Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af HappyNanoq » 15. okt 2017, 01:24

Er do' da helt skæv, hvor har jeg respekt for den gruppe krigsveteraner der lige vælger at gennemføre en tur i østgrønland i den koldeste periode.

Ikke bare en lille tur, men 400km på 30 dage, gående og slæbende på 80kg pulke (personlige trækslæder), kun 3 hunde, i temperaturer ned til (normalt) -40 grader celcius.

Der er folk med PTSD, to med dobbelt benamputation, en med voldsomme nerveskader i ryggen pga vejsidebombe osv... :bowdown: og skuespilleren Lars Brygmann på 60år.


Hvad siger i til sådan en bedrift.?
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af FrederikF » 15. okt 2017, 08:36

Respekt.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af OverSjanten » 15. okt 2017, 10:23

:respekt: Jeg har dog ikke set programmet endnu.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af Zundapp » 16. okt 2017, 07:45

:respekt: Stor respekt! Og nogle seje gutter!
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af OverSjanten » 16. okt 2017, 08:16

OverSjanten skrev::respekt: Jeg har dog ikke set programmet endnu.
Nu har jeg set de første to afsnit, og sidder lidt med en måbende fornemmelse over, hvad fanden en 60 årig Københavnsk skuespiller, tilsyneladende helt uden forbindelse til Grønland, Veteraner, Forsvar eller Friluftsliv,- laver i Grønland med den flok???

Og så har de andre forberedt sig i to år med alskens øvelser, træning og strabadser.
Brygmanns forberedelser består (tilsyneladende) udelukkende af to ugentlige gåture slæbende på et dæk med ekstra vægt og 5 -6 dages deltagelse i "Generalprøven" i Norge. :what: :shock:
Er der andre der har haft den tanke?
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af Werecat » 16. okt 2017, 19:18

OverSjanten skrev:
OverSjanten skrev::respekt: Jeg har dog ikke set programmet endnu.
Nu har jeg set de første to afsnit, og sidder lidt med en måbende fornemmelse over, hvad fanden en 60 årig Københavnsk skuespiller, tilsyneladende helt uden forbindelse til Grønland, Veteraner, Forsvar eller Friluftsliv,- laver i Grønland med den flok???

Og så har de andre forberedt sig i to år med alskens øvelser, træning og strabadser.
Brygmanns forberedelser består (tilsyneladende) udelukkende af to ugentlige gåture slæbende på et dæk med ekstra vægt og 5 -6 dages deltagelse i "Generalprøven" i Norge. :what: :shock:
Er der andre der har haft den tanke?
Jeg spurgte om det samme og min kone svarede; det er så han kan stille alle de spørgsmål som vi der har været i systemet ikke stiller. For at kommentere på det vi tager som ganske naturligt og fornuftigt.

Det er for at få gennemsnitsseeren med.

Jeg var heller ikke umiddelbart fan, men han går til det med åbenhed og oprejst pande, så lad os se hvordan det går.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af HappyNanoq » 16. okt 2017, 19:52

Hvem kunne de ellers have sendt med som seerne kender og kan relatere sig til i sådan et program.??
B.S.?? Bubber.?? Anders "Anden" Matthesen.??

Syntes Brygmann giver det et ret gennemsnitligt og vinklen er ganske menneskelig med ham - og er ikke engang synderlig fan af ham som sådan, men har heller ikke noget imod ham. Nu er det jo ikke ham som sådan som skal bære programmet, men Krigsveteranerne selv og deres historier og kampe.

Har ikke selv tænkt over vinklen med castingen, men kan ikke se det ødelægger noget for mig.


Ville egentlig bare høre i hvad i syntes om konceptet i udsendelsen - at følge nogle skadede krigsveteraner der har pådraget sig forskellige grader af handicaps, og at de træner sig op til at tage godt 15 km om dagen i 32 dage, (400km) i arktiske forhold og ser hvordan det går.

Personligt er jeg lidt rørt over at de kaster sig ud i sådan en bedrift, hvor nogen mangler ét eller begge ben, har nerveskader, PTSD m.v.
Ikke så meget fordi jeg kan relatere mig til nogle af deres skader, eller hvordan de har fået dem - eller at det tilfældigvis er i Grønland, men fordi jeg bare gerne kunne tænke mig at vide lidt mere om hvad veteranerne går og kæmper med i dagligdagen.

Hvad er det vi normalt ikke ser eller hører om fra dem der har været udsendt.? Hvad er det der bliver tysset ned og gemt væk.?
Er det så lyserødt som de øverste ping'er gerne vil have os til at tro.? Er indsatsen i det hele taget det værd.?

Har bare stor respekt for at der er to med dobbelt benamputation som stager sig frem... og..... og.... og....

At det måske er en klaphat der er vært, er jeg personligt ret ligeglad med. Men syntes han viser det ret godt, hvordan en gennemsnits grønlænder/dansker ville klare turen, og de tanker det sætter gang i hos ham.

Selvfølgelig kan man vælge en bedre trænet (B.S?), men får man den samme vinkel og info bragt ud - eller bliver det bare "Suck it up, buttercup.!".?
Man kunne også vælge en slatten nuddel .... eller en komiker der ....


Det kunne måske være interessant med Nicholai Coster Waldau som er grønlandsk gift, og har et ben i begge lejre.
Eller.... ja, men det var det ikke.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af ReneKJ » 16. okt 2017, 21:16

HappyNanoq skrev:Hvem kunne de ellers have sendt med som seerne kender og kan relatere sig til i sådan et program.??
B.S.?? Bubber.?? Anders "Anden" Matthesen.??
..
Det kommer an på: er det en dokumentar om veteranernes præstation, eller er de bare statister i et underholdningsprogram opbygget omkring værten?

Jeg har ikke set programmet, men jeg syntes at der er for mange af den type der ender i kendisser og reality i stedet for ordenligt formidling.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af FrederikF » 16. okt 2017, 22:01

jeg kender ingen eksempler på programmer på tv i nyere tid der ikke er primær underholdning med statister.
Det eneste "ny" er at statister kan være "ukendte" personer.
Har ikke set det her omtalte program (har ikke haft tv i de sidste 4 år), men synes det virker spændende og har enorm respekt for de skadede veteraner - kunne sagtens have lyst til at se programmet.
Men selvfølgelig er det underholdning.
Selv tv-avisen og vejret er underholdning med statister.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af OverSjanten » 17. okt 2017, 07:53

Min primære pointe er blot den som Veteranerne også selv flere gange giver udtryk for, nemlig om han er i stand til at trække sin egen del af læsset, eller "skal vi til at løbe hurtigere?" (underforstået, om de skal yde ekstra for at holde røven oppe på ham.)

Det er en reel bekymring, for jeg har under flere udsendelser på Balkan, (omend ganske kort) skulle "Nurse" diverse udeforstående på besøg, bl.a. komikere, politikere politifolk m.v. der ikke har de samme forudsætninger som resten af mandskabet.
Det er dog til at håndtere og planlægge sig ud af, når det drejer som om timer eller dage.

I dette tilfælde drejer det sig dog om en Non-stop 30 dages kraftpræstation og strabadser i noget verdens mest ugæstfri miljø, som de andre har forberedt sig på i to år. I dette tilfælde en situation uden anden Back-up mulighed end at lade ham udgå hvis han ikke er i stand til at gennemføre, hvilket i værste fald vil kunne medføre et par dages forsinkelse af planen.

Det er alene derfor det kan undre mig at man smider en ældre mand ind i flokken, der tilsyneladende mangler forberedelse og forudsætningerne for at deltage. (Udover at han selvfølgeligt er mentalt rask og har begge arme og ben ;-) )
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af ReneKJ » 17. okt 2017, 09:09

OverSjanten skrev: Det er alene derfor det kan undre mig at man smider en ældre mand ind i flokken, der tilsyneladende mangler forberedelse og forudsætningerne for at deltage. (Udover at han selvfølgeligt er mentalt rask og har begge arme og ben ;-) )
Jeg har som sagt ikke set det, men man får nemt tanken at der er et større supportteam lige uden for kameraerne.
Kan tvstudiet holde til at en ældre medarbejder omkommer under en ekstrem udfordring?
Jeg tvivler, og vil forvente at de har taget nogen forholdsregler.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af OverSjanten » 17. okt 2017, 09:20

ReneKJ skrev: Jeg har som sagt ikke set det, men man får nemt tanken at der er et større supportteam lige uden for kameraerne.
Kan tvstudiet holde til at en ældre medarbejder omkommer under en ekstrem udfordring?
Jeg tvivler, og vil forvente at de har taget nogen forholdsregler.
Der er selvfølgeligt et kamera hold, og jeg syntes da også at have set spor fra snescootere, men i programmet udtaler både den læge og en af de Sirius Patruljefolk der følger dem, at grundet vejr og Logistikforhold, så vil det kunne tage op til to døgn for at få korrekt behandling i tilfælde af evt forfrysninger.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af HappyNanoq » 17. okt 2017, 13:25

Det må siges at være en kalkuleret risiko alle vælger at tage, men på tv kommer det altid til at lyde så hårdt og umenneskeligt.
Der skal da nok være nogen som får 1.-2.grads forfrysninger og vil se noget vejrbidte og ynkelige ud - sådan er dét bare.

"Normale" folk der færdes i de områder, har kun dem selv og i bedste fald en VHF-radio eller satellit-telefon og de kan som oftest godt evakueres relativt hurtigt. De holder øje med sig selv, men kan dårligt undgå at skulle ud sådanne steder, da de gør det for at overleve og bringe fangsten hjem.
Men der kan ske ting under de værste forhold, hvor hjælpen ikke kan komme pga vejret, såsom helikopterevakuering.

Hvad folk dog altid har, er god mængde fuel så man kan ligge i telt i mange dage i streg.
Så det er jo ikke fordi, at hvis der kommer en storm indenfor et par timer, så skal alle bare lukke r*#en og komme afsted. Så stopper aktiviteten bare og man smider teltene op og får varme på.
De medbringer også mad til 3 ekstra dage, i tilfælde de bliver fanget af en storm eller andet.


Grinede selv over en udsendelse om Sirius-patruljen engang.
Hvor man vist var fløjet ud og mødt et hold, og interviewede én af folkene, og tv-værten sagde at nu var de så langt nordpå at der kun fandtes Sirius-patruljen og man ikke ville møde andre mennesker, da det var så ugæstfrit et sted og bla bla bla.
Samtidig kunne man i det fjerne se to spand slædehunde og to slæder på vej nordpå. :fun:
En historie er kun så god som man magter at sælge den :blink:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af Doole » 17. okt 2017, 19:49

Kender desværre alt for mange der er med i det program :/

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Tv-serie " Brygmann og Krigsveteranerne - turen til ishelvedet " (grønland)

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 23:21

Har lige set det der må være andet afsnit, hvor de viser billedet af Hummeren der kørte på en vejside bombe, og Morten Munkebo omtaler Chris der fik sprunget benene af (Han har blandt været med i tv med Jason Watt hvor de kørte ræs i en Seat Leon)

Fy for satan nogle oplevelser de drenge har været igennem...



Ifht til Lars Brygmann, så er min umiddelbare oplevelse at han gør det meget godt, er både sober og seriøs omkring emnet og drengene.
Selvfølgelig er han med for at gøre det hele mere "spiseligt" for gennemsnits danskeren, men imo er han ikke den værste de kunne finde til det



EDIT : Gruppeføreren, synes jeg har en stemme jeg kan genkende? Har han været med i Armadillo eller lignende?

Besvar