Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Re: Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Indlæg af ESAF » 29. jun 2017, 17:04

Lycon skrev:Hvad dælen er det for en?
En form for fjederbetjent, ligetrækker-undervandsharpun??? :???: :blink:
Det er nok fra et af Hvidstengruppens mange, knap så kendte, undervandssabotager i Randers fjord :alcohol:

For satan hvor gør det dog bare helvedes ondt at se sådan en bunke lækre våben ryge direkte til destruktion. Hvorfor ryger de ikke på politiauktion?!?! Den der Krag-Jørgensen øverst i bunken ville jeg da gerne byde på :savl:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 29. jun 2017, 19:05

En bunke våben med direkte påviselig relation til Hvidstensgruppen bliver ikke destrueret, de ender på museum - der skal nok være rigeligt med interesserede museer som står klar til at aftage lige netop dem.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 29. jun 2017, 19:46

De "reklamerer" med at denne her er blevet indleveret.. Kan sgutte bedømme om det er fugl eller fisk..

Billede
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 29. jun 2017, 20:28

Timber skrev:De "reklamerer" med at denne her er blevet indleveret.. Kan sgutte bedømme om det er fugl eller fisk..

Billede
Det er en Carl Gustav M21.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 29. jun 2017, 20:49

Timber skrev:De "reklamerer" med at denne her er blevet indleveret.. Kan sgutte bedømme om det er fugl eller fisk..
Der er tale om en variant af det svensk producerede lette maskingevær af typen KG M/1921 i kal 6,5 mm fremstillet ved Carl Gustav våbenfabrikken i Eskilstuna. Våbnet er baseret på det amerikanske BAR design, idet den svenske type dog har separat pistolgreb.

Efter billedet at dømme fra indleveringen våbnet i meget fin stand og burde havne på et museum…

Nedenfor indsat et billede "fra nettet" af en sådan KG M/1921

:razz:
Oscar123
KG M 1921.jpg
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 29. jun 2017, 22:32

Ahh, så den er "desværre" god nok så.... Takker for info til både Oscar og Lyc... :razz: :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 30. jun 2017, 22:23

Så er der mere historie klar til at ryge i kværnen, maskinpistol fra Filialen:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/far-by ... l-politiet
image.jpg
image.jpg (18.4 KiB) Vist 3872 gange

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 30. jun 2017, 22:51

Hedegaard skrev:Så er der mere historie klar til at ryge i kværnen, maskinpistol fra Filialen:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/far-by ... l-politiet

image.jpg
Det virker nu som om det historiske relevans mest er for familien. Den blev åbenbart først samlet efter krigen, så hvad formålet helt præcist har været kan man jo undres over?

Men hvis det havde været mig havde jeg da forsøgt at få den deaktiveret. Det kan godt være at det føles som vandalisme, men det er da bedre end at se et stykke familehistorie forsvinde.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. jun 2017, 23:24

ReneKJ skrev:Det virker nu som om det historiske relevans mest er for familien. Den blev åbenbart først samlet efter krigen, så hvad formålet helt præcist har været kan man jo undres over?
Selvfølgelig har den stor affektionsværdi for familien, men så sandelig også for Danmarks kulturarv. Det er som hedegaard rigtig nok siger et produkt fra "Filialen", og at den er samlet efter krigen er jo helt ligegyldigt i den sammenhæng, det væsentlige og historiske interessante her er, at den er bygget på nogle af de undergrunds værksteder i København og Søborg. Det var sønnerne af firmaet Monberg og Thorsen, der sammen med betroede medarbejdere der fremstillede dem, og det blev i alt til mellem 200 og 300 stykker.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 30. jun 2017, 23:30

Lycon skrev:
ReneKJ skrev:Det virker nu som om det historiske relevans mest er for familien. Den blev åbenbart først samlet efter krigen, så hvad formålet helt præcist har været kan man jo undres over?
Selvfølgelig har den stor affektionsværdi for familien, men så sandelig også for Danmarks kulturarv. Det er som hedegaard rigtig nok siger et produkt fra "Filialen", og at den er samlet efter krigen er jo helt ligegyldigt i den sammenhæng, det væsentlige og historiske interessante her er, at den er bygget på nogle af de undergrunds værksteder i København og Søborg. Det var sønnerne af firmaet Monberg og Thorsen, der sammen med betroede medarbejdere der fremstillede dem, og det blev i alt til mellem 200 og 300 stykker.
Hvis man ikke i forvejen har en stak af dem liggende i museumskælderne så er den selvfølgeligt interessant.
Men vi har jo også allerede set at der bliver holdt øje med de historisk interessante våben, så den er ikke nødvendigvis dødsdømt.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Hammertime » 1. jul 2017, 00:02

Kære godtfolk på NVF

Det er noget tid siden jeg sidst skrev mit indlæg om tilladelse til ulovlig pistol på SKV2 og føler I lige fortjener en opdatering.
Som jeg forklarede sidst havde jeg fra Våbenkontoret Øst fået at vide jeg sagtens kunne indlevere min pistol under fritlejde og søge en SKV 2 på den. Jeg kontaktede Vingsted og de bekræftede at det sagtens kunne lade sig gøre.

Om fredagen ringede jeg derfor til Roskilde politistation og fortalte at jeg var på vej ind for at indlevere en pistol.

Jeg ankommer til stationen og de to pågældende betjente der havde vagten den dag kløede sig godt i nakken da de så mig med min SKV 2 tilladelse og min oplysningsblanket samt et personligt brev med begrundelse for erhvervelsen af den pågældende pistol.

Derfor valgte de at sende mig hjem igen... MED PISTOLEN OG MAGaSINET. Ja hvad kan jeg sige jeg må virkelig ligne en fyr man kan stole på.
Jeg kom tilbage igen mandag som vi havde aftalt hvor deres våbensagkyndige sad ved skranken. Mine papirer blev udfyldt og jeg blev sendt derfra med kopier og journal nr på sagen.

Det der sker nu fik jeg af vide er at pistolen bliver sendt til teknisk undersøgelse... ventetiden her er 1-2 år!!! jeps... men kommer den igennem her så ligger min ansøgning allerede hos Vingsted og derfra skulle jeg så... i princippet kunne hente pistolen på stationen når SKV 2 og tekniskundersøgelse har gjort deres arbejde.

Alle politifolk jeg har snakket med og mødt udervejs har været meget imødekommende, flinke og venlige. Ingen skrankepaver eller våbenforskrækket individer der ser terrorister alle vegne.

Det hjalp selvfølgelig at jeg kunne dokumentere jeg var bestyrelsesmedlem i den lokale skytteforening og at min formand også havde skrevet under på SKV 2 tilladelsen om at våben er egnet til de skydeprogrammer vi kører i klubben.

Så ja 1-2 år burde der ligge en tilladelse, meeen jeg har nu tænkt mig at ringe en gang imellem bare lige for at sikre mig den ikke lander bagerst i et depot et sted. Men med Journal nr og politimesterens underskrift og stempel burde den ikke kunne blive destrueret.

Jeg skal nok opdatere videre når jeg hører fra politiet

Mvh Hammertime
Legends never die

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 1. jul 2017, 16:52

Elbæk skrev:En bunke våben med direkte påviselig relation til Hvidstensgruppen bliver ikke destrueret, de ender på museum - der skal nok være rigeligt med interesserede museer som står klar til at aftage lige netop dem.
Og så alligevel ikke... Tilsyneladende er det kun 6 af dem der vitterligt stammer fra gruppen.. Resten er "bare" almindelig nedkastning, som nok desværre ender i kværnen da museerne ikke vil have dem.. I hvert fald ifølge museumsdirektør Jørgen Walseth..
Han oplyser til BT, at våbnene ikke er interessante nok for Nationalmuseet til at man beholder dem, Nationalmuseet har i forvejen en stor samling af våben fra 2. verdenskrig.

- Derfor tror jeg, at de 25 våben vil blive destrueret. Jeg har dog bedt Syd- og Sønderjyllands Politi holde lidt på dem, siger Jørgen Walseth.
Men i det mindste har han dog bedt om udsættelse..

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-07-0 ... en-gruppen
M.v.h. Timber

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Aratan » 12. jul 2017, 15:31

Så kan der rapporteres et resultat, modtog i dag tilladelserne...
jeg har dermed reddet en Sako P46 i 22lr og en carcano rytterkarabin i 6.5x52 fra skrotpressen...

Ikke sikker på hvad de skal bruges til eller om de kan skyde, men det finder jeg vel ud af :-)

Det tog under 14 dage fra ACØ...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Besvar