Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 21. jun 2017, 15:57

Hej alle sammen :eek:

Jeg går med tankerne omkring at investere i en Browning Maxus Compo 12/89, 76cm, den skal primært bruges til jagt på ænder og gæs.
Er der nogle der har nogle erfaringer med den de ønsker at dele? :biggrin:
Er der eventuelt noget jeg skal være opmærksom omkring ved køb? Har ALDRIG haft med halvautomater at gøre. Så vil helst ikke købe katten i sækken :TOS:

Et andet spørgsmål er i forhold til plumberingen af en halvautomat - hvordan er det liiiige det foregår?

/Junker
Senest rettet af Refraktorius 22. jun 2017, 21:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: velkommen. jeg har suppleret din overskrift så du får flere og bedre svar. Læs gerne opslaget i small talk
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Browning Maxus Compo

Indlæg af Senserazer » 21. jun 2017, 17:29

Plomberingen af halvautomater har der været mange diskussioner om.. hvorvidt den skal være permanent-permanent, eller bare ikke kunne fjernes ude på jagten eller eller eller. Vidste jeg at jeg kun skulle bruge den til jagt herhjemme, så ville jeg nok få svejset en lille pal på tværs af magasinet, få magasinrøret krympet eller lign., så er man da sikker :razz:

Derudover ved jeg faktisk ikke meget om den, andet end at jeg selv har kigget på den :giggle: Jeg synes dens ladesystem virker super lækkert, især med tanke på at vi kun kan lade med to skud, så er det da lidt sejt hurtigt at kunne lade en nr. 3 hvis nødvendigt.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Browning Maxus Compo

Indlæg af CFR » 21. jun 2017, 21:30

Jeg har en Maxus, og jeg er faktisk vældigt glad for den. Dog er der lige et par ting som du bør tænke over. Løbet på en halvautomat starter senere end på en O/U eller S/S, så derfor er 76 cm løb en temmelig lang kanon. Jeg har med 71 cm løb, og den er noget længere end min standard O/U med 71 cm løb. Det er klart, at der er fordele med et langt løb, men det kan også blive for langt IMHO når det er med vægt på trækjagt.

Det er de færreste modeller af Maxus der har 12/89 kammer, og du kan spørge dig selv, din skulder og din pengepung om du reelt har lyst til 12/89 bønner. Som gammel 20'er skytte, så syntes jeg 12/70 er alt rigeligt når jeg rammer, og når jeg ikke rammer, så er det altså ikke fordi jeg mangler hagl, men derimod mig der har fejlet som skytte. Der er folk der er uenige med mig i nødvendigheden af de kraftige bønner.

Få forhandleren til at lave en plombering.

Jeg er som tidligere skrevet glad for min, jeg er blevet særligt glad for måden man kan lade den på, ved at indføre en patron i magasinet, og så fører den automatisk den op i kammeret når låsen står åben. Jeg har haft flere folk, der aldrig har skudt med halvautomat før, som efter et par skud må sande, at det ikke er helt tosset :blink:

Christian

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Browning Maxus Compo

Indlæg af LouisJunker » 22. jun 2017, 10:16

CFR skrev:Jeg har en Maxus, og jeg er faktisk vældigt glad for den. Dog er der lige et par ting som du bør tænke over. Løbet på en halvautomat starter senere end på en O/U eller S/S, så derfor er 76 cm løb en temmelig lang kanon. Jeg har med 71 cm løb, og den er noget længere end min standard O/U med 71 cm løb. Det er klart, at der er fordele med et langt løb, men det kan også blive for langt IMHO når det er med vægt på trækjagt.
Christian - jeg er enig med dig i at geværet er langt, og må indrømme jeg også var lidt i tvivl til at starte med. Den skal dog ikke bruges til at gå i gennem med eller lignende da jeg har en kortere Miroku O/U jeg benytter der. Men tror du den er for lang til pramjagt og gåsejagt?
CFR skrev: Det er de færreste modeller af Maxus der har 12/89 kammer, og du kan spørge dig selv, din skulder og din pengepung om du reelt har lyst til 12/89 bønner. Som gammel 20'er skytte, så syntes jeg 12/70 er alt rigeligt når jeg rammer, og når jeg ikke rammer, så er det altså ikke fordi jeg mangler hagl, men derimod mig der har fejlet som skytte. Der er folk der er uenige med mig i nødvendigheden af de kraftige bønner.
I forhold til 12/89, kommer jeg nok aldrig til at bruge dem til andet end sjov - da de med sikkerhed ikke er sjove i en pram :biggrin:

/Junker
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Browning Maxus Compo

Indlæg af Raptor357 » 22. jun 2017, 21:30

Jeg har en Winchester SX3, det er næsten samme gevær og jeg er rigtig glad for den. men køb den i 71cm, 76cm er for langt. bare at finde en foderal den kunne være i var en udfordring.
12/89 er helt ok, selv skudt sideværts fra en kano er det ikke et problem med stabiliteten. jeg sidder dog også næsten helt på bunden, jeg har lige en 5cm tyk plast skum plade jeg sidder på så jeg ikke bliver kold.
Det er federal black cloud 12/89 42g str 2 hagl jeg skyder gæs med. at det er en 12/89 betyder at jeg kan gå op i hagl størrelse uden at miste dækning da antallet af hagl er det samme. selv en billig 12/89 patron med str 1 eller 2 hagl slår bedre ihjel end en standart patron. selv en 12/70 hypersteel med samme dækning (de har grimme skudbilleder) leverer på selv relativ kort afstand ringere energi med hvert hagl. vi taler 10-15m
Plomberingen er let, der følger en plomb med, den forlænger man med den længde en 12/89 patron har. er den i geværet kan der så kun være en patron i magasinet. Føler man sig usikker på om det er godt nok, kan man skrue den fast i den plast dims der sidder i enden af magasin røret og købe en ny dims man så har i uden for jagt sæsonen. jeg syntes det er synd at ødelægge et gevær med at skære og svejse i det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Browning Maxus Compo

Indlæg af CFR » 23. jun 2017, 01:02

LouisJunker skrev: Christian - jeg er enig med dig i at geværet er langt, og må indrømme jeg også var lidt i tvivl til at starte med. Den skal dog ikke bruges til at gå i gennem med eller lignende da jeg har en kortere Miroku O/U jeg benytter der. Men tror du den er for lang til pramjagt og gåsejagt?
Jeg vil helst ikke have en sådan en bandit med 76 cm løb i prammen. Jeg mener ikke at et løb på den længde har nogen berettigelse på de trækjagter jeg driver fra skjul. Men hver sin smag :blink:
LouisJunker skrev: I forhold til 12/89, kommer jeg nok aldrig til at bruge dem til andet end sjov - da de med sikkerhed ikke er sjove i en pram :biggrin:
/Junker
Den mand der har skudt flest gæs i Danmark, har brugt en 20/70'er og 7'er hagl. Da George Digweed skød en lerdue ude på 130 yards var det også med standardpatron. Det får mig til at tænke på det retoriske spørgsmål, om det er mig eller mit udstyr der er begrænsningen :???: Men hvis du syntes det er sjovt, så skal jeg bestemt ikke være ham der siger det er dumt :blink:

Jeg vil vælge en Maxus over en SX3, da jeg mener den Maxus'en er en tand bedre udført. SX3 har desværre ikke noget godt ry i forhold til saltvand.

Christian

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af Raptor357 » 23. jun 2017, 17:48

Lidt :offtopic:
Men hvad er problemet med sx3 og saltvand?
76cm er langt i en pram, men fint når man skyder :numberone:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 23. jun 2017, 20:00

Nu nævner i alle at den er lang - jeg har ikke været på havjagt før, så hvad er problemet med en lang pibe i prammen? Hvis nogle kan sætte uvidende mig ind i det :D :what: :oops:
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af Flugteren » 23. jun 2017, 20:37

LouisJunker skrev:Nu nævner i alle at den er lang - jeg har ikke været på havjagt før, så hvad er problemet med en lang pibe i prammen? Hvis nogle kan sætte uvidende mig ind i det :D :what: :oops:
Et meget langt våben kan være besværligt at håndtere i en pram, særligt når man sidder ned.

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 23. jun 2017, 20:47

Flugteren skrev: Et meget langt våben kan være besværligt at håndtere i en pram, særligt når man sidder ned.
Ja det giver selvfølgelig god mening :mrgreen:
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af Raptor357 » 23. jun 2017, 21:20

Sjovt, jeg syntes bare den er uhandy lang. Når man er ude på vandet og har den liggende klar ser jeg intet problem i længden.
Der er et godt sving i den og man får det sidste ud af de kraftige patroner.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af CFR » 23. jun 2017, 22:58

Raptor357 skrev:Lidt :offtopic:
Men hvad er problemet med sx3 og saltvand?
:numberone:
Jeg var selv på udkig efter en SX3 og begyndte at søge lidt på den. Generelt rigtigt gode anmeldelser og bedømmelser, men jeg er støt på flere der omtaler at de har (store) problemer med rust. Jeg så det vist endda nævnt på en strandjagtsside på FB for nogle dage siden. Forhandleren der skulle sælge en til mig i sin tid, fraråddede mig at købe den, hvis jeg overvejede at tage den med havet. Nu skal forhandleres ord altid tages med et gran salt, men sammenholdt med de andre havde oplevet endte jeg på Maxus'en.


Christian

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 26. jun 2017, 08:37

Det er mest Maxus'en jeg er forelsket i :biggrin:
Synes SX3 & SX4 er fine - men der er bare et eller andet over Maxus'en :smile:

Jeg må lige overveje om de 76cm er for langt til mig eller ej. :what:
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af Raptor357 » 26. jun 2017, 20:05

Overvej hellere om 71cm er for kort.
jeg tror min SX3 er lige under 130cm lang
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 28. jun 2017, 18:45

Raptor357 skrev:Overvej hellere om 71cm er for kort.
jeg tror min SX3 er lige under 130cm lang
Det er sgu da heller ikke nemt at blive klog på alle da størrelser :fun:
Jeg skal ud og have geværet i hånden nogle gange inden jeg definitivt beslutter mig tror jeg.
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af Raptor357 » 28. jun 2017, 19:55

LouisJunker skrev:
Raptor357 skrev:Overvej hellere om 71cm er for kort.
jeg tror min SX3 er lige under 130cm lang
Det er sgu da heller ikke nemt at blive klog på alle da størrelser :fun:
Jeg skal ud og have geværet i hånden nogle gange inden jeg definitivt beslutter mig tror jeg.
Og sær dig ned på gulvet i en balje, før om den er håndter bar for dig. Få eventuelt handlet et foderal med i handlen.
Jeg fandt et beretta foderal som det eneste hvor der var en brugbar kvalitet og den nødvendige længde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 29. jun 2017, 09:30

Raptor357 skrev:
LouisJunker skrev:
Raptor357 skrev:Overvej hellere om 71cm er for kort.
jeg tror min SX3 er lige under 130cm lang
Det er sgu da heller ikke nemt at blive klog på alle da størrelser :fun:
Jeg skal ud og have geværet i hånden nogle gange inden jeg definitivt beslutter mig tror jeg.
Og sær dig ned på gulvet i en balje, før om den er håndter bar for dig. Få eventuelt handlet et foderal med i handlen.
Jeg fandt et beretta foderal som det eneste hvor der var en brugbar kvalitet og den nødvendige længde.
Der er en Browning kuffert med som passer til geværet :smile:
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af Raptor357 » 29. jun 2017, 10:05

Så skal du adskille geværet hver gang den skal i kufferten. :prisoner:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LouisJunker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. mar 2015, 13:46
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time

Re: Er der nogle der har nogle erfaringer med Browning Maxus Compo?

Indlæg af LouisJunker » 29. jun 2017, 11:56

Raptor357 skrev:Så skal du adskille geværet hver gang den skal i kufferten. :prisoner:
Det gør mig ikke noget :biggrin:
Så længe det kan holde til det :thumbup:
Blaser R8 Monza
Vekselløb 308 win
Optik:
Swarovski Z6i 2,5-15x56
Lyddæmper:
Stalon Whisper

Besvar