Våben i kriminelle miljøer, og politiets udlægning.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Våben i kriminelle miljøer, og politiets udlægning.

Indlæg af NSander » 30. jul 2017, 20:25

Jeg synes også det er vigtigt at bemærke, at nok udgør de private våben, en stor andel af de stjålne våben! Men de udgør jo ikke majoriteten af de beslaglagte (hvis man antager at de beslaglagte og stjålne nogenlunde følges ad, år for år) Så det er altså stadig forkert at sige at størstedelen af våbnene stammer fra private, selvom det er fra private der stjæles flest.

F.eks 2012, 1385 beslaglagt, 219 stjålet fra private...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 30. jul 2017, 20:36

Forresten; en stor tak for dit arbejde med denne problemstilling! Det har krævet et ikke ubetydeligt fodarbejde - og lige så mange frustrationer - at trække disse informationer ud af et, fremstår det som, ikke særlig villigt embedsmandsværk.

Du har en stående invitation til kolde øl eller varm kaffe, skulle din vej bringe dig forbi Horsens.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 30. jul 2017, 21:02

I 2014 var der omtrent 50 000 indbrud i private hjem og fritidshuse, i 2014 var tallet faldet til omkring 46 000. (http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/G ... d=krim2015)
Blandt dem vil der være nogen der har våben, og hos nogen er de så blevet taget med.
Antallet af våbentyverier faldt også fra 2014 til 2015.
Hvis politiet i stedet for at skrive sager for fumlegængeri havde tid til at lave rigtigt politiarbejde og en god forebyggende indsats så antallet af indbrud dalede, så ville der ikke være noget problem med lovlig våbenbesiddelse.

Derudover ser jeg nogle problemer med politiets tolkning af data.Det kan godt være, at man kan dokumentere, at der forsvinder adskillige våben hver eneste uge. MEN, hvis disse våben ikke senere findes hos kriminelle, eller identificeres som gerningsvåben i forbindelse med kriminalitet, så kan man ikke sige, at disse våben befinder sig hos kriminelle. Det er lige så sandsynligt, at en stor del af dem eksporteres til våbenhandlere i Østeuropa med henblik på salg til private, på lige fod med cykler, elektronik og andre ting der forsvinder under indbrud.

Derudover, så tror jeg ikke en døjt på de data der præsenteres her. For de skriver kun om "stjålne" våben. Dermed regner de ikke de våben der er blevet mistet, eller glemt på toilettet på Christiansborg for den sags skyld. Jeg synes, at det er pudsigt, at de dokumenter der er lagt op tidligere i tråden med bortkomne og tilvejebragte våben ved forsvaret tilsyneladende er mere omfattende end de af politiet præciserede data.

HVad der gør det endnu mere speget er denne artikel fra BT http://www.bt.dk/danmark/politi-og-fors ... are-vaaben
Her stemmer tallene ikke overens med de tal der er i det materiale Nsander har fået.
Enten har politiet sminket deres tal for at se bedre ud, eller også har de vitterligt en skid styr på deres grej. (Jeg går ud fra, at selv en journalist på BT kan tælle til 20 )

Jeg synes Nsander har gjort et glimrende stykke arbejde indtil nu. Hvis der er noget der kunne være interessant kunne det være, hvis han også fik de bortkomne våben med, som separat udtræk af data.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 30. jul 2017, 23:03

Martensit skrev: Derudover, så tror jeg ikke en døjt på de data der præsenteres her. For de skriver kun om "stjålne" våben. Dermed regner de ikke de våben der er blevet mistet, eller glemt på toilettet på Christiansborg for den sags skyld. Jeg synes, at det er pudsigt, at de dokumenter der er lagt op tidligere i tråden med bortkomne og tilvejebragte våben ved forsvaret tilsyneladende er mere omfattende end de af politiet præciserede data.
Nemlig, hvis du kigger i opgørelsen fra forsvaret, kan du også se de har en rubrik om tyveriet er meldt til politiet, det er der flere tilfælde af at det ikke er.
Martensit skrev: Jeg synes Nsander har gjort et glimrende stykke arbejde indtil nu. Hvis der er noget der kunne være interessant kunne det være, hvis han også fik de bortkomne våben med, som separat udtræk af data.
Tak :razz: Jeg må indrømme, at jeg var ved at give op på et tidspunkt. Jeg har indhentet alle disse oplysninger, fordi jeg skrev bachelorprojekt om det på Journalisthøjskolen. Der havde jeg en klar deadline, og det var mit indtryk (ikke noget jeg kan dokumentere) at politiet bevidst trak aktindsigterne ud, så jeg ikke kunne have data inden min deadline. De spurgte om jeg var journalist, de spurgte efter mit CPR nummer, og hvornår jeg havde deadline. Jeg opgav en deadline der lå lidt før min rigtige, i håb om at kunne få tallene i ordentlig tid. Der var svaret så, at det kunne de desværre ikke nå, men de kunne nå det til x dato, som desværre var efter min deadline. Da jeg så skrev, at jeg stadig ønskede dem, til eventuel opfølgning, så kunne x dato ikke nås alligevel, men først en senere, som blev senere og senere.Jeg tror ikke jeg kan tælle på 2 hænder, det antal mails jeg har fået, hvor man må beklage, men at man var nødt til at bruge yderligere en uge, ti dage etc. fordi man var nødt til at gøre sig yderligere juridiskeovervejelser. Da mit projekt så blev affejet af min censor med, at hun ikke mente det var en interessant historie, og ikke kunne se relevansen, så røg alle papirerne lige i skammekrogen et stykke tid, mens jeg overvejede hvad næste skridt var. Men nu besluttede jeg bare at dele dem her, i håb om at andre kunne få glæde (eller vrede) ud af det.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 30. jul 2017, 23:16

Super arbejde. Har du overvejet at kontakte f.eks. jægerforbundet og SKV/dgi (eller hvad de nu hedder), om de kunne være interesserede i at bringe en artikel fra dig om det i medlemsbladet?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 31. jul 2017, 02:02

Jeg syntes ikke der er nogen grund til at forsøge at benægte de 200+ skydevåben der bliver stjålet hvert år.
Det er for mange, men ud fra google så er der næsten 200.000 jægere i Danmark. Læg sportskytterne til, og så er det under en promille af våbenejerne der er udsat for tyveri på et år.
Man er nødt til at se tallet i relation til hvor mange privatejede våben der rent faktisk findes.

Jeg tror heller ikke på at man kan komme uden om det ved at stramme kravene til opbevaring. I forvejen er det folk der er villig til at bryde ind i et fastboltet stålskab, de lader sig næppe stoppe af noget mindre end en bankboks.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 31. jul 2017, 07:06

ReneKJ skrev:Jeg syntes ikke der er nogen grund til at forsøge at benægte de 200+ skydevåben der bliver stjålet hvert år.
Det er for mange, men ud fra google så er der næsten 200.000 jægere i Danmark. Læg sportskytterne til, og så er det under en promille af våbenejerne der er udsat for tyveri på et år.
Man er nødt til at se tallet i relation til hvor mange privatejede våben der rent faktisk findes.

Jeg tror heller ikke på at man kan komme uden om det ved at stramme kravene til opbevaring. I forvejen er det folk der er villig til at bryde ind i et fastboltet stålskab, de lader sig næppe stoppe af noget mindre end en bankboks.
Det er også vigtigt at spørge sig selv:

Hvordan bliver våbnet stjålet? Jeg tør godt gætte forsigtigt på, at i alt fald en håndfuld eller to af disse privatejede våben bliver stjålet, fordi våbnet ikke står i våbenskabet, så en eventuel tyv opdager en haglbøsse bagved soveværelsesdøren eller at en jæger rent faktisk glemmer et våben på jagten, og derfor melder det stjålet.

Der er meget få antal stjålne våben blandt de danske våbenejere, det er fastlagt. Man er nærmest inden for den klassiske statistiske afvigelse, hvor man "regner" med, at sådanne ting sandsynligt vil ske.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 31. jul 2017, 07:43

Kode: Vælg alt

Jeg syntes ikke der er nogen grund til at forsøge at benægte de 200+ skydevåben der bliver stjålet hvert år.  

Hov, hvad skete der her? Hvordan er 200 + stjålne våben nu blevet til 200+ stjålne skydevåben, når ingen ved hvad politiet mener med "våben" i denne sammenhæng? Tæller morfars lommekniv som våben i denne opgørelse? gør en køkkenkniv, en sigtekikkert, en champagnesabel , en kina-luftbøsse og en gammel forlader replika fra ferien på Mallorca i 1972?

Ikke engang politiet selv kan eller vil svare på dette, spørger man i øst, så svarer de i vest. Så hvis der er én delkonklusion man ihvertfald kan drage af dette, så er det, at man skal være overordentlig skeptisk overfor de tal politiet fremlægger.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 31. jul 2017, 08:32

Politiets statistik er så mangelfuld, at man reelt kan uddrage hvad som helst af den. Vi er ude i noget som svarer til at spørge om danskerne foretrækker ost eller rullepølse, for så at konkludere på den baggrund at danskerne elsker danablu, for danablu er en ost. Man stiller meget brede spørgsmål og konkluderer smalt. Jeg fristes til at sige; som man ofte gør når konklusionen er skrevet før analysen er foretaget.

Politiet kan/vil end ikke redegøre for deres metode i forbindelse med indsamlingen og behandlingen af denne statistik.

Politiet medtager bevidst emner som, helt objektivt, ikke er våben/skydevåben med i deres statistik - og de efterlader ingen mulighed til læseren for at efterprøve deltallene, endsige forholde sig til de enkelte deltals indbyrdes forhold, for de deltal findes åbenbart ikke(!?)

Vi er ude i, at præsenterede man et statistisk projekt, af så ringe udførsel, til eksamen på en handelsskole, så ville man dumpe... Og på den baggrund er der altså blevet vedtaget stramninger af våbenloven. Dét finder jeg fortvivlende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 31. jul 2017, 08:34

Lassescout skrev:Hov, hvad skete der her? Hvordan er 200 + stjålne våben nu blevet til 200+ stjålne skydevåben, når ingen ved hvad politiet mener med "våben" i denne sammenhæng?
Det står i noterne i svaret af 18. april 2017.

"I den forbindelse bemærkes det, at der blandt de ovennævnte 1.402 våben ikke er nogen våben, der hører under kategorierne "Blankvåben", "Andre våben" eller "Andet", ligesom der kun er ét våben, der hører under kategorien "Militær våbendel". Langt størstedelen af de pågældende våben er således skydevåben."

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 52#p778867

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 31. jul 2017, 08:39

Falco Subniger skrev:
Lassescout skrev:Hov, hvad skete der her? Hvordan er 200 + stjålne våben nu blevet til 200+ stjålne skydevåben, når ingen ved hvad politiet mener med "våben" i denne sammenhæng?
Det står i noterne i svaret af 18. april 2017.

"I den forbindelse bemærkes det, at der blandt de ovennævnte 1.402 våben ikke er nogen våben, der hører under kategorierne "Blankvåben", "Andre våben" eller "Andet", ligesom der kun er ét våben, der hører under kategorien "Militær våbendel". Langt størstedelen af de pågældende våben er således skydevåben."

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 52#p778867
Men, andetsteds henviser politiet til at de netop ikke er i besiddelse af så detaljerede deltal. Det har de svaret flere gange, ikke kun i forbindelse med NSanders henvendelser.

Hvad skal vi tro?

Hvorfor så ikke blot fremlægge disse deltal? Ingen kan være i tvivl om at det er dem NSander spørger ind til.

Og, tager man noten for gode varer, så medtages sigtekikkerter altså stadig i statistikken som skydevåben(?!) I den forbindelse vil jeg stadig gerne vide om en stjålet riffel med sigtekikkert registreres som ét eller to stjålne våben. Ved man i det hele taget om der er konsistens og retningslinjer på det område - eller er det op til den enkelte betjent som udfærdiger rapporten? Hvor er disse retningslinjer, hvis de findes og er skrevet ned? Hvorfor redegøres der ikke for metode?

Hvorfor denne dansen rundt som katten om den varme grød?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 31. jul 2017, 08:47

Flugteren skrev:
ReneKJ skrev:Jeg syntes ikke der er nogen grund til at forsøge at benægte de 200+ skydevåben der bliver stjålet hvert år.

Det er også vigtigt at spørge sig selv:

Hvordan bliver våbnet stjålet? Jeg tør godt gætte forsigtigt på, at i alt fald en håndfuld eller to af disse privatejede våben bliver stjålet, fordi våbnet ikke står i våbenskabet, så en eventuel tyv opdager en haglbøsse bagved soveværelsesdøren eller at en jæger rent faktisk glemmer et våben på jagten, og derfor melder det stjålet.

Der er meget få antal stjålne våben blandt de danske våbenejere, det er fastlagt. Man er nærmest inden for den klassiske statistiske afvigelse, hvor man "regner" med, at sådanne ting sandsynligt vil ske.
Ja, det kunne være interessant.
1) Blev et våben "glemt" (på jagten eller under transporten) og efterfølgende stjålet?
2) Blev et våben stjålet i hjemmet uden at være forsvarligt låst inde i våbenskabet?
3) Blev et våbenskab brudt op og våbnet stjålet efterfølgende?
4) Blev hele våbenskabet stjålet, og efterfølgende brudt op?

1 og 2 ville man med rette kunne bebrejde os jægere for
3 og 4 der syntes jeg at vi er "uskyldige.

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 31. jul 2017, 09:05

Det anslås, populært, at der i Danmark findes 12,5 våben pr. 100 indbyggere (2015 tal). Tallet er et skøn, da der ikke findes en samlet opgørelse.

Det giver (med forbehold for at jeg er en abe til matematik) ca. 712.500 registrerede våben i Danmark. Sammenlignet med nordmændendes 1.300.000 registrerede våben (2006 tal), er det ikke et urealistisk tal. Min mavefornemmelse siger mig at det dog nok er til den lave side (det danske tal).

I Danmark har vi ca. 16000 indbrud om året (2014 tal).

Der stjæles, ifølge politiet, 200-300 våben om året fra private hjem (2012-2016 tal).

Statistisk set har vi ikke et problem som fordrer lovstramninger af nogen art... At ét stjålet våben så, rent principielt, er ét for meget, er en anden sag.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 31. jul 2017, 09:10

Elbæk skrev:Hvorfor figurerer "optisk el. sigtemiddel" i statistikken?
Optisk elektronisk sigtemiddel er en tilladelseskrævende våbendel, derfor giver det mening at føre statistik over det.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 31. jul 2017, 09:11

Falco Subniger skrev:
Elbæk skrev:Hvorfor figurerer "optisk el. sigtemiddel" i statistikken?
Optisk elektronisk sigtemiddel er en tilladelseskrævende våbendel, derfor giver det mening at føre statistik over det.
Så "el". står for elektronisk og ikke eller?

Er det noget du ved eller eller noget du antager?

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 31. jul 2017, 09:26

Elbæk skrev:Så "el". står for elektronisk og ikke eller?

Det er våbenarten, når der søges via Politiet's webformular.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 31. jul 2017, 09:28

Elbæk skrev:Det anslås, populært, at der i Danmark findes 12,5 våben pr. 100 indbyggere (2015 tal). Tallet er et skøn, da der ikke findes en samlet opgørelse.

Det giver (med forbehold for at jeg er en abe til matematik) ca. 712.500 registrerede våben i Danmark. Sammenlignet med nordmændendes 1.300.000 registrerede våben (2006 tal), er det ikke et urealistisk tal. Min mavefornemmelse siger mig at det dog nok er til den lave side (det danske tal).

Der stjæles, ifølge politiet, 200-300 våben om året fra private hjem (2012-2016 tal).

Statistisk set har vi ikke et problem som fordrer lovstramninger af nogen art... At ét stjålet våben så, rent principielt, er ét for meget, er en anden sag.
Og derfor syntes jeg netop at det er formålsløst at drage politiets tal i tvivl, når de for en gangs skyld levere et nogenlunde datamateriale.
Der er bestemt plads til forbedringer, men der er vel intet usandsynligt i tallet når man tager antallet af våbenejere i betragtning.

Vi skal passe på ikke automatisk at benægte alt der er lidt ubelejligt, det ender med at gå ud over vores egen troværdighed :smile:

Derimod er det stadigvæk relevant at spørge om det stjålne bliver benyttet som våben af de kriminelle, eller om de er rene tyvekoster.
Jeg tror f.eks. ikke almindelige rifler er ret populære i det miljø, så at de bliver stjålet er ikke det samme sikkerhedsproblem som når en 9mm kommer i omløb.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 31. jul 2017, 09:31

Falco Subniger skrev:
Elbæk skrev:Så "el". står for elektronisk og ikke eller?

Det er våbenarten, når der søges via Politiet's webformular.
Så giver den del mere mening.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 31. jul 2017, 09:54

ReneKJ skrev:
Elbæk skrev:Det anslås, populært, at der i Danmark findes 12,5 våben pr. 100 indbyggere (2015 tal). Tallet er et skøn, da der ikke findes en samlet opgørelse.

Og derfor syntes jeg netop at det er formålsløst at drage politiets tal i tvivl, når de for en gangs skyld levere et nogenlunde datamateriale.
Der er bestemt plads til forbedringer, men der er vel intet usandsynligt i tallet når man tager antallet af våbenejere i betragtning.

Vi skal passe på ikke automatisk at benægte alt der er lidt ubelejligt, det ender med at gå ud over vores egen troværdighed :smile:

Derimod er det stadigvæk relevant at spørge om det stjålne bliver benyttet som våben af de kriminelle, eller om de er rene tyvekoster.
Jeg tror f.eks. ikke almindelige rifler er ret populære i det miljø, så at de bliver stjålet er ikke det samme sikkerhedsproblem som når en 9mm kommer i omløb.
Der er ingen her som benægter noget som helst - for det besidder vi ikke dataene til at gøre. Vi stiller nogle meget rimelige spørgsmål til en ufuldstændigt præsenteret statistik. En statistik som har lagt til grund for lovstramninger.
Det er i alle våbenejere og -brugeres interesse at forlange at alle tal fremlægges (og at alle misforståelser, som eksemplificeret ovenfor, afklares), når det er os som står med røven i klaskehøjde.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 31. jul 2017, 10:02

Men selvom politiet med våben i visse sammenhænge mener skydvåben, så fortæller dette heller intet om, hvad der flyder over til kriminelle. Stjålne skydevåben kan være hard-ball og soft ball våben, luftbøsser, boltpistoler, antikke forladere og gud ved hvad andet der ingen mening har i forhold til hvad der kan bruges af rockere og terrorister.

Hvis man derimod lod serienumrene fra konfiskerede pistoler gennemgå af SKV, så kunne man få et præcist tal for, hvor mange private pistoler der er dukket op hos kriminelle. En studentermedhjælper hos Rigspolitiet kunne skaffe dette tal på en formiddag!

Nå politiet ikke fremskaffer dette tal, eller andre pålidelige data, giver det grobund for konspirationsteorier: Har politiet en politisk agenda? Har de en interesse i at overdrive problemet for at gøre tilværelsen som privat våbenejer så besværlig som mulig, så flest muligt opgiver det?

Det er jo det, der er spørgsmålet.

Desværre tror jeg Nsanders censor meget godt beskriver den generelle holdning i befolkningen: de er sku da ligeglade med våbenejerne. MF´erne fra regeringspartierne ønsker ikke at bringe den sidddende minister i fedtefadet, og oppositionen ønsker ikke at støtte våbenejere, så det er op ad bakke. Tilbage er kun at støtte de organisationer der taler vores sag ved at melde os ind. Det vil sige Danmarks Jægerforbund og de fleste af skytteforeningerne sam våbenhandlernes forening hvis man er våbenhandler.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 31. jul 2017, 10:10

Her er et levende bevis på at statistik bliver brugt som det passer bedst ind i formidlers billede.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 31. jul 2017, 10:11

Lassescout skrev: Hvis man derimod lod serienumrene fra konfiskerede pistoler gennemgå af SKV, så kunne man få et præcist tal for, hvor mange private pistoler der er dukket op hos kriminelle. En studentermedhjælper hos Rigspolitiet kunne skaffe dette tal på en formiddag!

Nå politiet ikke fremskaffer dette tal, eller andre pålidelige data, giver det grobund for konspirationsteorier: Har politiet en politisk agenda? Har de en interesse i at overdrive problemet for at gøre tilværelsen som privat våbenejer så besværlig som mulig, så flest muligt opgiver det?
.
Det der med at gennemgå sagerne og våbnene har jeg spurgt efter længe. Med al den bevågenhed det har politisk skulle man tro de kunne skaffe pengene.

Personligt tror jeg ikke at poltiet som organisation direkte lyver. Nærmere at de er så overbevist om at de har ret at der ikke er grund til at spilde tid på at undersøge det.
Men det er da pudsigt at de har så travlt med at registrere alt andet i samfundet end lige oprindelsen af ulovlige våben.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 31. jul 2017, 10:20

Præcist der er ikke et problem,-ser vi på det svenske materiale så blev der stjålet lidt flere våben per år:

http://www.pistolskytteforbundet.se/obj ... 530583.pdf

In 2010, there were 3,829,973 households and 622,154 gun owners in Sweden. If we assume that
there was only one gun owner per household, this means that there were guns in 16% of Swedish
households. In the same year, 19,800 residential burglaries took place; at 87 of these, firearms were
stolen.12 Thus, firearms are stolen at a rate of four per 1000 residential burglaries.

During the period studied, on average 269 weapons (modern firearms requiring licenses) were stolen
each year (max: 334; min: 190) on 105 occasions (max: 123; min 81) a year. Seen in relation to both
the total number of legal firearms and the total number of burglaries, and in absolute numbers, theft
of legal firearms is a very unusual crime in Sweden.

Og så en lille ting...

1. PV indeholder oplysinger om alle våben der er meddelt tilladelse til.
Skal for forstås som lovligt anmeldte våben.

2. PV indeholder oplysinger om bortkomne og stjålne våben.
Skal vel forstås som ALLE våben man har kendskab til som stjålet, så det er ikke kun lovlige allerede registrerede våben?.

Fordi jeg under mig over at feks 'Maskinpistol.' er med som kategori, det er ikke en våbentype man kan få meddelt tilladelse.
Så antallet af private suspenderet våbentilladelser (jagt / SKV etc) ifb. med tyveri kunne være interessant, fordelt på komplette 'skydevåben' og 'særligt farlige skydevåben' (dvs. fraregnet optiske sigtemidler, ammunition, våbendele etc)

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 4. aug 2017, 14:42

De tal der med våben stjålet fra private hjem. Jeg hæfter mig ved, at ''ammunition'' også regnes som våben i den statistik.

Hvordan tælles ammunition så i statistikken? Er det pr. stk., kasser eller tælles alt ammunition fra et indbrud som én enhed?

Lyddæmper anses også som værende et våben i statistikken. Dvs. en stjålet riffel monteret med lymdæmper vil figurerer som to våben i statistikken, selvom den ret beset ''kun'' udgør én enhed som kan afgive skud.

Sådan en statistik kan være meget misvisende, hvis ikke man redegøre for de forskellige nøgletal.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 4. aug 2017, 18:42

Ras.Killing skrev:De tal der med våben stjålet fra private hjem. Jeg hæfter mig ved, at ''ammunition'' også regnes som våben i den statistik.

Hvordan tælles ammunition så i statistikken? Er det pr. stk., kasser eller tælles alt ammunition fra et indbrud som én enhed?

Lyddæmper anses også som værende et våben i statistikken. Dvs. en stjålet riffel monteret med lymdæmper vil figurerer som to våben i statistikken, selvom den ret beset ''kun'' udgør én enhed som kan afgive skud.

Sådan en statistik kan være meget misvisende, hvis ikke man redegøre for de forskellige nøgletal.
Og en lyddæmper uden tilhørende våben er jo relativt ufarlig - for nu at sige det mildt.

Peter

Besvar