Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
JBP
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. dec 2010, 19:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: Præstø
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af JBP » 26. sep 2017, 10:11

Jeg er ny riffel jæger og har købt min første riffel jeg skal nu ud og købe en kikkert jeg skal jage det meste her i norden og især vildsvin hvor jeg skal bruge en lysstærk kikkert men mit budget er ikke så højt ca 5000kr
Hvad kan i anbefale?
Er der andre mærker der er gode ud over de dyre zeiss swarowski leica osv ?
Er det fornuftig at købe brugt ?
Skal det være med lys ?

På forhånd tak
Senest rettet af Marius 26. sep 2017, 12:21, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Sigtekikkert

Indlæg af Tangloppen » 26. sep 2017, 10:19

Kik efter en Meopta R1 3-12x56 med lys. De kan, med lidt god vilje, findes inden for dit budget og er en rigtig god kikkert.
Man kan altid købe brugt, og der er mulighed for at gøre nogle anstændige handler hvis man har lidt tålmodighed.
Husk at læs op på om en given kikkerts garantiordning gælder ved videresalg.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

JBP
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. dec 2010, 19:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: Præstø
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Sigtekikkert

Indlæg af JBP » 26. sep 2017, 10:29

Hvad er dinne erfaringer med den

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Sigtekikkert

Indlæg af Tangloppen » 26. sep 2017, 10:38

Jeg har kun gode erfaringer med Meopta. Lavede en sammenligning med min kammerats R1 og min Premier Tactical, og den gjorde lidt ondt. Så meget forskel var der ikke, optisk i det mindste.
Meopta er helt klart GTG.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

JBP
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. dec 2010, 19:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: Præstø
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Sigtekikkert

Indlæg af JBP » 26. sep 2017, 10:51

Kender du nogle steder jeg kan få Meopta R1 3-12x56?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Sigtekikkert

Indlæg af T-REX » 26. sep 2017, 12:00

Kik på Nikon Prostaff 7

For 5K, der kan du få den, i 2,5-10x50 med belyst sigte.(32 trin)
Uden lyskors koster den det halve.

http://www.jagtmarked.dk/product.asp?product=1157

Husk at for optimal udnyttelse af lyset, der rammer frontlinsen, der skal en 50mm kikkert stå på ca. 7x
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

JBP
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. dec 2010, 19:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: Præstø
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af JBP » 26. sep 2017, 16:57

Takker mange gange for jeres svar :smile:
Nogen der har erfaring med Hawke ??

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Tangloppen » 26. sep 2017, 17:58

Hawke forbinder jeg med luftbøsser og salonrifler.
Sikkert fint til riffel, men ville nu ikke tiltro det til noget hvor der skydes større dyr end duer og rotter...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Slettet bruger

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Slettet bruger » 26. sep 2017, 20:17

Vil lige give mit besyv med, selv om jeg ikke ejer eller har ejet en Meopta.
Der er ingen tvivl om at rent OPTISK er Meoptaen en rigtig god kikkert.
Jeg tillader mig at have en smule tvivl om deres mekaniske stabilitet - jeg synes at læse for mange tråde om Meopta der har været til reparation og jeg kender faktisk et par af mine medskytter, som har benyttet Meopta men ikke gør det længere, netop pga mekaniske problemer.
Hawke vil jeg ikke give mange point til en jagtriffel.

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter en brugt i en af de anerkendte mærker.
Der er ved at være en tendens til at alle kikkerter SKAL være med lys - om så det er en kikkert udelukkende til feltskydning - jeg fatter det ikke ( og jo, jeg har en enkelt kikkert med lys) og der er mange kikkerter til salg, uden lys, til rigtig gode penge.
Jeg vil vove at påstå, at du kommer længere med en virkelig kvalitets kikkert uden lys end du gør med en fra " et trin lavere" med lys.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Tangloppen » 26. sep 2017, 20:51

Har endnu ikke hørt om en Meopta med problemer, men det kan self være rent tilfældigt.
Mht brugte kvalitetskikkerter fra "de store navne", så går udviklingen stærkt, og hvis vi snakker 5000,- max, så er Zeiss'en (f.eks) enten så gammel, eller en af de billige modeller, at man nok er bedre tjent med at gå efter et af de mindre anderkendte mærker, som til gengæld har 7-10 års optisk udvikling at trække på...
Men, det er en smagssag.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af NWF » 26. sep 2017, 23:13

Et alternativ kunne evt være Minox. Jeg har været yderst positiv overrasket over den ZV3 3-9x40 jeg købte på tilbud til 1500 kr og smækkede på min 17hmr. (deres billigste model)

Kan se deres ZX5 linje kan fåes til omkring 5000 kr rundt omkring på nettet, har dog ingen erfaring med denne... men qua min gode oplevelse med de billigere modeller ville jeg ikke være bange for at gå den vej...
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Halvautomat » 27. sep 2017, 14:52

Der er gode muligheder for at købe en brugt kvalitetskikkert til gode penge nu da der er kommet nye modeller. Der er større forskel end I regner med på en Meopta og eks. en rigtig.. Zeiss. når man sidder om natten og kikker efter gris. Husk også at købe håndkikkerten i det gode mærke

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Tonnytot » 27. sep 2017, 14:59

Vildsvin. Så skal man da gerne have muligheden for at komme ned i 2x forstørrelse.
Frihed frem for alt

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af T-REX » 27. sep 2017, 15:32

Tonnytot skrev:Vildsvin. Så skal man da gerne have muligheden for at komme ned i 2x forstørrelse.
Hvis du jager om natten/dårligt lys, så er 2x ikke optimalt...
En 50mm kikkert på 2x har en udtrædelsespupil, på 25mm i dia.
Øjet kan(når du er ung) udnytte 7mm i dia. Dvs. du udnytter 14mm af linsens lysindsamling, ved at stille en 50mm kikkert, på 2x

Det er derfor at du ser de tyske nat-tønder, med fast forstørrelse, er på 8x56, så de netop har en 7mm undtrædelsespupil.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af C-X » 27. sep 2017, 23:41

Jesper, jeg tror du anskuer fra den forkerte vinkel. Grunden til, at en 8x56 er så glimrende er, at du ikke bør gå højere op i forstørrelse end netop de 8x!

På samme vis med den klassiske 1,5-6x42 - exitpupil på 7 mm @ 6x. Skruer du ned, så får du et "spild", men det bliver det jo ikke ringere af.

Derudover misser du Tonnys pointe i, at 2x og vildsvin nok skal ses i dagslys og evt. bevægelse.

Selv under lav belysning kan det være en fordel, at være i helt lav forstørrelse, så man kan se hele målet, inkl. omgivelser, når det er relativt tæt på.

Det er let at fortabe sig i detaljer, kender det kun alt for godt.

Til alm. blandet jagt, så vil de fleste være endog rigtig godt tjent med en 2-10x50 eller mindre.

Den her nævnte Minox er et rigtig godt bud og den er tilmed kort og har en god eyebox og et langt eye relief.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Slettet bruger » 28. sep 2017, 01:53

Med hensyn til de tyske 8x57, har Jesper absolut ret: udtrædelses " pupil". = 7 mm og det skulle være ideel for de fleste.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af C-X » 28. sep 2017, 09:34

Slettet bruger skrev:Med hensyn til de tyske 8x57, har Jesper absolut ret: udtrædelses " pupil". = 7 mm og det skulle være ideel for de fleste.
Ja, under forudsætningen at du vil have mest mulig forstørrelse i ud af et 56 mm objektiv, uden at være begrænset mht. lysgennemgang til pupil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JBP
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. dec 2010, 19:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: Præstø
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af JBP » 28. sep 2017, 10:19

Hvad siger i til zeiss Terra 3x 4-12x50 s20 plex
Den kan man få til 4690kr

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af C-X » 28. sep 2017, 10:34

:thumbdown:

Du betaler for Zeiss navnet, men det er ikke Zeiss kvaliteten du får. Terra er deres entry level billig kina-model. En tilsvarende af andet navn ville kunne findes billigere.

4x som mindste forstørrelse, heller ikke sjovt. Højest 3x men gerne mindre.

Derudover er det kun en "3 power" optik, med de 4-12x.
Prøv linket til den Minox ovenfor, her få du 5 gange forstørrelse i en 2-10x50 for ca 5.000,- i en bedre kvalitet!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JBP
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. dec 2010, 19:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: Præstø
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af JBP » 28. sep 2017, 10:42

Jeg synes ikke jeg kan finde hvor jeg kan købe den

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af SHR 30.06 » 28. sep 2017, 11:00

JBP skrev:Hvad siger i til zeiss Terra 3x 4-12x50 s20 plex
Den kan man få til 4690kr
Du kan nok få den noget billigere ved at prutte om prisen. Jeg har sådan en siddende på min 17 HMR. Den har været med ude og regulere rævehvalpe i August før/efter solopgang/nedgang. Den virker nogenlunde i August måned. Men ikke mere end nogenlunde. Der er MEGET stor forskel på Terraen og min Victory HT i August. -> Jeg ville ikke selv bruge en Terra til nattejagt.

Derudover vil en laveste forstørrelse på 4 ikke være god til drivjagt.

Jeg vil foreslå at du gør som de flinke mennesker ovenfor foreslår. Tager en brugt zeiss/S&B/Swarovski. Alternativt en Meopta R1 eller en Doktor. Jeg har selv købt 2 brugte S&B Klassik 3-12x50 til 3.000 for den billigste og 4.500 kr. for den dyreste. Det er suverænt til prisen! – Ring eventuelt til Skov eller Østjysk og hør om de har sådan en til at ligge. En 2,5-10x56 vil være endnu bedre.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af C-X » 28. sep 2017, 11:36

JBP skrev:Jeg synes ikke jeg kan finde hvor jeg kan købe den
Heri har du faktisk ret :hmm:

https://www.handladigitalt.se/kategori/ ... 2/name/asc - ca. 7k svenske $$

Du må lige lure de danske forhandlere af og begå noget prutteri. Prøv også lige at skrive til OP i den anden tråd, måske der er henvisninger.

Faktisk tror jeg det er ZX5i 2-10x45 jeg har luret i - altså en mindre og lettere udgave end 50 mm. Den ville jeg hellere nappe som jagtoptik. Forskellen mellm ZX5 og ZX5i er at der i sidstnævnte er lys. Det ville jeg godt betale den lille ekstra sum for, da det er nydeligt udført ved denne fabrikant.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af BoPe » 28. sep 2017, 20:12

Hvis du gerne vil have en god kikkert til billige penge, skal du gå ned i forstørrelse.

1,5-6 er bedre end 3-10 som er bedre end 4-12 osv.

Man får - efter min mening - ikke særligt meget ekstra med en stor forstørrelse.

Jo større forstørrelse, jo mere vil sigtet hoppe og danse. Jo mere sigtet hopper og danser, jo mere vil det hoppe og danse. Det er psykisk. Det kan selvfølgelig løses med træning og fast anlæg, men det hele bliver bare bedre, når der ikke forstørres så meget.

Med optik får man nogenlunde 1:1 hvad man betaler for - undtagen der, hvor man betaler ekstra for navnet.

Optik er også meget dyrt i Danmark, så det kan betale sig at kigge mod England eller ligefrem USA, når man skal købe.

"Hawke" er et kikkertsigte mærke, der ejes af det engelske handelshus "Deben". De får deres kikkerter produceret OEM i Kina og Japan på de samme fabrikker, som også producerer billigt Zeiss og Nikon. Du får præcist, hvad du betaler for.

Jeg har en dyr Hawke (3-10 gange forstørrelse ca. 2.500 kr. importeret fra England). Den er der ikke noget at udsætte på (lavet i Japan). Jeg har også en billig amerikansk produceret Zeiss på 1,5-5,5 (dele fra Tyskland samlet i USA aht. import/told bestemmelser). Det er en mærkbar bedre kikkert kvalitetsmæssigt. Den kostede så også knap 4.000 kr. i USA, da dollaren var lav.

Et mærke som "Bushnell" fungerer ligesom Hawke - ingen egenproduktion.

Zeiss, Leupold, Meopta m.fl. har egenproduktion, men kun på deres dyrere modeller.

Som første kikkert på første riffel, ville jeg gå ned i forstørrelse/lys og op i kvalitet - især når du også vil skyde vildsvin og måske prøve trykjagt og drivjagt. Du kan altid købe et billigt "sigte-teleskop" til luftgeværet/salonriflen og se om konceptet er noget for dig.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af Halvautomat » 28. sep 2017, 20:42

Hvis man ikke kan skyde med 10x forstørrelse skal man ikke være riffeljæger!
Lyt til ham med tyskerne... Køb brugt Schmidt og Bender eller Zeiss så bliver du glad. Man kan sagtens skyde løbende med 3x

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvilken sigtekikkert til ny riffeljæger?

Indlæg af FrederikF » 28. sep 2017, 21:13

Hvad mener du med at man "ikke skal være riffeljæger, hvis man ikke kan skyde med 10x"?
Det er noget vrøvl (på flere niveauer imho.
Der er ellers kommet mange gode råd i denne tråd - men som altid med grej - så er det ofte en ren subjektiv holdning, der bunder i personlig smag (og forsvar for hvad man selv er prakket på).
Med nok træning er en kikkert ganske unødvendig til de afstande og lysforhold de fleste danske jægere benytter sig af.
Med mindre træning er en kikkert klart at foretrække - de fleste jeg har mødt skyder bedst med en lav forstørrelse (1-2) på løbende vildt (eller rettere, de fleste jeg har mødt har lettere ved at fange målet med en lav forstørrelse, når målet bevæger sig). Skyder man på hjortebanen og pappet bevæger sig konsekvent fra a->b samme hastighed og afstand, så er forstørrelsen mere ligegyldig (måske er højere forstørrelse bedre).
Store forstørrelser (over 6) er fine til meget lange afstande (hvor de færreste skyder vildt), eller til meget små mål og papir. Krage regulering på 200m+ er lettere med en 12x end med en 4x.
Når det er sagt så er jeg en af dem der råder (særligt nye jægere ( min optik gælder det de fleste der har skudt under måske 5000 skud med riffel)) til at prøve en kikkert 1,5-6x42 hvis det skal være allround. Så længe man holder sig fra det billigste, så går man IMHO ikke galt i byen. Køber man brugt og uden lys (som jeg endnu ikke forstår hvad skal gøre godt for - til dansk jagt), - så kan man købe fin brugt til 1500.
(Købte en superfin brugt Kahles classic 1,5-6x42 til 1000kr i sommers).
Køb så en nummer to kikkert dedikeret til natjagt - gerne en fast forstørret 8x56, så er du godt kørende (brugt kvalitet fåes til omkring de 3000)
Brug så lidt penge på hjortebanen til patroner og lidt flere på patroner til at skyde på varierende afstande i varierende skydestillinger - skyd som du vil jage.

Knæk og bræk.
Mvh Frederik

Besvar