Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af C-X » 4. jul 2017, 15:10

Jeg har ikke handlet ved Iversen Import. Egentlig havde jeg oprindeligt bestilt en hos dem (efter at HH ikke ville sælge til den pris de annoncerede dem til), da de havde dem på bud, og ringede lige inden jeg kørte fra Århus og mod dem. Det viste sig at være en god idé, da de solgte en vare, de slet ikke havde - men de regnede da med at kunne få en hjem i løbet af et par måneder...
Den slags gider jeg simpelthen ikke. Jeg støtter gerne butikkerne her i landet, hvis det også er rimeligt for mig. Ellers køber jeg lige så gerne i udlandet, hvor de stadig kender til service og konkurrencedygtige priser.

Men hør om de har inden du bestiller.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Elvisch
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. jul 2013, 22:14
Interesser: Luftskydning lerdueskydning
Geografisk sted: Kbh NV
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Elvisch » 4. jul 2017, 15:16

Her fås HW97K til under 3k i den version med træskæfte.

Men også i to forskellige Energy (Joule / ft.lb):?

https://www.krale-schietsport.nl/en/wei ... w97-k.html

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 4. jul 2017, 15:43

C-X skrev:Jeg har ikke handlet ved Iversen Import. Egentlig havde jeg oprindeligt bestilt en hos dem (efter at HH ikke ville sælge til den pris de annoncerede dem til), da de havde dem på bud, og ringede lige inden jeg kørte fra Århus og mod dem. Det viste sig at være en god idé, da de solgte en vare, de slet ikke havde - men de regnede da med at kunne få en hjem i løbet af et par måneder...
Den slags gider jeg simpelthen ikke. Jeg støtter gerne butikkerne her i landet, hvis det også er rimeligt for mig. Ellers køber jeg lige så gerne i udlandet, hvor de stadig kender til service og konkurrencedygtige priser.

Men hør om de har inden du bestiller.
jeg har lige snakket med dem...de har den hjemme, han lød nu meget flink og kan også zero riflen evt. Jeg skal alligevel ha den leveret.

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 4. jul 2017, 15:47

Elvisch skrev:Her fås HW97K til under 3k i den version med træskæfte.

Men også i to forskellige Energy (Joule / ft.lb):?

https://www.krale-schietsport.nl/en/wei ... w97-k.html
det ser ok ud men det er stadig 400 euro plus....det er for lidt at spare synes jeg og støtter gerne DK forretninger istedet.
så kommer den også med det samme.... :-)

de forskellige joules er fjederen....nogle kan bedst li 16j versionen da den nok er endnu mere præcis. tror 20joule er FAC versionen eller max.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af C-X » 4. jul 2017, 15:54

16 Joule er lige knap 12 ft/lbs, der er grænsen for, hvornår englænderne skal have tilladelse til dem :blink:

Lyder godt hvis de har oppet sig ved Iversen. Der var også plads til forbedring.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jesper5036 » 4. jul 2017, 16:35

Vedrørende 16j vs fac, så synes jeg at 177 (4,5mm) gør det bedst omkring de 16j (giver ca 240 ms med Jsb ex)
Det er rigeligt til plink/målskydning op 50-60 meter.
Syntes den bliver lidt "Harsk" til finskydning .
I 22 (5.5mm) er den noget mere "blød" ved Fac version, hvor kuglefaldet også bliver mere markant i 16J.
AA tx 200 med MTC Viper

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af C-X » 4. jul 2017, 16:58

16 Joule giver også noget under 200 m/s for en .22'er jf. mine specifikation og beregninger. Det vil gøre den ubrugelig til jagt, som jo er det den må bruges til herhjemme.

Jeg fandt faktisk beslutningen om en import rigtig let, da jeg brugte prisforskellen på Vmac kittet, som bare gør våbnet skyderen det federe.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 4. jul 2017, 18:37

C-X skrev:16 Joule giver også noget under 200 m/s for en .22'er jf. mine specifikation og beregninger. Det vil gøre den ubrugelig til jagt, som jo er det den må bruges til herhjemme.

Jeg fandt faktisk beslutningen om en import rigtig let, da jeg brugte prisforskellen på Vmac kittet, som bare gør våbnet skyderen det federe.
ja det er en god pointe mht til mods..

til Jesper:
men kan man ikke ligeså godt købe en hw57s måske så? det er noget jeg har overvejet.. det passer måske også bedre til mig, mht at det er min første riffel og jeg primært kun har en have på de ca 25m.

Jeg har skudt meget som barn ...både med luft og krudt. 4,5mm luft, cal 22, cal 7.62, cal 30.06 og sågar en gammel 89er på grønland engang.
så snakker vi joules med den 89er der.... av min skulder. :-) men er nok lidt noob mht præcisionsskydning og det er jo mange år siden efterhånden.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Timber » 4. jul 2017, 19:02

Om i har købt et gevær til den tid, eller ej, så er i meget velkommen til at kigge forbi til det træf jeg holder på Møn d.29-30/7..

Der vil komme en del bøssevenner og dele ud af deres erfaring.. Og man må helt sikkert også prøve... :blink: :giggle:

viewtopic.php?f=29&t=69057
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 4. jul 2017, 19:12

Timber skrev:Om i har købt et gevær til den tid, eller ej, så er i meget velkommen til at kigge forbi til det træf jeg holder på Møn d.29-30/7..

Der vil komme en del bøssevenner og dele ud af deres erfaring.. Og man må helt sikkert også prøve... :blink: :giggle:

viewtopic.php?f=29&t=69057

lyder klasse Timber :-) ... vi må se til den tid.

er der ikke nogen af alle jer nørder der mangler lidt plads i skabet? :-)
der skal vel sælges en riffel engang imellem for at få plads til det sidste nye grej... jeg kunne godt være interesseret i det rigtige tilbud.... :-) <----optimisten

der er jo spændene ting på vej med 300bar trykflaske PCP guns,, og digital revolution af PCP mv..... ja det ender snart med man bare henter et sæt skydeindstillinger på nettet sammen med sine bønner.... fremtidens joules er digital styret på en my. :-)

og nå ja i fremtiden ser jeg også gerne en rangefinder i scopet , der automatisk justerer joules i selve geværet, til at matche afstanden rapporteret fra sigtet. :-)

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Werecat » 4. jul 2017, 21:28

Bullseje skrev: de forskellige joules er fjederen....nogle kan bedst li 16j versionen da den nok er endnu mere præcis. tror 20joule er FAC versionen eller max.
Og de Joules ved jeg ikke hvordan de kommer frem til. Min (FAC) HW97K (som jeg købte hos pamhule fordi lystfiskeren havde lavet samme som pamhule nær lavede med C-X (De var dog meget flinke og tilbød en STL til samme pris i stedet, men jeg ville hellere have black i stedet)) skyder ret præcist 250 m/s med H&N FTT der vejer 0,547g, det giver umiddelbart 17J i min bog.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 4. jul 2017, 21:52

Werecat skrev:
Bullseje skrev: de forskellige joules er fjederen....nogle kan bedst li 16j versionen da den nok er endnu mere præcis. tror 20joule er FAC versionen eller max.
Og de Joules ved jeg ikke hvordan de kommer frem til. Min (FAC) HW97K (som jeg købte hos pamhule fordi lystfiskeren havde lavet samme som pamhule nær lavede med C-X (De var dog meget flinke og tilbød en STL til samme pris i stedet, men jeg ville hellere have black i stedet)) skyder ret præcist 250 m/s med H&N FTT der vejer 0,547g, det giver umiddelbart 17J i min bog.
hmm det lyder lidt suspekt.. måske de tester med andre hagl? men det giver vel egentlig samme joules ligemeget hvilket hagl det er.. jeg er ikke ekspert.
kan man ikke se på kassen eller geværet præcis hvad det er for en version?

anyways er de 17j bedre for præcisionen men stadig noget vildledene.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Timber » 4. jul 2017, 21:57

Bullseje skrev:
Werecat skrev:
Bullseje skrev: de forskellige joules er fjederen....nogle kan bedst li 16j versionen da den nok er endnu mere præcis. tror 20joule er FAC versionen eller max.
Og de Joules ved jeg ikke hvordan de kommer frem til. Min (FAC) HW97K (som jeg købte hos pamhule fordi lystfiskeren havde lavet samme som pamhule nær lavede med C-X (De var dog meget flinke og tilbød en STL til samme pris i stedet, men jeg ville hellere have black i stedet)) skyder ret præcist 250 m/s med H&N FTT der vejer 0,547g, det giver umiddelbart 17J i min bog.
hmm det lyder lidt suspekt.. måske de tester med andre hagl? men det giver vel egentlig samme joules ligemeget hvilket hagl det er.. jeg er ikke ekspert.
kan man ikke se på kassen eller geværet præcis hvad det er for en version?

anyways er de 17j bedre for præcisionen men stadig noget vildledene.
Hvad skal du da bruge de ekstra joules til? Papiret er da ligeglad om det er 17 eller 20 joule det bliver ramt med.. :blink: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Flugteren » 4. jul 2017, 22:07

Timber skrev:
Bullseje skrev:
Werecat skrev:
Bullseje skrev: de forskellige joules er fjederen....nogle kan bedst li 16j versionen da den nok er endnu mere præcis. tror 20joule er FAC versionen eller max.
Og de Joules ved jeg ikke hvordan de kommer frem til. Min (FAC) HW97K (som jeg købte hos pamhule fordi lystfiskeren havde lavet samme som pamhule nær lavede med C-X (De var dog meget flinke og tilbød en STL til samme pris i stedet, men jeg ville hellere have black i stedet)) skyder ret præcist 250 m/s med H&N FTT der vejer 0,547g, det giver umiddelbart 17J i min bog.
hmm det lyder lidt suspekt.. måske de tester med andre hagl? men det giver vel egentlig samme joules ligemeget hvilket hagl det er.. jeg er ikke ekspert.
kan man ikke se på kassen eller geværet præcis hvad det er for en version?

anyways er de 17j bedre for præcisionen men stadig noget vildledene.
Hvad skal du da bruge de ekstra joules til? Papiret er da ligeglad om det er 17 eller 20 joule det bliver ramt med.. :blink: :fun:
Nemlig, 17 joule er mere end rigeligt til at skyde igennem dåserne. Det kan en almindelig airsoftpistol også klare.

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jesper5036 » 4. jul 2017, 23:05

Bull'seye
Jeg har aldrig haft en HW 57, men er ikke helt vild med måden den lades på (den lille dims der kommer op)
Vægten på over 4 kg på Hw97 er med til at stabilisere den (neutraliser meget af fjederens og stemplets arbejde) Men ved stående skydning er det en halv tung bandit.
Til haven på 25 meter vil du sjældent komme til at mangle kræfter, næsten uanset hvilken model HW du vælger.
AA tx 200 med MTC Viper

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 5. jul 2017, 09:32

Jesper5036 skrev:Bull'seye
Jeg har aldrig haft en HW 57, men er ikke helt vild med måden den lades på (den lille dims der kommer op)
Vægten på over 4 kg på Hw97 er med til at stabilisere den (neutraliser meget af fjederens og stemplets arbejde) Men ved stående skydning er det en halv tung bandit.
Til haven på 25 meter vil du sjældent komme til at mangle kræfter, næsten uanset hvilken model HW du vælger.
ja det ser noget klamt ud med loading systemet på hw57.


jeg er ved at nå from til noget konkret med en hw97k i træ med et hawke scope fra mundilar:
1 x AIR RIFLE WEIHRAUCH HW97 K
Caliber: .177 4.50mm
Optional Scope: HAWKE AIRMAX 4-12X40 AO + 2PC HIGH MOUNTS
Gun Bag | Case: None
575,37 €

22,95 € Shipping
Total 598,32 €

dog skal mountet nok være det her istedet: http://www.hawkeoptics.com/match-mount- ... -high.html
medium versionen synes for lav når man kigger på tegningerne... http://www.hawkeoptics.com/match-mount- ... edium.html

http://www.hawkeoptics.com/airmax-4-12x40-amx.html
saxet fra tegningerne er scopet hele 54mm i enden... 54mm - 25,4 = ca 30mm / 2 = 15mm clearance fra rail til tuben....


eller er jeg helt galt afmarcheret? der er yderligere den risiko at det scope de har, ikke er det der er på hawke hjemmesiden grundet evt revisioner,,,,

mange tak for svar og feedback. :-)
jeg orker ikke at researche mere snart.... :-)

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 5. jul 2017, 13:53

C-X skrev:
Elvisch skrev:Jeps, alt for mange, vi kalder dem I-lands problemer :)

Noget jeg finder alt for lidt om herinde er til gengæld "kikkert", hvad pokker skal man købe der?
Minimum 3-4 i nederste størrelse. Maksimum 12-16 i største. Ikke over 50 mm objektiv, da det bliver unødvendigt tungt. 40 mm er rigeligt fint.
Pas på med længden og øjenafstanden, så der er plads nok.

AO eller side paralax er et must! Fra under 10 m til uendelig.

Mildots er rart, så du kan holde over/under. Lys er ikke nødvendigt til plink og skal du nakke rotter, så må du alligevel gerne bruge en lampe til din .177
Pas på med meget tynde trådkors, hvis du vil være hurtigt på målet (relevant ved jagt), mens de er en fordel hvis du skyder tændstikker.

Husk spring rated!

Det er mine præferencer.

Om den hedder Hawke, Nikko Stirling eller Gamo, afhænger af dine behov og økonomi.
udfra dit indspark har jeg fundet 2 kandidater:

gamoet er på tilbud ....og får ret god kritik. jeg formoder der er et air riffel scope....
https://www.mundilar.net/en/scopes-sigh ... ounts-none

hawke : lidt mere sketchy kritik ...især på zoom max ind...noget med gamos er er renere og klarere i zoom.
http://www.hawkeoptics.com/airmax-4-12x40-amx.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af C-X » 5. jul 2017, 14:58

Du kan jo også prøve at se hvad NVF'erne har i gemmerne, vha en købsannonce :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 5. jul 2017, 15:24

C-X skrev:Du kan jo også prøve at se hvad NVF'erne har i gemmerne, vha en købsannonce :blink:
jeg har lige bestilt det hele.....jeg har snart brugt et par uger på research så jeg må ha lukket den ged ud i folden nu, jeg har andre projekter også :-) :

GAMO CLEANING ROD SET 7,95 €
Air gun pellets H & N FIELD TARGET TROPHY 4.50mm (.177) 500PCS
Air gun pellets H & N FIELD TARGET TROPHY GREEN 4.50mm (.177) 300PCS

AIR RIFLE WEIHRAUCH HW97 K wood FAC - Details : Caliber: .177 4.50mm
Optional Scope: HAWKE AIRMAX 4-12X40 AO + 1PC single MOUNT
GAMO AIR GUN OIL 60ML

Products 606,27 €
Discounts 0,00 €
Gift-wrapping 0,00 €
Shipping 22,95 €
Total Tax paid 113,38 €
Total paid 629,22 €



så er den ged barberet. Tak til alle for hjælp. Tror nok jeg bliver glad for det kit.

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jesper5036 » 5. jul 2017, 19:13

Den skal du nok blive glad for, du har i hvert fald købt noget kram, som holder og kan ramme.
AA tx 200 med MTC Viper

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 5. jul 2017, 19:52

så er det allerede på vej...de er hurtige i portugal...
haha det er som at vente på juleaften som barn....og så i min alder. :DancingBanana: :-)

er der noget specielt jeg skal tænke på ved montage af scope:

jeg har samlet følgende retningslinier indtil videre, men er jo total noob:
1. det skal ikke spændes for meget da det er alu, og det får en gang locktite i alle skruer.
2. positionen from og tilbage er jeg lidt usikker på, men det giver vel sig selv når man prøver.
3. jeg tænker noget med en vinkel til at nivilere selve tuben i mountet, altså sådan at sigtet inde i kikkerten er i vinkel med railen (efter montering)
4. jeg skyder det ind på 20m ca i mellem zoom eller noget, er lidt usikker....med blyhagl FTT.
5. jeg bruger en sandsæk af en slags til støtte,,,
6. jeg husker den lockpin der sidder i mountet......eller noget... er lidt usikker, men det giver nok sig selv når jeg ser det.
7. jeg husker at checke om mountet er lige, eller om det falder en grad som nogen gør og vender det rigtigt.

jeg håber man kan flytte selve zero på drift skruerne på det hawke scope, så man kan nulstille igen dem efter indskydning.
med antivibration i selve mount og et air rated scope burde det holde i mange år.

det er så første gang for mig,, så hvis jeg mangler noget eller er forkert på den...er en kommentar guld. :respekt:
Jeg lover at videregive min nyligt tilegnede viden til en anden bruger når jeg har valideret den. :-) så er det win win for alle.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Niels » 5. jul 2017, 20:33

1. det skal ikke spændes for meget da det er alu, og det får en gang locktite i alle skruer.
Omvendt skal montagen også sidde godt nok fast så det ikke rykker sig. Det gælder både fastskruningen af montagen til riflen, og montagen og kikkertens rør.


2. positionen from og tilbage er jeg lidt usikker på, men det giver vel sig selv når man prøver.
Det giver ret hurtigt sigselv. Test afstanden til øjet ved højeste forstørrelse, det er den der er mest kritisk.


3. jeg tænker noget med en vinkel til at nivilere selve tuben i mountet, altså sådan at sigtet inde i kikkerten er i vinkel med railen (efter montering)
Du skal rette den ind, så den lodrette streg i kikkerten gennemskærer løbets centerlinie.
Det kan du f.eks gøre ved at kigge gennem den monterede kikkert ind i et spejl på ca 10 m's afstand og lav forstørrelse.
Så kan du se om der er sammenfald med den lodrette streg i trådkorset, og løbets centerlinie. Det skal der være.


4. jeg skyder det ind på 20m ca i mellem zoom eller noget, er lidt usikker....med blyhagl FTT.
27 m er et godt valg. Det er somregel lige der, at du har toppunktet på den kurve som haglet beskriver når det skydes afsted. Når du har den, så nulstiller du kliktårnet til højdejustering, så skalaen viser "0" på det punkt. Der sidder en lille unbrakoskrue eller lignende, du løsner for at kunne dreje tårnet uden at kikkertens justering flyttes. Nogle kikkerter har en spændering på kliktårnet der kan løsnes med fingrene, men jeg ved ikke hvordan den du har købt fungerer.
Derfra, kan du så lave kliktabeller efter behov der viser hvordan du skal justere kikkerten for at ramme på andre afstande end 27 m.
Eller du kan bruge f.eks "chairgun" programmet til at regne det ud for dig.
http://www.hawkeoptics.com/chairgun.html

5. jeg bruger en sandsæk af en slags til støtte,,,
Du kan bruge hvad du vil, sålænge det er stabilt. Men - du skal altid have en hånd mellem riflens skæfte og underlaget du støtter på.


6. jeg husker den lockpin der sidder i mountet......eller noget... er lidt usikker, men det giver nok sig selv når jeg ser det.
Den er ikke så vigtig hvis montagen er spændt til. jeg plejer at pille dem ud.

7. jeg husker at checke om mountet er lige, eller om det falder en grad som nogen gør og vender det rigtigt.
De "falder" ikke, medmindre du har bestilt et specielt sæt montagebaser. Men det kan være at de er skæve og dårligt lavede.
Prøv at monter og skyd ind, inden du laver et problem ud af det.

jeg håber man kan flytte selve zero på drift skruerne på det hawke scope, så man kan nulstille igen dem efter indskydning.
med antivibration i selve mount og et air rated scope burde det holde i mange år.
Kliktårnene sidder der for det samme. De er til at justere indskydningen, og korrigere for kuglefald og evt vindafdrift.

Deher vibrationsdæmpende montager er sjældent nødvendige hvis ellers der ikke er noget i vejen i riflens mekanik.
Jeg synes det er en fis i en hornlygte med de montager, men andre er meget begejstrede for dem.
Hvis kikkerten er lavet til brug på fjederrifler, så er der ikke et problem med alm. faste baser - hvis ellers er af en kvalitet så de kan blive hængende på riflen.
Vibrationsdæmpende og fjedrende montager er ikke et issue du har på en velfungerende 97K.

God fornøjelse :)
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bullseje » 5. jul 2017, 23:59

Niels skrev:1. det skal ikke spændes for meget da det er alu, og det får en gang locktite i alle skruer.
Omvendt skal montagen også sidde godt nok fast så det ikke rykker sig. Det gælder både fastskruningen af montagen til riflen, og montagen og kikkertens rør.


2. positionen from og tilbage er jeg lidt usikker på, men det giver vel sig selv når man prøver.
Det giver ret hurtigt sigselv. Test afstanden til øjet ved højeste forstørrelse, det er den der er mest kritisk.


3. jeg tænker noget med en vinkel til at nivilere selve tuben i mountet, altså sådan at sigtet inde i kikkerten er i vinkel med railen (efter montering)
Du skal rette den ind, så den lodrette streg i kikkerten gennemskærer løbets centerlinie.
Det kan du f.eks gøre ved at kigge gennem den monterede kikkert ind i et spejl på ca 10 m's afstand og lav forstørrelse.
Så kan du se om der er sammenfald med den lodrette streg i trådkorset, og løbets centerlinie. Det skal der være.


4. jeg skyder det ind på 20m ca i mellem zoom eller noget, er lidt usikker....med blyhagl FTT.
27 m er et godt valg. Det er somregel lige der, at du har toppunktet på den kurve som haglet beskriver når det skydes afsted. Når du har den, så nulstiller du kliktårnet til højdejustering, så skalaen viser "0" på det punkt. Der sidder en lille unbrakoskrue eller lignende, du løsner for at kunne dreje tårnet uden at kikkertens justering flyttes. Nogle kikkerter har en spændering på kliktårnet der kan løsnes med fingrene, men jeg ved ikke hvordan den du har købt fungerer.
Derfra, kan du så lave kliktabeller efter behov der viser hvordan du skal justere kikkerten for at ramme på andre afstande end 27 m.
Eller du kan bruge f.eks "chairgun" programmet til at regne det ud for dig.
http://www.hawkeoptics.com/chairgun.html

5. jeg bruger en sandsæk af en slags til støtte,,,
Du kan bruge hvad du vil, sålænge det er stabilt. Men - du skal altid have en hånd mellem riflens skæfte og underlaget du støtter på.


6. jeg husker den lockpin der sidder i mountet......eller noget... er lidt usikker, men det giver nok sig selv når jeg ser det.
Den er ikke så vigtig hvis montagen er spændt til. jeg plejer at pille dem ud.

7. jeg husker at checke om mountet er lige, eller om det falder en grad som nogen gør og vender det rigtigt.
De "falder" ikke, medmindre du har bestilt et specielt sæt montagebaser. Men det kan være at de er skæve og dårligt lavede.
Prøv at monter og skyd ind, inden du laver et problem ud af det.

jeg håber man kan flytte selve zero på drift skruerne på det hawke scope, så man kan nulstille igen dem efter indskydning.
med antivibration i selve mount og et air rated scope burde det holde i mange år.
Kliktårnene sidder der for det samme. De er til at justere indskydningen, og korrigere for kuglefald og evt vindafdrift.

Deher vibrationsdæmpende montager er sjældent nødvendige hvis ellers der ikke er noget i vejen i riflens mekanik.
Jeg synes det er en fis i en hornlygte med de montager, men andre er meget begejstrede for dem.
Hvis kikkerten er lavet til brug på fjederrifler, så er der ikke et problem med alm. faste baser - hvis ellers er af en kvalitet så de kan blive hængende på riflen.
Vibrationsdæmpende og fjedrende montager er ikke et issue du har på en velfungerende 97K.

God fornøjelse :)
mange tak for svar Niels.
27m ...tror du jeg rammer skiven med default settings i første skud på den afstand? :-) eller skal jeg starte lidt tættere på måske. Jeg tænker lidt jeg max har ca 20-25m her i haven, måske man kan tage det lidt i trin, således den optimale indskydning på længere afstand kan gøres ved lejlighed.

Ja jeg tænkte også at scopets rating nok var det vigtigste mht vibration.
Tror du man kunne have brugt et ikke rated air scope med selve mountet? det er kun lidt tape der sider i selve tube mountet ser det ud til..det giver vel ikke meget antivibration, til et ikke rated air scope.
De er jo ellers noget "billigere" ... eller nogen er. :-)

Jeg har kigget lidt på appen, det ser spændene ud...der er vist noget jeg skal ha læst op på da jeg ikke fatter halvdelen. :-)
men har da fået sat hagl og scope samt ms ind. Desværre mangler min konkrete model men har valgt standard mildot.
Jeg savner også man kunne vælge sin riffel , men jeg formoder det er det den MS setting er til.
Jeg må vist hellere finde en guide på youtube.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Niels » 6. jul 2017, 06:53

Bullseje skrev:
mange tak for svar Niels.
27m ...tror du jeg rammer skiven med default settings i første skud på den afstand? :-) eller skal jeg starte lidt tættere på måske. Jeg tænker lidt jeg max har ca 20-25m her i haven, måske man kan tage det lidt i trin, således den optimale indskydning på længere afstand kan gøres ved lejlighed.
Du kan jo starte med at indskyde på den afstand du har, og hvor det giver mening. Du kan altid flytte rundt på klikkene efter behov efterfølgende. Og du kan også se i chairgun hvad der sker, så brug bare lidt tid på at eksperimentere med det.

Bullseje skrev: Ja jeg tænkte også at scopets rating nok var det vigtigste mht vibration.
Tror du man kunne have brugt et ikke rated air scope med selve mountet? det er kun lidt tape der sider i selve tube mountet ser det ud til..det giver vel ikke meget antivibration, til et ikke rated air scope.
De er jo ellers noget "billigere" ... eller nogen er. :-)
Det er ikke en god ide. Man kan nok slippe afsted med det på svagere luftrifler uden så meget rekyl, men tit går kikkerten i stykker hvis ikke den er lavet til at holde til luftgeværer.
Tapen, er bare en form for hjælp der giver lidt skridsikring. Det er ikke for at dæmpe vibrationer.

Bullseje skrev: Jeg har kigget lidt på appen, det ser spændene ud...der er vist noget jeg skal ha læst op på da jeg ikke fatter halvdelen. :-)
men har da fået sat hagl og scope samt ms ind. Desværre mangler min konkrete model men har valgt standard mildot.
Jeg savner også man kunne vælge sin riffel , men jeg formoder det er det den MS setting er til.
Jeg må vist hellere finde en guide på youtube.
M/Sek og haglets BC, er de 2 ting der definerer kuglebanen. Du bliver nødt til at måle på hastigheden for at få et præcist output fra programmet. Inputttet med vægten kombineret med hastighed og BC, bruges til at beregne anslagsenergien med.

Men prøv nu at skyd riflen ind først, og se så hvor langt du kommer.
Du kan også lave din egen ( og bedre ) kliktabel ved at skyde efter mål på forskellige afstande der giver mening, og så registrere hvordan du justerer kikkertens træfpunkt. - Flyt skiven 5 m bagud for hvert notat du laver, så finder du hurtigt ud af hvor mange klik der skal justeres fra 20 til 36 m f.eks.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Ny luftriffel og scope - men hvad skal jeg vælge?

Indlæg af 01jb » 8. jul 2017, 10:14

Bullseje skrev:
Andrik skrev:Jeg har selv en HW98 Field target. En noget overset riffel ift. dens kvalitet. Det gode ved den er bla. at du kan udskifte løbet således at du kan have 3 kalibre til samme riffel. Selv har jeg .177 og .22.
den fåes også i 6.35mm
Særdeles velskydende. :smile:
fandt den her.... meget godt tilbud: 3900 i dk.
http://www.iversen-import.dk/weirauch-h ... -5-mm.html
Skal ikke lave reklame for nogen, men har handlet med den forretning flere gange og det fungerede uden problemer af nogen art.

En reklamation på en fillprobe blev behandlet med der blev fremsendt en ny i messing som erstatning for den originale i plastik.
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Besvar