Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af NWF » 16. aug 2017, 02:13

Den giver et lille klik fra bagerst til mellemposition, men skubber man den forsigtigt og kontrolleret frem fra mellem til aftræks-position så siger den faktisk ikke ret meget - men er ikke total lydløs. Sikringen går lidt stramt på min så der skal bruges en smule fingerkraft for at skubbe den forsigtigt frem.

Var hellere ikke imponeret over Ruger American'ens skæfte :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af LJ » 19. aug 2017, 19:39

Strangeguy skrev:
Kras skrev:Ovre på søster forum er der netop nu en der vil bytte sin 8" 223'er pibe væk fordi den skyder dårligt med 55gr kugler / måske et hint om at den kombi kan være problematisk..? ;)
Jeg har snakket med ham og han nævner rigtigt nok at der er større spredning på de lidt lettere kugler. Og han er nok også årsagen til størstedelen af mine spekulationer. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt han lader selv, og hvis han presser hastigheden op, kan det også have en betydning.
Når man læser på de amerikanske forums er en hurtig stigning bare sagen, og de kan skyde med det hele uden problemer. Men holdes det sammen med hvad de viser på youtube, har de jo ingen selvkritik hvad angår gruppestørrelse.
1900 skrev:
mrn hvorfor ikke fravælge varmintkuglen så du kan bruge riflen alsidigt - ræven dør fint alligevel, og sprøde kugler til råvildt er da tåbeligt
Tja, så kan jo lige så godt tage min 308 på skuldren, den kan jo også det hele. Og jeg nævnte også at der kunne være en problematik med 2 slags ammunition i lommen i tilfælde af råvildt i kikkerten.
Varmintkuglen skulle bruges til skadevoldere netop fordi den går nemt i stykker og risikoen for opspringere er meget mindre ved de lidt fladere skud. Jeg er helt klar på at baglandet skal være forsvarligt og at jeg ikke kan skyde op ad fru jensens veranda fordi jeg skyder med en varmintkugle. Jeg mener bare at der er fare for langt større flugt med en tungere og fastere kugle til hjortevildt.
Og selvfølgelig den flade kuglebane er en klar fordel.


Mvh Søren
Ja, det kan du. 110 grains projektil i en .308 er satme noget der virker :smile:
Så får du samtidig en temmelig flad kuglebane og en pæn portion power oveni.
Principielt mener jeg ikke man skal tage et skud med en .223 som man ikke ville tage med f.eks. en .308 uanset typen af ammunition.

Det skal dog ikke afholde dig fra at købe et skydejern til, sådan et kan man altid bruge :biggrin:

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 20. aug 2017, 20:13

LJ skrev: Ja, det kan du. 110 grains projektil i en .308 er satme noget der virker :smile:
Så får du samtidig en temmelig flad kuglebane og en pæn portion power oveni.
Principielt mener jeg ikke man skal tage et skud med en .223 som man ikke ville tage med f.eks. en .308 uanset typen af ammunition.

Det skal dog ikke afholde dig fra at købe et skydejern til, sådan et kan man altid bruge :biggrin:
Ja, men med 110 grain i en 308 har vi lidt samme stigningshistorie som den nuværende med 223. Jeg tænker i hvert fald at 110 grain også kan blive svært at styre i en pibe der er lavet til 168 grain. Og netop den ekstra power er præcis den jeg vil undgå. Altså jeg vil have den killpower der skal til et godt drab, men vil helst ikke skyde alt for mange joule afsted, hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg er sådan set helt enig med dig i at der bør være de samme forholdsregler for hvornår man skal afgive et skud, uanset hvilken kaliber man anvender. Sikkerhed frem for alt, og jeg er heller ikke bleg for at lade være hvis jeg ikke er sikker. Det er der er min pointe er bare at der er meget mere energi tilbage i en 168 grains kugle der er bonded og designet til at holde sammne og opretholde en stor restvægt, frem for en 55 grains kugle der er tyndvægget og meget ekspansionsvillig.

Og til sidst... Jo det er nok mere behovet for nyt grej der skal tilfredsstilles end det er mangel på grej til at nedlægge lidt skadedyr der skal opfyldes :giggle: :giggle: :giggle:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af FrederikF » 20. aug 2017, 20:29

Strangeguy - jeg er 100% enig med dig i dine overvejelser. Ved skydning på relativt flad mark, der er kal. 224, høj hastighed og varmintkugler et stort plus til sikkerheden.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af LJ » 20. aug 2017, 20:47

Strangeguy skrev:
Ja, men med 110 grain i en 308 har vi lidt samme stigningshistorie som den nuværende med 223. Jeg tænker i hvert fald at 110 grain også kan blive svært at styre i en pibe der er lavet til 168 grain. Og netop den ekstra power er præcis den jeg vil undgå. Altså jeg vil have den killpower der skal til et godt drab, men vil helst ikke skyde alt for mange joule afsted, hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg er sådan set helt enig med dig i at der bør være de samme forholdsregler for hvornår man skal afgive et skud, uanset hvilken kaliber man anvender. Sikkerhed frem for alt, og jeg er heller ikke bleg for at lade være hvis jeg ikke er sikker. Det er der er min pointe er bare at der er meget mere energi tilbage i en 168 grains kugle der er bonded og designet til at holde sammne og opretholde en stor restvægt, frem for en 55 grains kugle der er tyndvægget og meget ekspansionsvillig.

Og til sidst... Jo det er nok mere behovet for nyt grej der skal tilfredsstilles end det er mangel på grej til at nedlægge lidt skadedyr der skal opfyldes :giggle: :giggle: :giggle:
Jeg tror vi er helt enige mht sikkerheden ☺

Nu kender jeg ikke noget til kaliber .224 som Frederik refererer til men en .223 kræver til tider lidt selvbeherskelse mht skudafstand til råvildt ☺
Twistraten på din .308 er selvfølgelig væsentlig ift håndtering af lette og lidt tungere projektiler men det kunne jo komme an på en prøve ☺

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af C-X » 20. aug 2017, 20:55

.222 Rem., .223 Rem. .22-250, m.fl. er i størrelsen .224.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af FrederikF » 20. aug 2017, 21:10

Hvornår er det at en .223rem skal "selvbeherskes"? Med det rette projektil i en 1:8 pibe leverer den vel omkring de 800joule på 300m
(Jeg skyder ikke råvildt længere end knap 200m uanset kaliber, men man "kan" sagtens). Enig hvis man skyder med lette projektiler med bc som badekar, så skal man ikke alt for langt over 160m før det bliver lidt tamt (skyder man med den slags projektiler, så er man ligeså godt tjent med en 222rem)
Men hvad tænker du på LJ?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af LJ » 20. aug 2017, 22:23

FrederikF skrev:Hvornår er det at en .223rem skal "selvbeherskes"? Med det rette projektil i en 1:8 pibe leverer den vel omkring de 800joule på 300m
(Jeg skyder ikke råvildt længere end knap 200m uanset kaliber, men man "kan" sagtens). Enig hvis man skyder med lette projektiler med bc som badekar, så skal man ikke alt for langt over 160m før det bliver lidt tamt (skyder man med den slags projektiler, så er man ligeså godt tjent med en 222rem)
Men hvad tænker du på LJ?
At man skal undlade at skyde til råvildt meget længere end 150 m med 223. Schweiss-førerne bander tit over anskudt råvildt med netop 222 og 223. Det gælder naturligvis ikke dig Frederik.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af FrederikF » 20. aug 2017, 23:50

:)) jo det gælder også mig - jeg har også bandet en del. (Har været med på adskillige eftersøgninger som skytte, min far bar schweizzhundefører i mange år. Dengang var .223rem ikke så udbredt, men 222rem så vi en del anskydninger med. Det var nu ikke lange skudafstande, de fleste bukke skydes på under 120m, men derimod dårligt placerede skud - herunder knogleskud med stærkt ekspanderende projektiler).
Mvh Frederik (der selv foretrækker en svagt ladet 8x57is til råvildt)

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af LJ » 21. aug 2017, 18:24

...og netop derfor plæderer jeg gerne for at man har lidt overskud mht kaliber. F.eks. en svagt ladet 8x57is, der er altså noget mere ooomphh i sådan en, end der er i en mere letpåvirkelig .223, hvis man skulle være uheldig og det utænkelige skulle ske.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 21. aug 2017, 20:45

Hvis vi lige skal tilbage på sporet igen :blink: så er det en bøsse der skal anvendes til gråsorte fugle og ræv primært. Som udgangspunkt tror jeg at den skal afløse min 17hmr, hvis jeg synes at jeg kan undvære den :???: Men det kan jo hænde at man tager afsted efter en ræv, men støder på råvildt i stedet. Og så er det jo rart at bøssen kan klare begge dele. Jeg vil ikke skyde råvildt med varmintkugler, men det kan jeg nok finde noget smart til så jeg har den rigtige kugle i kammeret :smile: Til de dage hvor jeg går hjemmefra efter et stykke råvildt har jeg 308 på nakken. Om de så er råvildt eller ræv man støder på vides jo ikke, men så kan denne bøsse jo nok også klare dette :smile:

Anyways så tror jeg bøssen bliver bestilt i morgen. er faldet over en :bowdown: tikka :bowdown: til en fin pris :biggrin:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af LJ » 21. aug 2017, 21:39

Sorry :smile:
Jeg er sikker på du finder anvendelse for dit nye skydejern, en Tikka i .223 er absolut værd at eje, håber handelen går godt :razz:

Sniper 223
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 21. jan 2011, 14:33
Interesser: rifler og ammunnition
Geografisk sted: nordfyn
Has thanked: 1 time

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Sniper 223 » 23. okt 2017, 20:49

Hej.
Jeg er den lykkelige ejer af en Sako 75 i cal. 223Rem med 8" stigning ( den model med løst magasin ( 6 skud ) og tasten foran sikringen for afladning i sikret tilstand)Den skyder faktisk godt ja nærmest fantastisk med stort set alt fra 50 gr til 69 gr.i mange forskellige fabrikater.
Jeg læste også en del om at jeg ikke skulle regne med at kunne styre de helt lette kugler ( 40- 50 gr ) men der har ikke været nogle problemer . Jeg har skudt 5-6 skuds gruper på 200m som har holdt et point tal på 200ms skiverne så ca 20-25 mm.
Mit foretrukne valg er nok Sierra 60 gr varmiter ( 1375 ) og Hornady V Max 60 gr dem lader jeg så de har samme træfpunkt
Jeg har også samme træfpunkt med Sierra 69 gr på 100 m de skal lige have to klik mere i højde til 200m.
En hammer god og behagelig riffel
Sniper 223

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Rigsby » 23. okt 2017, 21:00

Strangeguy skrev:
Så kort og godt. Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Mvh Søren

Hej Søren,

Jeg skyder 50 til 69 grain i min Tikka T3-tactical ( som er 1:8) uden nogen form for problemer overhovedet.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 23. okt 2017, 21:43

Jeg har fået riflen hjem, og samlede lige en kikkert op på vej hjem :smile: jeg skulle jo alligevel have lidt ammolade at starte på.

Jeg har fået den skudt hurtigt ind med noget remington umc 55gr, men det småregnede og jeg havde min 5 årige datter med også, så det er nok ikke helt brugbart materiale, men jeg er i hvert fald ikke imponeret med umc :thumbdown: men synes at jeg kan læse om meget svingende præstationer med netop denne. Der smuttede også noget prvi partisan (den var billig :oops: ) og hornady vmax 55gr og gmx 55gr i kurven. Så er vi da lisom igang.

Jeg har en del forventninger til vmaxen, da det nok vil være den primære kugle, men er lidt spændt på om jeg skal finde en der kan rulle nogle 60gr i stedet.

Jeg har desværre ikke mulighed for at hjemmelade, men er helt sikker på at det giver et meget større udvalg af kugler. Men så må jeg jo bare igang med det også :giggle:

Jeg finder en dag i den hårdt pressede kalender inden længe og prøver lidt mere forskelligt krudt. Jeg synes at det er lidt svært at finde købeammunition med kuglevægt over 55gr. Er det kun mig? Eller hvad gør i andre?

Mvh Søren

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Rigsby » 24. okt 2017, 08:02

Strangeguy skrev: Jeg har fået den skudt hurtigt ind med noget remington umc 55gr, men det småregnede og jeg havde min 5 årige datter med også, så det er nok ikke helt brugbart materiale, men jeg er i hvert fald ikke imponeret med umc :thumbdown: men synes at jeg kan læse om meget svingende præstationer med netop denne.
Nu er det temelig længe siden at jeg handlede UMC ind i kaliber 223, men hvis min hukommelse ikke er blevet fuldstændig denilsement så mener jeg ikke at kunne huske at jeg havde nogle problemer med præcisionen på 200M. i min T3 Tac.

En anden ting jeg lige mener at kunne huske er at træfbilledet ikke så ret meget anderledes ud når jeg skiftede fra UMC 55 Grain til AMA.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af 458hunter » 24. okt 2017, 08:52

Rigsby skrev:
Strangeguy skrev: Jeg har fået den skudt hurtigt ind med noget remington umc 55gr, men det småregnede og jeg havde min 5 årige datter med også, så det er nok ikke helt brugbart materiale, men jeg er i hvert fald ikke imponeret med umc :thumbdown: men synes at jeg kan læse om meget svingende præstationer med netop denne.
Nu er det temelig længe siden at jeg handlede UMC ind i kaliber 223, men hvis min hukommelse ikke er blevet fuldstændig denilsement så mener jeg ikke at kunne huske at jeg havde nogle problemer med præcisionen på 200M. i min T3 Tac.

En anden ting jeg lige mener at kunne huske er at træfbilledet ikke så ret meget anderledes ud når jeg skiftede fra UMC 55 Grain til AMA.
Det afhænger meget af kanonen - havde en Blaser R93, hvor UMC var en af de absolut mest præcise, men i både en LTR og en Sig516, var præcisionen kun lige godkendt. LTR kan slet ikke lide AMA og Sig516 skyder meget tæt på 1 MOA med AMA, så det svinger voldsomt fra riffel til riffel. Det er bare at prøve sig frem.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Rigsby » 24. okt 2017, 09:07

Chrstn_Olsen skrev:
Det afhænger meget af kanonen - havde en Blaser R93, hvor UMC var en af de absolut mest præcise, men i både en LTR og en Sig516, var præcisionen kun lige godkendt. LTR kan slet ikke lide AMA og Sig516 skyder meget tæt på 1 MOA med AMA, så det svinger voldsomt fra riffel til riffel. Det er bare at prøve sig frem.
Ja det tror jeg oogså var det som jeg prøvede at sige, så det er jeg ganske enig i!

Min T3'er kan lide stort set alle, og min (nu fraskilte) Remington XP-100 kunne absolut ikke li' andet end 55 Grains UMC, så ja, det er bare at prøve sig frem indtil man finder noget som passer til riflen, derfor mener jeg heller ikke at "UMC har problemer med ...." altid holder vand.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 24. okt 2017, 21:03

Jeg er som udgangspunkt også helt rolig. Jeg har skudt 14 skud, incl indskydning af kikkert... I regnvejr... Med en 5 årig datter på slæb... Så forudsætningerne for en fin trekløver har nok ikke været til stede :oops:

Havde også fokus på aftrækket, der knækker knivskarpt, men med et lidt højere tryk end jeg er vant til, men jeg skal nok blive gode venner med den :Hug:

Det kan jo også være den lige skal skydes lidt til :biggrin:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Rigsby » 24. okt 2017, 22:35

Strangeguy skrev:Jeg har skudt 14 skud, incl indskydning af kikkert... I regnvejr... Med en 5 årig datter på slæb... Så forudsætningerne for en fin trekløver har nok ikke været til stede :oops:

Det kan jo også være den lige skal skydes lidt til :biggrin:
Ja med 14 skud så tror jeg at der er plads til lidt "skyden til"

Min den ældste (var lige blevet 4 på det tidspunkt) har været med et par gange sammen med mig når der skulle skydes ind/til, Han havde sine høreværn på og sin bedstefars gamle Diana 1 med på banen og der var ikke et øje tørt. Jeg fik skudt riffel ind og han havde sit livs bedste dag/e.

Det bliver ikke meget bedre end det!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 5. nov 2017, 13:42

Så har jeg været på banen igen... Denne gang var der lidt mere ro på og vejret artede sig fra den lidt bedre side, dog med en lille sidevind jeg ikke tillægger den store betydning.

Jeg må sige at remington umc er bare nogo i denne bøsse. Det duer bare ikke :shame: Om umc er bedre egnet til andre bøsser eller stigning ved jeg ikke :???: men de virker ikke i min, længere er den ikke. Jeg har lige været ude at måle under forfatning af dette indlæg, og hold nu fast. 8 Skud på...... Tadaa 90mm :shock: Jeg havde en skydning på en anden skive, og der var den faktisk 95mm.

Men hornady vmax. Ja det er jo en helt anden snak. Havde jeg ikke sat et skud ved siden af den sorte plet, ville jeg tro at jag havde ramt forbi skiven :oops: 6 skud med 28mm spredning er vel ok. Jeg skød kun de samme 6 skud, for tiden gik og jeg havde lovet en kammerat at kigge efter en ræv på hans jagt og ville selvfølgelig gerne have den nye kanon med :biggrin:

Men foreløbig ser det noget mere lovende ud. Det kan nok gøres bedre under andre omstændigheder, men umiddelbart er det nok det jeg præstere på nuværende tidspunkt. Jeg glæder mig i hvert fald til at prøve gmx 55gr til sammenligning. Jeg har ikke rigtig nogen forventninger til prvi partizan, men det kan kun være bedre end umc. :puke:

Mvh Søren

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af FrederikF » 5. nov 2017, 14:30

Har ingen erfaring med umc (faktisk ingen erfaring med købeammo ;)).
Men synes godt nok at det lyder voldsomt med 90mm grupper - glæder mig til at høre om dine videre erfaringer med andre fabrikater.
Riflens stigning burde ikke give problemer med 55grains projektiler, er der noget sært/usædvanligt ved UMCs projektiler, der kunne forklare resultaterne? Hvilken v0 er angivet på pakkerne?

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Rigsby » 5. nov 2017, 17:10

Strangeguy skrev:Så har jeg været på banen igen... Denne gang var der lidt mere ro på og vejret artede sig fra den lidt bedre side, dog med en lille sidevind jeg ikke tillægger den store betydning.
Hvilken afstand??

Ikke at det betyder det store for dine resultater, da der er en verden til forskel fra 28 til 95 mm. men nærmere for at stille min nysgerighed.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 5. nov 2017, 20:27

FrederikF skrev:er der noget sært/usædvanligt ved UMCs projektiler, der kunne forklare resultaterne? Hvilken v0 er angivet på pakkerne?
Jeg har lige haft de resterende 8 umc ude af pakken. Jeg fik hurtigt øje på at der er forskel på hvor meget af krymperillen der er synlig. Skydelæret blev ladt med umc og viste en differens på 2 tiendedele mm. Om det er lidt eller meget skal jeg ikke kunne sige, men det er i hvert fald meget i forhold til hornadys gmx og vmax der er spot on på de 8 jeg målte af hver.
Spidsen af projektilet på umc virkede lidt mere "rund" på nogle af spidserne, altså en lille smule uensartede.
V0 er angivet til 987ms så det er vist meget normalt. Hornady er i hvert fald tilsvarende.

Kiggede også på partizan, der er ikke rigtigt noget at bemærke. ½ tiendedele længdeforskel måske, og alm uensartethed i næsen for blødnæset, altså lidt deformeret bly. Men dem har jeg ikke skudt med endnu.
Rigsby skrev: Hvilken afstand??

Ikke at det betyder det store for dine resultater, da der er en verden til forskel fra 28 til 95 mm. men nærmere for at stille min nysgerighed.
Det er på 100m. Jeg startede med 3 umc på 25mm. Stillede lidt på kikkert. Så skød jeg et par serier mere, og her sad de mere spredt. Skiftede til hornady vmax og skød 2 x 3 skud på 28mm. Skiftede tilbage til umc og skød 2 x 4 skud på 90mm

Samme kadance, altså skudne er ikke jappet hurtigt af.

Mvh Søren

Besvar