Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 12. aug 2017, 23:36

Hej medjægere og andet godtfolk.

Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg mangler en bøsse til ræv og andet småvildt. Jeg er bare kørt fuldstændigt fast i snakken om stigninger og kuglevægte.

Jeg har i forvejen en 22lr, 17hmr og 308win så jeg er rimeligt dækket ind til både det ene og det andet. Som året har været i år har der været en del ræve på paraden og det klarer 308 jo ganske fint om end den er lidt voldsom og stiller store krav til baglandet. Og det er jo så her 223 kommer på banen, da jeg synes 17hmr er lidt bette til ræv og stiller store krav til afstand og vejrforhold.

Da den primære opgave er småvildt vil jeg anvende varmintkugle ala vmax på noget der ligner 55gr - som udgangspunkt. Det kan jo ikke udelukkes at der på en tur efter skadevoldere dukker et lam op der kunne pynte paraden. Men det er jo ikke oplagt at skyde lam med en vmax kugle, så med mindre træfpunktet er det samme og at man har 2 slags ammunition i lommen er det nok kun teori? Eller hvad mener panelet?

Nå men sagen er at jeg som udgangspunkt ønsker at anvende kugler omkring 55 grains til skadevoldende vildt og skal have en kanon der kan håndtere dette. Og det kan en 12'' meget fint, men hvordan forholder det sig med en 8'' stigning. Hvad er folks erfaringer med det der kaldes ''overstabilisering''? Kan en 8'' bare skyde det hele til ug eller skal man søge i øst og vest for at finde en patron der sidder lige i øjet, og så affinde sig med den kugle?
Jeg har læst mig lidt til at ''overstabilisering'' skyldes små uens vægtfordelinger i kuglerne der pga den hurtigere rotation giver dårligere præcision? Og at det ikke er et rigtigt problem i moderne kvalitetsammunition?

Jeg er helt med på at en stor fordel i den hurtige stigning er håndteringen af de tungere kugler til langdistance skydning, og jeg kan da heller ikke afvise at det skal afprøves, når nu kaliberen har den egenskab og det er jo også god træning og underholdning ikke mindst. Men det er altså ikke det der har første prioritet.

Jeg har også tænkt på 222, da de findes i kassevis til små penge, men jeg synes ikke patronudvalget er så stort, samt potentialet ikke er lige så stort som til 223 over 100 meter. Og det er klart at kuglevægten spiller meget ind på anslagsenergien i denne sammenhæng.

Så kort og godt. Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Mvh Søren
Senest rettet af Refraktorius 13. aug 2017, 12:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret med den fremragende linje fra indlægget. (så man kan se hvad du reelt vil med indlægget)

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af 458hunter » 13. aug 2017, 05:28

Jeg kører 50gr z-max i en 1:9 uden problemer som trænings og ræve ladning.

I bukkejagten kørte jeg med en alm 55gr SP. Det virker fint på begge.

Er ved at få sat en 1:7 pibe på. Spændende om det kommer til at give problemer.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af Kras » 13. aug 2017, 08:14

Ovre på søster forum er der netop nu en der vil bytte sin 8" 223'er pibe væk fordi den skyder dårligt med 55gr kugler / måske et hint om at den kombi kan være problematisk..? ;)

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af 1900 » 13. aug 2017, 08:38

min 223 rammer praktisk taget samme sted med 55 gr sp og 65 gr gameking.
8 T stigningen ( tikka ) stabiliserer så rigelig 55 gr

min remington med lang stigning begynder til gengæld at strejke allerede ved de 60 gr.

mrn hvorfor ikke fravælge varmintkuglen så du kan bruge riflen alsidigt - ræven dør fint alligevel, og sprøde kugler til råvildt er da tåbeligt

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af LJ » 13. aug 2017, 09:00

1900 skrev: mrn hvorfor ikke fravælge varmintkuglen så du kan bruge riflen alsidigt - ræven dør fint alligevel, og sprøde kugler til råvildt er da tåbeligt
:thumbup:

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af Sortseer » 13. aug 2017, 09:50

Jeg har en 223 med 1:10 stigning og anvender to forskellige 55 grains kugler fra Sierra, der har samme træfpunkt med den samme ladning.

Når der er jagttid på råvildt er der Gameking i skyderen, og både råvildt og ræv håndteres med stor autoritet af denne lille kugle, der forøvrigt er meget velskydende i min riffel. Når den står på ræveregulering er Blitzking - der vel er at sidestille med V-max - blevet min foretrukne kugle, der dræber på spektakulær vis.

Hvorvidt en kugle af den art er brugbar på råvildt står for mit vedkommende hen i det uvisse. Emnet er behandlet i https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 20#p778720

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af LJ » 13. aug 2017, 11:23

Strangeguy skrev: Som året har været i år har der været en del ræve på paraden og det klarer 308 jo ganske fint om end den er lidt voldsom og stiller store krav til baglandet. Og det er jo så her 223 kommer på banen,
Mvh Søren
Hvilke krav til baglandet mener du en .308 stiller, som en .223 ikke gør?

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af Bobo » 13. aug 2017, 11:34

LJ skrev:
Strangeguy skrev: Som året har været i år har der været en del ræve på paraden og det klarer 308 jo ganske fint om end den er lidt voldsom og stiller store krav til baglandet. Og det er jo så her 223 kommer på banen,
Mvh Søren
Hvilke krav til baglandet mener du en .308 stiller, som en .223 ikke gør?
rekyl måske :???:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af Zoli » 13. aug 2017, 11:36

Jeg har en 223 med 8" stigning.
Har brugt 50gr Ballistic tip til træning, fantastisk præcis (25mm på 200m), og 53gr TSX til råvildt, knap så præcis (30mm på 100m), men rigeligt til råvildt.

Bruger nu 60gr Vmax på bane (15mm på 100m) og 62gr TTSX (20mm på 100m) til råvildt.

Jeg ville klart vælge en med 8" stigning :biggrin:
Mvh

Zoli

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af Flugteren » 13. aug 2017, 11:36

Bobo skrev:
LJ skrev:
Strangeguy skrev: Som året har været i år har der været en del ræve på paraden og det klarer 308 jo ganske fint om end den er lidt voldsom og stiller store krav til baglandet. Og det er jo så her 223 kommer på banen,
Mvh Søren
Hvilke krav til baglandet mener du en .308 stiller, som en .223 ikke gør?
rekyl måske :???:
Eller bagstop, menes der måske? En .308 leverer jo alligevel lidt mere energi, end en .223 gør.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af FrederikF » 13. aug 2017, 11:42

Du skriver du har tænkt på .222 - lige et par kommentarer hertil.
Patronudvalget er mindre end til .223. Lader du selv, så giver en .222 altså rigtig meget riffel for pengene (i forhold til .223). Forskellen mellem de to (ud til 150m) er i praksis meget lille, den store forskel er pibens stigning og evnen til at stabilisere (for kaliberet) tunge projektiler. Hvis jeg havde behov for at jage småvildt på længere afstande så valgte jeg en .223AI med en 1:8 (eller et 6mm kaliber). Det behov har jeg ikke og jeg jager ikke vildt på mere end <180m. Hvis man holder skudafstanden til råvildt nede på en afstand hvor man kan aflevere omkring 800joule, så er det ikke helt skævt. Kaliberet sætter en del begrænsninger på hvad der er acceptable skudvinkler etc, det er en lidt anden (udvidet) diskussion, idet det gælder på samme vis for de øvrige kal.224.
Helt kort, hvis man lader selv, så ville jeg købe en riffel i .222rem og smide de sparede 1000kr sedler i en federe optik.
Er man afhængig af ammo pusher, så tog jeg .223 (hvis man altså skyder mere end 50skud om året)

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223

Indlæg af Strangeguy » 13. aug 2017, 11:49

Kras skrev:Ovre på søster forum er der netop nu en der vil bytte sin 8" 223'er pibe væk fordi den skyder dårligt med 55gr kugler / måske et hint om at den kombi kan være problematisk..? ;)
Jeg har snakket med ham og han nævner rigtigt nok at der er større spredning på de lidt lettere kugler. Og han er nok også årsagen til størstedelen af mine spekulationer. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt han lader selv, og hvis han presser hastigheden op, kan det også have en betydning.
Når man læser på de amerikanske forums er en hurtig stigning bare sagen, og de kan skyde med det hele uden problemer. Men holdes det sammen med hvad de viser på youtube, har de jo ingen selvkritik hvad angår gruppestørrelse.
1900 skrev:
mrn hvorfor ikke fravælge varmintkuglen så du kan bruge riflen alsidigt - ræven dør fint alligevel, og sprøde kugler til råvildt er da tåbeligt
Tja, så kan jo lige så godt tage min 308 på skuldren, den kan jo også det hele. Og jeg nævnte også at der kunne være en problematik med 2 slags ammunition i lommen i tilfælde af råvildt i kikkerten.
Varmintkuglen skulle bruges til skadevoldere netop fordi den går nemt i stykker og risikoen for opspringere er meget mindre ved de lidt fladere skud. Jeg er helt klar på at baglandet skal være forsvarligt og at jeg ikke kan skyde op ad fru jensens veranda fordi jeg skyder med en varmintkugle. Jeg mener bare at der er fare for langt større flugt med en tungere og fastere kugle til hjortevildt.
Og selvfølgelig den flade kuglebane er en klar fordel.


Mvh Søren

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Imcses » 13. aug 2017, 13:54

Jeg stod selv i samme overvejelse med 22lr og 3006
Og havde egentlig bestemt mig for en 223 rem.mag.
Så var der til hare,ræv owf hvis et Rådyr kom forbi.
Ville gerne kunne regulere egentlig, så raket fart ønskede jeg ikke.
Ved et tilfælde faldt jeg en 300 aac blackout som skyder med, meget tilgængelig. 30 kugler. I et moder hylster fra 223 rem mag.

Den ville jeg så gerne have i en kort lås og kort riffel og let,så den var nem at purche med og sidde i tårn med, og i tæt skov.så det blev en S&L legacy. 96 cm, 2,5 kg og 40 cm løb.
Den kan så lades med subsonisk ammo <343 ms til ræv,hare etc med en varmint eller lign.splat kugle ( hvis den havde højere fart.) er god ud til 100m ca.

Og så en ca 700ms med en lille 110gr kugle til Rådyr eller hvad der kommer for.på længere afstande.

Og så lyddæmper på.

Der er også færdig ladet ammo til den hvis man ikke lader selv.




Strangeguy skrev:Hej medjægere og andet godtfolk.

Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg mangler en bøsse til ræv og andet småvildt. Jeg er bare kørt fuldstændigt fast i snakken om stigninger og kuglevægte.

Jeg har i forvejen en 22LR, 17hmr og 308win så jeg er rimeligt dækket ind til både det ene og det andet. Som året har været i år har der været en del ræve på paraden og det klarer 308 jo ganske fint om end den er lidt voldsom og stiller store krav til baglandet. Og det er jo så her 223 kommer på banen, da jeg synes 17hmr er lidt bette til ræv og stiller store krav til afstand og vejrforhold.

Da den primære opgave er småvildt vil jeg anvende varmintkugle ala vmax på noget der ligner 55gr - som udgangspunkt. Det kan jo ikke udelukkes at der på en tur efter skadevoldere dukker et lam op der kunne pynte paraden. Men det er jo ikke oplagt at skyde lam med en vmax kugle, så med mindre træfpunktet er det samme og at man har 2 slags ammunition i lommen er det nok kun teori? Eller hvad mener panelet?

Nå men sagen er at jeg som udgangspunkt ønsker at anvende kugler omkring 55 grains til skadevoldende vildt og skal have en kanon der kan håndtere dette. Og det kan en 12'' meget fint, men hvordan forholder det sig med en 8'' stigning. Hvad er folks erfaringer med det der kaldes ''overstabilisering''? Kan en 8'' bare skyde det hele til ug eller skal man søge i øst og vest for at finde en patron der sidder lige i øjet, og så affinde sig med den kugle?
Jeg har læst mig lidt til at ''overstabilisering'' skyldes små uens vægtfordelinger i kuglerne der pga den hurtigere rotation giver dårligere præcision? Og at det ikke er et rigtigt problem i moderne kvalitetsammunition?

Jeg er helt med på at en stor fordel i den hurtige stigning er håndteringen af de tungere kugler til langdistance skydning, og jeg kan da heller ikke afvise at det skal afprøves, når nu kaliberen har den egenskab og det er jo også god træning og underholdning ikke mindst. Men det er altså ikke det der har første prioritet.

Jeg har også tænkt på 222, da de findes i kassevis til små penge, men jeg synes ikke patronudvalget er så stort, samt potentialet ikke er lige så stort som til 223 over 100 meter. Og det er klart at kuglevægten spiller meget ind på anslagsenergien i denne sammenhæng.

Så kort og godt. Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Mvh Søren

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Kleth » 13. aug 2017, 18:53

Jeg har en Weatherby Vanguard 2 med 1:12 twist rate. Den er dødelig præcis med 50-55gr konventionelle projektiler og præcisionen går hurtigt ned ad bakke med 60gr og tungere projektiler. For os ville det være optimalt med 1:10 for at kunne skyde 65gr SGK eller 55gr TSX/GMX mv. Jeg er lidt ked af at være begrænset til 50gr blyfrie både pga udvalg og SD.

Når vi har skudt vores .223Rem ammo af og hvis vi ikke kan få en fornuftig pris for riflen, så tror jeg den også bliver til en .300 AAC Blackout, det har jeg gjort en gang og jeg har bestemt ikke fortrudt det.
Min .300BLK er i 1:10 med 18" pibe og jeg har skudt med alt fra 110gr til 220gr (RNFB) i den. Den er så ikke optimal til de længere skud, da kuglefald tager væsentligt til efter 125-150m.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 13. aug 2017, 22:15

Kleth skrev:Jeg har en Weatherby Vanguard 2 med 1:12 twist rate. Den er dødelig præcis med 50-55gr konventionelle projektiler og præcisionen går hurtigt ned ad bakke med 60gr og tungere projektiler. For os ville det være optimalt med 1:10 for at kunne skyde 65gr SGK eller 55gr TSX/GMX mv. Jeg er lidt ked af at være begrænset til 50gr blyfrie både pga udvalg og SD.
Det er også denne begrænsning der vil ærgre mig efterfølgende er jeg bange for. Jeg vil gerne kunne skyde på afstande på mindst 200m og gerne længere i træningsøjemed. Og lige netop derfor jeg efterspørger erfaringer med de lettere kugler i en 8'' stigning. Det er jo det alle anbefaler og siger er det eneste rigtige da det åbner døren for kugler over 60grain. Jeg vil ikke afvise at det kan blive aktuelt, men jeg vil helst heller ikke gå på kompromis med de lettere kugler.
Zoli skrev:Jeg har en 223 med 8" stigning.
Har brugt 50gr Ballistic tip til træning, fantastisk præcis (25mm på 200m), og 53gr TSX til råvildt, knap så præcis (30mm på 100m), men rigeligt til råvildt.

Bruger nu 60gr Vmax på bane (15mm på 100m) og 62gr TTSX (20mm på 100m) til råvildt.

Jeg ville klart vælge en med 8" stigning :biggrin:
Det er snak for mine ører :numberone: Men er der flere med disse erfaringer? Jeg ved at 223 rummer meget fin præcision og sikkert mere end mine evner rummer, men der er vist ikke noget der taler for større egenspredning end højest nødvendigt.
Hvor finder du 60grain vmax?
FrederikF skrev:Du skriver du har tænkt på .222 - lige et par kommentarer hertil.
Patronudvalget er mindre end til .223. Lader du selv, så giver en .222 altså rigtig meget riffel for pengene (i forhold til .223). Forskellen mellem de to (ud til 150m) er i praksis meget lille, den store forskel er pibens stigning og evnen til at stabilisere (for kaliberet) tunge projektiler. Hvis jeg havde behov for at jage småvildt på længere afstande så valgte jeg en .223AI med en 1:8 (eller et 6mm kaliber). Det behov har jeg ikke og jeg jager ikke vildt på mere end <180m. Hvis man holder skudafstanden til råvildt nede på en afstand hvor man kan aflevere omkring 800joule, så er det ikke helt skævt. Kaliberet sætter en del begrænsninger på hvad der er acceptable skudvinkler etc, det er en lidt anden (udvidet) diskussion, idet det gælder på samme vis for de øvrige kal.224.
Helt kort, hvis man lader selv, så ville jeg købe en riffel i .222rem og smide de sparede 1000kr sedler i en federe optik.
Er man afhængig af ammo pusher, så tog jeg .223 (hvis man altså skyder mere end 50skud om året)
Jeg lader desværre ikke selv (endnu). Jeg har egentlig lyst til at nørde lidt med det, men er bange for at jeg ikke rigtigt får fulgt det til ende og ender med noget der alligevel ikke er brugbart.
Men jeg har indtil flere bekendte der gerne vil afsætte deres 222 og endda til en meget favorabel pris. Og hvis jeg nu alligevel kun vil bruge kugler op til 55grain, kan den jo kammeret jo rives op hvis jeg ikke mener at jeg kan leve uden en 223. Men det er jo kun en halv løsning og kuglevalget er sikkert mindre end en 223 med 12'' stigning.

Men når alt kommer til alt kan det også være at jeg bare skal lade tanken ligge lidt og se om der er lige så stort behov for en skadevolderbøsse de næste par år. En 17hmr rækker fint til 160m på de sorte fugle, og det er langt fra sikkert at der er ræve i samme omfang næste de år, selvom det var en glimrende undskyldning for at få en ekstra bøsse i skabet :smile:

Mvh søren

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Kleth » 13. aug 2017, 22:47

Jeg er en stor fan af .223Rem; der er et ret stort udbud af både trænings og jagtammo til fornuftige priser, lav rekyl, lang MRD (Maximum recommended distance), god præcision og glimrende virkning på vildt op til rådyr selvfølgeligt afhængigt af projektil, skudplacering og afstand.
En .223Rem med 1:8 burde kunne skyde med AMA dvs billig træningsammo, hvis skydejernet altså kan lide dem.

Hvis en Weatherby Vanguard af de nye modeller kan opdrives, så lå de hos Østjysk til omkring DKK5500 og Jagt & Fiskerimagasinet i Kbh har dem til DKK5000, hvad der er rigtig meget skydejern for pengene og en 1:9 kan lige tage den tand tungere projektiler - Hvad der desværre bedst kan udnyttes af en hjemmelader.

Alternativet kunne også være at købe en af de billige .222Rem og få en bøssemager til at sætte en ny pibe på.

Træningsammo til .223Rem er på prisniveau af .17HMR, men .223Rem kan det mere. Med vores .223Rem der havde jeg 5 slags jagtammo der alle havde POI inden for 2MOA når jeg skød på 100m og nærmest kun i højden, Sako Gamehead 50gr og 55gr, Rhino Solid Shank 50gr, Hjemmerullet 50gr Z-Max og hjemmerullet LOS HT 52gr
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af 458hunter » 14. aug 2017, 06:28

Der er test en 5 varmint kanoner i Det tyske Caliber. Der får de super grupper med lette kugler i 1:8. Har prøvet at indsætte billede, men den vil ikke :)

De får 10-20mm grupper med helt ned til 40gr.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 14. aug 2017, 19:04

Kleth skrev: Hvis en Weatherby Vanguard af de nye modeller kan opdrives, så lå de hos Østjysk til omkring DKK5500 og Jagt & Fiskerimagasinet i Kbh har dem til DKK5000, hvad der er rigtig meget skydejern for pengene og en 1:9 kan lige tage den tand tungere projektiler - Hvad der desværre bedst kan udnyttes af en hjemmelader.
Er vanguard en bøsse du kan anbefale? Er det en du kender til. Har haft kigget lidt på den men har ikke haft mulighed for at have en i hænderne. Jeg kan læse at aftrækket er lidt kedeligt med et 2 stage aftræk, men at det ellers skulle være skarpt nok.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Kleth » 14. aug 2017, 19:14

Strangeguy skrev: Er vanguard en bøsse du kan anbefale? Er det en du kender til. Har haft kigget lidt på den men har ikke haft mulighed for at have en i hænderne. Jeg kan læse at aftrækket er lidt kedeligt med et 2 stage aftræk, men at det ellers skulle være skarpt nok.
Den version, som har 1:9 har jeg ikke prøvet. Den Howa 1500 og den Weatherby Vanguard vi har, har begge fint og sprødt direkte aftræk. Jeg er, ud over de 1:12, vældig tilfreds med vores Weatherby Vanguard 2.
Men måske @Langenge kan berige os med viden om aftrækket på den version han har.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 14. aug 2017, 20:08

Kleth skrev:Den Howa 1500 og den Weatherby Vanguard vi har, har begge fint og sprødt direkte aftræk.
Er det den samme riffel? Og også samme som remingtons?

Kan se at østjysk har dem på tilbud men er pt udsolgt. Kunne være at man skulle give dem et kald og forhøre sig om de er 9'' når de kommer på hylden.

På waetherbys hjemmeside står den med 2 stage trigger og 3 punkts sikring.
http://www.weatherby.com/products/rifle ... tures.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Kleth » 14. aug 2017, 20:18

Weatherby Vanguard og Howa er begge produceret af Howa i Japan og passer de fleste, hvis ikke alle de samme dele. Weatherby Vanguard riflerne har dog bedre finish end Howa. Jeg ved meget lidt om Remington da jeg ikke har eller haft noget Remington ud over deres ammo, så der kan jeg ikke berige noget.

Jeg har godt set at de modeller har two-stage aftræk, men jeg har ikke prøvet det. Det er jo ikke nødvendigvis skidt med et to-trins aftræk, hvis det stadig knækker som det skal - Selv er jeg ret indifferent, jeg har begge dele og så længe der ikke er knas eller slæb, så betyder det ikke noget for mig.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af NWF » 14. aug 2017, 22:19

Strangeguy skrev:
Kleth skrev:Den Howa 1500 og den Weatherby Vanguard vi har, har begge fint og sprødt direkte aftræk.
Er det den samme riffel? Og også samme som remingtons?

Kan se at østjysk har dem på tilbud men er pt udsolgt. Kunne være at man skulle give dem et kald og forhøre sig om de er 9'' når de kommer på hylden.

På waetherbys hjemmeside står den med 2 stage trigger og 3 punkts sikring.
http://www.weatherby.com/products/rifle ... tures.html
Alle de nye Vanguard i .223 skulle have 9". Jeg købte en i Østjysk i .223 i januar, og den var i 9" da det er en serie2

Det står også på Weatherbys's hjemmeside:

Why did the 223 Remington and 308 Winchester twist rates change for Vanguard rifles?
Weatherby has changed the twist rate of the Vanguard rifles in the 223 Remington and 308 Winchester chamberings to give the rifle the ability to accurately shoot longer, heavier bullets which are growing in popularity in these chamberings.

The 223 Remington was changed from a 1-12" twist rate to a 1-9" twist rate. The twist rate will be the new 1-9" rate from serial number VB084281.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 15. aug 2017, 18:54

NWF skrev:Alle de nye Vanguard i .223 skulle have 9". Jeg købte en i Østjysk i .223 i januar, og den var i 9" da det er en serie2
Er du tilfreds med aftrækket? Og kan den skyde med det du putter i den? Og ramme med det ikke mindst? Jeg er måske blevet lidt lun på sådan en weatherby, den er jo til at betale. Men kender også mig selv godt nok til at jeg ved at jeg vil ærgre mig over at gå på kompromis for at spare lidt mønt.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af NWF » 15. aug 2017, 19:59

Strangeguy skrev:
NWF skrev:Alle de nye Vanguard i .223 skulle have 9". Jeg købte en i Østjysk i .223 i januar, og den var i 9" da det er en serie2
Er du tilfreds med aftrækket? Og kan den skyde med det du putter i den? Og ramme med det ikke mindst? Jeg er måske blevet lidt lun på sådan en weatherby, den er jo til at betale. Men kender også mig selv godt nok til at jeg ved at jeg vil ærgre mig over at gå på kompromis for at spare lidt mønt.
Den har skudt pæne grupper med både Norma og S&B - der har ikke været nogle vilde spredninger. Aftræk er jo ofte en smagssag, men jeg synes det virker 100% som det skal.
Det eneste jeg kan "klandere" den lidt for er sikringen - ikke at den ikke virker som den skal, men kan bare bedre lide sikringen på min Sauer da den er mere behagelig at røre ved med tommelfingeren :biggrin:

For de 5.000 som den fåes til er så det bestemt value for money, og i mit optik nok det bedste våben i den prisklasse herhjemme. Nu er min med træskæfte, men har pillet ved dem med syntetisk skæfte(de er dem man kan få til 5.000) og synes faktisk at skæftet er et niveau over hvad man ellers finder i prisklassen.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rævekanon 223: Hvad skal jeg forvente af resultat med 50 - 55 grain i 8'' stigning?

Indlæg af Strangeguy » 15. aug 2017, 22:31

NWF skrev:Det eneste jeg kan "klandere" den lidt for er sikringen - ikke at den ikke virker som den skal, men kan bare bedre lide sikringen på min Sauer da den er mere behagelig at røre ved med tommelfingeren :biggrin:

For de 5.000 som den fåes til er så det bestemt value for money, og i mit optik nok det bedste våben i den prisklasse herhjemme. Nu er min med træskæfte, men har pillet ved dem med syntetisk skæfte(de er dem man kan få til 5.000) og synes faktisk at skæftet er et niveau over hvad man ellers finder i prisklassen.
Jeg glemte netop at spørge til sikringen. Larmer den? Er det til at afsikre lydløst uden at man anstrenge sig helt vildt og nærmest "skubbe begge veje samtidigt" for at undgå et højt klik.

Jeg er nok ikke rigtigt klar til plastskæfter endnu, selvom jeg har et par stykker alligevel, men de bliver også brugt. Men der er sikkert sket meget og det er altså også super nemt og praktisk.

Jeg har haft både savage axis og ruger american i hånden, og dem var jeg bestemt ikke imponeret af. Så jeg tror jeg kigger lidt efter sådan en vanguard. Jeg var egentlig faldet over en brugt tikka, men den blev solgt inden de fandt ud af hvilken stigning den havde. Meget kompetent våbenhandel må man sige. sigh*

Besvar