Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 15. jul 2017, 22:11

Eller bare lorteringe?

Min FX impact har picatinny rail. Jeg har købt nogle Hawke ringe med forward offset som er til Weaver rail.

Jeg monterede kikkerten og fik den perfekte eye relief, men havde rigtig svært ved at få trådkorsert i vatter. Når bunden af kikkerten flugtede med railen passede vaterpasset på kliktårnet ikke med vaterpasset på railen.

Efter noget tid og banden gik det op for mig.

Ringene sidder skævt på railen. Det gjorde mine sportsmatch ringe (uden forward offset) sgu ikke.

Er det skodringe (de er fra Hawke) eller er det fordi de er til weaver? Jeg var af den overbevisning at profilen er den samme, men afstanden mellem "fagene"(?) og tykkelse af dem var forskellige. Det burde vel ikke skråtstille ringene? :???:
Vedhæftede filer
IMG_20170715_214816_01.jpg
IMG_20170715_214834_01.jpg
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Raptor357 » 15. jul 2017, 22:40

Det plejer at passe sammen. og profilen burde være identisk. der er dog forskel på rillerne på tværs af railen, Picatiny er bredere.

Mit bud er at du får en ny montage hvis du ringer til hawke og brokker dig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 16. jul 2017, 22:14

Raptor357 skrev:Det plejer at passe sammen. og profilen burde være identisk. der er dog forskel på rillerne på tværs af railen, Picatiny er bredere.

Mit bud er at du får en ny montage hvis du ringer til hawke og brokker dig.
Det prøver jeg. Men siden at det er begge mounts, taler det så ikke for at det ikke er en sjusket mandagsmodel?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af P.K.Hansen » 17. jul 2017, 07:46

Har netop bestilt et sæt hawke ringe til rail.
Melder lige tilbage med hvordan de opfører sig - når de kommer fra UK.
Har aldrig haft problemer med dem til 11mm skinner.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Krung » 17. jul 2017, 08:19

Kan den løse del af mounten vendes forkert?

Jeg har på nogle billige ringe set at den del kan roteres, for at de så kunne passe på rails af en anden dimension.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 17. jul 2017, 10:05

Krung skrev:Kan den løse del af mounten vendes forkert?

Jeg har på nogle billige ringe set at den del kan roteres, for at de så kunne passe på rails af en anden dimension.
Ja den roteres, men er ens. Jeg drejede den ene og satte den på og den var lige så skæv som før.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af P.K.Hansen » 17. jul 2017, 10:54

Dem som kan drejes er normalt til 11mm vs. 3/8" skinner, og der giver det god mening. Aner ikke om det findes til større.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 19. jul 2017, 13:57

Raptor357 skrev:Det plejer at passe sammen. og profilen burde være identisk. der er dog forskel på rillerne på tværs af railen, Picatiny er bredere.
Mit bud er at du får en ny montage hvis du ringer til hawke og brokker dig.
Hawke skrev: Thank you for your email, I'm sorry about this issue with your mounts. I have tested some of our mounts here on various Weaver rails and have witnessed varying levels of cant, but all very minor and none anywhere near as severe as that you have experienced. Frustratingly, despite Weaver specification being exact, manufacturers of bases seem to take some liberties while designing Weaver rails and I've seen as much as 2mm of variance on the rail width of those I have here.

Incidentally, 21.2mm is correct to Weaver specification, so as to why your mounts are sitting so canted still remains a mystery.

I'm sorry to say that I think there is some form of compatibility issue between the Hawke Weaver mounts and your FX rail. I don't believe a replacement of the same set will have any better results.
Jeg havde målt min picatinny rail, det er derfra de 21,2 mm kommer fra.

De har kontaktet optics warehouse hvor jeg købte ringene mhp. en "upgrade" til sportsmatch (som ikke canter i de ikke extendede version jeg har). Hvad det præcis betyder ift. ekstrabetaling og porto etc. vender jeg tilbage med.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af P.K.Hansen » 25. jul 2017, 14:31

Har lige monteret de Hawke jeg havde bestilt. Medium højde, 25,4mm til weaver. De sidder pænt lige, så det er ikke alle det er galt med.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 25. jul 2017, 16:04

P.K.Hansen skrev:Har lige monteret de Hawke jeg havde bestilt. Medium højde, 25,4mm til weaver. De sidder pænt lige, så det er ikke alle det er galt med.
På en Impact? Jeg tænker absolut heller ikke at kvaliteten ikke dur. De passer bare ikke til impactens picatinny, om end den umiddelbart lever op til picatinny standarden. Men som jeg skrev, mountsne er til weaver, som er mere liberal mdd standarderne end picatinny, så det er nok def problemet ligger.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Krung » 25. jul 2017, 16:59

Werecat skrev:... Men som jeg skrev, mountsne er til weaver, som er mere liberal mdd standarderne end picatinny, så det er nok def problemet ligger.
Men er det ikke det omvendte, som ville give problemer?
Boiled down, it means that accessories designed for a Weaver system will, in most cases, fit on a “Picatinny” system.
http://www.brownells.com/.aspx/lid=1072 ... ifference_

Hvad siger skydelæreren om bredden af "bunden" i ringene i forhold til bredden af "toppen" af railen? Det ser på billede 2 ud som om at ringene ikke kan skubbes i bund.

Kan den løse del jeg nævnte, være en forkert en? Hvis du skruer den helt af, sidder ringene så fladt på toppen af railen?

(Jeg ved ikke al verden om netop dette, jeg er bare nysgerrig, for det er helt absurd)
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 25. jul 2017, 21:44

Krung skrev:
Boiled down, it means that accessories designed for a Weaver system will, in most cases, fit on a “Picatinny” system.
http://www.brownells.com/.aspx/lid=1072 ... ifference_
:blink:
Krung skrev:Hvad siger skydelæreren om bredden af "bunden" i ringene i forhold til bredden af "toppen" af railen? Det ser på billede 2 ud som om at ringene ikke kan skubbes i bund.

Kan den løse del jeg nævnte, være en forkert en? Hvis du skruer den helt af, sidder ringene så fladt på toppen af railen?

(Jeg ved ikke al verden om netop dette, jeg er bare nysgerrig, for det er helt absurd)
Mit kontor fungerer også som gæsteværelse (fordi der er en ekstraseng jeg bruger når jeg er på tilkaldevagt) og min kone har overnattende veninder på besøg, så jeg kan ikke komme "til". Jeg melder tilbage når jeg har prøvet dine forslag.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af P.K.Hansen » 25. jul 2017, 23:32

Nej, på en almindelig picatinnyrail til en cz455

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 26. jul 2017, 16:53

Så er kvindfolkene taget hjem, så jeg kunne komme til mine ting.

Når jeg skruer delen af sidder den stadig med en smule cant og fortsat med luft imellem.
2017-07-26 16.01.48-1.jpg
Jeg har lånt en skydelærer der er en smule mere præcis og får følgende mål (de røde er mine og de sorte er standardmålene, hvis man skulle være i tvivl.)
mål.jpg
Især højden (2,85mm) er noget behæftet med tvivl, idet jeg ikke havde skarpe kanter at måle fra, men måtte forsøge at matche kanterne op.

Bredden i bunden af ringene (hvis jeg har forstået dig rigtig) er 14,20mm og burde vel være nærmere 15,67mm, hvis det ikke var meningen at der skulle være luft imellem ringene og railen? På mine sportsmatch er den 15,15mm og de har også lidt luft, men sidder perfekt.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er det picatinny/weaver inkompatabilitet?

Indlæg af Werecat » 27. aug 2017, 17:05

Opfølgning:
Jeg skrev til Hawke, som skrev til opticswarehouse. Efter en betragtelig ventetid (og to rykker emails), kom ham hawke havde talt med hjem fra ferie ( :impatient: ) og svarede. Den sportsmatch mount jeg ville have i stedet (HOP77) var udsolgt. Mere ventetid :impatient: .

I tirsdags skrev jeg til dem igen og min kontaktperson svarede at de havde fået den om mandagen, samt at de havde fået kompensation af deben for hawke mountsne og i øvrigt ville sende sportsmatchen (der koster 3 gange så meget :shock: ) uden ekstrabetaling "as a gesture of good will".

:thumbup: :numberone: :thumbup: :numberone:

Det er kundeservice! Både fra Hawke, men også fra Opticswarehouse!

Mounten kom fredag med luftpost! Og sportsmatch ringene sidder næsten perfekt. Man kan ikke se at de er cantede, men med vaterpasset flytter boblen sig minimalt, men holder sig dog mellem stregerne.

Så skal der bare indskydes :cry: :cry: :cry: :cry: (Fordi det bliver først om laaaaaaaaaang tid.)
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar