Forsvarets nye tjenestepistol er valgt: Sig Sauer P320

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Ras.Killing » 17. aug 2017, 06:22

Det var vel også på tide de gamle Neuhausen blev skiftet ud :biggrin: hvor fin en pistol den ellers er, så er den bare ikke rigtig rettidig.

Jeg vil mene at man skulle vælge Glock. De kan alt der efterspørgers og er et gennemprøvet design.
ReneKJ skrev:Hvorfor har de lagt sig fast på at den skal være striker fired?
Funktionalitet holdt op imod pris vil være mit gæt. Man får unægteligt meget skydejern for pengene i f.eks en Glock o.lign designs. Samt de fordele en striker pistol giver som tjenesstevåben (eller hvad det hedder i forsvaret). Træk, skyd... men stadig til en hver tid sikret i bæltet.
CQB skrev:Mon ikke arsenal strike one kunne komme i betragtning , den virker som en super letvægts strike fire skyder
...men findes den i en compact udgave?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af ReneKJ » 17. aug 2017, 06:39

Ras.Killing skrev:
ReneKJ skrev:Hvorfor har de lagt sig fast på at den skal være striker fired?
Funktionalitet holdt op imod pris vil være mit gæt. Man får unægteligt meget skydejern for pengene i f.eks en Glock o.lign designs. Samt de fordele en striker pistol giver som tjenesstevåben (eller hvad det hedder i forsvaret). Træk, skyd... men stadig til en hver tid sikret i bæltet.
Nu er forsvaret vist undtaget for normale udbudsregler, men enhver anden der skrev et udbuds materiale hvor de sigtede mod en bestemt vinder ville få et ordenligt smæk over fingrene.

Formålet med et udbud må være at finde dem der kan levere den ønskede funktionalitet til den bedste pris. Hvis man på forhånd udelukker kandidater fordi man ikke tror de kan møde kravet så ender man med en dyrere løsning.

Der er forresten mig bekendt ikke noget der forhindrer at du kan have en hammer-fired pistol i bæltet ladt og sikret. På nogen er der decocker og DA, på andre defineres de som sikre med hanen spændt og sikringen slået til.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Mapzter » 17. aug 2017, 10:16

JRexA skrev:
Mapzter skrev:Det sker med deres normale aftrækker, som er ret tung i det, og kan afhjælpes med en lettere aftrækker.
Jeg går ud fra, at du mener vægten, af selve aftrækkeren(delen), og ikke det tryk der skal til(aftræksvægten), for at udløse skuddet.
Korrekt, den normale aftrækkers højere masse giver et større momentum.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Oscar123 » 17. aug 2017, 12:12

ReneKJ skrev:Nu er forsvaret vist undtaget for normale udbudsregler, men enhver anden der skrev et udbuds materiale hvor de sigtede mod en bestemt vinder ville få et ordenligt smæk over fingrene.

Formålet med et udbud må være at finde dem der kan levere den ønskede funktionalitet til den bedste pris. Hvis man på forhånd udelukker kandidater fordi man ikke tror de kan møde kravet så ender man med en dyrere løsning.
Forsvaret kan undlade at følge de normale udbudsregler, hvis der på strategisk niveau er tale om forhold, der berører rigets sikkerhed. Dette sker dog kun helt undtagelsesvis – og Kammeradvokaten skal altid inde over, hvis man fra Forsvarets side ønsker at anvende denne mulighed. I et udbud omhandlende nogle relativt få tusinde pistoler kan man næppe tale om ”rigets sikkerhed” – så udbudsreglerne her vil blive fulgt meget nøje.

Anskaffelsen gennemføres af en projektgruppe i den landmilitære division (KA Land) i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Denne gruppe har tæt kontakt til repræsentanter fra alle brugere i Forsvaret (HRN, FLV, SVN, SOKOM, MP m.fl… ) og har på det grundlag udarbejdet et sæt operative brugerkrav, som pistolen skal leve op til. Jeg er ikke bekendt med de nærmere detaljer i deres arbejde – men resultatet er, at Forsvaret ønsker en robust modulær striker-fired pistol med høj magasinkapacitet.

En del af arbejdet i forbindelse med et udbud er at udpege og vægte de kriterier, som de indkomne tilbud skal bedømmes på. Der vil naturligvis være et antal ubetingede krav som pistolen bare skal opfylde – og de tilbud, der ikke er ”compliant” her bliver simpelthen sorteret fra. Derudover skal der ses på forhold som brugbarhed og brugervenlighed og her vil der skulle gennemføres et antal testskydninger af brugere fra ”den operative verden”, som vil afgive deres bedømmelser. Endelig skal der ses på forhold, vedr. reservedele, specialværktøj, uddannelse m.v. Og endelig skal der ses på pris. Men bemærk dog, at selvom prisen er vigtig er det ikke den ”rene” pris, der interessant – men derimod den beregnede samlede pris i den fastsatte levetid (Life Cycle Cost). Simplificeret sagt vil en billig pistol, der hurtigt bliver slidt ned meget vel kunne være dyrere at holde i drift i den fastsatte periode end en dyrere og mere robust type.

Det drejer sig således om at gennemføre den ”samlet set mest fordelagtige” anskaffelse, der opfylder brugernes behov. Med mit (indgående) kendskab til folkene i KA Land i FMI er processen i trygge hænder og de skal nok finde frem til rette model.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af HappyNanoq » 17. aug 2017, 14:29

Senserazer skrev:Jeg har også hørt at 'merikanerne bruger deres nye SIG's som håndgranater fordi skidtet sprænger fra hinanden. Hvilket lyder underligt for SIG's, men det må vel stamme et sted fra.
Det gjorde Glock's jo også i USA efter introduktionen, så hut jeg hvisker.

Forklaringen skulle være (lidt i hvert fald), at dels elsker amerikanerne jo at lade selv, og nogle kan godt lide at bruge +P ladninger til selvforsvar m.v., men omvendt kan mange også godt lide at støbe projektiler selv af alverdens materialer af ikke nødvendigvis for god kvalitet.
"Wheel-weights comes to mind" som en kammerat sagde det, og nogle har ikke metallisk indsigt i, eller ejer en hårdhedsmåler til at have nogen som helst fornemmelse af hvad de har støbt - ud over det ligner et projektil.

Og dels kunne de polygoniske løb i Glock'en ikke lide rene blyprojektiler der var ladet hot, da det giver blyafsmitning i riffelgangen.

Så i hvert fald en del af de " Glock Kaboom " (som fænomenet blev opkaldt) var tilsyneladende selvforskyldt, for "man vidste jo bedre - og brugsanvisninger er jo ikke noget man læser".


Om noget lignende er sket for SIG under tests.. det kan godt ske, men hvis de allerede har haft problemer med den nye P320 og det kræver et slag eller lignende for at ske - så er soldaterne godt nok nogle lav-IQ fumlefingre.
Det tror jeg nu næppe, men der er nogen som er utilfredse med SIG og hellere ville have haft 1911/Glock/Springfield/Whatever og så hakker man på, samt eksponerer den éne svaghed man engang har overhørt sin fætter nævne noget om at en ven måske har set et sted på internettet.

Måske det bare er mig :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af 100Radsbar » 17. aug 2017, 21:56

Skulle de ikke bare tage Beretta FS92 som den amerikanske hær har brugt i mange år?
Den er da gennemprøvet, og platformen er da blevet opdateret undervejs.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Lycon » 17. aug 2017, 23:38

100Radsbar skrev:Skulle de ikke bare tage Beretta FS92 som den amerikanske hær har brugt i mange år?
Den er da gennemprøvet, og platformen er da blevet opdateret undervejs.
Det sker nok ikke da to af kravene er at den skal være striker-fired, og kunne tilpasses individuelle hånd størrelser.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af 458hunter » 18. aug 2017, 02:12

Hvis nu man vil undgå at lave hovsa køb som man jo desværre har lidt af en historik med i forsvaret - og det offentlige generelt, så tager man Glock alene pga den er det sikre valg. Ingen grund til at eksperimentere.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Ras.Killing » 18. aug 2017, 05:12

Ifølge krigeren.dk er følgende 5 våben i spil.

http://krigeren.dk/fem-kandidater-dyste ... ye-pistol/

- S&W MP9 2.0
- Beretta APX
- CZ P-10
- Glock 17
- Sig Sauer P320

Spændende udvalg syntes jeg :thumbup:

Edit: jeg var stadig gået med Glocken. Less is more.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af 100Radsbar » 18. aug 2017, 07:23

Ras.Killing skrev:Ifølge krigeren.dk er følgende 5 våben i spil.

http://krigeren.dk/fem-kandidater-dyste ... ye-pistol/

- S&W MP9 2.0
- Beretta APX
- CZ P-10
- Glock 17
- Sig Sauer P320

Spændende udvalg syntes jeg :thumbup:

Edit: jeg var stadig gået med Glocken. Less is more.
Mon ikke de vil have en manuel sikring på pistolen? Ofte har de jo handsker på når de er ude i plutten. Og så vidt jeg husker sidder sikringen på en Glock på aftrækkeren. De fleste militær pistoler igennem tiden har altid haft en manuel sikring.
Det hænder jo ind imellem at amerikanske politibetjente skyder sig selv når de skal have pistolen op ad hylsteret :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Bofhenator » 18. aug 2017, 07:32

100Radsbar skrev:
Ras.Killing skrev:Ifølge krigeren.dk er følgende 5 våben i spil.

http://krigeren.dk/fem-kandidater-dyste ... ye-pistol/

- S&W MP9 2.0
- Beretta APX
- CZ P-10
- Glock 17
- Sig Sauer P320

Spændende udvalg syntes jeg :thumbup:

Edit: jeg var stadig gået med Glocken. Less is more.
Mon ikke de vil have en manuel sikring på pistolen?
Der står specifikt, flere steder i de links der er i tråden, at de ikke vil have manuel sikring...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af 458hunter » 18. aug 2017, 08:24

Bofhenator skrev:
100Radsbar skrev:
Ras.Killing skrev:Ifølge krigeren.dk er følgende 5 våben i spil.

http://krigeren.dk/fem-kandidater-dyste ... ye-pistol/

- S&W MP9 2.0
- Beretta APX
- CZ P-10
- Glock 17
- Sig Sauer P320

Spændende udvalg syntes jeg :thumbup:

Edit: jeg var stadig gået med Glocken. Less is more.
Mon ikke de vil have en manuel sikring på pistolen?
Der står specifikt, flere steder i de links der er i tråden, at de ikke vil have manuel sikring...
Manuel sikring er falsk trykhed. Jeg vil tro der sker mindst lige så mange fejl fordi der er manuel sikring. Fingeren har ikke noget at gøre i bøjlen før pistolen peger på målet. Det er den bedste sikring.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Mapzter » 18. aug 2017, 09:55

Ras.Killing skrev:Ifølge krigeren.dk er følgende 5 våben i spil.

http://krigeren.dk/fem-kandidater-dyste ... ye-pistol/

- S&W MP9 2.0
- Beretta APX
- CZ P-10
- Glock 17
- Sig Sauer P320
Listen på Krigeren.dk er opdateret her til morgen, CZ har trukket sig, og Canik TP9 er pre-kvalificeret i stedet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af ReneKJ » 18. aug 2017, 10:07

Mapzter skrev:
Ras.Killing skrev:Ifølge krigeren.dk er følgende 5 våben i spil.

http://krigeren.dk/fem-kandidater-dyste ... ye-pistol/

- S&W MP9 2.0
- Beretta APX
- CZ P-10
- Glock 17
- Sig Sauer P320
Listen på Krigeren.dk er opdateret her til morgen, CZ har trukket sig, og Canik TP9 er pre-kvalificeret i stedet.
De skriver at Canik er Tyrkisk. Det er måske ikke lige tidspunktet at købe våben derfra, jeg kan sagtens forestille mig en situation hvor Erdogan lige pludseligt blokere for eksport af reservedele osv.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Ras.Killing » 18. aug 2017, 14:12

100Radsbar skrev:Mon ikke de vil have en manuel sikring på pistolen?
Nope :biggrin:
Chef for Kapacitetscenter Våben i FMI, major Tom Elvius-Brisson. ”Når man har trukket sit våben, er det fordi, man er i en situation, hvor man enten skal true eller skyde. Og skal man skyde, er den bedste og hurtigst afsikring at flytte pegefingeren til aftrækkeren,” siger majoren.

Med andre ord sidder sikringen i pegefingeren og mellem ørene på skytten.


Kunne ikke siges bedre :thumbup:
ReneKJ skrev:
De skriver at Canik er Tyrkisk. Det er måske ikke lige tidspunktet at købe våben derfra.
Ved ikke hvor Canik produceres, men er det Tyrkisk er jeg enig... og rent politisk syntes jeg slet ikke Tyrkiet skulle have sådan en kontrakt, men lad det være en anden snak.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af ReneKJ » 18. aug 2017, 14:19

Ras.Killing skrev:
100Radsbar skrev:Mon ikke de vil have en manuel sikring på pistolen?
Nope :biggrin:

”Når man har trukket sit våben, er det fordi, man er i en situation, hvor man enten skal true eller skyde. Og skal man skyde, er den bedste og hurtigst afsikring at flytte pegefingeren til aftrækkeren,” siger majoren.

Med andre ord sidder sikringen i pegefingeren og mellem ørene på skytten.


Kunne ikke siges bedre :thumbup:
Sammen med det så har de også et krav om at der skal være et stift hylster som dækker aftrækkeren, sådan at man undgår de episoder hvor et eller andet rammer aftrækkeren når den isættes hylsteret.
Og der må ikke anvendes andre hylstre end det godkendte.

Jeg har læst om episoder hvor hylstre af andet materiale (vist læder) udviklede en lille bule omring aftrækkeren, indtil det en dag var blevet stort nok til at det sagde bang.

ETA: Jeps, det var læder: http://www.itstactical.com/warcom/firea ... ischarges/

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Martensit » 18. aug 2017, 19:07

100Radsbar skrev: Mon ikke de vil have en manuel sikring på pistolen? Ofte har de jo handsker på når de er ude i plutten. Og så vidt jeg husker sidder sikringen på en Glock på aftrækkeren. De fleste militær pistoler igennem tiden har altid haft en manuel sikring.
Det hænder jo ind imellem at amerikanske politibetjente skyder sig selv når de skal have pistolen op ad hylsteret :smile:
Nordmændene er vist meget glade for deres Glock. Når "fjenden" er kommet så tæt på at man skal have sit kurzwaffe igang frem for sin riffel, så skal man nok holde sig til en "peg og tryk" model, frem for noget "afsikre +DA/SA"
Hvor mange dele er der i en Glock? 27? eller deromkring, meget få ting der kan blive snavsede eller gå i stykker :smile:

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Hønsetyv » 19. aug 2017, 18:24


Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2017, 11:25

Hønsetyv skrev:SIG siger bum når den lander:

http://www.popularmechanics.com/militar ... st-roblem/
Men tilsyneladende er det allerede rettet både i militærudgaven og i udgaven med den lille "glock-pal"på aftrækkeren.


Jeg er til gengæld imponeret over, at inertien i aftrækkeren er tilstrækkelig til at spænde slagstiften.
Den eneste "striker-firede" pistol jeg har skudt med er Glock, og der skal der da en betydelig kraft til for at tage aftrækket.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Martin G » 20. aug 2017, 14:30

Det ville ikke komme bag på mig hvis de valgte Glock.

Personligt ville jeg nu vælge p320 istedet.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Topcat » 20. aug 2017, 17:07

Refraktorius skrev:Jeg er til gengæld imponeret over, at inertien i aftrækkeren er tilstrækkelig til at spænde slagstiften.
Den eneste "striker-firede" pistol jeg har skudt med er Glock, og der skal der da en betydelig kraft til for at tage aftrækket.
Mon ikke strikeren forspændes når der tages ladegreb som f.eks. M&P.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Martin G » 20. aug 2017, 18:38

Topcat skrev:
Refraktorius skrev:Jeg er til gengæld imponeret over, at inertien i aftrækkeren er tilstrækkelig til at spænde slagstiften.
Den eneste "striker-firede" pistol jeg har skudt med er Glock, og der skal der da en betydelig kraft til for at tage aftrækket.
Mon ikke strikeren forspændes når der tages ladegreb som f.eks. M&P.


youtu.be/pThsdG0FNdc

Til dem der vil lære lidt om Glock
Senest rettet af Refraktorius 20. aug 2017, 18:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Video embedded
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2017, 18:40

Topcat skrev:
Mon ikke strikeren forspændes når der tages ladegreb som f.eks. M&P.
Det kunne godt tænkes.
Det ville kunne reducere aftræksvægten drastisk, men det ville også reducere sikkerhedsgevinsten ved ikke at have nogen "energi til at tænde fænghætten" oplagret før aftrækket blev taget.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2017, 19:55

Striker firing er absolut heller ikke en ny ide.

Et enkelt design og høj sikkerhed, selv i en lidt speciel pistol:

youtu.be/4_KfmmNhdIk
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Forsvarets nye tjenestepistol er sendt i udbud

Indlæg af Glockster » 21. aug 2017, 08:53

Topcat skrev:
Refraktorius skrev:Jeg er til gengæld imponeret over, at inertien i aftrækkeren er tilstrækkelig til at spænde slagstiften.
Den eneste "striker-firede" pistol jeg har skudt med er Glock, og der skal der da en betydelig kraft til for at tage aftrækket.
Mon ikke strikeren forspændes når der tages ladegreb som f.eks. M&P.
Det gør den! Det ses også tydeligt i videoen med "cut away Glocken". Det er kun det sidste stykke man spænder ved hjælp af aftrækker.

Nu har jeg skudt Glock de sidste 25år og startede i tidernes morgen med en Glock 17L og så videre til en G17DK og en G34. Jeg har aldrig oplevet fejl som skyldtes pistolen og det er ligegyldigt hvor møg beskidt den har været.

Hvis jeg skulle sætte livet på spil blev det med en G17 eller G19 for den virker hver gang og i alt salgs vejr :-)
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Besvar