Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 4. aug 2017, 13:19

Er der nogen der har erfaring i at skyde rådyr med kaliber 30.06? Er der noget rådyr tilbage?

Rådyret skulle jo gerne dø af skuddet, men jeg vil også gerne have mest muligt i fryseren.
Skal jeg købe en lidt mindre kaliber ud over min 30-06?
Senest rettet af JyskJæger 4. aug 2017, 15:59, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af Stoffelof » 4. aug 2017, 13:33

Egen erfaring viser at 30-06 er fordelagtig til råvildt. Jeg skyder selv med 308 win samt 30-06 og oplever ikke den store forskel i "kødskader".
Det afhænger i høj grad af kuglens placering. En ren hjertekugle uden at ramme knogle ødelægger ikke mere eller mindre end en 223 eller 243. Du bør dog generelt overveje at anvende tungere og langsommere kugler hvis den udelukkende skal anvendes til råvildt. På den måde begrænser du kødskader.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af FrederikF » 4. aug 2017, 13:46

Enig med Stoffelof. Hold dig væk fra Norma "rådjur" o.lign. Jeg bruger i grove kalibre samme projektil som jeg ville anvende til det største vildt. Høj hastighed og voldsom ekspansion i kal. 7.62 er ikke lykken i en lille rådyrkrop.
Jeg har selv været meget glad for Normas "Oryx" (i 6,5 og 7,62). I råvildt har jeg fin udramatisk ekspansion og meget hurtig død. Har aldrig prøvet mere end 30m, og normen har været 0-2 m flugt.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af 308 W » 4. aug 2017, 14:44

Jeg har set flere rådyr der var totalt smadret efter mødet med en 30.06.. Sidste gang kunne jeg redde køllerne :???:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af C-X » 4. aug 2017, 14:48

Suppe er også mad :eating:

Ved du hvilke projektiler og hvordan træffet var?

Jeg ville også selv vælge tung og langsom kugle, med godt sammenhold.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af 308 W » 4. aug 2017, 14:50

Pas, muligvis oryx.

Jeg har også eksploderet rådyr med 308.. Lapua mega 150 grain.

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af Brian88 » 4. aug 2017, 14:54

Jeg har ikke haft problemer med unødvendig kødskade ved 30.06, ved brug af Hornady Interlock og GMX, hvis ikke der er kontakt med store knogler.

Jeg har en enkelt gang skudt på råvildt i spidsskud (Den var anskudt af sidemanden, og jeg var placeret som sidste post). Her blev alle indvolde afmonteret og inderste del af højre kølle blev skåret fra, ellers intet.
Efter min overbevisning afhænger kødskade af kuglevalg fremfor valg af kaliber.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af JyskJæger » 4. aug 2017, 16:04

308 W skrev:Jeg har set flere rådyr der var totalt smadret efter mødet med en 30.06.. Sidste gang kunne jeg redde køllerne :???:
Hvilken type patron skød du den med?

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af JyskJæger » 4. aug 2017, 16:08

Stoffelof skrev:Egen erfaring viser at 30-06 er fordelagtig til råvildt. Jeg skyder selv med 308 Win samt 30-06 og oplever ikke den store forskel i "kødskader".
Det afhænger i høj grad af kuglens placering. En ren hjertekugle uden at ramme knogle ødelægger ikke mere eller mindre end en 223 eller 243. Du bør dog generelt overveje at anvende tungere og langsommere kugler hvis den udelukkende skal anvendes til råvildt. På den måde begrænser du kødskader.
Det var nu ikke meningen at den kun skal være til råvildt, men man kan jo heldigvis skifte mellem patroner alt efter jagten. Den skal jo bare skydes ind
Jeg håbede lidt at kunne anvende den til allround kaliber, men problemet med allround er jo altid man må gå på kompromis med et eller andet

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af 308 W » 4. aug 2017, 16:23

JyskJæger skrev:
308 W skrev:Jeg har set flere rådyr der var totalt smadret efter mødet med en 30.06.. Sidste gang kunne jeg redde køllerne :???:
Hvilken type patron skød du den med?
Jeg har aldrig haft en 30.06, men det var en blødnæset bly patron.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af 308 W » 4. aug 2017, 16:26

Jeg har gode erfaringer i 308 med en 180 grain Hornady Sst, den burde også være perfekt til 30.06

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af Stoffelof » 4. aug 2017, 16:27

JyskJæger skrev:
Stoffelof skrev:Egen erfaring viser at 30-06 er fordelagtig til råvildt. Jeg skyder selv med 308 Win samt 30-06 og oplever ikke den store forskel i "kødskader".
Det afhænger i høj grad af kuglens placering. En ren hjertekugle uden at ramme knogle ødelægger ikke mere eller mindre end en 223 eller 243. Du bør dog generelt overveje at anvende tungere og langsommere kugler hvis den udelukkende skal anvendes til råvildt. På den måde begrænser du kødskader.
Det var nu ikke meningen at den kun skal være til råvildt, men man kan jo heldigvis skifte mellem patroner alt efter jagten. Den skal jo bare skydes ind
Jeg håbede lidt at kunne anvende den til allround kaliber, men problemet med allround er jo altid man må gå på kompromis med et eller andet
30-06 er en fin allround kaliber. Der er ikke meget du ikke kan nedlægge på denne klode med en 180+ grain kugle. Man kan godt argumentere for at den er for voldsom ved råvildt, men er du en dygtig skytte slipper du nemt udenom problemerne med kødskade.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af Sviptue » 4. aug 2017, 18:31

Har skudt rådyr med Lapua mega i 6,5x55 og Norma Oryx i 7x64. Absolut mest kødskade med megaen, nærmest intet med oryx.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af Tangloppen » 4. aug 2017, 18:37

Skal gerne give lidt tilbagemeldning til efteråret, når riflen skal luftes mod noget levende. Det bliver med 13g Oryx i 30.06.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af 308 W » 4. aug 2017, 18:56

Her er et dårligt billede at rådyr skudt med blødnæset ammunition.
Hele udgangs siden er væk, hvilket er lidt svært at se ud over lidt ribben.

Edit. Billede på vej...
Vedhæftede filer
IMG_20170804_190006.jpg

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af FrederikF » 4. aug 2017, 20:25

Nu er der mange holdninger til hvordan råvildt bedst skydes med riffel. I min optik er målet en afvejning af hurtig død og lille kødskade - det er ofte modsatrettede ønsker, omend en bue kommer tæt på at kunne klare begge.
Jeg har brugt svære kalibre til råvildt helt uden problemer, netop ved at vælge projektiler konstrueret til større vildt. I 7,62 er Oryx (som nævnt flere gange) i 13 gram et rigtig godt valg. Derudover tilstræber jeg altid at skyde råvildt i sideskud i området lige bag ved boven (meatsaver). Det gælder når jeg skyder med grove kalibre og med 222rem om at undgå at ramme skulderknoglerne. Tremmekassen og et skud gennem lunger og evt lever, ofte med et uskadt hjerte).
Jeg oplever at dyrene ligger sig ned på under 2 sekunder - jeg har i de små 30 år jeg har gået på riffeljagt, haft brug for Schweizzhund 1 gang, ellers har dyrene altså lagt sig indenfor ganske få meter fra skudstedet.
Projektilvalg til riffel afhænger således i mindst lige så høj grad af hvor man ønsker at skyde dyrene som af hvilket kaliber og projektil man benytter.
Jeg har ladet rigtig mange bukke gå, fordi jeg ikke gider at skyde dem skråt forfra, bagfra etc. I min optik smadrer det kødet og ødelægger oplevelsen fuldstændig (det er jo ikke krig :)), når man kommer ned til noget der ligner en håndgranatulykke.
Men nu graver jeg så også opsatser ned sammen med løb og skind, så for mig er en (hvilken som helst) buk en anden dag lige så god som den der gik.
For 20 år siden var jeg glad for halsskud, lavt på halsen. Det giver lidt flere vinkler at skyde i og det ødelægger næsten intet kød. Og døden i indtræffer ekstremt hurtigt. Jeg stoppede med denne metode, da jeg skød en buk, der drejede hovedet lige i det jeg skød. Det resulterede i et rigtigt grimt kæbeskud, heldigvis nåede jeg at nedlægge bukken imiddelbart efter da den rasede bort fra skudstedet, men jeg bestemte mig for at det ville jeg ikke risikere. Har været med ude at finde lidt for mange stykker vildt med grimme skader, angrebet af maddiker og afkræftede af tørst til at jeg har lyst til at risikere mere end nødvendigt.
Næste år bliver det 45/70 der skal med på bukkejagt, den er ikke afprøvet til dette formål endnu.
Mvh Frederik

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af CQB » 4. aug 2017, 20:43

Jeg har skudt flere rådyr med 30,06 sako speedhead 8 grams uden den store ravage men jeg har altid lavet hjerte skud ,der vil måske være mere ravage hvis man rammer de store knogler

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 4. aug 2017, 22:08

Tangloppen skrev:Skal gerne give lidt tilbagemeldning til efteråret, når riflen skal luftes mod noget levende. Det bliver med 13g Oryx i 30.06.
Det vil jeg meget gerne høre om :thumbup:

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 4. aug 2017, 22:10

308 W skrev:Her er et dårligt billede at rådyr skudt med blødnæset ammunition.
Hele udgangs siden er væk, hvilket er lidt svært at se ud over lidt ribben.

Edit. Billede på vej...
Man skulle nok have været der :biggrin:
Men hvis det kun er ribbenene, der er smadret, går det jo nok. Det meste kød, sidder jo andre steder

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: 30.06 effekt på rådyr

Indlæg af JyskJæger » 4. aug 2017, 22:14

Stoffelof skrev:
JyskJæger skrev:
Stoffelof skrev:Egen erfaring viser at 30-06 er fordelagtig til råvildt. Jeg skyder selv med 308 Win samt 30-06 og oplever ikke den store forskel i "kødskader".
Det afhænger i høj grad af kuglens placering. En ren hjertekugle uden at ramme knogle ødelægger ikke mere eller mindre end en 223 eller 243. Du bør dog generelt overveje at anvende tungere og langsommere kugler hvis den udelukkende skal anvendes til råvildt. På den måde begrænser du kødskader.
Det var nu ikke meningen at den kun skal være til råvildt, men man kan jo heldigvis skifte mellem patroner alt efter jagten. Den skal jo bare skydes ind
Jeg håbede lidt at kunne anvende den til allround kaliber, men problemet med allround er jo altid man må gå på kompromis med et eller andet
30-06 er en fin allround kaliber. Der er ikke meget du ikke kan nedlægge på denne klode med en 180+ grain kugle. Man kan godt argumentere for at den er for voldsom ved råvildt, men er du en dygtig skytte slipper du nemt udenom problemerne med kødskade.
Hehe så må jeg hellere træne noget mere med riflen, hvis det nu også skal være nødvendigt :biggrin:

Ja ved et perfekt skud er det vel kun lungerne og lidt ribben, der går til. Jeg er alligevel ikke den store fan af lungesuppe

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af 308 W » 4. aug 2017, 22:16

Hele udgangs siden er væk, der sidder lidt ribben tilbage..

Blødnæset let ammunition på kort afstand, det var hans første vildt med riflen og var ikke specielt imponeret :giggle:

Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af Niller73 » 4. aug 2017, 23:17

Absolut ingen problemer. Jeg har de sidste 10 år skudt rådyr med Oryx 11.7g, 30.06
Jeg fortrækker, det høje blad/skulder skud. Illustreret i den her video https://youtu.be/sRnL_Mk2p9E
De falder som regel i skuddet og hvis ikke, går de ikke ret langt.
Jeg synes ikke kødødelæggelsen er noget særligt.
Jeg får patronerne lavet hos en hjemmelader. Hvis du er interesseret kan du få kontakt oplysningerne i en mail.
Jeg valgte kaliber efter "all round" princippet og så det lille aber dabei, at jeg er links skytte og udvalgte ikke altid er så stort, på brugtmarkedet.
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af Raptor357 » 4. aug 2017, 23:33

En patron med messing projektil kunne være en mulighed.
Jeg har nogle jeg ikke har fået lavet forsøg med endnu.
Konceptet er at spidsen knækker af i fragmenter og at resten fortsætter lige igennem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 5. aug 2017, 10:07

FrederikF skrev:Nu er der mange holdninger til hvordan råvildt bedst skydes med riffel. I min optik er målet en afvejning af hurtig død og lille kødskade - det er ofte modsatrettede ønsker, omend en bue kommer tæt på at kunne klare begge.
Jeg har brugt svære kalibre til råvildt helt uden problemer, netop ved at vælge projektiler konstrueret til større vildt. I 7,62 er Oryx (som nævnt flere gange) i 13 gram et rigtig godt valg. Derudover tilstræber jeg altid at skyde råvildt i sideskud i området lige bag ved boven (meatsaver). Det gælder når jeg skyder med grove kalibre og med 222rem om at undgå at ramme skulderknoglerne. Tremmekassen og et skud gennem lunger og evt lever, ofte med et uskadt hjerte).
Jeg oplever at dyrene ligger sig ned på under 2 sekunder - jeg har i de små 30 år jeg har gået på riffeljagt, haft brug for Schweizzhund 1 gang, ellers har dyrene altså lagt sig indenfor ganske få meter fra skudstedet.
Projektilvalg til riffel afhænger således i mindst lige så høj grad af hvor man ønsker at skyde dyrene som af hvilket kaliber og projektil man benytter.
Jeg har ladet rigtig mange bukke gå, fordi jeg ikke gider at skyde dem skråt forfra, bagfra etc. I min optik smadrer det kødet og ødelægger oplevelsen fuldstændig (det er jo ikke krig :)), når man kommer ned til noget der ligner en håndgranatulykke.
Men nu graver jeg så også opsatser ned sammen med løb og skind, så for mig er en (hvilken som helst) buk en anden dag lige så god som den der gik.
For 20 år siden var jeg glad for halsskud, lavt på halsen. Det giver lidt flere vinkler at skyde i og det ødelægger næsten intet kød. Og døden i indtræffer ekstremt hurtigt. Jeg stoppede med denne metode, da jeg skød en buk, der drejede hovedet lige i det jeg skød. Det resulterede i et rigtigt grimt kæbeskud, heldigvis nåede jeg at nedlægge bukken imiddelbart efter da den rasede bort fra skudstedet, men jeg bestemte mig for at det ville jeg ikke risikere. Har været med ude at finde lidt for mange stykker vildt med grimme skader, angrebet af maddiker og afkræftede af tørst til at jeg har lyst til at risikere mere end nødvendigt.
Næste år bliver det 45/70 der skal med på bukkejagt, den er ikke afprøvet til dette formål endnu.
Mvh Frederik
Tak for det lange svar.
Ja det er jo jægerens ansvar at sørge så lidt lidelse som muligt. Det er i øvrigt også i egen interesse, da kødet godt kan blive temmeligt ringe, hvis dyret har for meget stress lige inden det dør. Som du selv skriver er (i mine øjne) hele ideen med at skyde dyret, at få det med hjem i fryseren. Jagttrofæet er blot en sidegevinst.

Jeg tænker at jeg må prøve med de onyx, som flere roser. Det lyder til at de opfylder mine krav bedst muligt.
Ja skrå skud, går garanteret lige i benene og alt det andet gode.
Graver du det ned for at bortskaffe eller fordi du ikke gider koge?
Nu kan jeg ikke huske om det efterhånden er lovkrav at lave bladskud, men det er det man lærer i dag. Jeg har set en kronkalv i fangenskab blive skudt i halsen. Død på stedet og kødspildet er nærmest ikke eksisterende

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 5. aug 2017, 10:27

Niller73 skrev:Absolut ingen problemer. Jeg har de sidste 10 år skudt rådyr med Oryx 11.7g, 30.06
Jeg fortrækker, det høje blad/skulder skud. Illustreret i den her video https://youtu.be/sRnL_Mk2p9E
De falder som regel i skuddet og hvis ikke, går de ikke ret langt.
Jeg synes ikke kødødelæggelsen er noget særligt.
Jeg får patronerne lavet hos en hjemmelader. Hvis du er interesseret kan du få kontakt oplysningerne i en mail.
Jeg valgte kaliber efter "all round" princippet og så det lille aber dabei, at jeg er links skytte og udvalgte ikke altid er så stort, på brugtmarkedet.
Super Video. De falder lige på stedet - imponerende.
Det kunne da godt være jeg skulle prøve med dem og se om ikke de er noget for mig. Jeg skriver lige min mail til dig i en privat besked.

Besvar