Må man skyde i skoven?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Oksekød
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. sep 2017, 15:54
Interesser: Musik
Geografisk sted: Nivå
Has thanked: 1 time

Må man skyde i skoven?

Indlæg af Oksekød » 11. sep 2017, 16:02

Hej ved godt der har været nogle tråde oppe omkring dette, men sidder og kigger lidt på en luftbøsse, og vil gerne lidt ud med den. Må man stadig skyde i skoven i 2017?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Agamemnon » 11. sep 2017, 16:28

Ved anvendelse af luftvåben m.m., på offentligt område, skal du overholde ordensbekendtgørelsen.
Ordensbekendtgørelsen skrev:§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Ordensbekendtgørelsen finder bl.a. anvendelse på følgende steder:
§ 2. Hvor ikke andet fremgår, finder denne bekendtgørelse anvendelse på borgernes adfærd på veje eller på andre steder, hvortil der er almindelig adgang. Bekendtgørelsen finder således f.eks. anvendelse på borgernes adfærd i offentligt tilgængelige parker, jernbane- og rutebilstationer, porte, offentlige toiletter, offentlige befordringsmidler, herunder taxier, forlystelsessteder samt i åbningstiden butikker, butikscentre og offentlige kontorer.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Centurion » 11. sep 2017, 17:09

Oksekød skrev:Hej ved godt der har været nogle tråde oppe omkring dette, men sidder og kigger lidt på en luftbøsse, og vil gerne lidt ud med den. Må man stadig skyde i skoven i 2017?
Man har aldrig uden videre måttet skyde hverken i private eller i statsskove. Men du tænkte måske på noget andet?
"In case of panic: don't panic"

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Airsmith » 11. sep 2017, 17:40

Agamemnon skrev:Ordensbekendtgørelsen skrev:
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
som jeg læser det er det kun forbudt:
Agamemnon skrev:hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
dvs er man alene, eller er man ikke til fare eller ulempe for andre, må det være tilladt.

Er et 4,5mm luftgevær et skydevåben?

Mht at færdes i skovene skelner man mellem private og statsskove.

I private skove må man kun færdes på veje og stier. Man må ikke forlade veje og stier for at gå dybere ind i skoven, og man skal overholde evt. forbud, eks. motorkørsel, ridning, etc.

I statsskove er det tilladt at forlade veje og stier, evt. forbud skal dog overholdes.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Agamemnon » 11. sep 2017, 18:56

Airsmith skrev: Er et 4,5mm luftgevær et skydevåben?
Uanset om luftgeværet vil blive betragtet som et våben, vil den meget sandsynligt blive kategoriseret som "eller lignende".
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Timber » 11. sep 2017, 20:06

Airsmith skrev:
Agamemnon skrev:Ordensbekendtgørelsen skrev:
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
som jeg læser det er det kun forbudt:
Agamemnon skrev:hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
dvs er man alene, eller er man ikke til fare eller ulempe for andre, må det være tilladt.

Er et 4,5mm luftgevær et skydevåben?

Mht at færdes i skovene skelner man mellem private og statsskove.

I private skove må man kun færdes på veje og stier. Man må ikke forlade veje og stier for at gå dybere ind i skoven, og man skal overholde evt. forbud, eks. motorkørsel, ridning, etc.

I statsskove er det tilladt at forlade veje og stier, evt. forbud skal dog overholdes.

vh airsmith
Jeg har kendskab til en gut der spurgte Politiet om hvor han måtte skyde med sit 4,5mm luftgevær, da han ikke selv havde en have.. Svaret var at han da bare kunne gå ud i (Stats)skoven, og skyde der.. Under forudsætning af han ikke generede nogen naturligvis.. Desværre var det telefonisk, og han fik ikke noget på skrift..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af C-X » 11. sep 2017, 20:13

Man kunne jo tage en snak med enten skovfoged eller skovejer om sine ønsker. Så er eventuelle misforståelser ryddet af vejen.

Lige pt er det jagtsæson, så tilstedeværelse med våben i skoven, kan udvikle sig til en dum sag om krybskytteri. Tydeliggør al aktivitet.

Vi havde i øvrigt en (? mis-)bruger herinde, der spurgte til luftvåben han kunne benytte til krybskytteri, så det forekommer. Han fandt ud af, at han nok ikke hørte til herinde... :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Niels » 11. sep 2017, 20:36

Airsmith skrev: Er et 4,5mm luftgevær et skydevåben?
Et 4.5 mm luftgevær er et skydevåben der falder under våbenloven.
Det er dog endnu undtaget for registreringspligten, og kan således bæres og besiddes af enhver over 18 år. Men det ændrer ikke ved at besiddelsen stadig er reguleret af våbenloven.

Brugen af bl.a. skydevåben, er også reguleret i ordensbekendtgørelsen. Men det handler ikke om kaliberen på skyderen, mere det at være til gene eller forargelse for et evt publikum.
Det er lidt ligesom at rende nøgen rundt på gågaden i Tønder. Graden af gene for borgerne i Tønder, er nok lidt afhængigt af hvor ung man er og om man er en mand eller en mø..
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Deer Hunter » 12. sep 2017, 16:52

Er selv sluppet godt fra den her :giggle:

Jeg oplyste politiet der stoppede mig om at det var offentlig område.og man ikke må være til fare og ulempe. osv osv.
De kaldte vagthavende over radioen. Og han sagde det var rigtig . Så jeg slap fri :biggrin:

Men man skal være meget diskret i disse tider.
Vedhæftede filer
luft.jpg
Deer Hunter 5.6

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Airsmith » 12. sep 2017, 17:30

Niels skrev:Det er lidt ligesom at rende nøgen rundt på gågaden i Tønder. Graden af gene for borgerne i Tønder, er nok lidt afhængigt af hvor ung man er og om man er en mand eller en mø..
Du må jo vide det Niels!

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Sort » 12. sep 2017, 18:41

Airsmith skrev:Er et 4,5mm luftgevær et skydevåben?
Ja!
"undtaget fra våbenlovens stk 1- løgn og tyvagtighed blabla er luft og fjederbøsser i kalibrer optil 4,5mm"
Dvs når noget undtages fra nogle regler, så betyder det helt implicit at uden undtagelsen ville det være omfattet. Ellers skulle undtagelsen jo gælde "blomster, havetraktorer, biler, cykler, heste, osv.." praktisk alt andet end lige de våben der er omfattet.

lovgivere har på intet tidspunkt været i tvivl om at luftbøsser og flobert pistoler osv er "våben" men der er så lavet lidt undtagelser for de skrappeste forbud mht nogle enkelte relativt ufarlige våben.

udover at 4,5mm luftbøsse åbenlyst er skydevåben, så er alle genstande man anvender til at skade andre jo at betragte som våben. Dvs hvis ellers du finder på at skyde nogen med et kosteskaft og skidtet viser sig at være ladt, så har du sgu skudt dem, med et skydevåben endda.

Da vi jo lever i en retsstat hvor folk er uskyldige til det modsatte er bevist, må du naturligvis skyde i skoven mindst indtil du bliver opdaget. Derefter er det muligvis bedst hvis man har rådført sig med skovejer eller skovfoged først.
sådan mht at finde et sted at skyde, tror jeg landbruget og industrien er nemmere at have med at gøre end skov ejere.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Niels » 12. sep 2017, 20:52

Airsmith skrev:
Niels skrev:Det er lidt ligesom at rende nøgen rundt på gågaden i Tønder. Graden af gene for borgerne i Tønder, er nok lidt afhængigt af hvor ung man er og om man er en mand eller en mø..
Du må jo vide det Niels!

vh airsmith
Nej, detder, det er egentlig noget jeg ikke ved så meget om. Mit gæt er, at en mø vil kunne slippe bedre afsted med det stunt.

Men jeg synes stadig at eksemplet illustrerer meget godt.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Airsmith » 12. sep 2017, 22:25

Oksekød skrev:Må man skyde i skoven?

Citat Oksekød
Ja, hvis man overholder lovgivning og regler.

Der findes også kilometervis af øde strande, hvor der ikke er et øje, der kan man også skyde med 4,5mm luftgevær..

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Luluselsker » 13. sep 2017, 02:27

ordensbekendtgørelsen giver dog i praksis card blanche til emsige strissere kan fortolke som de synes er sjovt

personligt vil jeg dog næppe være imponeret over at møde en "tilfældig tosse" i offentligt rum med en riffel luft eller ej :)

MEN ok jeg er også sart ;)

særligt §12 iøvrigt i ordensbekendtgørelsen fangede min nysgerrighed ifbm emnet her
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.


jeg vil mene at førnævnte tilfældige emsige strisser vil kunne tolke (og sikkert vil gøre det) som "eller lignende" og at det skaber særlig fare og ulempe uanset om du så stod på månen uden at eje grunden du stod på :/

det sagt hvis du er i mit område låner jeg dig gerne plads til at kunne skyde
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Oksekød
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. sep 2017, 15:54
Interesser: Musik
Geografisk sted: Nivå
Has thanked: 1 time

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Oksekød » 13. sep 2017, 12:52

Tak for svarene,
Man skal virkelig være sikker på at der ikke er nogen der ser det, og at man skyder et sikkert sted i det offentlige.
Nogle luftbøsser ligner jo rigtige rifler, hvilket de også er til en hvis grad, så kunne forstille mig der nok er en del der ville ringe til politiet hvis de Så en gå rundt med sådan en.
Fandt en video med en Gamo extreme .117 der kan nedlægge en mellemstor gris, så de kan jo være livsfarlige hvis man ikke passer på!
https://www.youtube.com/watch?v=IUUCLc0ZHhQ

Hvor plejer i at skyde ude med jeres luftbøsser?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Timber » 13. sep 2017, 23:40

Oksekød skrev:Tak for svarene,
Man skal virkelig være sikker på at der ikke er nogen der ser det, og at man skyder et sikkert sted i det offentlige.
Nogle luftbøsser ligner jo rigtige rifler, hvilket de også er til en hvis grad, så kunne forstille mig der nok er en del der ville ringe til politiet hvis de Så en gå rundt med sådan en.
Fandt en video med en Gamo extreme .117 der kan nedlægge en mellemstor gris, så de kan jo være livsfarlige hvis man ikke passer på!
https://www.youtube.com/watch?v=IUUCLc0ZHhQ

Hvor plejer i at skyde ude med jeres luftbøsser?
Altså, selvom vi lever i en terror og våbenforskrækket tid, vil jeg stadig tillade mig at være en lille smule naiv, og tro at hvis og såfremt man skyder et øde sted i skoven uden at genere nogen, og politiet skulle komme forbi, så kan man såfremt man er høflig og ikkerockeragtigudseende, med stor sandsynlighed slippe for videre tiltale.. Medmindre det er sidst på måneden, og politidirektøren lige skal have de sidste bøder hjem for at få sin bonus, så kan jeg ikke se at de vil gøre noget ved det. Som sagt har jeg kendskab til en gut der fik netop fik at vide det var ok at skyde i skoven..

Selvfølgelig er det nok ikke så smart her i jagtsæsonen..

M.h.t. at et luftgevær er livsfarligt, kan man jo også dø af at stå ud af sengen. Ja, man kan endda dø af at blive i sengen.. Alt er naturligvis mere eller mindre farligt hvis det bliver brugt forkert. Man kan også skyde igennem en flæskesteg på 10 meter med et luftgevær.. Bare se hvad det førte til.. :wall: Personlig ville jeg ikke nappe sådan en øfbasse med det gevær, og lur mig om ikke der har været en anskydning eller 4 før det skud blev taget...

Jeg ved ikke hvad sådant et gevær kan yde i joule, men et frisk bud er omkring de 30joule.. Det er sgutte meget margen til sådan en grissebasse..

Og jeg skyder forøvrigt i min baghave, hvor jeg med hiv og sving kan komme ud på de 30 meter, sådan cirka..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af ReneKJ » 14. sep 2017, 06:38

Luluselsker skrev: personligt vil jeg dog næppe være imponeret over at møde en "tilfældig tosse" i offentligt rum med en riffel luft eller ej :)
Det går da ellers meget godt for jægerne, og i offentlighedens øjne tror jeg ikke der er den store forskel på de forskellige "tosser" :blink:

Hardball folkene skal nok passe lidt mere på med at blive set mens de leger.

Oksekød
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. sep 2017, 15:54
Interesser: Musik
Geografisk sted: Nivå
Has thanked: 1 time

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Oksekød » 19. sep 2017, 10:41

Ville lige give en update, skrev til politiet, og fik dette svar.

"Våbenlovgivningen og ordenbekendtgørelsen omhandler erhverve, besidde, bære og anvende luftvåben og ordensbekendtgørelsen omhandler anvendelse til gene, men ingen af disse nævner hvad anvendelsen omhandler.

Dette er angivet i skydebanebekendtgørelsen, jagtloven, samt våbenbekendtgørelse og våbencirkulære.

Hvis det er hardballvåben kan disse kun anvendes på områder til spil, som er godkendt af politiet

Hvis det er luftvåben indtil 4,5 mm kan disse kun anvendes på godkendte skydebaner, eller på egen grund, hvis det ikke er til gene for andre, dvs du må skyde til mål på en skive hvis du er over 18 år, hvis ikke lyden generer naboerne eller haglene kommer udenfor matriklen.

Så er der anvendelse til jagt, som kræver jagttegn og arealer til jagt – her er der restriktioner mht jagttid, hvilke dyr der må jages mv.

Ifølge skydebanebekendtgørelsen defineres en skydebane, hvor man opstiller mål og skyder efter disse. Disse kræver tilladelse fra politiet før ibrugtagning.

Hvis der er yderligere kan du kontakte undertegnede på tlf. 7258 7019"

Øv bøv må man vidst ikke bare lige, har dog skudt nogle gange oppe i lejligheden, den skal da lige prøves af hehe :)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af ReneKJ » 19. sep 2017, 10:45

Oksekød skrev:Ville lige give en update, skrev til politiet, og fik dette svar.

"Våbenlovgivningen og ordenbekendtgørelsen omhandler erhverve, besidde, bære og anvende luftvåben og ordensbekendtgørelsen omhandler anvendelse til gene, men ingen af disse nævner hvad anvendelsen omhandler.

Dette er angivet i skydebanebekendtgørelsen, jagtloven, samt våbenbekendtgørelse og våbencirkulære.

Hvis det er hardballvåben kan disse kun anvendes på områder til spil, som er godkendt af politiet

Hvis det er luftvåben indtil 4,5 mm kan disse kun anvendes på godkendte skydebaner, eller på egen grund, hvis det ikke er til gene for andre, dvs du må skyde til mål på en skive hvis du er over 18 år, hvis ikke lyden generer naboerne eller haglene kommer udenfor matriklen.

Så er der anvendelse til jagt, som kræver jagttegn og arealer til jagt – her er der restriktioner mht jagttid, hvilke dyr der må jages mv.

Ifølge skydebanebekendtgørelsen defineres en skydebane, hvor man opstiller mål og skyder efter disse. Disse kræver tilladelse fra politiet før ibrugtagning.
De plejer ellers at være glade for at citere de specifikke paragraffer.
Kunne du ikke bede dem henvise til der hvor det står at :
Hvis det er luftvåben indtil 4,5 mm kan disse kun anvendes på godkendte skydebaner, eller på egen grund, hvis det ikke er til gene for andre, dvs du må skyde til mål på en skive hvis du er over 18 år, hvis ikke lyden generer naboerne eller haglene kommer udenfor matriklen.
ETA: Er det forresten et af våbencentrene (AC-V og AC-Ø) du har haft fat i, eller det lokale politi?
Jeg spørger fordi telefonnummeret peger på et medlem af poltiets idrætsforeningi Helsingør.. Men han kan selvfølgeligt godt arbejde i AC-Ø.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af FrederikF » 19. sep 2017, 12:22

Jeg er lidt i tvivl om hvad formålet er i at spørge politiet om man må?
Fint hvis de kan pege på relevante paragraffer (disse kan man også selv slå op).
Hvis der er gråzoner, så er et svar fra en betjent ikke rigtigt noget værd alligevel.
Eksisterer der sager, hvor gråzoner har været afprøvet (og dermed blevet om ikke belyst så mindre grå), så er det rigtig fint - men jeg oplever yderst sjældent at det er en service politiet leverer (og er vel egentlig ikke deres opgave).
Når dette er sagt - så har jeg personligt meget svært ved at se hvordan man kan skyde med et luftvåben på anden mands jagtret (det vil statsskoven i de fleste tilfælde være) - uden at man er til stor gene for andre. Jeg har også svært ved at se hvordan man undgår at være til gene for andre skovgæster. De fleste reagerer på at andre end børn leger med våben i det offentlige rum (hr og fru Danmark har svært ved at vurdere legetøjets farlighed).
Jeg stemmer for "lav en aftale med nogen".

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af ReneKJ » 19. sep 2017, 12:41

FrederikF skrev:Jeg er lidt i tvivl om hvad formålet er i at spørge politiet om man må?
Fint hvis de kan pege på relevante paragraffer (disse kan man også selv slå op).
Hvis der er gråzoner, så er et svar fra en betjent ikke rigtigt noget værd alligevel.
Eksisterer der sager, hvor gråzoner har været afprøvet (og dermed blevet om ikke belyst så mindre grå), så er det rigtig fint - men jeg oplever yderst sjældent at det er en service politiet leverer (og er vel egentlig ikke deres opgave).
Når dette er sagt - så har jeg personligt meget svært ved at se hvordan man kan skyde med et luftvåben på anden mands jagtret (det vil statsskoven i de fleste tilfælde være) - uden at man er til stor gene for andre. Jeg har også svært ved at se hvordan man undgår at være til gene for andre skovgæster. De fleste reagerer på at andre end børn leger med våben i det offentlige rum (hr og fru Danmark har svært ved at vurdere legetøjets farlighed).
Jeg stemmer for "lav en aftale med nogen".
Det er derfor man skal spørge våbencentrene og ikke en tilfældig politimand. De må formodes have noget mere styr på det juridiske.

Hvorfor er man forresten til mindre gene for andre hvis man skylder med et jagtgevær i skoven, i modsætning til et 4.5mm luftgevær?
Den logik kan jeg ikke følge. Jagtret er heller ikke eksklusiv brugsret.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af FrederikF » 19. sep 2017, 14:08

Hvis jeg lejer et hotelværelse, så regner jeg med at kunne foretage mig ting der med god samvittighed - så længe jeg ikke forstyrrer naboerne unødvendigt. Kommer jeg forbi et hotelværelse uden at leje, så forventer jeg ikke så frie handlemuligheder - lidt som med jagtretten.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af ReneKJ » 19. sep 2017, 14:19

FrederikF skrev:Hvis jeg lejer et hotelværelse, så regner jeg med at kunne foretage mig ting der med god samvittighed - så længe jeg ikke forstyrrer naboerne unødvendigt. Kommer jeg forbi et hotelværelse uden at leje, så forventer jeg ikke så frie handlemuligheder - lidt som med jagtretten.
Jo, men i det her tilfælde er hotelværelset en offentlig tilgængelig bygning, og du har ikke lejet hele værelset men kun retten til at sidde i gyngestolen
Andre har stadigt ret til hotelværelset så længe de ikke sidder i gyngestolen.

Så det at du har jagtretten betyder ikke at du er mindre til ulempe for de andre brugere end nogen der bare er ude at skyde til måls med et luftgevær.
Det gør ingen forskel for de andre skovbrugere.

Jeg kan dog se at jagtloven kan have en relevant bestemmelse, men de kommer stadigt ikke ind på at 4.5 mm kun må bruges ipåskydebane og på egen grund.
§ 31. Uvedkommende må ikke færdes med skydevåben eller fangstredskaber på en anden persons jagtgrund uden for de veje og stier, der er åbne for almindelig færdsel. I skove er færdsel med skydevåben eller fangstredskaber dog kun tilladt på de offentlige veje, der fører gennem skoven.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Sort » 19. sep 2017, 21:54

Når der skydes på egen grund med 5,5mm eller større, kan man lovligt "indskyde" våbnet optil 6 gange årligt.

Men reglerne for indskydning drejer sig reelt om miljøhensyn, dvs belastning fra støj og evt metal eller andet der efterlades (blyhagl og målfragmenter hvis man skyder på skrammel i naturen).
Dvs hvis man ikke larmer og holder haglene nogenlunde i samme sanddynge, så er der ikke rigtigt nogle hensyn at belemre myndighederne med. Selv hvis myndigheder af en art opdager hvad man laver, så er det stadig lidt iffy om der kan skrives bøder eller nedlægges forbud.

For såvidt ordensbekendtgørelsen, så står der jo helt tydeligt at du må skyde hvis du ikke er til fare eller gene. Erfaringsmæssigt fotudsætter denslags at man står så både skive og skytte kan ses, altså hvis noget ses overhovedet. Nedlagte grus og kalkgrave er helt fantastiske til formålet, men med lidt held kan man sikkert godt få lov i aktive grusgrave, bare udenfor åbningstid.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Ole Enkeltskud
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 6. nov 2011, 20:49
Interesser: Våben + Stingermissiler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Må man skyde i skoven?

Indlæg af Ole Enkeltskud » 24. sep 2017, 19:38

Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.

Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.

Besvar