Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Re: Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 10:43

Fast Fumble skrev:
Flugteren skrev:I mine øjne burde enhver rask og fornuftig mand have mindst et haglgevær hjemme hos sig. Det kan så ikke lade sig gøre grundet den danske våbenlov
Hvad skulle forhindre det?
At man ikke uden jagttegn eller SKV lovligt kan have et sådant hjemme. Man bør lade sig inspirere en smule af schweizerne.

Jeg kan godt se pointen i, at man alle over 16 år kan have våben hjemme, såfremt de er lovlydige borgere og har gennemgået en proces, der tillader dem dette. Måske var min kommentar skrevet en smule hurtigere, end jeg lige kunne tænke over en mere præcis formulering ;)

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 11:00

Flugteren skrev:
Fast Fumble skrev:
Flugteren skrev:I mine øjne burde enhver rask og fornuftig mand have mindst et haglgevær hjemme hos sig. Det kan så ikke lade sig gøre grundet den danske våbenlov
Hvad skulle forhindre det?
At man ikke uden jagttegn eller SKV lovligt kan have et sådant hjemme. Man bør lade sig inspirere en smule af schweizerne.

Jeg kan godt se pointen i, at man alle over 16 år kan have våben hjemme, såfremt de er lovlydige borgere og har gennemgået en proces, der tillader dem dette. Måske var min kommentar skrevet en smule hurtigere, end jeg lige kunne tænke over en mere præcis formulering ;)
Og hvad skulle man bruge et våben til hvis man ikke er jæger eller sportsskytte, som allerede har adgang?
Hvis du fisker efter våben til selvforsvar, så er det efter min mening en debat der vil ende med at man kun har luftvåben i skytteforeningerne.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 2. jun 2017, 12:05

Fast Fumble skrev: Sikke da noget sludder!
Det er det samme som at sige at hver bil der bliver skrottet, er et skridt på vejen til nedlæggelse af privat bilisme.
At noget gammelt lort, der MÅSKE ikke var lovligt registreret, bliver skrottet, mens der sælges masser af mere tidssvarende våben i butikkerne, er da på ingen måde indskrænkende for noget frihed.
Gammel lort? Beauty is in the eye of the beholder.... Nok er disse gamle P08, P38 og 1911A1 gamle - men ligefrem lort ville jeg ikke kalde dem. I givet fald er jeg indehaver af utrolig meget gammelt lort. :giggle: Nogle folk mener også en gammel vintage Jaguar er noget gammel lort. Men personligt mener jeg den både er charmerende, sjovere og har mere sjæl end en ny "tidssvarende" kønsløs Toyota.

Hvorvidt de var lovlig registreret eller ej - det kunne man finde en pragmatisk løsning på; at lade folk, der har mulighed for SKV2, få dem registreret. Men det har man politisk bestemt, at det ikke kan lade sig gøre. :wall:

Hvorfor man vælger at destruere våben, der både har historisk og en høj monetær værdi begriber jeg ikke. :cry: På de billeder, som Lycon viser, bliver der destrueret værdier for en mindre formue. Modsat tidssvarende/nye våben der falder i værdi i takt med de tages i brug, har gammelt historisk lort den modsatte tendens; de stiger i pris, da udbuddet konstant falder over tid (they ain't making em' anymore!) mens efterspørgslen er stigende.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 12:29

Kruffe skrev: Hvorfor man vælger at destruere våben, der både har historisk og en høj monetær værdi begriber jeg ikke. :cry: På de billeder, som Lycon viser, bliver der destrueret værdier for en mindre formue. Modsat tidssvarende/nye våben der falder i værdi i takt med de tages i brug, har gammelt historisk lort den modsatte tendens; de stiger i pris, da udbuddet konstant falder over tid (they ain't making em' anymore!) mens efterspørgslen er stigende.
Der kan vel være mange grunde. Politiske måske, men det er også en grund:
  • Det ville være pinligt hvis et konfiskeret våben kom i hænderne på kriminelle igen.
  • Man vil ikke sælge våben der har en voldelig fortid
  • Man vil ikke bede folk indlevere deres våben, og så sælge dem for profit.
  • Standen kan være ringe, med serienummeret filet væk osv.
  • Arbejdet står ikke mål med indtægten
  • Der er en anden signalværdi ved at destruere ulovlige våben, frem for at sende dem i cirkulation igen.
Eller måske hader man våben og nyder at klippe dem i småstykker :fun:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 2. jun 2017, 15:03

Elbæk skrev:Politisk motiveret destruktion af kulturarv og viden er fascisme begrebets allerreneste form.

Om det er bøger som brændes på byens torv, sprængningen Buddha statuer i Afghanistan, trykluftbor mod statuer i Palmyra i Syrien eller systematisk ødelæggelse af historiske våben, kan i princippet komme ud på ét; tanken er det samme; "Det som ikke matcher vores værdisæt skal ophøre med at eksistere".
Nu er det jo kun våbnene der er fysisk farlige, så jeg syntes slet ikke at sammenligningen holder.

Peter

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 2. jun 2017, 15:10

PSindrup skrev:
Elbæk skrev:Politisk motiveret destruktion af kulturarv og viden er fascisme begrebets allerreneste form.

Om det er bøger som brændes på byens torv, sprængningen Buddha statuer i Afghanistan, trykluftbor mod statuer i Palmyra i Syrien eller systematisk ødelæggelse af historiske våben, kan i princippet komme ud på ét; tanken er det samme; "Det som ikke matcher vores værdisæt skal ophøre med at eksistere".
Nu er det jo kun våbnene der er fysisk farlige, så jeg syntes slet ikke at sammenligningen holder.

Peter
Den holder da, i aller højeste grad.

Våbens potentielle farlighed har da overhovedet intet at gøre med deres historiske værdi eller uerstattelighed og kan da hverken påvirke denne i positiv eller negativ retning.

De er lige så stor en del af vores kulturarv, som buddha statuer er det. Dét kan dén omstændighed, at de ikke passer ind i en politisk agenda eller subjektiv farlighedsvurdering, ALDRIG ændre på.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 15:13

PSindrup skrev:

Peter
Jo, det gør den i allerhøjeste grad. Våben som Luger, PPSH, MP40, K98, SVT-40 og P38 samt Lee Enfields og den slags indeholder alt sammen historie - menneskets historie. Nogle af de våben har været i hånden på sovjetiske soldater, da de stormede Berlin. Nogle andre af dem i hånden på en 16-årig knægt, der forsvarede Berlin. Andre har skudt hundredevis af uskyldige mennesker, og nogle har udstedt retfærdighed til morderne bag disse våben.

Det er alt sammen historier, vi ikke må glemme. Men vi vælger at destruere genstande med historisk værdi, blot fordi de er "farlige". I Danmark er man desværre alt for bange for ting, der kan slå ihjel i de forkerte hænder, men som er værktøjer i de gode hænder.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 15:21

Flugteren skrev: Jo, det gør den i allerhøjeste grad. Våben som Luger, PPSH, MP40, K98, SVT-40 og P38 samt Lee Enfields og den slags indeholder alt sammen historie - menneskets historie. Nogle af de våben har været i hånden på sovjetiske soldater, da de stormede Berlin. Nogle andre af dem i hånden på en 16-årig knægt, der forsvarede Berlin. Andre har skudt hundredevis af uskyldige mennesker, og nogle har udstedt retfærdighed til morderne bag disse våben.

Det er alt sammen historier, vi ikke må glemme. Men vi vælger at destruere genstande med historisk værdi, blot fordi de er "farlige". I Danmark er man desværre alt for bange for ting, der kan slå ihjel i de forkerte hænder, men som er værktøjer i de gode hænder.
Medmindre du kan knytte historien til det specifikke våben, så er det bare et stykke masseproduceret værktøj der har været anvendt i en interessant sammenhæng. At vi finder dem interessante er ikke det samme som at de er historiske relevante.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 15:30

ReneKJ skrev:
Flugteren skrev: Jo, det gør den i allerhøjeste grad. Våben som Luger, PPSH, MP40, K98, SVT-40 og P38 samt Lee Enfields og den slags indeholder alt sammen historie - menneskets historie. Nogle af de våben har været i hånden på sovjetiske soldater, da de stormede Berlin. Nogle andre af dem i hånden på en 16-årig knægt, der forsvarede Berlin. Andre har skudt hundredevis af uskyldige mennesker, og nogle har udstedt retfærdighed til morderne bag disse våben.

Medmindre du kan knytte historien til det specifikke våben, så er det bare et stykke masseproduceret værktøj der har været anvendt i en interessant sammenhæng. At vi finder dem interessante er ikke det samme som at de er historiske relevante.
Om ikke andet udtrykker de beviser for den industrielle kunnen dengang. Et interessant spørgsmål, som jeg egentlig stiller direkte til dig:

Synes du, at man bør destruere gamle vikingeøkser, blot fordi man allerede har nogle stykker af dem liggende rundt omkring på museer? Det er jo svært at knytte dem til en bestemt historie, så vi kan lige så godt destruere dem, mens vi kan.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 15:42

Flugteren skrev:
Om ikke andet udtrykker de beviser for den industrielle kunnen dengang. Et interessant spørgsmål, som jeg egentlig stiller direkte til dig:

Synes du, at man bør destruere gamle vikingeøkser, blot fordi man allerede har nogle stykker af dem liggende rundt omkring på museer? Det er jo svært at knytte dem til en bestemt historie, så vi kan lige så godt destruere dem, mens vi kan.
Hvis vi havde en million af dem liggende fra en 10-årig periode, så kunne jeg ikke komme med noget argument for at de alle sammen skulle bevares.
Jeg ville nok have svært ved at destruere noget der havde overlevet i tusinde år, men rent historisk set ville tabet være uvæsentligt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 15:49

ReneKJ skrev:
Flugteren skrev:

Hvis vi havde en million af dem liggende fra en 10-årig periode, så kunne jeg ikke komme med noget argument for at de alle sammen skulle bevares.
Jeg ville nok have svært ved at destruere noget der havde overlevet i tusinde år, men rent historisk set ville tabet være uvæsentligt.
Jeg kan godt følge dig i, at én ud af mange nok ikke betyder så meget. Men hvorfor destruere ting? Hvorfor ikke lovliggøre dem, få dem på en samlertilladelse/jagttegn/SKV og få dem ud hos lovlydige borgere, som kan passe på dem og benytte dem til godkendte aktiviteter?

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 15:58

Flugteren skrev: Jeg kan godt følge dig i, at én ud af mange nok ikke betyder så meget. Men hvorfor destruere ting? Hvorfor ikke lovliggøre dem, få dem på en samlertilladelse/jagttegn/SKV og få dem ud hos lovlydige borgere, som kan passe på dem og benytte dem til godkendte aktiviteter?
Der gav jeg nogle eksempler tidligere. Det er selvfølgeligt bare et gæt , jeg ved ikke hvad der konkret ligger bag.
ReneKJ skrev:
Kruffe skrev: Hvorfor man vælger at destruere våben, der både har historisk og en høj monetær værdi begriber jeg ikke. :cry: På de billeder, som Lycon viser, bliver der destrueret værdier for en mindre formue. Modsat tidssvarende/nye våben der falder i værdi i takt med de tages i brug, har gammelt historisk lort den modsatte tendens; de stiger i pris, da udbuddet konstant falder over tid (they ain't making em' anymore!) mens efterspørgslen er stigende.
Der kan vel være mange grunde. Politiske måske, men det er også en grund:
  • Det ville være pinligt hvis et konfiskeret våben kom i hænderne på kriminelle igen.
  • Man vil ikke sælge våben der har en voldelig fortid
  • Man vil ikke bede folk indlevere deres våben, og så sælge dem for profit.
  • Standen kan være ringe, med serienummeret filet væk osv.
  • Arbejdet står ikke mål med indtægten
  • Der er en anden signalværdi ved at destruere ulovlige våben, frem for at sende dem i cirkulation igen.
Eller måske hader man våben og nyder at klippe dem i småstykker :fun:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 2. jun 2017, 17:44

Så er der gang i indleveringen i det Midtsjællandske...

Bl.a. en "stor farlig kniv".. :shock: .......... :fun: :fun:

https://www.tveast.dk/artikel/sabler-og ... jde-vaaben
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 2. jun 2017, 17:54

"Frit lejde aktion" er vel også mest en måde for menigmand at komme af med gammelt ragelse på, uden at der kommer ballade ud af det. Det burde man IMHO kunne gøre når som helst (og mange fornuftige politimænd lader det også ske når som helst)
Men som en metode til at mindske antallet af skydevåben i kriminelles hænder, det tro jeg ikke på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jun 2017, 18:05

Langenge skrev:"Frit lejde aktion" er vel også mest en måde for menigmand at komme af med gammelt ragelse på, uden at der kommer ballade ud af det. Det burde man IMHO kunne gøre når som helst (og mange fornuftige politimænd lader det også ske når som helst)
Men som en metode til at mindske antallet af skydevåben i kriminelles hænder, det tro jeg ikke på.
Det ser i hvert fald ud som om nogen lige har skullet blive af med et par gamle kineser 5.5mm. luftgeværer... :fun: :fun:
M.v.h. Timber

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 18:08

Timber skrev:Så er der gang i indleveringen i det Midtsjællandske...

Bl.a. en "stor farlig kniv".. :shock: .......... :fun: :fun:

https://www.tveast.dk/artikel/sabler-og ... jde-vaaben
Hvad med et spil "Identificer våbnet"?
Holbaek1.JPG
Holbaek2.JPG
Holbaek3.JPG

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 2. jun 2017, 18:31

RWS patronerne i den røde pakke var i hvert fald 9mm P.A.Knall løsskudspatroner.

"Spektakulære ting" er nok så meget sagt, men jo.. der sker intet ved at den slags våben forlader markedet i hvert fald. De har i hvert fald næppe nogen synderlig værdi for nogen.
Bare trist de tæller som våben i den samlede statistik.
Senest rettet af HappyNanoq 2. jun 2017, 20:53, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 2. jun 2017, 20:25

Kan se der er blevet afleveret en K98 bajonet på ovenstående billede... kæft folk er hjernedøde (beklager mit sprog)....aflevere en bajonet man kan beholde/sælge ganske lovligt. :wall:

Tror jeg går i flyverskjul den næste måned, til det her galehus er afsluttet :nolisten:
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jun 2017, 20:57

Kruffe skrev:Kan se der er blevet afleveret en K98 bajonet på ovenstående billede... kæft folk er hjernedøde (beklager mit sprog)....aflevere en bajonet man kan beholde/sælge ganske lovligt. :wall:

Tror jeg går i flyverskjul den næste måned, til det her galehus er afsluttet :nolisten:
Tja, man kunne også se en æske luftgeværshagl... Jo jo, det skal nok få bandekrigen til at stoppe... :wall:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2017, 22:26

ReneKJ skrev:Er håndvåben fra verdenskrigene virkelig en mangelvare?
Det kan godt være at man heller selv ville have ejet det våben der bliver destruere, men det rent kulturhistoriske har vi museerne til at håndtere.
Nu tager jeg lige den gamle støvede BA FARK/MARK hat på...

Grundet den økonomiske virkelighed som alle kulturhistoriske museer og institutioner i Danmark befinder sig i, er museerens ansvar for vores kulturarv, i praksis, at sammenligne med brandvæsnets ansvar for vores ejendom.

Man kán naturligvis godt tænde bål i stuen - og så sætte sig tilbage og vente på at brandvæsnet kommer og tager ansvar. Men, de kan kun slukke branden, ikke redde de ting som allerede ér brændt.

På samme måde er kulturarv en absolut udtømmelig resurse - og museerne har kun midler til at redde ganske ganske lidt. Resten er op til os allesammen som kulturel entitet at bevare for vores eftertid.

Kulturarv, i form af fysiske genstande, er mere end blot udstillingsgenstande, symbolske bærere af anekdoter, håndgribelige beviser på og mindelser om svundne tider, begivenheder og personer - de er bærere af potentiel ny viden i fremtiden. Hvad vi ved i dag, ved fremtidige generationer måske ikke - hvad der måske var almen viden for bare 100 år siden er ikke sjældent i dag obskur viden for de fleste. Teknologi er ikke statisk, ej heller lineært. De generationer som kan huske første verdenskrig ér væk, dem som kan huske den anden er godt på vej - om 100 år lever der ingen som i det hele taget har mødt en som havde førstehåndsviden om anden verdenskrig.

Et eksempel: Før 1970erne samlede arkæologer ikke potteskår ind, med mindre disse kunne samles til hele kar, var bundskår, randskår eller med ornamentik - for hvad skulle man med en masse stykker karvæg? Så udviklede man analysemetoder, hvor man pludselig kunne uddrage mængder af hidtil utilgængelig viden fra potteskår. Men, processen var destruktiv - og man havde kun gemt de hele kar og de pæne brudstykker. Skulle man ofre udstillingsgenstande i videnskabens navn eller acceptere at det ville tage 20-30 års udgravninger at opbygge et materiale af løse skår at analysere på? I sidste ende måtte teknologien vente på at et materiale blev fremdraget.

Et andet eksempel: Før 1960erne samlede arkæologer ikke flinteafslag, som ikke tydeligt var værktøj, ind - for hvad skulle man med en masse skærver? Så fandt nogen på at samle flint fra flintpletter (koncentrationer af bearbejdet flint hvor en flintesmed har arbejdet) og lime det sammen så man endte med en genskabt flinteknude. Dette gav meget ny viden om flintesmedens arbejde og en (hårdt tiltrængt) fornyet respekt for det sofistilerede og højt specialiserede håndværk som det at slå flint var. Men også her manglede man i flere år et ordentligt materiale at analysere på.

"Men, i nyere tid er alt så veldokumenteret at man ikke behøver de fysiske genstande for at vide alting" vil nogen måske sige?
Lad mig svare på dette med følgende eksempel:

I slut 90erne udførte man i Storbritannien et større industriarkæologisk forskningsprojekt. Emnet var en nedlagt fabrik som fremstillede diesel- og benzin motorer, lavede plade- og karosseriarbejde, svejsearbejde samt male- og lakarbejde. Fabrikken var grundlagt i starten af 30'erne og var aktiv indtil slutningen af 80'erne.

Et hold historikere og arkitekter gik i gang med at studere luftfotos, byggeplaner, fotos og filmoptagelser af bygningerne, bygningsrapporter, produktions dokumenter, regnskaber, kataloger, etc. - kort sagt; alt hvad de kunne finde i skrift og billeder.

Et hold historikere og antropologer interviewede folk som havde arbejdet, i forskellige positioner, på fabrikken gennem tiden. De ældste havde arbejdet på fabrikken i 40'erne og de yngste arbejde på fabrikken da den lukkede.

Et tredje hold arkæologer foretog en udgravning og en bygningsundersøgelse af hele fabrikken, herunder ekstensive jordbundsanalyser og prøver fra fabrikkens gulve for at bestemme hvilke materialer var blevet bearbejdet hvor.

Alle tre hold havde samme opgave; at etablere en tidslinje for fabrikkens fysiske udvikling; altså hvilke bygninger blev bygget hvornår samt disse bygningers anvendelse genne tiden. Hvert hold publicerede sin egen selvstændige rapport.

Resultatet var opsigtsvækkende! Der var nogle sammenfald i de tre rapporters konklusioner - men mange flere steder hvor de afveg.
Eksempler:
- Nogle bygninger som arbejdere havde fortalt de havde arbejdet i i 60erne, kunne både historikerne/arkitekterne og arkæologerne med sikkerhed påvise for længst var nedrevet på det tidspunkt.
- Nogle af de bygninger som, i fabrikkens bevarede journaler, var angivet til at have huset én aktivitet bar utvetydige tegn på at have huset flere andre aktiviteter (men ikke den angivne), hvilket blev bekræftet i interviews.
- Bygninger som fremgik af bevarede byggeplaner havde aldrig eksisteret, de var aldrig blevet bygget i virkeligheden. Eller også var de blevet bygget et andet sted end det fremgik af planen.
- En af produktionshallerne skulle ifølge byggetegningerne have haft et loft til opbevaring af materialer, men bygningsundersøgelsen fastslog at et sådant loft aldrig havde eksisteret og at bygningen ikke ville kunne have båret det. Adspurgt kunne flere tidl. medarbejdere huske at de havde været oppe på loftet i selvsamme produktionshal efter materialer.
- Fabrikken skiftede logo på et tidspunkt. På papiret allerede i 40erne, men af billedmateriale og bevarede genstande produceret på fabrikken fremgik det at det gamle logo blev anvendt, sideløbende med et nye, på forsk. produkter helt op i 60erne. Flere af de interviewede medarbejdere kunne huske at fabrikkens største produktionshal, fanbrikkens vartegn, fik nyt logo påmalet (men på vidt forskellige tidspunkter alt efter hvem man spurgte). Ved bygningsundersøgelsen kunne man konstatere at det stadig var fabrikkens oprindelige logo fra 30erne som prydede den største produktionshal, der var aldrig blevet skiftet logo på den bygning (eller nogen af de andre).
- Mange af de ældre blandt de interviewende huskede klart at fabrikken havde produceret dele til spitfire fly under anden verdenskrig. Dette kunne ikke påvises i nogen skriftlige eller billedlige kilder - ej heller var der noget at finde om det i det britiske forsvars arkiver. Der blev derimod fundet kopier af ordrer på brændstofbeholdere til hæren, noget ikke bare én af de interviewede arbejdere fra 40erne havde nævnt.
- Blandt dem som arbejde på fabrikken i 80erne blev der snakket en del om at man havde arbejdet med nogle meget giftige kemikalier (rensemidler) - og mange kunne historier om folk som blev meget syge, bare ikke lige sætte navn på. Dette blev ikke påvist i jordbunds- og gulvanalyser ej heller af indkøbs- og produktionsdokumenter - ej heller kunne lokale læger og hospitalsansatte (i det omfang de kunne udtale sig) huske noget sådant fra den periode. Det fremgik tydeligt af interviews at mange var vrede over at fabrikken lukkede så de blev arbejdsløse. Rapporten konkluderede forsigtigt at rygtet om kemikalierne med en vis sandsynlighed stammede fra tidl. medarbejdere som luftede deres frustrationer på den lokale pub og måske kom til at overdrive.

Og intet af det man undsøgte var over 100 år gammelt... Man lærte nogle meget værdifulde lektioner med det studie.
PSindrup skrev:Nu er det jo kun våbnene der er fysisk farlige, så jeg syntes slet ikke at sammenligningen holder.
Som allerede nævnt af andre så har en genstands "farlighed" intet med dens værdi og status som kulturarv at gøre.

Og hvis vi endelig skal tage den, så ødelægger fascister som Taliban og ISIS ikke antikke gudebilleder for at være onde eller fordi de synes de er grimme eller i vejen - men fordi de er "farlige" for den virkelighedsopfattelse som de ønsker at trække ned over hovedet på alverden. Hvis du destruerer en kulturs fortid, så ejer du deres fremtid.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 2. jun 2017, 22:38

Elbæk skrev: Nu tager jeg lige den gamle støvede BA FARK/MARK hat på...
Fremragende indlæg Elbæk, fremragende. :numberone: :razz:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 23:20

Elbæk skrev: Og intet af det man undsøgte var over 100 år gammelt... Man lærte nogle meget værdifulde lektioner med det studie.
.
Og alligevel så nedlægger man fabrikker, skrotter biler og omsmelter værktøj.
Det må være en grænse for hvor detaljeret man skal bevarer den forældede nutid fordi man forventer at fremtiden finder den grænseløst fascinerende.

Lad endelig folk skabe deres egne samlinger af det de finder interessante. Men der er ikke noget kultur-vandalisme i at destruere et massefremstillet produkt der stadigt findes i titusindevis.
Skulle hæren have lagt alle deres Garand-rifler på permanent lager da de blev forældede? Og senere M75 da turen kom til dem?

Mange ting fra vores ungdom findes sikket allerede i et antal der er mindre end disse våben.
Walkmans, de første mobiltelefoner, bip-spil. Er det også en ulykke at de praktisk taget kun finde på museer?

Personligt finder jeg våbenteknologisk historie meget fascinerende. Men jeg erkender også at det ikke kommer til at betyde meget for forståelsen af WWII om man kan finde en fungerende P08 eller ej. Det er stort set kun os der går op i den slags.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 2. jun 2017, 23:20

Lycon skrev:
Elbæk skrev: Nu tager jeg lige den gamle støvede BA FARK/MARK hat på...
Fremragende indlæg Elbæk, fremragende. :numberone: :razz:
+1
Virkelig en fornøjelse at læse. :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2017, 23:31

ReneKJ skrev:
Elbæk skrev: Og intet af det man undsøgte var over 100 år gammelt... Man lærte nogle meget værdifulde lektioner med det studie.
.
Og alligevel så nedlægger man fabrikker, skrotter biler og omsmelter værktøj.
Det må være en grænse for hvor detaljeret man skal bevarer den forældede nutid fordi man forventer at fremtiden finder den grænseløst fascinerende.

Lad endelig folk skabe deres egne samlinger af det de finder interessante. Men der er ikke noget kultur-vandalisme i at destruere et massefremstillet produkt der stadigt findes i titusindevis.
Skulle hæren have lagt alle deres Garand-rifler på permanent lager da de blev forældede? Og senere M75 da turen kom til dem?

Mange ting fra vores ungdom findes sikket allerede i et antal der er mindre end disse våben.
Walkmans, de første mobiltelefoner, bip-spil. Er det også en ulykke at de praktisk taget kun finde på museer?

Personligt finder jeg våbenteknologisk historie meget fascinerende. Men jeg erkender også at det ikke kommer til at betyde meget for forståelsen af WWII om man kan finde en fungerende P08 eller ej. Det er stort set kun os der går op i den slags.
Jeg kan kun stille en pointe op for dig, ikke tvinge dig til at tage den til dig. Det må blive så langt vi når...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 23:38

Elbæk skrev: Jeg kan kun stille en pointe op for dig, ikke tvinge dig til at tage den til dig. Det må blive så langt vi når...
Ja fint nok, det gælder selvfølgeligt begge veje :smile:
Jeg bliver ikke fornærmet over at man ikke deler mine synspunkter, så lad os bare lade det emne ligge

Besvar