Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Boerge » 5. aug 2017, 21:09

Ved et tilfælde faldt jeg forleden over gamle luftfotos - af hele landet. Angiveligt fotograferet af US Air-Force i 1954. De kan nu ses på krak.dk. Dem har jeg så med stor interesse studeret. Nu har jeg jo den alder, hvor der i min levetid her i østjylland er sket voldsomme forandringer med hensyn til både landskab, veje, bebyggelser m.v. -- og man bliver helt nostalgisk over at gense alt det gamle.
Jeg faldt over en mystisk aftegning, ude på en bar mark. På foto ses lidt nede til venstre en cirkel, der i yderafgrænsningen er mørk. Ud fra cirklen går der lidt skråt op mod højre en aftegning i rektangulær form, sluttende af med en afrunding.
Nævnte cirkel bedømmes at være 10-15 meter i diameter, og længde på den samlede aftegning omkring 50-60 meter.
Har i dag været på pgl. mark, hvor jeg ikke kunne konstatere noget specielt, udover at jeg fandt brudstykker af noget stenagtigt/slaggeragtigt noget.
Se foto!
Findes der nogle arkæolognørder her på NVF?. Jeg har ikke noget bud på, hvad det kan være?
Vedhæftede filer
IMG_0002.JPG
IMG_0004.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Patrold » 5. aug 2017, 21:43

Der er også kort på Kultur ministeriets hjemmeside.
http://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Kort/
Og på Danmarks Arealinformation er der gratis kort, der er ret så detaljeret ,lige nu kan jeg ikke få siden til at virke, men som jeg husker det, så er der kort fra langt tilbage i tiden.
http://www.miljoeportal.dk/myndighed/Arealinformation
Senest rettet af Patrold 7. aug 2017, 13:53, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Elbæk » 5. aug 2017, 22:30

Det er jernalderhus (eller sen bronzealder). Væggrøfter og tagstolper ses tydeligt. Den mørke ende du ser er der hvor stalden har været, her er jorden ekstra næringsrig.

Umiddelbart ser der også ud til at være spor af middelalderlige højryggede agre.

Luftfotos er et vigtigt værktøj for arkæologer - bebyggelses- og dyrkningsspor, som er usynlige på jorden, træder ofte tydeligt frem fra luften.

Slaggen ser ud til at stamme fra en middelalderlig keramikovn.
26.juni_014.JPG
26.juni_014.JPG (165.59 KiB) Vist 12376 gange
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Boerge » 5. aug 2017, 23:26

Se nu kommer jeg jo helt op at køre Elbæk. Jeg har forsøgt at komme i kontakt med Moesgård, men den person jeg blev henvist til har ikke taget sin telefon -- men må følge op på det på mandag!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Lassescout » 6. aug 2017, 16:07

Jeg mener, at det især er i tørre somre man kan se aftegningerne. Der hvor jordlagene har være brudt har planterne nemmere adgang til vand og næring, så græs og korn bliver mørkere end det omkringliggende lyse, afsvedne. Der er nok ikke meget at se på luftfotos fra i år, jeg kan ikke forestille mig at ét eneste græsstrå kan mangle vand i år :biggrin:

Jeg læste forresten for nylig om en ny teknik hvor man med en jordradar måler højdeforskelle på jordoverfladen og derved finder diger, volde, gravhøje og andre efterladenskaber fra tidligere tider der hvor der nu gror skov. Det kan være umuligt at erkende når man går i skoven, men da der ikke har været pløjet med moderne grej eller været byggeaktivitet i skovene, kan man finde meget velbevarede fortidsminder der.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af BUMUS » 6. aug 2017, 17:56

Hej

Det gælder så ikke hele landet. På Nordfyn har vi haft tæt på tørke i juni/juli.

Du tænker på LIDAR fotos: http://miljoegis.mim.dk/cbkort?profile= ... rektiv2011

Gå ind i menuen til venstre og ned til baggrundskort. I bunden af den trykker du på skyggekort, eller Relief. Ganske sjovt at lege med, men opløsningen er absolut bedst på de militære områder. prøv eksempelvis på Flyvestation Karup :biggrin:

Dan

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af JMJ » 7. aug 2017, 15:29

Hej drenge .Det jeg kikker efter når jeg undersøger luftfoto er negativ og positiv
Vegations spor og der er byg marker bedst tidlig forår når solen står lavt og tørre sommer
Mvh jmj.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Boerge » 7. aug 2017, 20:28

En lille opdatering: Har i dag haft fat i eksperter på Moesgård Museum. De har set luftfoto. Kan godt se, er der er "noget", men er meget usikker på hvad. De har opmålt området til 20x60 meter, og mener det er for stort til, at det kan være et jernalderhus.
Det fundne slagger har jeg afleveret derinde, og de foretog straks en foreløbig undersøgelse i mikroskop: Form. tale om slagger, der er dannet under brand med ekstrem høj varme - den ene side virker næsten glaseret.
Det skal foretages nærmere undersøgelse af slaggeren.

Følger op, hvis der kommer nyt!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Boerge » 10. aug 2017, 11:37

Lige en lille afrunding. Det blev jo nok lidt af en fuser. Efter at flere eksperter fra Moesgård har været på sagen: Yderligere analyse af slaggeren har ikke bragt nyt for dagen - kan kun siges, at resultat af ekstrem varme.
Med hensyn til aftegningerne i landskabet, som man på Moesgård har opmålt til 20x60 meter, så afviser man,at der kan være tale om broncealder eller jernalderhus. Det er helt sikkert resultat af menneskelig aktitivitet, men hvad har man intet kvalificeret bud på. Ud fra det foreliggende vil man ikke foretage sig yderligere m.h.t. udgravning eller lign.
Men så var det jo lige det slog mig: Jamen det er da et rumskib/ufo der har afsat sporene. den langovale aftegning er selvfølgelig rumskibets landingsstel, og slaggeren er selvfølgelig opstået som følge af vare fra en raketmotor. :rolf: Nå - men spøg til side.

Men een af de kloge fra Moesgård opdagede så noget helt andet ved studie af luftfoto - kun nogle få hundrede meter længere væk. Det er tydelige tegn efter oltidsagre. Dette havde jeg set, men tolkede som drænsystemer. Dette vil man i nærmeste fremtid kigge nærmere på.

Men jeg er godt nok blevet lidt tændt - der findes jo en guldgrube af oplysninger om emnet på nettet. Denne her omfatter samtlige fund i danmark. På en meny i højre side vælger man hvilket type fund man ønsker, og når disse kommer frem på kortet som farvede prikker, kan man klikke på den enkelte prik, og får at vide, hvad fundet omfatter.
http://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Kort/
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Centurion » 10. aug 2017, 12:23

@boerge: Hvis du samme side (http://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Kort/) går ned i højre hjørne og markerer for enten høje målebordsblade (1842-99) eller lave målebordsblade (1901-71) opdager du måske at der har ligget et teglværk eller en gård før i tiden. Det er tankevækkende at se, hvor mange små gårde, der er forsvundet, og hvor mange småveje, der er flyttet/forsvundet.
Hvis du krydser af for flere korttyper, får du dem lagt oveni hinanden, og ved brug af "skyderen" allernederst, mrk.gennemsigtighed, kan du trinløst skifte mellem kortene. Meget interessant. Jeg har selv brugt timer på at gå på opdagelse der.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af DeVille » 10. aug 2017, 13:24

Boerge skrev:Med hensyn til aftegningerne i landskabet, som man på Moesgård har opmålt til 20x60 meter, så afviser man,at der kan være tale om broncealder eller jernalderhus. Det er helt sikkert resultat af menneskelig aktitivitet, men hvad har man intet kvalificeret bud på. Ud fra det foreliggende vil man ikke foretage sig yderligere m.h.t. udgravning eller lign.
Skal det tolkes som at fordi de ikke tidligere har set bronzealder eller jernalderhuse på 20x60 meter, så afviser de kategorisk det som en mulighed?
Ganske vist er jeg hverken arkæolog eller historiker, men jeg synes at det virker som en sidespring fra den videnskabelige metode. :what:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Boerge » 10. aug 2017, 13:37

Sådan har jeg forstået det PeteerLH!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af ReneKJ » 10. aug 2017, 13:42

PeterLH skrev: Skal det tolkes som at fordi de ikke tidligere har set bronzealder eller jernalderhuse på 20x60 meter, så afviser de kategorisk det som en mulighed?
Ganske vist er jeg hverken arkæolog eller historiker, men jeg synes at det virker som en sidespring fra den videnskabelige metode. :what:
Det kan godt være det ikke er en del af den videnskabelige metode, med det er vist til gengæld en almindelig del af den videnskabelige praksis :fun:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Elbæk » 10. aug 2017, 16:51

Et bronzealder- eller jernalderhus på 20x60 meter ville være højst usædvanligt.

Jeg undrer mig mere over hvordan de er kommet frem til de tal ud fra det viste luftfoto :hmm:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Mystisk aftegning på luftfoto fra 1954!!??

Indlæg af Lassescout » 13. aug 2017, 14:29

Hvad slaggen angår, så fandt jeg selv en klump aluminiumsmelte første gang jeg var ude med en metaldetektor på en mark hvor jeg havde fået lov at gå. Jeg genkendte straks typen, for dem så jeg også på markerne i min barndom. Man have ikke renovation ude på landet dengang, så blandet affald blev smidt i en hullet 200 l tønde og brændt af. Der kunne nemt være ubrændbart affald som f.eks. dåser imellem, så tønden blev med jævne mellemrum tømt ud på møddingen. Når møddingen blev spredt ud på markerne, havnede slaggerne der.

Ganske dagligdags op til midt 80´erne hvor gårdene på landet også kom med i kommunernes affaldsordninger. At det stammer fra en UFO kan selvfølgelig ikke udelukkes, men når du hører hovslag, så tænk "hest" ikke "zebra" :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar