US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 351 times
Been thanked: 160 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Indlæg af 458hunter » 6. sep 2017, 14:50

Hvis det på nogen måde kommer til at fremstå som om jeg er tilhænger af de nuværende stramninger, så er det helt forkert. Jeg ville elske at gå på jagt med min AR-15 uden den var plomberet med frihed under ansvar. Og andre kan jage med præcist hvad de lyster.

Det var alene at jeg har en ide om hvorfor stramningerne er kommet. Den kan så være forkert eller rigtig.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 547 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 7. sep 2017, 00:03

Lassescout skrev:Jamen hvad er misbrugt?
Misbruget består for mig at se i, at visse personer i en årrække har søgt om tilladelse til halvautomatiske rifler i udlandet - uden egentlig at have interesse i at tage til udlandet for at jage - men udelukkende for at eje våbnet.

Vi kan kalde det misbrug, eller måske bare at udnytte en mulighed i systemet.

Mig bekendt er det ikke en rettighed at må eje våben i Danmark.. men du kan få tilladelse til det hvis du har et formål med det.

Ud fra den logik kan jeg også godt se hvorfor der er visse våben man ikke vil give tilladelse til.

Hvilken jagtsituation er det som kræver en AR-15 med 15 skuds magasin? Meget få tænker jeg... og stort set ingen du ikke ville kunne løse med et repeter våben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 7. sep 2017, 06:43

Ras.Killing skrev:
Hvilken jagtsituation er det som kræver en AR-15 med 15 skuds magasin? Meget få tænker jeg... og stort set ingen du ikke ville kunne løse med et repeter våben.
Med det argument kan vi jo forbyde alt andet en valnødde mauser i 6,5x55 - den kan jo klare det hele, så man har ikke brug for andet.
Welcome to the middleages

W
Rigeligt med smør

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Bygork » 7. sep 2017, 06:55

Er der nogen der kan svare på i hvilke lande i Europa min US carbin halvautomat vil være lovlig til jagt ? Samt på til hvilke vildtarter i de pågældende lande ?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 351 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 7. sep 2017, 07:07

Ras.Killing skrev:
Misbruget består for mig at se i, at visse personer i en årrække har søgt om tilladelse til halvautomatiske rifler i udlandet - uden egentlig at have interesse i at tage til udlandet for at jage - men udelukkende for at eje våbnet.

Vi kan kalde det misbrug, eller måske bare at udnytte en mulighed i systemet.

Mig bekendt er det ikke en rettighed at må eje våben i Danmark.. men du kan få tilladelse til det hvis du har et formål med det.

Ud fra den logik kan jeg også godt se hvorfor der er visse våben man ikke vil give tilladelse til.

Lige med AR-15, syntes jeg det er rent smagsdommeri. Den skyder minimum lige så godt som hovedparten af alle 223 rifler og kaliberen er noget nær perfekt til bukkejagt og ræveregulering. En løsning som tidligere i Sverige med et løst magasin, der maks må lades til 5 skud (eller to for den sags skyld så længe det ikke skal nittes), ville gøre det til noget nær den perfekte bukkeriffel i mine øjne.

Der hvor det bliver skævt er når våbnet kun er meget marginalt brugbart til jagt. For det er hele grundlaget for den særlige omstændighed. En 9mm riffel kan ikke bruges til meget jagt. Så med mindre den er lovlig til noget som kaniner i England, så er det i mine øjne om ikke omgåelse, så i hvert fald at udnytte reglerne .

Man kan sige, går den så går den, så skylden ligger overvejende i at tilladelsen overhovedet er givet.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 7. sep 2017, 07:08

bygork skrev:Er der nogen der kan svare på i hvilke lande i Europa min US carbin halvautomat vil være lovlig til jagt ? Samt på til hvilke vildtarter i de pågældende lande ?
Helt generelt kunne det være fedt hvis der var nogle som lå inde med en viden som danne grundlag over en oversigt for i hvilket lande man måtte bruge halvauto til jagt og hvilken kaliber der var påkrævet til konkrete dyr osv. :smile:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 113 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af 70er drengen » 7. sep 2017, 09:22

Jeg tænker at Breivik sagen fra Norge måske også har haft betydning for danskeres fremtidige køb af semiautomatiske rifler.

Han brugte mig bekendt en ruger mini-14 semiauto hvortil han havde bestilt og modtaget en del ekstra magasiner som han normalt ikke ville kunne få tilladelse til i Norge. Men selve riflen havde han vist faktisk tilladelse til.

Nogen der kan bekræfte dette?

Og tænker I at det kan have påvirket i forhold til den Danske situation?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 7. sep 2017, 09:26

70er drengen skrev:Jeg tænker at Breivik sagen fra Norge måske også har haft betydning for danskeres fremtidige køb af semiautomatiske rifler.

Han brugte mig bekendt en ruger mini-14 semiauto hvortil han havde bestilt og modtaget en del ekstra magasiner som han normalt ikke ville kunne få tilladelse til i Norge. Men selve riflen havde han vist faktisk tilladelse til.

Nogen der kan bekræfte dette?

Og tænker I at det kan have påvirket i forhold til den Danske situation?
Nej, det er for længe siden til at kunne forklare det pludselige skift for nogle måneder siden.
På længere sigt har det sikkert haft nogen indflydelse på det nye EU-direktiv osv.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. sep 2017, 09:29

Jeg ved ikke noget om jagt, jeg ved kun noget om sport.

Men der er et forhold jeg synes det er vigtigere at forholde sig til:

Der er i disse tider et veritabelt politisk korstog i gang, med det bagvedliggende sigte at fjerne våben helt fra civile hænder.
Metoden er der nogen der kalder "Salami". Tag lidt hist, tag lidt pist... Derfor bør man forholde sig kritisk til indskrænkninger, som ikke har en saglig begrundelse. Man bør heller ikke tillægge sig holdningen "men man kan jo bare bruge noget andet", for hvorfor er der nogen der skal bestemme for os, om der må stå Beretta eller Anschütz på skyderen? Det bør være nok at forholde sig til om skyderen er:
1. Lovlig
2. Egnet til formålet
Og egnet til formålet, det er jo "egnet til det formål ansøger har" og ikke det formål "de fleste nok har".

Lige pt dømmes der fx rifler ude, blot fordi de LIGNER semi-auto rifler - også selvom de er totalt bolt-action, og ikke kan blive til andet end bolt-action (sportsrifler).

HVIS nu jeg gerne vil på jagtrejse i Zimbabwe for at jage på savannen, hvordan bærer jeg mig så ad med det? Det er en dyr (og stor) oplevelse, og jeg vil måske få brug for en anden type riffel, end den jeg har. Måske er jeg villig til at investere både tid og penge i de perfekte tools til opgaven (det er trods alt både en dyr og kæmpe oplevelse jeg skal på). Måske er det en rejse jeg vil gentage fx hvert andet år (eller så tit jeg har råd). Må jeg så købe riflen? Må jeg træne med den i DK, så jeg kan ramme med den, når jeg først står dernede i sandkassen? Det måtte jeg tidligere - er det en mulighed vi synes det er fint nok bortfalder, selvom der faktisk ikke har været nogen lovændringer der har frataget mig muligheden?

HVIS forvaltningsændringen er for at ramme misbrug, kan man så ikke lave andre typer krav eller foranstaltninger for at imødegå det, i stedet for bare at tage muligheden fra alle?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 7. sep 2017, 09:55

:goodpost:
Fuldstændig enig med Fast Fumble..!

Ras.Killing skrev:
Ved at bruge udtrykket ”misbrug” har man allerede gjort sig til dommer.

I den konkrete situation med halvautomatiske rifler er der ikke tale om ”misbrug” men derimod om helt lovlig ”brug” af systemet.

I min egen situation ansøgte jeg om tilladelse til min halvauto for at have muligheden for jagt i udlandet. Jeg havde på daværende tidspunkt ingen konkrete planer, bestilte jagrejser eller lign. Jeg valgte pågældende riffel fordi den faldt i min smag – men en repeterriffel kunne have gjort det ligeså godt.

Jeg finder det principielt uacceptabelt, at ”nogen” – herunder selvbestaltede smagsdommere eller policen – skal vurdere mit behov/ønske så længe jeg holde mig indenfor lovens rammer. Det svarer i princippet til diskussionerne i jægerkredse omkring rifler med sorte syntetiske skæfter og aftagelige magainer da disse kom frem for en del år siden. I mange gamle jægeres øjne var disse ikke ”rigtige” jagtrifler, da sådanne naturligvis skulle have skæfter af ædeltræ – og gerne være fuldskæftede.

Indtil de nylige stramninger har policen forvaltet kravet om ”ganske særlige omstændigheder” til bl.a. at være dækket af muligheden for jagt i udlandet. Og da der ikke er ændret i hverken lov- eller forvaltningsgrundlag skal vi holde dem fast på det.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. sep 2017, 10:05

Oscar123 skrev: Jeg finder det principielt uacceptabelt, at ”nogen” – herunder selvbestaltede smagsdommere eller policen – skal vurdere mit behov/ønske så længe jeg holde mig indenfor lovens rammer.
Det kan du måske godt have ret i, men problemet er at loven (efter min mening) er skrevet så den lægger op til en sådan vurdering
Oscar123 skrev: Indtil de nylige stramninger har policen forvaltet kravet om ”ganske særlige omstændigheder” til bl.a. at være dækket af muligheden for jagt i udlandet. Og da der ikke er ændret i hverken lov- eller forvaltningsgrundlag skal vi holde dem fast på det.

:razz:
Oscar123
Har det ikke været sådan lidt op og ned? Jeg ved godt at der i en periode har været åbnet på fuld skrue for tilladelserne, men før det var det da vist ikke så nemt?

Nu sammenlignede Fast Fumble med sport. Der er der heldigvis helt rene regler for hvornår man kan få en halvauto: To års aktiv medlemsskab af en en forening, og underskrift fra formanden.
Kunne man forestille sig noget lignede for jægere der vil have en halv-auto?
Jeg ved godt at der ikke findes den samme foreningsstruktur, så det er måske ikke helt ligetil.

Det ville forøvrigt også få modstanden mod at sportsskytter kan få halvauto rifler til at se endnu mere ulogisk ud.

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 7. sep 2017, 12:23

Når vi nu er på off-topic sporet...
Der må ligge en masse hemmelig emperi og statistiske beregninger til grund for denne begrænsning af halvautorifler fra politiets (måske politisk) side og ikke blot tåbelig symbolpolitik. Ellers ville man da også forebyggende have reguleret penge, kvinder (læs: sex eller frustration) og ubåde, da disse helt sikkert kan være involverende årsager til meget alvorlig kriminalitet.

W
Rigeligt med smør

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. sep 2017, 13:32

Nu sammenlignede Fast Fumble med sport. Der er der heldigvis helt rene regler for hvornår man kan få en halvauto: To års aktiv medlemsskab af en en forening, og underskrift fra formanden.
Kunne man forestille sig noget lignede for jægere der vil have en halv-auto?

Det findes til en vis grad allerede. Våbencirkulæret (som ikke er våbenloven) bestemmer at politiet kun giver tilladelse til halvautomatisk riffel til personer der er fyldt 20 år og kendt som absolut pålidelige. Du kan få jagttegn som 16 årig, så man kan sige at karenstiden er op til 4 år, men hvis du tager jagttegn efter du er fyldt 20 er der ingen karenstid. (Våbencirkulærets § 19 stk. 2).

Det ville være rigtig rart med en formulering der gjorde, at man som borger kunne vide hvad der skulle til for at opfylde betingelserne for at erhverve halvautomatisk riffel, og at man så var sikker på at kunne få tilladelse, ligesom med pistoler. Men det har vi desværre ikke.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. sep 2017, 13:55

Jeg vil ikke være smagsdommer og har intet imod halvautomatiske våben til jagt :thumbup:

Jeg prøver blot at sætte ord på, hvorfor jeg tror at man er blevet mere opmærksom på hvad der gives tilladelser til.

Og lige præcis når vi har at gøre med halvautomatiske rifler, der gives tilladelse til ''under særlige omstændigheder'', så er det vel ikke irrelevant om den erhverves ud fra et nice to have eller need to have princip?

AR-15 er uden tvivl en sublim jagtriffel... men ville den ikke også være det i en repeter version?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. sep 2017, 14:00

Ras.Killing skrev:AR-15 er uden tvivl en sublim jagtriffel... men ville den ikke også være det i en repeter version?
(Igen, jeg ved ikke en bjælde om jagt)

Jeg kender nogen der går på vildsvinejagt. De siger at de der vildsvin er nogen arrige bæster, og nogen går på jagt med revolver, andre med kort semi-auto riffel, for at kunne afgive skud hurtigt nok til at undgå at blive bidt, hvis første skud ikke nedlægger dyret. Men måske er repeter fint nok, bare man øver sig rigtig meget i hurtig genladning?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. sep 2017, 14:29

youtu.be/mOgXcffC3ow

Men der skal nok en hel del...
Fast Fumble skrev:øver sig rigtig meget i hurtig genladning?
... til :thumbup:

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. sep 2017, 14:40

Ras.Killing skrev:
Men der skal nok en hel del...
Fast Fumble skrev:øver sig rigtig meget i hurtig genladning?
... til :thumbup:
Det er da næsten søvngænger langsomme :fun:

youtu.be/OuKz8brpH0I

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 7. sep 2017, 15:45

"»Nogle får deres våben registreret, andre skiller sig af med det. Man begynder på den måde at få samfundet omstillet derhen, hvor man gerne vil have det. Det tager tid at få tømt samfundet for våben,« siger Ole Hækkerup."

Ingen har brug for halvautomater til jagt, råber skytterne med boltaction.

Ingen har brug for grovkaliber, råber .22 sportsskytterne

Ingen har brug for noget mere end 6,5, råber bukkejægeren

Ingen har brug for våben, hører lovgiveren...

Bygork
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bygork » 7. sep 2017, 16:46

Rigtig dejligt med input og meninger. Men nu er udgangpunktet i emnet: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hvordan ?

Er der nogen der kan svare på i hvilke lande i Europa min US carbin halvautomat vil være lovlig til jagt ? Samt på til hvilke vildtarter i de pågældende lande ?

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 7. sep 2017, 16:56

bygork skrev:Rigtig dejligt med input og meninger. Men nu er udgangpunktet i emnet: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hvordan ?

Tjahh, det er vel 3 eller 4. gang du spørger så det kan vel konkluderes at det er der ikke :???: . Den eneste grund til at der er så meget aktivitet i denne tråd er fordi du har forstyrret det pt. største hvepsebo på NVF(halvauto) og tråden derefter er kørt heeelt af sporet :smile: ...
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Bygork
Silver Member
Silver Member

Re: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hvordan ?

Indlæg af Bygork » 12. nov 2017, 11:45

Status: Har endnu ikke søgt om tilladelse. Min US Carbine står stadig ved forhandleren, men som jeg læser de seneste drøftelser med myndighederne bliver det er et NEJ til at få tilladelse i original stand, selvom der åbenbart er givet lidt tilladelser siden sommeren.

Så jeg tænker enten skal den sælges, eller også skal den modificeres med håb om at den på et tidspunkt kan blive gjort lovlig i dens oprindelige tilstand. Der er ingen tvivl om at min intention med at købe riflen mest har været at komme på skydebanen med den. Men der er vel ingen mulighed for at beholde den originale stand via en en skytteforening af en art ?

Jer der kender til US Carbine, ville I vælge at få den lavet om til repeter eller halvautomatisk med plads til 2 patroner ? Hvorfor ?

Hvis jeg vælger den halvautomatiske løsning med 2 patroner, kan jeg så regne med at kunne beholde de ekstra 15 og 30 skudsmagasiner der følger med til den? Hvor let vil det være at få den lavet om til at kunne bruge mere end de 2 patroner hvis det bliver muligt/lovligt igen ?

Halvautomatiske løsning med 2 patroner hvordan foregår den operation rent teknisk og er det noget min lokale våbensmed kan gøre eller skal det være en speciel godkendtbøssemager ?

På forhånd tak

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hvordan ?

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 12:00

bygork skrev:Status: Har endnu ikke søgt om tilladelse. Min US Carbine står stadig ved forhandleren, men som jeg læser de seneste drøftelser med myndighederne bliver det er et NEJ til at få tilladelse i original stand, selvom der åbenbart er givet lidt tilladelser siden sommeren.

Så jeg tænker enten skal den sælges, eller også skal den modificeres med håb om at den på et tidspunkt kan blive gjort lovlig i dens oprindelige tilstand. Der er ingen tvivl om at min intention med at købe riflen mest har været at komme på skydebanen med den. Men der er vel ingen mulighed for at beholde den originale stand via en en skytteforening af en art ?

Jer der kender til US Carbine, ville I vælge at få den lavet om til repeter eller halvautomatisk med plads til 2 patroner ? Hvorfor ?

Hvis jeg vælger den halvautomatiske løsning med 2 patroner, kan jeg så regne med at kunne beholde de ekstra 15 og 30 skudsmagasiner der følger med til den? Hvor let vil det være at få den lavet om til at kunne bruge mere end de 2 patroner hvis det bliver muligt/lovligt igen ?

Halvautomatiske løsning med 2 patroner hvordan foregår den operation rent teknisk og er det noget min lokale våbensmed kan gøre eller skal det være en speciel godkendtbøssemager ?

På forhånd tak
1. Halvauto er No-Go på en skytteforeningstilladelse.

2. En US M1 Carbine er lidt halvtrist som repeter. Så mister den lidt af sin "aura". I det tilfælde ville det være sjovere at sende pengene i noget bolt action .300BlackOut med dæmper. En .30Carbine er jo ikke verdens kraftigste kaliber, så det kompenseres ved at lave en halvautomatisk platform. Hvis man mister den mulighed, så er der ikke rigtig noget ved .30Carbine i sig selv.

3. Ja, du kan sagtens beholde de originale magasiner til dit våben, men sålænge den er konfigureret i "dansk-halvauto"-konfiguration med fast magasin, så kan du ikke bruge dem til noget.

4. En bøssemager kan "pinne" magasinet fast til magasinbrønden, og det kan godt ændres tilbage, så det bliver pænt igen, men det kræver værktøj, og dermed overholder det lovkravet om "permanent fastgørelse".

5. Se svar 4, og ja, enhver våbensmed/våbenforretning kan gøre det. Jeg vil endda tro, at private også kan gøre det, da det ikke er en konstruktiv ændring på våbnet (f.eks. som at ændre halvauto til fuld auto). Men hæng mig ikke op på det.

Bygork
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bygork » 12. nov 2017, 12:22

Men altså i praksis vil anordningen med 2 skud max i halvautomatisk betyde plads til et skud i kammeret og plads til et i magasinet ? og magasinet gøres permanen fast til magasinbrønden. Så i praksis ved tilbageændring så vil magasinet skulle laves om til at kunne føde flere patroner igen og permanent fastgørelse af magasinbrønden fjernes for det spiller?

Er de bare noget der i fagsprog gøres med en "let svejsning"; så man kan forvente at standen ikke blive ødelagt til hvis det en dag skal skiftes tilbage ?

Skal jeg forvente at skulle søge en magasin samler tilladelse for at beholde magasinerne, eller er det nok med våbentilladelsen på våbnet ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 12:34

bygork skrev:Men altså i praksis vil anordningen med 2 skud max i halvautomatisk betyde plads til et skud i kammeret og plads til et i magasinet ? og magasinet gøres permanen fast til magasinbrønden. Så i praksis ved tilbageændring så vil magasinet skulle laves om til at kunne føde flere patroner igen og permanent fastgørelse af magasinbrønden fjernes for det spiller?

Er de bare noget der i fagsprog gøres med en "let svejsning"; så man kan forvente at standen ikke blive ødelagt til hvis det en dag skal skiftes tilbage ?

Skal jeg forvente at skulle søge en magasin samler tilladelse for at beholde magasinerne, eller er det nok med våbentilladelsen på våbnet ?
1. Ja, "danskerkonfigurationen" er 1+1, altså 1 patron i kammer, 1 i magasin.

2. Ja, magasinet skal have fjernet sin plombe, og den permanente fastgørelse fjernes.

3. Ja, en permanent fastgørelse fungerer ved, at man sætter magasinet fast til magasinbrønden, så man ikke uden videre kan fjerne det igen. Dvs, en let svejsning, en "pinning" eller lignende. Det kan gøres rigtigt pænt af en fagmand, så det kan ændres tilbage uden de store spor, hvis man en dag ønsker det.

4. Våbentilladelsen er nok. En våbentilladelse giver også tilladelse til at erhverve magasiner til sit våben.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2017, 20:26

Jeg havde valgt repeter... syntes ikke to skud er meget i sådan en ''ærtebøsse''

Vee dog ikke helt hvad det vil sige i praksis, eller om den uden videre kan bygges tilbage igen?

Vedr. magasiner. Som repeter ser jeg ingen problemer, men hvis den plomberes til 2 skud med fast magasin... så passer magasinerne ikke til våbnet hverken i praksis eller på tilladelsen.

De må derfor høre til på en samlertilladelse.

Make Fyn fin again!

Besvar