Må jeg købe gammelt hanegevær?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Må jeg købe gammelt hanegevær?

Indlæg af JyskJæger » 13. jul 2017, 10:25

Jeg har fået tilbudt et gammelt hanegevær (kal. 16) fra en bekendt. Han har ikke indløst jagttegn i mere end 10 år og geværet er købt inden det var nødvendigt at få dem registreret.
Jeg tøver lidt, da ikke lige synes jeg har tid til at ruske tremmer i to år, for at have et gammelt ulovligt gevær til at ligge.
Kan jeg uden videre tage imod geværet og sende registreringspapirer ind til politiet? Eller bliver både ejer og jeg buret inde lige på stedet?
Det er ikke trykprøvet eller noget som helst. Det har bare stået de sidste 20-30 år

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Må jeg købe gammelt hanegevær?

Indlæg af Marius » 13. jul 2017, 11:52

JyskJæger skrev:Jeg har fået tilbudt et gammelt hanegevær (kal. 16) fra en bekendt. Han har ikke indløst jagttegn i mere end 10 år og geværet er købt inden det var nødvendigt at få dem registreret.
Jeg tøver lidt, da ikke lige synes jeg har tid til at ruske tremmer i to år, for at have et gammelt ulovligt gevær til at ligge.
Kan jeg uden videre tage imod geværet og sende registreringspapirer ind til politiet? Eller bliver både ejer og jeg buret inde lige på stedet?
Det er ikke trykprøvet eller noget som helst. Det har bare stået de sidste 20-30 år
Geværet er ikke i sig selv ulovligt blot fordi at den nuværende ejer ikke har registreret det. Det ville jo være helt lovligt, hvis du selv (eller en anden som siden har haft jagttegn inden for de sidste 10 år) havde erhvervet det inden 2000 og haft det stående bagerst i skabet siden - også selvom det ikke er registreret.

Som du beskriver det, står nuværende ejer med et problem. Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at købe et våben som ejer ikke besidder lovligt - I kunne have ordnet det for 14 dage siden under frit lejde ordningen. Med mindre der er tale om et yderst sjældent og fint gevær - så ville jeg holde snitterne fra den handel.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JyskJæger » 13. jul 2017, 20:14

Tak for svar!
Det var også den konklusion jeg var kommet frem til, så jeg havde faktisk håbet på et andet svar ;) Jeg mener faktisk han fortalte at det stod hos en af sine bekendte da han vistnok ikke har noget våbenskab, men jeg holder mig fra handelen for en sikkerheds skyld. Vil nødig have noget i klemme

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 13. jul 2017, 21:49

JyskJæger skrev:Tak for svar!
Det var også den konklusion jeg var kommet frem til, så jeg havde faktisk håbet på et andet svar ;) Jeg mener faktisk han fortalte at det stod hos en af sine bekendte da han vistnok ikke har noget våbenskab, men jeg holder mig fra handelen for en sikkerheds skyld. Vil nødig have noget i klemme
Fornuftigt nok. Havde du været fjorten dage tidligere ude, så kunne du formentligt have sluppet afsted med det. Men risikoen nu er for stor. Det gælder både jagttegnet, straffeattesten og eventuelle jagter :smile:

Besvar