mening at gøre det men bare lige for god ordens skyld
Hvor står det?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Bofhenator » 15. nov 2017, 18:57

Langenge skrev:
Cp-Medic skrev:Bare vær opmærksom på at det i dk er ulovligt at anvende thermisk til eftersøg. Det giver god mening at gøre det men bare lige for god ordens skyld
Hvor står det?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=184776

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
...
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning...

Jeg vil tro man stadig får et dunk i hovedet selvom man mener man ikke jager, men eftersøger.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Langenge » 15. nov 2017, 19:00

Bofhenator skrev:
Langenge skrev:
Cp-Medic skrev:Bare vær opmærksom på at det i dk er ulovligt at anvende thermisk til eftersøg. Det giver god mening at gøre det men bare lige for god ordens skyld
Hvor står det?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=184776

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
...
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning...

Jeg vil tro man stadig får et dunk i hovedet selvom man mener man ikke jager, men eftersøger.
:thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af LapuaMagnum » 15. nov 2017, 19:01

En schweisshundefører er ikke på jagt når han er blevet tilkaldt til eftersøg, så det burde vel være lovligt at bruge alle tænkelige hjælpemidler, ellers kan man jo ligeså godt bruge ens egen hund selvom den slet ikke er på samme niveau som en uddannet schweiss hund.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Bofhenator » 15. nov 2017, 19:13

LapuaMagnum skrev:En schweisshundefører er ikke på jagt når han er blevet tilkaldt til eftersøg, så det burde vel være lovligt at bruge alle tænkelige hjælpemidler, ellers kan man jo ligeså godt bruge ens egen hund selvom den slet ikke er på samme niveau som en uddannet schweiss hund.

mvh
Jeg kender ikke reglerne for en registreret schweisshundefører, men vi er enige om de burde have mulighed for alle de hjælpemidler de kan få. det er bare ikke altid det samme som det er tilladt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 218
Tilmeldt: 13. aug 2007, 00:07
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Schmidt » 21. nov 2017, 16:32

Jeg har en Cat S60, og som der også er skrevet så er det termiske billedet ikke særlig brugbart til jagt eller anden der er mere end et par meter væk.
Jov vist det kan tage nogle sjove billeder, men det er så det.

Max temp er 150 grader C og minimum har jeg ikke fundet endnu ...

Jeg har brugt det indenfor til at finde vandrør og den slags så det virker fint.
Her et foto af gulvvarmen på det værelse jeg er på pt. Det fremgår tydeligt hvad der er frem og hvad der er retur
flir_20171112T180330.jpg
Gulvarme
flir_20171112T180330.jpg (311.55 KiB) Vist 12303 gange
Her er et, dog en smule rystet, men det er et rådyr på ca 15 m der kom ud foran mig på en vej.
Det er jo ikke rigtig brugbart.
flir_20170928T194751.jpg
Rådyr på 15m
flir_20170928T194751.jpg (198.27 KiB) Vist 12303 gange
Det sidste er af en jordovn, så der har været bål nede i et hul som så er dække til igen. Væggen der er bag er stadigvæk ok varm.
flir_20170603T202949.jpg
Jordovn
flir_20170603T202949.jpg (531.16 KiB) Vist 12303 gange
Det normale kamera er ikke det bedste, det er faktisk pænt skidt hvis der ikke er rigeligt med lys.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Cp-Medic » 22. nov 2017, 07:25

LapuaMagnum skrev:En schweisshundefører er ikke på jagt når han er blevet tilkaldt til eftersøg, så det burde vel være lovligt at bruge alle tænkelige hjælpemidler, ellers kan man jo ligeså godt bruge ens egen hund selvom den slet ikke er på samme niveau som en uddannet schweiss hund.

mvh
Der har lige været en længere artikel om thermisk udstyr hvor der defineres nærmere at det er ulovligt selv ved efterstræbelse af anskudt vildt, kan ikke huske om det var i et cirkulære eller hvad faen men som det stod var der ingen tvivl.
At det så burde være lovligt er noget andet

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af LapuaMagnum » 22. nov 2017, 08:27

Cp-Medic skrev:
LapuaMagnum skrev:En schweisshundefører er ikke på jagt når han er blevet tilkaldt til eftersøg, så det burde vel være lovligt at bruge alle tænkelige hjælpemidler, ellers kan man jo ligeså godt bruge ens egen hund selvom den slet ikke er på samme niveau som en uddannet schweiss hund.

mvh
Der har lige været en længere artikel om thermisk udstyr hvor der defineres nærmere at det er ulovligt selv ved efterstræbelse af anskudt vildt, kan ikke huske om det var i et cirkulære eller hvad faen men som det stod var der ingen tvivl.
At det så burde være lovligt er noget andet
Tak for oplysningen. Nej, det giver jo i den grad ingen mening, det er jo det samme som at sige jægere og dyre elskere ikke vil dyrene det bedste. Jeg er ikke klar over om det er mere effektivt end en hund, men det kunne da i den grad være nyttigt om natten, og nu tænker jeg ikke billige løsninger men udstyr der virker :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Centurion » 22. nov 2017, 09:29

Fra Mit Jagtblad:

"I forbindelse med en nærmere præcisering af hvornår jagten starter og afsluttes, har det daværende Miljøministeriet, Skov & Naturstyrelsen i skrivelse af 2. februar 2006 udlagt jagtretten:
Jagtretten består i retten til at efterstræbe vildtet ved at forfølge, opsøge, nedlægge og efterfølgende sætte sig i besiddelse af vildtet.
Der er således ikke tvivl om jagtlovens intention og at ”jagt” dækker alle handlinger før under og efter jagten. I praksis betyder det, at du ikke må anvende termisk spotter til at lokaliserer vildt, med det formål at efterstræbe det og nedlægge det og at du heller ikke efterfølgende må anvende termisk spotter til at finde nedlagt vildt.".

- men det da fuldkommen idiotisk at besværliggøre eftersøgningen af et anskudt dyr. Endnu et fjollet forbud.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Cat mobil med termisk camera - erfaringer anyone?

Indlæg af Ninjakebab » 24. nov 2017, 11:01

Jeg har haft CAT S60'eren i 1 år, indtil jeg mistede den i Kina... Satans.

Det er den bedste telefon jeg har haft i lang tid. CAT har haft nogle børnesygdomme med deres første smartphones, havde selv deres B15 og efterfølgende den opgraderede B15Q. De var faktisk ikke super gode. Ret standard, skidegodt batteri, men elendigt kamera.

S60 har fantastisk batteri, med lidt optimering kan man presse 3 dage ud af en opladning. Kameraet er også blevet godt. Det er en fantastisk holdbar og lækker telefon, og personligt kan jeg godt lide den føles tung og af kvalitet. Det at den er vandtæt og robust af helvede til, giver altså mere afslappet brug under hårde omstændigheder!
Den vigtige del, FLIR kameraet, er som andre har nævnt lidt begrænset i rækkevidden, og det er sjældent hvornår man virkelig har brug for det. Jeg har haft et par episoder hvor det var rigtig godt, og ikke bare lejetøj/blær:
  • Skulle se om der var ledninger som overophedede i et kæmpe bundt til et LAN-arrangement, det var der, da der var koblet for mange computere på samme fordeler.
  • Knækkede udstødningsrøret i min bil på motorvejen sidste år, skulle se om røret blev for varmt til at kunne bindes op med bomuldsreb - det blev det ikke, 107 grader peakede den på.
En ting man skal være opmærksom på, er at FLIR kameraet godt kan lave "wakelock" på telefonen. Dvs. at selvom du lukker FLIR kameratet igen bliver processen hængende i baggrunden, så man skal genstarte telefonen for at slippe for strømtrækket. Hvis man holder øje med batteriet opdager man det dog hurtigt.

Afhængig af dit arbejde kan den også være ret brugbar. Jeg arbejder f.eks. som ingeniør i et vandkølingsfirma, der er det tit man lige kan bruge det.
Jeg kan ikke svare på hvor brugbart det er i eftersøgning af anskudte dyr. Hvis et rådyr f.eks. har ligget ned i græsset for nyligt vil du uden tvivl kunne se det i et termisk aftryk, hvis du ikke er for langt fra. Rækkevidden kan, igen, være lidt imod dig. 50 meter og derefter begynder det at blive fjollet.

En klar anbefaling på telefonen generelle egenskaber, herfra.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Besvar